Jonge bokjes met de fles opvoeden! Hulp gezocht!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Jonge bokjes met de fles opvoeden! Hulp gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 12:07

Hoi Allemaal,

Sinds gisteravond hebben wij 2 geitenbokjes van 1 week oud gekregen, Ze hebben
dus eerst een week bij Mama gelopen maar moeten nu met de fles grootgebracht worden
om diverse redenen. Wij hebben de bokjes gekregen om het te gaan proberen!

Ik heb een emmertje geitenmelk meegekregen en meng dit nu steeds een beetje met opfok poedermelk
uit de winkel. Ik heb ook een lammerenspeen op een flesje gezet.

Alleen de beestje willen nog steeds niet tot heel moeilijk drinken, als ik de speen in hun bekjes
duw knabbelen ze er een beetje aan en nemen soms een slokje maar ze zuigen niet echt volgens mij.

En hoeveel melk hebben ze per dag ongeveer nodig? en over hoeveel porties kan ik dat het best verdelen?

Ik heb ook al gezien dat ze soms een klein sprietje hooi oppeuzelen, zou ik ook al wat brokjes voor ze kunnen
klaarzetten?

Ik hoop op jullie advies! ;)

Sanne9489

Re: Jonge bokjes met de fles opvoeden! Hulp gezocht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:14

Probeer eens tijdens het fles voeren aan de bovenkant van de staart te kriebelen. Dit doet de geit in de natuur ook. Het bokje zal dan met zijn staartje gaan ' kwispelen' en dit stimuleert de zuigdrang.

De mate waarin ze melk nodig hebben is het beste gewoon uit te proberen. Probeer het zoveel mogelijk in kleine porties over de dag te verspreiden en kijk wat de behoefte eraan is. Ik geloof niet dat ze met 1 week al echt brokken eten hoor. Volgens mij doen ze inderdaad een beetje knabbelen maar niet echt eten. Maar kijk even hoe het lukt...

Succes!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:19

Gewoon volhouden met melk geven. Het kan inderdaad even duren voor ze gaan zuigen omdat ze al hebben geleerd bij de moeder te drinken. Begin met 6 keer per dag melk geven, 's avonds zo laat mogelijk. Als ze het goed doen, hoef je niet meer in de nacht te voeren. Nu nog wel lijkt me. Totaal eerst 1 liter op een dag, oplopend naar 1,5. Succes! Je kunt al wel een bosje hooi geven, al eten ze er nog niet echt van, hebben ze wel wat te sabbelen en te doen. Gaan ze dan later echt van eten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 13:59

Oke heb ze net weer gevoerd en ging weer beter als vanochten ze wouden nu beide wel goed drinken en hebben ongeveer elk een half flesje van 0,5 l. leeg gedronken. Dus best goed!! Ligt inderdaad ook wat hooi in hun stalletje zodat ze daar wat mee kunnen klooien..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:07

vreemd dat je geen voedingsadvies meegekregen hebt. Ik zou direct kontakt met hen opnemen (of anders een ervaren schapenhouder) en hiernaar vragen. Lukt dit niet dan DA bellen. Heel veel succes met het opfokken van de kleintjes.
Leuk maar heel tijdrovend. succes.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:10

De boer was niet zo bekommerd om de beestjes aangezien ze anders afgemaakt zouden worden.. dus even kijken of ik hier advies kon krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:11

Waarom had de boer die geit dan laten dekken. als ie toch die bokjes dood willen hebben?????

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:16

Ongewenst gebeurd :) en toch laten zitten met de hoop dat het vrouwtjes waren daar hattie nog wat meegekund en mannetje zijn alleen goed voor het vlees... rare wereld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:32

Tja, bokken die stinken he, dus vlees moeten ze worden.

Rare wereld ja.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:41

Ragdollcat schreef:
Waarom had de boer die geit dan laten dekken. als ie toch die bokjes dood willen hebben?????

alle bokken gaaan na de slacht tenmisnte bij een melkgeitenbedrijf, wekelijks komt de slager of vervoerder langs.. dan gaan alle bokken mee dag oud of iets ouder..

tenzij de moeder een bokgeit is.. dan mogen ze blijven, dit zijn uitgekozen (bloed)lijnen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:48

Als je de mogelijkheid heb, zou ik kijken of je ze ergens onder kan brengen waar ze meer jonge geiten hebben(geiten melken rij ofzo?)
Het is namelijk heeel zwaar om een geitje met de fles op tevoeden.

Een aantal jaar geleden hebben wij namelijk een lammetje gehad. De moeder was bij de bevalling overleden. Wij hebben het diertje een week gehad, thuis maar het is heel zwaar. Na een week hebben wij besloten om haar naar een schaapskooi te brengen. Daar hadden ze meer moederloze lammetjes, en hebben ze gewoon een melk machine. En kunnen ze zelf gaan drinken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 00:20

hier zitten verder geen bedrijven die dat doen... we willen het graag zelf proberen. Heb wel een soort klein melkbarretje voor ze gemaakt emmer met spenen. Zal die morgen eens ophangen kunnen ze ook gaan drinken. Ze drinken nog wel onder dwang en hebben niet de neiging om zelf aan het flesje te gaan lurken.

Gaat moeizaam..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:45

leven ze nog?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:46

hihi ja ze leven nog!! ze drinken beide nu een stuk beter en vooral de grootste van het stel drinkt echt heel snel zijn fles leeg. En ze mekkeren nu ook als ik kom en lopen al te bokken als ze even los mogen in de garage echt heel lief hihi!!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:27

Kom er nu net achter dat ze beide diarree hebben :( wat denken jullie eerst even aankijken? of toch een D.A inschakelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:13

dan even naar de DA voor jonge dieren kan de makkelijk fataal worden.. Ga wel naar een DA die ook vee doet. Geen huisdieren DA daar heb je niets aan..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 11:55

Ik ben nog niet daar een arts geweest ze zin verder wel gewoon fit en vrolijk en willen ook nog wel drinken, de kleinste drinkt nog steeds moeilijk.. ze krijgen nu per keer steeds 300 ML ongeveer en dat 3/4 keer per dag soms kirjgen ze wat meer.. ze drinken namelijk niet ineens 500 mll dus best moeilijk.