Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:59

Tja als dierverzorger (in opleiding) kon ik het niet over m'n hard verkrijgen om (oei oei heb 'm al een naam gegeven) prutske op m'n werk te laten.. :+
Prutske zat sinds gister al apart omdat ze diarree heeft, ook dronk ze niet voldoende (10 mil. op bijna 24 uur) en at ook erg weinig...
Omdat wij morgen niet op het bedrijf zijn, en dus niemand Prutske in de gaten kan houden bedacht ik dat ik haar wel mee wou nemen..
Ze zit hier inmiddels in een hok op mijn kamer (ik gok dat ze een week of 5 á 6 is, dus nog te vroeg (vind ik!) om nu naar buiten te gaan!) met nu even een kruik.
Ik heb wat poeder mee gekregen van m'n werk tegen coccidiose (darm parasiet), deze zit nu door haar water. Daarnaast heeft ze onbeperkt hooi tot haar beschikking en geef ik een paar keer per dag wat water met een spuitje.
Heeft iemand adviezen voor mij?? Hoe ik Prutske het beste het weekend door kan laten komen..

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-REKPLLUP.jpg
Dit is geen duidelijke foto.. maar zo heb je een indruk hoe groot ze is..

Alvast ontzettend bedankt !!

ps. Ik heb op het moment geen melk voor bijv. pups/kittens.. Ook geen speciale dwang voeding voor konijnen
Laatst bijgewerkt door SanderD op 19-02-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie op BB, de rest in links

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Konijntje (kneusje) van m'n werk mee genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:46

Ik denk op deze manier door gaan. In de gaten hoeveel ze drinkt. en eventueel bijvoeren. Misschien wat druivesuiker oplossen in water. eet ze verder nog niet zelf, brokjes of zo? Meer kun je niet doen dan zorgen dat ze blijft drinken. En voldoende hooi, maar dat heeft ze al. ik kan je verder alleen maar sterkte en succes wensen. en duimen dat ze het weekend doorkomt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 21:56

Nee ik geef haar bewust geen brokken, dacht altijd dat ze door te veel brokken diarree kregen, dus heb haar nu alleen op hooi staat.
Druivensuiker is misschien nog wel een goede, neem aan dat je dat bij de appie kan halen? (die is morgen gelukkig open!)
Ja drinken krijgt ze van mij geregeld met een spuitje (kan het dan beter controleren), ze heeft deze avond 10 ml gedronken, weet echter niet of dit te veel is,, maar denk niet dat het veel kwaad kan, geef haar over 3 uurtjes nog eens 7 ml.
Dankjewel voor je succes wensen!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:59

Zolang ze aan de diarree is inderdaad geen brokken of groente geven. Laat haar eerst maar opknappen.
Zorg er wel voor dat ze zich niet kan verslikken, dus in kleine doseringen het vocht toedienen. Anders ben je nog verder van huis.
Succes!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:05

Kijk wel uit dat ze niet helemaal stopt met eten, want als ze stilvallen is het vaak gedaan..

Niet aan de ts gericht, maar blijf het een slechte zaak vinden dat konijnen op deze leeftijd al worden aangeboden in een dierenwinkel..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:42

Bedankt voor jullie reacties :) !!
Inmiddels lijkt het er op (afkloppen) dat ze wat actiever word.. maar dat kan ook schijn zijn! Ze was zich net aan 't wassen, heb haar net 2 kruiken gegeven, en net nog eens 5 ml water gegeven.

Ja ik ben inderdaad bang dat als ze helemaal stil valt het dan gedaan is, daarom probeer ik haar toch te laten drinken door middel van een spuitje.. Morgen ga ik dan om druivensuiker, of eventueel Nutrilon Soya (net wat over gelezen), natuurlijk hou ik er wel rekening mee dat het kan gebeuren dat ze morgen dood ligt!
Ik weet niet zeker of ze zo jong is,, heb weinig ervaring met jonge konijnen, maar ik denk nog niet dat ze 8 weken zal zijn. Wij als winkel (wij zijn aangesloten bij een organisatie ;) ) vinden het absoluut niet kunnen, en hebben het liefste de dieren de winkel uit.. Maar ja hoger op vinden ze........

Nikki__ @ ja zal er op letten dat ze niet zal verslikken,, dankjewel!!

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:47

toen wij ons konijn kochten bij een fokker zei hij dat als zijn konijnen diarree hadden hij ze roosvice stop gaf ook te koop bij de supermarkt.
zelf nooit gedaan ons konijn van nu 4 heeft nooit diarree gehad

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:50

Kan je geen brokjes oplossen en dat geven per spuitje, ze moet wel wat eten. Darmen moeten wel wat krijgen en door een paar brokjes gaan ze echt niet hard aan de dunne.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 23:56

Zoals Nikki__ al eens schreef, zolang een konijn aan de diarree is (heb ik altijd geleerd!) geen brokken te geven.. denk niet dat het dan een goed idee is om dan met water te vermengen en als dwangvoer te geven..
Morgen heb ik de mogelijkheid om even naar m'n stage te rijden (asiel voor honden en katten ;) ) en eventueel melk te halen (speciaal voor kittens en pups).
Maar ik kijk zo ie zo eerst even de nacht aan, net lag ze op d'r zij... heb even 'geschud' met het hok en toen stond madam weer recht .. pff wat voor een stress zo'n pruts me kan bezorgen!!

inge1968@ je hebt toen wel je konijnen mee genomen in de hoop dat het gewoon goed kwam!
In die siroop zit geloof ik (zoals in alle siropen) veel suikers,, lijkt me niet echt super voor zo'n konijn..

Bedankt voor jullie reactie!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:59

rijst koken en het nat met een spuitje in de bek geven, dat was altijd het advies van onze vroegere DA.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:02

Maar als ze niets eet of gegeten heeft moet ze wel wat binnen krijgen. Hooi gaat zo moeilijk (mischhien met een staafmixer ;))

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:07

nathalie_v schreef:
Zoals Nikki__ al eens schreef, zolang een konijn aan de diarree is (heb ik altijd geleerd!) geen brokken te geven.. denk niet dat het dan een goed idee is om dan met water te vermengen en als dwangvoer te geven..
Morgen heb ik de mogelijkheid om even naar m'n stage te rijden (asiel voor honden en katten ;) ) en eventueel melk te halen (speciaal voor kittens en pups).
Maar ik kijk zo ie zo eerst even de nacht aan, net lag ze op d'r zij... heb even 'geschud' met het hok en toen stond madam weer recht .. pff wat voor een stress zo'n pruts me kan bezorgen!!

inge1968@ je hebt toen wel je konijnen mee genomen in de hoop dat het gewoon goed kwam!
In die siroop zit geloof ik (zoals in alle siropen) veel suikers,, lijkt me niet echt super voor zo'n konijn..

Bedankt voor jullie reactie!

Konijnen hadden geen diarree ze zagen er allemaal goed uit en konijnen gingen daar niet weg voor ze minimaal 8 weken oud waren we moesten dus zelfs nog 2 weken wachten tot het zo ver was.
Hij gaf me alleen tips over hoe een konijn te verzorgen zoals dus oud hooi geven te rijk hooi kan diarree geven en bij diarree kon je roosvicestop geven Geen gemengt voer geven maar bix omdat ze hierdoor alle voedingsstoffen binnen krijgen en bij gemengd voer kieskeurig kunnen zijn.
Ons konijn krijgt afgepast voer 2x per dag een ongeveer groot tomatenpureeblikje vol.
in het begin geen groenvoer geven hier kunnen de darmen niet tegen.
hoop dat het konijntje snel opknapt.

even wat toe voegen was ik vergeten op te schrijven in roosvice zit geen toegevoegte suikers is allemaal natuurlijk en speciaal voor baby's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:12

Ik zou wel dwangvoeren. Wat brokjes weken en met een spuitje, hoeft helemaal niet zo veel, want van water gaan de darmen niet werken hoor, dat gaat via de nieren.
Dan maar wat diarree, helemaal niet eten, dan gaat ze sowieso dood. Hooi eet ze waarschijnlijk niet?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:14

Inderdaad, een konijn met diarree veroorzaakt door een verstoorde darmflora mag even geen brokjes. Maar als de diarree door coccidiose veroorzaakt wordt ga je er niet komen met hooi. Eten is nu heel belangrijk anders gaat ze snel verzwakken. Zou haar dus wel brokjes geven, het liefst science selective en hier dan een papje van maken als dwangvoer.

Nutrilon Soya zou je idd als toevoeging kunnen geven morgen, druivensuiker zou ik niet doen omdat dit de darmen nog meer van slag kan brengen, net als melk. Als je al melk geeft moet dit speciale konijntjesmelk zijn, maar als een konijn eenmaal gespeend is zou ik hier niet opnieuw aan beginnen.

Heb je de mogelijkheid om met haar naar de dierenarts te gaan? Als ik dit zo lees ben ik bang dat ze het niet gaat redden indien het cocciodiose is, ondanks de goede zorgen die je haar geeft. Het probleem met het poeder wat je haar geeft tegen coccidiose is dat je niet precies weet hoeveel ze hiervan binnen krijgt. Ik geef dan ook de voorkeur aan Baycox, dat kan je rechtstreeks toedienen. Weet niet hoe je baas hier tegenover staat, maar misschien dat je medicijnen bij een DA mag ophalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:16

Science is wat vezelrijker, maar eventueel gewone brokken kunnen dan ook. Heb je dat niet, heb je misschien wat appelmoes in huis.
Normaliter doe je dat niet met diarree, maar eten is nu echt iets belangrijker dan de diarree, vooral voor zo'n uk.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:19

Idd goed opletten dat ze wel hooi blijft eten. Als ze dat niet doet, dan morgen bij de appie babyvoeding wortelsmaak halen en gaan dwangvoeren..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:49

Prutske deed het tot een uur of 11 redeljik, ze bleef op de kruiken liggen en hupste wat heen en weer.
Vanmorgen om half 10 keek ik, ze lag nog op de kruik (die inmiddels koud geworden was) Maar inmiddels lag ze op haar zij. Ik dacht dat het gedaan was en tilde haar heel voorzichtig op aan haar velletje (sorry!) ze bewoog nog! Ze was wel koud, maar ze ademt nog.. Ik denk echter dat het vandaag gedaan zal zijn helaas..
Las net nog een stuk op internet dat ze als ze op hun zij liggen ze veel buikpijn hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:52

Waarom was het konijntje eigenlijk al zo vroeg biji zijn moeder vandaan?
Had je hem nog geweekte brokjes gevoerd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:55

Mindim, dat gaat helaas zo in winkels...

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:56

Ik denk dat zij zo jong is.. zeker weten doe ik het niet ;) En bij konijnen kan je niet echt zien (aan de hand van de tanden) hoe oud ze zijn ;)
Ik werk in een winkel die is aangesloten bij een grote organisatie. Het werk wat ik doe vind ik super, heb het altijd naar m'n zin en werk in en super team! Maar dat er konijntjes worden verkocht vind ik erg jammer... En tja jonge konijntjes verkopen nu eenmaal dan volwassen konijnen, dan kan ik me boos over maken, het zal toch niets helpen!

Nee ik heb hem geen brokjes mee gegeven..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:14

als ik dat zo hoor, breng hem naar de dierenarts... Iig warm gaan houden, naast de kachel, kruikje en lauw/warm water geven...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:18

Is de overlevingskans groot genoeg om naar de dierenarts te gaan? (dat kun je de DA wel even vragen aan de telefoon).
Ik zou voor een konijn niet heel snel naar de DA gaan namelijk en dus al helemaal niet als je een zielig geval van je werk mee hebt genomen. Dan kun je namelijk wellicht wel aan de gang blijven.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:25

het is ook een levend dier, wat geen onnodig pijn hoeft te lijden.. Ik denk ook niet voor de overlevingskans, maar wel voor een spuitje.. Tenzij de DA er wat aan kan doen natuurlijk ;)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:26

Zorg dat je 2 kruiken hebt, en die afwisseld, zodat ze het tenalle tijden warm heeft. Als ze het koud heeft, gaat alle energie die ze nog heeft ( al zal dat niet meer veel zijn als ze niet eet ) naar het warm houden. Verder kun je misschien allicht even naar de DA bellen om te vragen wat je nu het beste kunt doen?

Mij lijkt een papje van brokjes dwangvoeren, al is het een thee lepeltje vol, helemaal geen slecht idee :n Ze moet dr darmpjes op gang houden, en energie binnen krijgen lijkt me.

Succes.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:30

Als dit een aanmoediging mag zijn...
Ik heb enkele jaren geleden ook een klein konijntje 'gered'.
Haar mama was gestorven en al haar broertjes en zusjes volgde toen ook heel snel.
Zij was de enige dat over bleef toen ik te horen kreeg van vrienden wat er aan de hand was.
Dus al snel besloot ik dit kleintje (toen meer dood dan levend) mee naar huis te nemen.
Eenmaal thuis, meteen een doos vol hooi en een warmte lamp erboven. (zo een voor kleine eendjes)

Zo was ze toen ik net met haar thuis kwam:
Afbeelding

Naar de dierenarts geweest om een 'oppep' spuitje te halen en meteen naar de geitenmelker om melk te halen.
Normaal eten kleine konijntjes maar 2 keer bij mama dus heb ik haar toen 3 keer per dag melk gegeven.
na 3 dagen zag ze er zo uit:
Afbeelding

Aangezien het steeds beter en beter ging waren we al wat geruster.
Ik moet wel zeggen dat het met ups en downs ging hoor.
Vandaag lag ze volledig plat en bewoog amper, morgen ging het beter en knabbelde ze zelf wat en 5 minuten later lag ze terug plat.

Dit is het resultaat na enkele weken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZTBK86O-D.jpg

En dit het resultaat na een klein half jaartje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8YNYLMW-D.jpg

Dus geef de moed nog niet op :)
Je kan het wel *\o/*