Konijn lijkt wel de kluts kwijt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheJokerr

Konijn lijkt wel de kluts kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:50

hoi bokkers!

Ons konijn dotje is een bruine langoor die aardig dik in de vacht zit.. maar daaronder geen vet meer te zien is, ik geloof dat hij nu zoon 5 jaar is, maar hij krijgt allemaal zenuwtrekjes en dat is akelig om aan te zien, zijn hoofdje staat scheef en hij is super dun onder zijn vacht, mijn moeder gaat maandag bellen naar de DA maar hebben jullie dit al is meegemaakt met jullie konijn/cavia? en wat was de oorzaak ervan? en het gevolg?

ook heb ik een hamster op mijn kamer en heb haar degelijk opgevoed dat ze 's middags speelt en 's avonds slaapt, maar altijd als ik ga slapen of als zij slaapt dat hoor ik een heel raar piepje, kan het zijn dat ze allergisch is voor zaagsel? dit heeft ze nog niet echt eerder gedaan, ze is nu al zoon jaar bij mij vanaf haar 7 weken en ze doet dit ongeveer al 5 dagen lang.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:00

Scheef hoofd...
Draait/valt hij ook om zijn as?

Kán zijn; cuniculli, Moo (middenoorontsteking), iets anders in de hersenen.. (DA bezoek echt noodzakelijk idd).
Mager kan komen door ziekte, of door tandproblemen, eet ie wel? Voer je voornl hooi en daarbij evt nog een brokje?
Zit knijn alleen?

Zaagsel is sowieso hm, niet zo fijn, zeg maar... In combinatie met urine kan het schadelijke dampen vrijgeven... fijner is bijv minihemp, er is er nog 1 maar daar kom ik nu niet van op de naam; edit: Plospan.
Laatst bijgewerkt door Creatas op 23-01-11 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:01

Als je konijn zijn hoofdje scheef heeft is het het beste om gelijk naar de DA te gaan!
Dit kan van alles zijn. Ons ene konijn had dit ook, die had middenoorontsteking. De andere had E.cuniculi.. en beide hebben we moeten laten inslapen.
Heeft het konijn nog andere symptomen, eet hij nog goed? Hoelang is het al zo, of is het sinds vandaag?

(http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:08

hij valt inderdaad om, ligt heel vaak maar eet weer wel supergoed, hij word bewaakt met een klein cameraatje wat we in het hokje hebben gehangen, hij loopt samen met een half wild konijn en een cavia.

4 weken terug begon hij langzamerhand magerder te worden en te 'vallen' en sinds vorige week heeft hij scheef hoofdje, hij knippert ook niet meer met 1 oog.

Creatas

Re: Konijn lijkt wel de kluts kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:10

Rapido naar de DA..

Moet iets van een ab+ pijnstiller in en/of een cortico (niet icm een NSAID) en op de Panacur als ie idd cuniculli heeft.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:12

Idd naar de dierenarts
Het kan zijn dat het EC is en daar moet je snel bij zijn
Dat ie mager is kan komen door tanden of kiezen
Heeft ie ook natte/traan oogjes ?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:39

Echt morgenochtend gelijk naar de dierenarts hoor! Had eigenlijk 4 weken geleden al moeten gebeuren, maargoed, de tijd is niet terug te draaien. Ik hoop dat het allemaal goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:43

Inderdaad morgen gelijk mee naar de DA.
Laat je weten hoe het is gegaan?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:47

Niest je hamster echt elke avond? Hoorde toevallig de cavia van m'n vriend laatst ook twee keer op 1 dag niezen (lijkt net alsof je op een rubbereendje gaat staan), maar die heeft dat normaal niet. Gewoon een stofkriebeltje ofzo misschien, houd je je kamer wel goed stofvrij?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:42

Ik houd me kamer stofvrij :j

Mijn moeder belt nu pas de DA :\

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:43

Hopen dat je vandaag nog terecht kan
Eet en keutelt ie nog wel goed ?

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:46

Afvallen is ook een bijverschijnsel van E. Cuniculi. Als ie dat heeft kun je ook vaak zien dat zijn oogjes ongecontroleerd heen en weer bewegen.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:47

Hij knippert helemaal niet meer met 1 oog..

hij eet nog super goed.. en hij keutelt ook nog :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:58

E.cuniculli denk ik haast wel zeker als ik dit zo hoor. Afvallen terwijl die goed eet, omvallen, kop scheef..
Zorg voor de juiste behandeling, neem de link mee van wilhelminapark daar staat de juiste behandeling.. Lange niet alle dierenartsen kennen deze parasiet goed genoeg.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:59

Ik heb ooit ook een konijn gehad die z'n hoofd scheef ging houden en volgens de DA was dat een soort virus dat veel bij konijnen voorkomt? (is alweer een tijdje geleden).

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:01

Denk idd dat het EC is, is je dierenarts konijn kundig ?
Zoals Faniek zegt kun je idd die link van wilhelminapark mee nemen

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:06

Vanmiddag om 2 uur moeten we naar de dierenarts!
Ik ga wel mee omdat ik zeker wil weten wat het was.. en als hij een spuitje moet dan hebben we er tenminste goed aan gedaan.. want een dier dat lijd hoort niet te leven :(:)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:07

Dierenarts is gespecialiceerd in Kleine Huisdieren zoals ; Konijnen, Cavia's, Hamsters, Ratten ed.
En ook in honden/paarden ect :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:13

Heel veel succes bij de DA straks! Nog niet gaan denken aan inslapen hoor, ik zou haar zeker een kans geven de komende weken. Met de juiste medicijnen en intensieve verzorging kunnen konijnen heel goed herstellen van EC.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 14:24

Denk er wel aan dat hij al 5 jaar is :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:26

5 jaar is nog jong, ze halen met een goede verzorging makkelijk 10-12 jaar;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:14

5 jaar is inderdaad nog jong. Succes bij de dierenarts!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:18

niet als je na de gemiddelde leeftijd van een nijn kijkt hoor in NL. :n
succes TS

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:19

TheJokerr schreef:
hoi bokkers!

Ons konijn dotje is een bruine langoor die aardig dik in de vacht zit.. maar daaronder geen vet meer te zien is, ik geloof dat hij nu zoon 5 jaar is, maar hij krijgt allemaal zenuwtrekjes en dat is akelig om aan te zien, zijn hoofdje staat scheef en hij is super dun onder zijn vacht, mijn moeder gaat maandag bellen naar de DA maar hebben jullie dit al is meegemaakt met jullie konijn/cavia? en wat was de oorzaak ervan? en het gevolg?

ook heb ik een hamster op mijn kamer en heb haar degelijk opgevoed dat ze 's middags speelt en 's avonds slaapt, maar altijd als ik ga slapen of als zij slaapt dat hoor ik een heel raar piepje, kan het zijn dat ze allergisch is voor zaagsel? dit heeft ze nog niet echt eerder gedaan, ze is nu al zoon jaar bij mij vanaf haar 7 weken en ze doet dit ongeveer al 5 dagen lang.

Een hamster is een nacht dier, en hoe vaker ze word wakker gemaakt in de ochtend/middag hoe eerder ze dood gaan.
Dit geld natuurlijk niet voor als ze uit zichzelf wakker worden ( dit heb ik gelezen ) ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:20

TheJokerr schreef:
hij valt inderdaad om, ligt heel vaak maar eet weer wel supergoed, hij word bewaakt met een klein cameraatje wat we in het hokje hebben gehangen, hij loopt samen met een half wild konijn en een cavia.

4 weken terug begon hij langzamerhand magerder te worden en te 'vallen' en sinds vorige week heeft hij scheef hoofdje, hij knippert ook niet meer met 1 oog.

Ik vind wel dat je er erg lang mee heb gewacht.
Oke 'het is maar een konijn'
Maar met mijn konijn zodra er ook maar iets aan de hand was, stonden we al bij de dierenarts.
Het is toch een beestje waar jij de zorg over hebt.