gevolgen na een castratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

gevolgen na een castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:01

vandaag heb ik mijn chihuahua laten castreren
nu hoor ik dat de glans van de vacht kan verdwijnen
en dat hij psychisch ook klachten kan krijgen
heb eigelijk spijt maar dat is achteraf gepraat
hoop dat hij er niks aan over houd
bij wie zn hond is er na castratie veranderingen opgetreden ?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:05

Werkelijk dit is onzin!
Als het slecht gaat met jou hond ligt dat aan zijn omgeving of aan jou niet aan een castratie. Hij zal alleen maar meer rust hebben nu hij gecastreert is. Let wel op dat het verstandig is op zijn gewicht te letten. Het kan zijn dat je ietsje minder moet gaan voeren.

Caira

Re: gevolgen na een castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:07

Ik heb enorm veel rondgezocht toen onze DH volwassen werd maar ik kon alleen maar meer nadelen dan voordelen vinden, ik heb dus ervoor besloten om niet te castreren.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:30

Wat IggyPop zegt klopt volledig. Als het met jou slecht gaat (je bent slecht gezind etc.) dan zal de hond dat heel snel over pakken!
Een castratie heeft inderdaad een groot voordeel dat het voor de hond zelf veel rustiger is. Niet steeds achter alle loopse teefjes aan 'moeten'.
Van het iets minder voeren moet je wel goed mee oppassen!! Ik heb mijn hond zoals de DA voorgeschreven had minder gevoerd, maar hij werd al snel te mager (terwijl ik echt precies die hoeveelheid gaf). Ik heb hem dus snel weer op zijn oude niveau gezet en deed het super !! (hij is helaas ingeslapen omdat hij hele grote gedrag problemen had, het was zo erg dat ik gemiddeld elke 2 weken bij de HA zat....)
Wat was voor jou de rede om je hondje te laten castreren? Heb je, je veder niet laten informeren door de DA of assistente?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:37

Ik heb een bordercollie en een jackrussel x chihuahua. Allebei zijn ze 17 november gecastreerd. Hier hebben we geen enkele negatieve verandering gemerkt. Alleen positief. Mijn border gaat minder ervan door. is veel geconcentreerder en begint eindelijk een beetje gezond gewicht te krijgen ( was vroeger echt heel erg mager en kwam niet aan ) De border is een stuk ontspannender geworden. En de kleine hond was behoorlijk fel naar andere honden ( reuen ) en dat is nu zo goed als over, ook was hij heel dominant en repelde de hele tijd op de border. Dat is ook niet weer gebeurt. En de kleine had ook vaak ontstekingen en ook dat heeft hij niet meer.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 23:00

nathalie_v schreef:
Wat IggyPop zegt klopt volledig. Als het met jou slecht gaat (je bent slecht gezind etc.) dan zal de hond dat heel snel over pakken!
Een castratie heeft inderdaad een groot voordeel dat het voor de hond zelf veel rustiger is. Niet steeds achter alle loopse teefjes aan 'moeten'.
Van het iets minder voeren moet je wel goed mee oppassen!! Ik heb mijn hond zoals de DA voorgeschreven had minder gevoerd, maar hij werd al snel te mager (terwijl ik echt precies die hoeveelheid gaf). Ik heb hem dus snel weer op zijn oude niveau gezet en deed het super !! (hij is helaas ingeslapen omdat hij hele grote gedrag problemen had, het was zo erg dat ik gemiddeld elke 2 weken bij de HA zat....)
Wat was voor jou de rede om je hondje te laten castreren? Heb je, je veder niet laten informeren door de DA of assistente?

de reden is dat overal tegen aan plaste in huis
en ik nog 5 teefjes heb rondlopen
ik heb nu 1 nestje van hem omdat ik er te laat bij was
maar vandaag is het dan toch gebeurd
hoop dat ik er goed aan heb gedaan

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:07

Overal in huis plassen kan inderdaad verholpen worden door castratie!! (dit kan echter een maand of 4 duren voordat het het 'afgeleerd' is!, dit omdat die hormonen nog een tijdje in het lichaam blijven en het een gewoonte voor hem is geworden!)
Het zal voor je (ex-)reu :P een stuk rustiger voor hem worden in zijn kop! Zeker als je nog 5 teefjes hebt lopen!
Ik denk zeker dat je er goed aan hebt gedaan!!
Deze foto is van mijn vorige hond toen hij al meer dan een half jaar gecastreerd was:
Afbeelding

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:10

dat is snel als je er nu al spijt van hebt ;)
mijn labrador is 10 januari geholpen en staat nog op het zelfde voer.
maar dat hou ik wel goed in de gaten.
ben toevallig vandaag bij de da geweest voor de hegtingen eruit te laten halen en was hij 600 gram ligter dan dat hij met de operatie nugter heen ging.
ik maakte me ook zorgen om de vacht maar mij werd verteld dat het niet door casteratie komt maar door de verzorging en de voeding en dergelijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:17

Dat is echt onzin hoor, je moet voer en dergelijke aanpassen en dan is er niks aan de hand.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:27

nathalie_v schreef:

Je moet inderdaad niet meteen gaan minderen, eerst goed wegen en daar voer op aan passen. De ene hond komt niet aan en de ander wel :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:49

Ik heb nu mijn 2de gecastreerde reu, en tot nu toe alleen maar tevreden, beiden waren 'erg' reu, heel gevoelig buiten, als er teven in de buurt waren,.... Mijn reutje nu heeft 3 teefjes als onderburen, komt geregeld via mn werk in contact met teven,...Hij is een stuk rustiger nu, ook buiten, voor beide een stuk aangenamer. Straks voor hem geen last als alle 3 de teefjes loops zijn. Onze dober is 8 en is ook met een jaar gecastreerd, hij glanst nog steeds erg mooi, prima op gewicht, gedrag is niet veranderd. Dus je hebt veel zelf in de hand. Langharige rassen kunnen nog eens een andere vachtstructuur krijgen. maar bij die van mij niks gemerkt.