Hond afleren om in de tuin te poepen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Hond afleren om in de tuin te poepen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:05

Hallo Bokkers,

Ik wil jullie vragen vóór dat jullie gaan reageren goed het verhaal te lezen en eventueel ook de reacties van de mensen voor je.
Bespaard namelijk heel wat onnodige vragen etc.

Ik zit met het volgende, sinds Juli 2010 hebben wij een dogo canario teefje. Ze was al 2 jaar toen wij haar kregen en hiervoor woonde ze op de boerderij. Daar mocht ze altijd poepen op vaste plaatsen (in een speciaal zandstuk en in de bak) toen wij haar kregen moest ze alles nog leren. Aan de riem wandelen etc. Dus ook dat ze buiten der ontlasting moest doen. Ik heb staan juigen als een trotse baas en der verleid met lekkere dingen als ze het buiten doet. Poepen aan de riem vond ze eerst helemaal niets dus deed ze dat ook echt niet. Maar inmiddels doet mevrouw dat wel. Alleen poept ze ook in onze tuin, ik wil dit liever niet omdat we straks een kleine hebben. En ik wil dat eventuele kinderen of kennisen gewoon lekker op ons grasveld kunnen spelen.

Mijn aanpak was om Layka altijd te belonen als ze buite poepte, ik jubbel het bijna toe als ze poept. Maar mevrouw kijkt er niet van op of om, eerst wel hoor maar inmiddels niet meer. Koekjes etc werken ook niet. Layka heeft vaste poep tijden, smorgens rond 10:00 en s'avonds tijdens de avond wandeling.

Maar sinds kort vertikt ze het om tijdens de wandeling van 10:00 te poepen, alleen in het weekend met mijn man poept ze smorgens omdat mijn man dan een mega wandeling van 1,5 a 2 uur met der maakt. Door de week zijn de morgen wandelingen ongeveer 20 minuten. Puur omdat ik door mijn zwangerschap geen kilometers meer kan lopen. Als ze niet poept loop ik soms een extra rondje maar ook dan doet ze het niet. En vind ik later op de dag de keutel gewoon in de tuin...

Toen heb ik een tijdje gedaan dat ze alleen naar buiten (in de tuin) mocht als ze tijdens de wandeling gepoept had. Maar ja met dit prachtige weer wil ik haar niet de hele dag in huis houden. Dat vind ik ook weer zielig...

Maar wat kan ik nu nog doen om het poepen in de tuin tegen te gaan. Ik vind dat ik haar op heterdaad moet betrappen om haar te kunnen straffen. Maar mevrouw poept altijd zo dat ik het vanuit de woonkamer en keuken niet kan zien. En als ik in de tuin sta doet ze niets :+

Layka wordt 3x daags uitgelaten:
- 10:00
- 16:00
- 22:30

Deze wandelingen zijn altijd rond de 20 minuten en in het weekend zijn de eerste twee wandelingen altijd rond de 1,5 uur!!!

Wij hebben een vrij grote tuin wat bijna alleen gras is (we wonenhier pas dus een tuin is niet aangelegd :P).
Een ideale tuin om in te poepen vind Layka :P
Jammer van al die dode vlekken en hopen strond die ze er in maakt. O

O misschien ook wel belangrijk, elke dag mest ik de tuin uit zodat er geen keutels meer liggen!

Wie o wie heeft de gouden tip :D

MarliesV

Re: Hond afleren om in de tuin te poepen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:13

Heb je de mogelijkheid om 1x vaker met haar te gaan lopen. Vind de tijden nog al ver uit elkaar liggen.

Wij hadden het schema:
8.00
12.30
18.00
22.30

Ongeveer natuurlijk maar wel wat meer beurten.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:16

Ik wilde eerst ook niet dat mijn honden in de tuin poepte en plaste, daar ben ik van terug gekomen.
Als er een ziek is en dus diaree heeft moet je dus steeds lopen.
Ik kan me goed voorstellen dat je het vies vind met de kleine, maar als je ze iedere dag gewoon opruimt, valt het toch allemaal wel mee.
Misschien dat andere nog tips hebben om het af te leren maar dat zal niet zo makkelijk worden.
Mijn honden gaan 3/4x per dag uit en mogen evengoed hun ding doen in de tuin.
Ik kijk iedere dag of er wat ligt en ruim het op.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:21

Miepie @ Wij hebben deze tijden omdat ik heel ziek ben geweest en echt niet meer dan 2x met der kon wandelen. Dit ritme is ze nu gewent en wou ik aanhouden zodat ik straks in de kraamweken haar niet zoveel hoef uit te laten en ze ook niet opeens veel minder uitgelaten word. Misschien dat het (als ik het leven met een kind op de rails heb) later wel vaker gaat worden hoor!

Mijn vorige hond liet ik altijd uit om:
9:00
15:00
22:00

Dus ook maar 3x.

Dat het smorgens wat laat is 10:00 komt omdat ik meestal erg slechte nachten heb en zo een beetje bij kan tanken smorgens ;)

Vito @ Layka loopt 9 van de 10 aan de riem en zie altijd hoe der keutels er uit zien. Ik let daar goed op.
Dus van mij hoeft ze niet in de tuin te poepen ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:24

Kan je geen poep plekje in de tuin maken? Misschien dat ze in een soort van zandbakje wel gaat omdat ze dat als pup geleerd heeft. je bezoek weet wel dat ze daar niet in moeten gaan rondwandelen, je gras blijft netjes en je kindje kan je er later ook redelijk makkelijk uit weg houden.

Misschien de tuin tijd toch enkel beperken tot momenten dat je haar in het oog houdt zodat je ze dus op heterdaad kan betrappen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:28

Blokje: logisch gevolg dan toch dat je dit ritme aanhoudt.

Is er bij je in de buurt geen hondenvereniging waar je eens kan informeren of een gedragsdeskundige die je kan contacteren. Deze mensen weten vaak heel goed hoe je op een vriendelijke wijze dit kan sturen.

Het probleem is dat ze niet weet dat het niet mag. En dat je daardoor dus ook niet kan 'straffen' als ze het wel doet. Op een of andere manier moet het dus voor haar duidelijk zijn dat ze niet in de tuin mag poepen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:31

b485 schreef:
Kan je geen poep plekje in de tuin maken? Misschien dat ze in een soort van zandbakje wel gaat omdat ze dat als pup geleerd heeft. je bezoek weet wel dat ze daar niet in moeten gaan rondwandelen, je gras blijft netjes en je kindje kan je er later ook redelijk makkelijk uit weg houden.

Misschien de tuin tijd toch enkel beperken tot momenten dat je haar in het oog houdt zodat je ze dus op heterdaad kan betrappen.

hier zat ik ook al aan te denken
een hoekje uit zicht dat je evt ook kan gebruiken mocht er ziekte je overvallen

verder tja ..
wel eens aan gedacht haar te trainen met een bijtworst ???

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:51

Zou ik inderdaad ook doen, zoals hieronder staat. Al is het alleen maar om de hond het ritme te leren om te gaan poepen zodra het met jou gaat wandelen.
Het is een grote hond, is gewend los te lopen op een boerderij en weet niet beter dan dat het gewoon overal zijn behoefte MOCHT doen. :-)

Miepie1980 schreef:
Heb je de mogelijkheid om 1x vaker met haar te gaan lopen. Vind de tijden nog al ver uit elkaar liggen.

Wij hadden het schema:
8.00
12.30
18.00
22.30

Ongeveer natuurlijk maar wel wat meer beurten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:26

VDB @ ik heb der toen ik nog niet zo ziek was altijd 4x daags uitgelaten.

9:00
12:00
16:00
22:00

was toen het ritme. Maar toen deed ze het ook gewoon in de tuin :P

Wat is een bijtworst?

Ik zal eens bij de oude eigenaar informeren hoe hij der op vaste plekken liet poepen :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:41

een bijt worst is een speeltje gemaakt van jute
tik maar ik op google en dan afbeeldingen

het is nu voor jou niet de meest ideale oplossing maar jou vriend kan hier wel in helpen
probeer de worst belangrijk te maken voor de hond en gebruik hem alleen als je gaat trainen (je kan dan bv het aan de voet lopen ziten op comando etc etc ) het gebruiken als beloning door er mee te gaan spelen (belangrijk is dan wel dat ze de bijtworst alleen ziet op het moment dat ze beloond word)
waarom een bijtworst hier kan ze in bijten aan trekken aan hangen mee gooien etc etc
dit zou dus de ideale "beloning" kunnen zijn als ze gepoept heeft op de juiste locatie
de meeste honden worden niet zo snel flauw van een bijt worst en word het makkelijker voor je in het "zinnelijk maken"

verder je zou een stukje van 2x2 ofzo kunnen afzetten met gaas en een opening maken waar ze doorheen kan (gaas kun je planten omheen zetten oid noem maar wat) en die 2x2 wit zand in gooien en er evt een boompje in zetten ik noem maar wat
dan word het regelmatig weg scheppen van de "bergen" makkelijker

het witte zand kan ze dan gelijk de link mee maken met de bak waar ze voorheen in mocht ;)

edit de bijtworst komt uit het politiewerk gebeuren
met pakwerkeren mogen de honden in het begin de mouw (als ze het goed gedaan hebben) mee nemen als beloning
het is een groot spel voor ze daarom zijn die honden ook zo gehaaid op armen wand dat is het spel

nu is het geen pakwerken maar een drol die ze op de juiste plaats moet draaien voor de worst :+
Laatst bijgewerkt door rommulus op 08-02-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:43

Zal de bijtworst eens opzoeken ;)

Het stomme is als ze uitwandelen is heeft ze overal oog voor maar niet voor speeltjes of eten. De natuur is interesanter :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:44

Oo een bijtworst is een dummie idee!

Maar ze heeft ook zo'n flostouw is ze helemaal gek op. VInd ze ook heel mooi, maar buiten op wandeling intereseerd het haar allemaal niet :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:51

yup

heb de vorige post geëdit

idd daar mogen ze aan trekken ed
om haar er van te overtuigen kun je dan toch proberen de basis van de training en in te zetten voor de beloning van de bijtworst

tja hoe leg ik dit uit ......

je kan het proberen door op rustige plekken even te blijven hangen haar wat comando's te geven en haar daar op te belonen (zitten, naast lopen etc etc denk er aan dat ze hiervoor je ook moet aan kijken dan is ze namelijk gefocussed op jullie :D )

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:02

hee wij hadden (heel soms nog hebben ;( ) hetzelfde probleem! En bij ons doet ie het ook niet aan de lijn.. dus laten we hem altijd los met uitlaten... heel simpel en het werkt..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:05

Rommulus @ ik zal het eens aan me man voorleggen. Voor mij is het trekken en spelen niet echt een optie er trekt dan namelijk 50 kilo aan je en hoogzwanger is dat niet fijn meer haha ;)

Maar we moeten toch iets bedenken dus als dit zou helpen ;)

Mebianca@ ons nadeel met loslopen is dat Layka achter alles aangaat, elk spoor alles en dan loopt ze weg. Ik kan haar alleen in een groot omheind velt loslaten en daar gaat me man ook vaak met der heen. Maar 9 van de 10 keer is dit gewoon lichamelijk te ver lopen voor mij. Ze kan wel aan de riem poepen hoor heeft ze maanden gedaan alleen tegenwoordig vertikt ze het ;(

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:13

blokje schreef:
Rommulus @ ik zal het eens aan me man voorleggen. Voor mij is het trekken en spelen niet echt een optie er trekt dan namelijk 50 kilo aan je en hoogzwanger is dat niet fijn meer haha ;)

Maar we moeten toch iets bedenken dus als dit zou helpen ;)

daarom zei ik al voor jou is dit nu niet de ideale optie maar je man kan er wel mee helpen ;)
misschien dat jij een manier van spelen met de worst kan vinden zonder het "getrek" misschien apporteren oid (als uiteindelijk resultaat als ze genoeg interesse heeft voor de worst ;) )

ik hoop dat je er wat mee kan

ben wel benieuwd of het resultaat heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:57

Kan je Layka niet leren poepen op commando? En belonen met iets wat ze wel waanzinnig leuk vindt?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:00

Chiqa @ haha dat hebben we idd geprobeerd.

Dat deden wij als ze dan buiten poepte zeiden we schijt (ja ja echt schijt :P) en als ze klaar was beloonde we haar. Dat een maand gedaan en daarna gekeken of ze het snapte maar als ik schijt zeg kijkt ze me hooguit dom aan :P

Nadeel is alles wat thuis waanzinnig leuk is, is met wandelen niet interesand ;)

Bijvoorbeeld: Hier flipt ze al bij hetzien van haar rode bal daar is ze het gekst op. Met wandelen wel eens mee gehad (meerdere keren) en dan kijkt ze er niet naar om. Gooi hem hem weg of doe je gek heen en weer springen (dan wordt ze thuis helemaal hyper) ze kijkt je hooguit dom aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:29

Ik herken dat wel hoor dat ze totaal geen interesse hebben voor speeltjes. Hoe zit dat met iets lekkers? Doet ze daar wel alles voor? Zo gaat dat iig bij mijn hond (Ook een molosser) vind alles behalve baasje en speeltjes leuk, worst oid doet ze dan wel wat voor, moet ik wel varieren anders is daar de lol ook snel van af.
En blijven volhouden met het commando geven. Dus in jou geval zeg je 'schijt' op het moment als ze gaat poepen, zodat het een reflex wordt. En dan uitvoerig belonen als ze het op jou commando doet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:34

Als ik iets eetbaars mee neem kan ik der onder weg 1x belonen de 2e keer heeft ze het wel gezien }:0

Mijn vorige hond eed een moord voor iets eetbaars Layka is gewoon zo gek op uitlaten dat alles er omheen niet belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:08

O dat is wel jammer, dan is ze dus niet makkelijk te trainen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:14

De dingen die je der thuis kan leren gaat super :+
pootje, zit, af, blijf etc kan ze allemaal.

Buiten is het zooo moeilijk ;)
Maar ja we hebben der pas 7 maand en alles buiten is nieuw voor der net een pup natuurlijk.
De wereld is voor der open gegaan de afgelopen 7 maand