Kat met blaasgruis: hoe voeren met vers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Kat met blaasgruis: hoe voeren met vers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:26

vorige toppic [BB] Blaasgruis bij kat

We zijn nu een week verder en alles gaat goed met de kleine man, maar ben me nu aan het orienteren naar de juiste voeding.
Nu wil ik me wat meer verdiepen in het vers vlees.
Ik voer bijv. al het diepvriesvlees van prins, hoe goed of slecht is dat (de kat krijgt dat momenteel niet)
Hoe zit dat met carnibest of moet het echt vers zijn?
Kan ik zomaar wat gaan voeren of zijn hier richtlijnen in en zit in alles genoeg voedingsstoffen?
Wie kan mij hier meer over vertellen en dan wel een dieet van een blaasgruis-kat.
Brokjes van de da eet hij niet en hij krijgt nu het peperdure blik van de da, maar ik vind dat er nogal kunstmatig uitzien :Y)

EllyC

Re: Kat met blaasgruis: hoe voeren met vers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:28

Ik gaf ze altijd de brokjes van DA en blik om de 2 a 3 dagen van de supermarkt. Is 15 jaar gewoon goed gegaan.
Brokjes zou ik overigens in Engeland bestellen. Scheelt een hoop in de kosten als je in wat grotere hoeveelheden besteld.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:31

Maar het blijkt gewoon dat een kat wat weinig drinkt en brokjes krijgt gewoon nog meer kanshebber is op opnieuw blaasgruis.
De kosten zijn het probleem niet, als alleen het da voer goed is dan krijgt hij dat.
Maar hij moet het wel eten en er blijken betere alternatieven te zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:35

Als je carnibest voert, voer je compleet en omdat het de zuurgraad verhoogt, hoef je ook geen speciale dingen te voeren ivm blaasgruis. Prins vind ik persoonlijk iets minder van kwaliteit, carnibest is goed spul, dat voeren wij onze kat ook. Daarbij voeren wij de kat eendagskuikens.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:39

Die eendagskuikens daar zal ik nog even aan moeten wennen.;-)
Maar ik las op een ander forum dat er een kat was die altijd al carnibest kreeg en die had evengoed blaasgruis gekregen.
Maar goed, misschien heel gevoelig voor blaasgruis.
Barf lijkt me weer heel ingewikkeld met samenstellen om ook al vitamines enzo binnen te krijgen.
Ik ben alleen zo bang dat die gruis terug komt.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:43

Ik geef mijn kat met blaasgruis Carnibest, dit meng ik met cranberrypoeder en dan gooi ik een plens water erover.
Dit gaat nu al 2 jaar goed.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:44

xlaurax schreef:
Ik geef mijn kat met blaasgruis Carnibest, dit meng ik met cranberrypoeder en dan gooi ik een plens water erover.
Dit gaat nu al 2 jaar goed.

Cranberrypoeder heb ik ook al meer gehoord, waar dient dat voor?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:56

Cranberry maakt de urine ook zuurder, waardoor struviet minder kans krijgt.

Eendagskuikens moest ik ook aan wennen, maar daar wen je snel genoeg aan. En ja, vers vlees is niet een wondermiddel zodat je kat nooit meer blaasgruis krijgt, maar het helpt zeker wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:12

KVV is inderdaad wel het handigste om te voeren. Als je zorgt dat je compleet versies geeft, zonder granen of gluten, dan zit je goed. De betere merken zijn bijvoorbeeld Carnibest, Carnivoer, Haaksbarf, Tinlo en Naturis. Andere bokkers zullen vast nog andere aanvullingen hebben. Met een kat is het altijd een beetje zoeken naar de voorkeur van je beestje qua smaak en structuur.

Je kunt je KVV gerust afwisselen met wat knaagwerk, om je kat een beetje uit te dagen, én het is goed voor het gebit! Wanneer je dit maar een paar keer per week doet, hoef je je niet te houden aan de percentages en aangeraden verhoudingen vleesbot, spiervlees en orgaanvlees. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan kipfilet, rundersoepvlees, kippenbout, vis. Liefst natuurlijk niet te klein gemaakt, rauw en ongekruid!

Je kunt ook 'echt' BARFspul aanschaffen, dat is wat goedkoper. Zaken als kippennekjes, eendenfilet, kwartel, eendagskuikens en konijnkarkas is prima te verwerken voor een kat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:49

Ik heb een kat met nierfalen gehad en die kreeg ook Carnibest.
Daarnaast wisselde ik af met rundvlees (runderlappen of soepvlees), kip (kipfilet of kleine drumsticks).
Mijn diepvries is te klein voor volledig barf, maar op deze manier gaat het prima.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:58

Mijn kat heeft het ook gehad.
Nu krijgt hij biofood brokken (met 's avonds blikvoer) en hij heeft nergens meer last van.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:18

Je zou je vraag ook kunnen stellen aan een holistisch dierenarts. Ik denk dat hij of zij je een completer antwoord kan geven. Persoonlijk vind ik het nogal een eng idee om zonder DA advies vers te geven bij blaasgruis (en ik ben wel voor vers). Blaasgruis kan behoorlijk tricky zijn.

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:28

Mijn kat krijgt na haar blaasgruis alleen nog maar water en Urinary van Royal Canin. Duur maar blijkbaar wel effectief. Ze heeft na deze voerverandering er nooit meer last van gehad!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:30

Solidago van Vogel door het eten doen, werkt erg goed.Mijn poes heeft nooit geen last meer gehad.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:50

Ik heb ook die van urinary maar dan uit engeland, scheelt echt enorm. En ze aten het graag.
Ik heb nu een nieuwe kat die deze brok liever eet dan zijn eigen whiskas junior.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:40

Als ik al een brok ga voeren wil ik daar ook wat vlees bij blijven geven, dat is hij ook gewent.
Maar ook vanwege het vocht wat heel belangrijk is bij blaasgruis.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:52

Via de zoekfunctie is over (vers) kattenvoer veel informatie te vinden, waaronder:
[BB] Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Om het overzichtelijk te houden hier daarom een slotje, mocht je na gebruik van de zoekfunctie nog niet genoeg info hebben, dan kun je een van de topics omhoog halen met een relevante post.