neusdopje parkiet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trixie12

neusdopje parkiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:49

Ik heb een grasparkiet. Het is een jongetje. Het neusdopje hoort dan blauw te zijn. Maar bij mij parkiet wordt het heel bruin en lijkt het verrot. Wat is dit en wat moet ik eraan doen? Help me!

delerium

Re: neusdopje parkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:51

HAR -> BB

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:54

. Mannetjes hebben een blauwe neusdop terwijl deze bij een pop roze tot lichtbeige is. Bij de pop wordt de neusdop bruin als ze in broedstemming is. Jonge mannetjes hebben meestal een lichtbeige tot bruine neusdop en jonge popjes een blauwe met witte ringen om de neusgaten, waardoor het voor leken moeilijk is om het geslacht te bepalen. Na ongeveer 6 weken, het moment dat de jongen de ouders kunnen verlaten, is het voor een ervaren kweker het verschil wel te zien. De neusdop verkleurt na de jeugdrui (ongeveer 12 weken).

Misschien dat je hier iets mee kan? :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grasparkiet

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:00

Het is dus geen jongetje, het is een pop.
Misschien heb je hier wat aan.
Afbeelding
Edit: je hoeft er dus niks aan te doen, behalve er vrede mee hebben dat het een vrouwtje is en geen mannetje. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:02

Mannetjes kunnen wel degelijk een bruine dop krijgen. Dit onstaat door hormonale tumoren aan de geslachtsorganen die helaas veel voorkomen. Hierdoor kleurt de dop bruin.

Ik zou graag een foto zien, kweek al jaren en kan je dan zo vertellen hoe en wat.