Sinds vrijdagochtend eet mijn konijntje amper of niets meer. Na een spoedbezoek gister aan de DA leek het na een spuit water en nog een spuit beter te gaan, hij knabbelde aan het loof van een wortel Alleen daar is het bijgebleven. Nu geef ik hem sinds gister al crystal drops en dwangvoer ik hem regelmatig. Al gaat dat dwangvoeren rampzalig, krijg er volgens mij niet heel veel in... Zijn darmpjes zijn gelukkig vanacht op gang gekomen maar hij eet nog steeds niet uit zichzelf. In zijn kooi ligt hooi, wortels, brokjes, komkommer en water. Hoe krijg ik Coco weer aan het eten?
Kan zijn dat hij een stil liggend maag-darmkanaal heeft?
pianka
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-11 10:32
Ja sinds vanacht keutelt hij weer. Volgens de dierenarts lag zijn maagdarmkanaal stil, en had hij wat onder temperatuur. Ik heb niet gezien dat hij uitgebreid naar zijn gebit heeft gekeken..
Maar bedankt voor de perselie tip, ga ik zo even halen!
youngster
Geplaatst: 06-03-11 10:34
Heeft de DA zijn gebit goed nagekeken? En is het een vrouwtje, zoja gesteriliseerd of niet? Als hij vandaag nog niet zelf eet, wederom aan de bel trekken bij de DA vandaag nog! Konijntjes die niet eten is NIET goed. Dwangvoeren in iedergeval vol houden, dat is heel goed van je.
Leandra
Geplaatst: 06-03-11 10:37
Het is denk ik verstandig dat er even onder narcose naar het gebit gekeken gaat worden. 9 van de 10 keer eet een konijn niet omdat hij last heeft van het gebit.
Goed blijven dwangvoederen, eventueel met olvarit wortelhapje (olvarit vanaf 4 maanden). Het kan ook nog wel eens helpen om het buikje zachtjes te masseren.
Het is een gecastreerd mannetje van 3,5 jaar. De dierenarts gaf aan dat hij vandaag of morgen zelf weer moet eten en anders maandagochtend weer langskomen. Bij het dwangvoeren slikt hij trouwens gewoon niet, dus als zijn mondje vol is houd het op. Hij slikt pas zodra ik hem weer in zijn kooi zet.
oow, dat klinkt niet zo goed, wij moete ons konijn ananas sap laten drinken. dat heeft toen wel goed geholpen
Remember
Geplaatst: 06-03-11 10:59
Lastig probleem, toch volhouden hoor! Het dwangvoeder voldoende ver achter in de mond spuiten, maar wel opletten dat het niet de luchtpijp in gaat. Is erg lastig als ze niet willen slikken!
nathalie_v
Geplaatst: 06-03-11 11:06
Klinkt niet echt goed.. 3.5 jaar is helemaal nog niet zo oud,, wat raar! Heb je hem vanaf dat hij klein was? Zit hij alleen of nog samen met soortgenootjes? Is het sloom of vertoont hij afwijkend gedrag? Ik denk persoonlijk (misschien dat je het niet wil horen..) dat het einde verhaal is.. Zelf heb ik 2 weken terug ook een konijntje gehad die niet wou eten (oké deze was heel zwak..), en toen het niet meer wou slikken was het snel voorbij.. [BB] Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen
Probeer er vanavond nog eens 5 ml er in te doen. Ze hebben tijdens het dwangvoeren dacht ik elk uur 10ml nodig. (iig van vloeistoffen) Fijn dat hij weer wat slikt! Veel succes
Heb je medicijnen meegekregen? Pijnstilling, darm stimulerende middelen? Crystal Drops ken ik niet, is het geen Cisaral Drops? En wat doet hij als je Olvarit op een lepeltje houd, likt hij dit er zelf af of moet je hem echt dwangvoeren met een spuitje?
@ Linea, het zijn idd Cisaral Drops, dat is het enige wat ik heb meegekregen en nog wat dwanvoer. Ik moet het echt met een spuitje geven, maar wat er op zijn vacht komt likt hij daarna wel op.
saskiakefie
Geplaatst: 06-03-11 21:51
Jeetje een verstopping dus? Doorgaan met dwangvoeren, verse ananassap, van de biks slobber maken en in een spuitje doen. Goed achterin de mond spuiten, dan moet hij wel slikken. Elke 3 uur geven, dus vanacht ook door. Dan maar een paar keer meer opstaan.. Keuteld hij nog steeds?
Heb je geen pijnstilling gekregen?
Linea
Geplaatst: 07-03-11 00:56
Ok een darmstimulerend middel dus, dat is heel fijn. Verder zou ik morgen wel om pijnstilling vragen, een konijn dat pijn heeft wil sowieso niet eten. Een pijnstiller kan net even dat extra zetje geven zodat je konijn besluit om weer te eten. De reden dat ik vroeg of hij vrijwillig van een lepeltje wilde eten is omdat dit vaak een goede indicatie is of een konijn last van zijn gebit heeft, een konijn met gebitsproblemen heeft honger en vaak zie je ze dan dankbaar zacht voer oplikken , mits er geen andere problemen zijn.
Heeft de dierenarts verder nog gezegd wat de oorzaak is van zijn stilliggende darmkanaal? Is er ook gas aanwezig? Dwangvoeren is prima maar als je konijn erg verstopt zit of zijn maag vol met gas heeft zitten kan je beter even niets geven. Gelukkig zijn zijn darmen al wel op gang gekomen, als hij inderdaad nog steeds keutelt kan je normaal gesproken zonder problemen dwangvoeren. Wat je morgen verder kan bespreken met de dierenarts is de soort dwangvoer, Olvarit is prima op de korte termijn, maar wellicht heeft hij wat extra voedingsstoffen nodig, dat kan je zelf ook maken door wat biks met water aan te mengen, eventueel een paar lepeltjes Olvarit erdoorheen.
Tenslotte is naast warmte, ook beweging belangrijk. Zo te lezen is hij aardig actief dus het zou fijn zijn als hij de mogelijkheid heeft om af en toe lekker los te lopen. En als hij het toe laat zou je zijn darmpjes kunnen masseren, zachtjes met je vingertoppen over zijn buikje heen gaan zodat alles in beweging komt. Sommige konijnen vinden dit heerlijk, andere konijnen vinden het vreselijk. Jouw konijn geeft waarschijnlijk zelf wel aan of hij het lekker vind.
Doorgaan met dwangvoeren, misschien kun je critical care ophalen bij de DA weg? Annanas sap wil ook nog wel helpen, peterselie ook, wat de mijne ook erg lekker vinden is witlof en rucola.
Heb je hem binnen? Aangezien hij al ondertempratuur had.
En als laatste, heb je zijn tanden en kiezen door de DA laten nakijken?
Hij eet weer wat hooi, peterselie en wortelloof, dus dat is een goed teken. Omdat hij nog niet veel eet geef ik hem na de medicijnen nog wel wat dwangvoer zodat hij voldoende binnen krijgt. Ik heb gister de dierenarts weer gesproken en hij vond het niet nodig dat ik weer langs kwam, ik moest gewoon blijven dwangvoeren.
Ik zou het maar goed in de gaten houden! Mijn konijn die at ook niet meer (deed hij wel vaker niet als hij eenzaam was) goed maar ik had een vrouwtje gevonden en ze lekker samen gedaan. Konijn weer helemaal blij, maar at ineens niet meer. Mee na de dierenarts, nou alles oke wij weer na huis. Toen ben ik gaan denken en ik wist 100% zeker dat het in de mond zat, ma de dierenarts zei weer nee dat zal wel niet. Toen zei ik je gaat toch maar kijken! Hebben ze me konijntje onder narcose gedaan en ja het zat in de mond, een ontstoke tong. Ik heb nog geprobeerd te dwangvoeren maar dat ging niet beest had zoveel pijn. Dat zie avond Noa nog een spuitje heeft gehad.
pianka
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-11 12:01
Hij eet nu wel kleine beetjes en loopt vrolijk rond dus ik heb goede hoop dat het goed komt
Dat klinkt heel goed! Het is heel normaal dat konijnen die ziek zijn geweest beginnen met het eten van hooi en groenten. Brokjes zijn vrij zwaar verteerbaar en instinctief laten ze die dan links liggen. Blijf nog wel zeker even een paar dagen doorgaan met de Cisaral Drops om een terugval te voorkomen! Pas als hij een aantal dagen 100% de oude is stoppen.
ah wat fijn, maakte me al een beetje zorgen omdat het best lang duurt. Meestal is het kort en heftig. Maar klinkt inderdaad goed! Houd ons op de hoogte