Konijn erg moelijk te koppelen. Hoe of wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Konijn erg moelijk te koppelen. Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 21:47

Ola!

Even een korte introductie. Op mijn werk (zorgboerderij) hebben we een konijnen knuffelhoek. Hierin zaten twee konijntjes. Ciska en Michelle. Ciska de Franse hangoor, en Michelle, de Vlaamse Reus.
Helaas is Michelle enkele weken geleden overleden, waaraan is niet bekend.

Nu zitten we alleen met het 'probleem', Ciska. Ze is een erg dominant konijn.
Omdat we graag willen dat de knuffelhoek weer wat voller wordt, en we de konijnen graag samen houden, zijn we opzoek naar een oplossing.

Dit blijkt echter nog niet zo makkelijk te zijn! Omdat we er graag een gecastreerde ram bij willen, ben ik naar verschillende opvangcentra's gaan bellen, en naar dierenasiels. Blijkbaar hebben hun alleen allemaal een vooroordeel over kinderboerderijen, want we krijgen nergens een konijn mee.
De konijnen zouden in te kleine hokken zitten, geen ruimte hebben, worden gepest door kinder, etcetra.

Op de gok hebben wij ons dwerghangoortje laten castreren. Dit is de enigste man die we op de zorgboerderij hadden. 8 weken later geprobeerd te koppelen, waar Ciska direct boven op hem dook en ik heel Stamper nergens meer kon vinden :+ Geen succes dus.

Stamper vervolgens bij de andere dames geprobeerd (hebben nog een flat staan met incl Stamper, 4 konijnen) echter willen ze hem geen van alle hebben ;( Het gaat goed buiten het hok om, de koppelingen gaan goed op neutraal terrein, maar zodra ze in het hok zitten, vallen de dames aan. Stamper wil wel, maar de dames niet :(:)

Maar nu het probleem... We zitten dus met Ciska die alleen zit, en nergens waar we een gecastreerde, grote en zelfverzekerde ram vandaan kunnen halen.
Mijn laatste optie is om haar te laten dekken, daar twee voedsters van te houden (haar dochters) en dan maar hopen dat dat wel goed blijft gaan. Ze is alleen wel al 5 jaar oud, en heeft nog nooit een nest gehad. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat kwaad kan.

Bokkers, help? :(:)

Faniek

Re: Konijn erg moelijk te koppelen. Hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:06

Even betreft het al gecastreerde mannetje en de 4 dames, hoe lang zitten ze op neutraal terrein voordat ze het hok weer in gaan?

Dan betreft de Franse dame, haar laten dekken NIET doen! Het eerste nest moet voor het 2e levensjaar geboren zijn anders is het bekken al vergroeid en daarnaast is een Franse Hangoor van 5 jaar al flink op de richting naar senior.
Jullie zitten met de kinderboerderij helaas niet om de hoek, anders waren jullie bij mij in de opvang welkom voor een passend maatje, want het klinkt enorm goed zoals jullie het hebben zitten. Enige oplossing die ik kan bedenken mocht je echt geen fokker vinden is het aanschaffen van een groot konijnenras ram Franse Hangoor of Vlaam wellicht een oudere ram al op marktplaats bijv. er stond laatst ergens bij Utrecht een groot Lotharinger van 4 jaar bijv.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 01:01

Faniek, bedankt voor je reactie!

Wat betreft de ram, deze heeft 2 weken lang, elke dag bij de voedster op neutraal terrein gezeten, zo'n 15 minuten per keer, twee keer op de dag.

Over de dame, daar was ik al bang voor. Dan valt die optie helaas af. Vind het zo sneu dat ze nu alleen zit.
Ze heeft wel een knuffel in haar hok, maar dat vervangt natuurlijk niet haar maatje. Ze doet gelukkig nog wel haar ding. Graaft hele holen en eet goed. Is alert en vrolijk, dus dat geeft wel een fijn gevoel.

Ik vindt het risico van marktplaats, dat je niet weet wat je krijgt. Ook moet het klikken met Ciska, we willen niet nog een groot konijn alleen hebben zitten.

Het is inderdaad erg jammer dat we niet in de buurt zitten! Willen echt graag een vriendje voor dr.
Ik weet alleen niet hoe oud ze kunnen worden? Het grote konijnen ras? Ze is minimaal 5 jaar oud.
We willen hierna sowieso een koppel van 3. Dat dit niet zo snel meer gebeurd.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:11

Ik heb hier een sterk koppel waarvan de voedster dominant is. Beiden geholpen en ongeveer 3 a 4 jaar oud. Missen een koppelpoging waard?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:24

Misschien is het een poging waard om een andere koppelmethode te proberen.
Wij koppelen altijd op neutraal terrein, en dan mannetje los daarna gelijk het vrouwtje los.
En dan gewoon bij elkaar laten zitten, de hokjes dicht zodat ze daar niet in kunnen.
We blijven er altijd minimaal een uur bij zodat we zeker weten dat er niets ergs gebeurd. Mochten ze elkaar echt in de haren vliegen tijdens de koppeling, dan halen we ze uit elkaar en zetten we ze allebei in een ander deel van de ren. Zo hebben ze even rust van elkaar.
Zo zijn er ook al heel wat koppelingen geslaagd bij ons, ik geloof in totaal 1 koppeling die niet geslaagd is.
Succes met de voedster, ik hoop dat het alsnog lukt!
ff een ander vraagje, jullie hebben een knuffelruimte. Mogen de kinderen daar zonder toezicht van medewerkers in of niet?
En mogen ze de konijnen optillen? Puur nieuwsgierigheid hier. ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 11:31

Benangelique; bedankt voor het aanbod :j alleen doordat jouw voedstel al dominant is, gaat dat niet lukken. Ben bang dat Ciska het niet zal accepteren.

Sunny_l0ve; ik snap de methode niet helemaal? Je hebt het eerst over los, maar daarna over dichte kooitjes? Bij ons zijn ze op meerdere blekken gekoppeld, en dat gaat allemaal goed. Het neutraal terrein. Maar daarna bij elkaar plaatsen in de hokken, dat gaat fout. Stamper wordt dan echt aangevallen door de dames. Niet alleen een beetje om elkaar heen draaien, maar écht gerricht slaan en proberen te bijten.
Heb hier ook meerdere konijnen gekoppeld, maar die reageerde echt niet zo agressief.

Over de knuffelhoek: We zijn een redelijk kleine zorgboerderij, waardoor er altijd wel iemand over het erf loopt, en daar zicht op heeft. Daarnaast weten de cliënten wat wel en niet mag in de knuffelhoek, en spreken daar ook op aan.
Zo is optillen verboden, mag er niet achter de konijnen worden aangerend en mag er geen voer naar ze worden gegooid. Als de konijnen slapen, mogen ze niet worden geplaagd. Dit staat ook op een bordje aangegeven voor het hok.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:04

Nikki__ schreef:
Faniek, bedankt voor je reactie!

Wat betreft de ram, deze heeft 2 weken lang, elke dag bij de voedster op neutraal terrein gezeten, zo'n 15 minuten per keer, twee keer op de dag.

Over de dame, daar was ik al bang voor. Dan valt die optie helaas af. Vind het zo sneu dat ze nu alleen zit.
Ze heeft wel een knuffel in haar hok, maar dat vervangt natuurlijk niet haar maatje. Ze doet gelukkig nog wel haar ding. Graaft hele holen en eet goed. Is alert en vrolijk, dus dat geeft wel een fijn gevoel.

Ik vindt het risico van marktplaats, dat je niet weet wat je krijgt. Ook moet het klikken met Ciska, we willen niet nog een groot konijn alleen hebben zitten.

Het is inderdaad erg jammer dat we niet in de buurt zitten! Willen echt graag een vriendje voor dr.
Ik weet alleen niet hoe oud ze kunnen worden? Het grote konijnen ras? Ze is minimaal 5 jaar oud.
We willen hierna sowieso een koppel van 3. Dat dit niet zo snel meer gebeurd.

Ik bedoelde de ram koppelen aan de andere 3 voedsters, was dat ook elke dag op neutraal terrein 15 minuten per keer? Want zo ja, dan is dat veel en veel te kort.. een koppeling duurt dagen, ben nu zelf 9 aan het koppelen en zitten nu 24 uur op neutraal terrein het gaat super, maar ze blijven er minimaal een week zitten zodat het echt een hecht koppel is. Zeker met een groep is van belang minimaal een week op neutraal terrein, maar ook bij veel 1 op 1 koppelingen is toch wel minimaal 24 uur een vereiste al dan langer met dominante dieren.

Grote konijnenrassen worden gemiddeld rond de 8 jaar oud, Franse Hangoren soms wat jonger, omdat ze zo doorgefokt zijn de laatste jaren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:12

Heb het verkeerd verwoord Faniek, de ram werdt gekoppeld aan een voedster. Niet aan de groep van drie.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Het is niet mogelijk om de konijnen 24 uur op neutraal terrein te zetten, omdat er dan geen toezicht op is. Het is en blijft wel een zorgboerderij, waarbij de cliënten ook een hoop zorg vragen.
Gemiddeld zaten ze twee maal per dag, een kwartier bij elkaar. Er zijn echter ook dagen geweest dat ze 1.5 uur bij elkaar gezeten hebben, 2 maal per dag (minder drukke groep cliënten).
Dit ging trouwens echt super goed. Er werd gewassen en gehupt, en naast elkaar gelegen.
Juist omdat we de 24 uur mogelijkheid niet hebben, hebben we er voor gekozen om ze twee weken op neutraal terrein te koppelen.

Stamp wil wel, maar de dames gewoon absoluut niet. Zijn ook wel konijnen die altijd zonder soortgenoot hebben geleefd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:38

Aah okay, zo'n koppeling met een paar keer per dag bij elkaar op neutraal terrein gaat sowieso niet werken helaas. Maar je hoeft ook niet de hele dag bij de koppeling te zijn.. heb je op een zorgboerderij geen stal ofzo waar je ze kan laten? Als het op neutraal terrein goed gaat kun je ze gerust daar laten zitten met af en toe kijken, je hoeft er echt niet de gehele dag bij te zitten oid. Anders gaat namelijk met een ander konijn koppelen ook niet lukken, deze manier van koppelen geeft namelijk erg veel stress en te weinig tijd om echt kennis te maken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:39

Ik ben het met Faniek eens, het uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten is steeds weer een nieuwe koppeling. Heel stressvol.

Bij ons zitten ze in een grote ren waar ook hokken in staan. Alleen die hokken moeten dus dicht tijdens de koppeling. Er zijn namelijk onzekere konijnen die dan de bescherming van een hok opzoeken. Zodra het andere konijn er dan bij komt vallen ze die aan. Dat is dus niet ideaal, vandaar dat wij die hokken dichtdoen.
Wel heel jammer dat je niet op die manier kan koppelen, desnoods zou ik kijken de konijnen mee te nemen naar een andere kinderboerderij of dergelijke waar wel de mogelijkheid is om ze langer bij elkaar te houden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:19

Ik woon een heel eind weg, maar ik heb eventueel een heel lief gecastreerd rammetje. Mag je zo hebben als je wilt
Ik heb er nu nog een rammetje bijzitten (gekocht als voedster, ik had er nog niet genoeg verstand van om het te kunnen zien). Ze zitten nu nog samen, heeft altijd goed gegaan, maar de laatste tijd hebben ze weleens ruzie. Ik dus eigenlijk een wisseltruc gaan doen :) Of ze beiden koppelen aan een vrouwtje bij mensen die nog op zoek zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:33

Bokkers, ik vindt het echt heel lief dat jullie mee denken over Stamper. Maar ik heb altijd geleerd, dat als een konijn echt gerricht aanvalt, de kans op slagen nihil is.

Daarnaast was het topic geopend over Ciska, niet over Stamp :)
Misschien dat daar nog tips over zijn?

Wen_en_Jelle; bedankt voor het aanbod, maar je hebt het over rammetje, dus ik neem aan een kleine konijntje? :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:00

Het punt is dat je gewoon overal vast loopt, want ook Ciska kan je niet lang genoeg koppelen op neutraal terrein, kan niet gedekt worden, enige is blijf op zoek gaan naar een opvang, maak foto's van verblijven etc.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:58

Nikki__ schreef:
Bokkers, ik vindt het echt heel lief dat jullie mee denken over Stamper. Maar ik heb altijd geleerd, dat als een konijn echt gerricht aanvalt, de kans op slagen nihil is.

Daarnaast was het topic geopend over Ciska, niet over Stamp :)
Misschien dat daar nog tips over zijn?

Wen_en_Jelle; bedankt voor het aanbod, maar je hebt het over rammetje, dus ik neem aan een kleine konijntje? :D

Haha ja, hij is niet zo heel groot nee :) Ik realiseerde me inderdaad dat jij het over een groooot konijn had toen ik mijn post al weghad... Ik denk als ze op hem gaat liggen dat hij verdwijnt :D