Hen of haan??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Hen of haan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:24

wie kan mij helpen? Vorig jaar september hebben wij een trio cochinkrielen gekocht waarvan 1 krulvederige haan in kleur koekoek en 2 zwarte hennen, ze zijn allemaal van 25/7/2010
Nou is het geval dat een van de hennen toch wel erg veel op een haan begint te lijken, de kam is niet zo groot als die van de haan maar wel een stuk groter dan die van de hen.
Wie weet raad???

Afbeelding
Afbeelding

Even ter vergelijking een foto van ons hennetje
http://94.100.122.31/1214050001-1214100 ... _6Ffh.jpeg
Laatst bijgewerkt door SanderD op 19-01-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's ter illustratie, de rest in links

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:26

ziet er hanig uit ja...

MS_eventing

Re: Hen of haan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:27

het is een hen! Wij hebben zelf ook al 10 jaar kippen dat zie je wel zo. Maar je zou het denken omdat ie er anders uit ziet maar hanen zijn groter staan hoger op de poten en hebben een ander hoofd.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

Ik zeg ook een hen.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:36

Ik hoop ook echt dat het een hen is, anders zouden we 2x besodemieterd zijn.
We hadden nl 2 serama hennen gekocht en daarvan bleek er eentje een haan te zijn terwijl we wel betaald hadden voor een hen (hen was €30,- en haan €10,-), het trio Cochin's komt daar ook vandaan dus vandaar mijn twijfel.
Nu wil ik een van de hennen gaan verkopen en aangezien ik nogal gehecht ben aan het ene hennetje wordt het dus deze maar ik wil natuurlijk niemand een hen verkopen die een haan blijkt te zijn... :o

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:38

Ik denk ook een hen, ik hoop voor je mee;)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:43

Lijkt toch nog wel een hen :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:46

Ik zeg ook hen

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:47

Ik denk dat het een haan is. De kam, de oor- en kinlellen zijn veel groter. Cochinkriel hennen hebben ook redelijke kinlellen, maar oorlellen en de kam worden nooit zo groot als bij jou twijfelgevalletje. Daarnaast ziet de bevedering langs de hals er ook erg hanig uit. Als het een haan is zullen de kam, oor- en kinlellen nog verder uitgroeien. Groeien deze niet meer, dan kan het een hen zijn met gewoon grote kam en oorlellen ;) Maar ik ben toch bang dat het een haan is.
Ik heb op google gezocht naar verschillen en ben lid van het kippenforum. Zelf heb ik al jaren kippen en verschillende rassen gehad.

Hoop voor je dat het een hen is, anders zou je wel erg besodemieterd zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 18-01-11 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:48

Orchid schreef:

Wilawander schreef:
Ik zeg ook hen

Zijn dit wilde gokken of baseren jullie het ook nog ergens op? Ik denk dat TS daar veel meer aan heeft ;)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:59

Ik zou idd wel graag een antwoord willen van iemand die er zeker van is en dit goed van verwoorden.
Op internet staat wel dat de hennen een stuk kleiner blijven dan de hanen en dit is dan wel weer het geval.
Kijk ook gerust even in dit topic, toen had ik ze net en degene met de lichtste kleur van kop (Nugget) die is het
[BB-ITP] Krulveer kip en kuikentjes!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:06

Nja via foto's vind ik het ook moeilijk om te zien. Dus er zeker van zijn ben ik ook niet in dit geval ;)
Ik ken twee manieren om te sexen: via de slagpennen en via de cloaca. Die van via de cloaca beheers ik volledig. Daarom mag ik deze zomer ook weer bij verschillende fokkers ééndagskuikens sexen. Maar zo vanaf een foto is het toch wel moeilijk hoor. Want sommige cochinkriel hennen hebben daadwerkelijk ook grotere lellen en kam, en meer rood op de kop. Dit verschild ook weer per kleurslag. Witte cochinkriel hennen hebben bijvoorbeeld bijna helemaal geen rood op de kop. Maar jouw twijfelgevalletje heeft zichtbaar veel meer rood op de kop dan de hen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:12

Naja dat was gebaseerd op hoe het nu lijkt, zoals het er ook staat :P
Maar die nekveren daar heb je idd een punt mee, die waren me nog niet zo opgevallen.
Kan nog wel een half uurtje doorpraten over 1 foto maar zeker word je er niet van en dat zal voor iedereen hier gelden. Daarom heb ik er ook niet zoveel bij getypt :) Denk dat je dit gewoon even moet aankijken, als het wel een haan is ontwikkelt dat zich nog wel een stukje verder.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:17

Sabin_e schreef:
Nja via foto's vind ik het ook moeilijk om te zien. Dus er zeker van zijn ben ik ook niet in dit geval ;)
Ik ken twee manieren om te sexen: via de slagpennen en via de cloaca. Die van via de cloaca beheers ik volledig. Daarom mag ik deze zomer ook weer bij verschillende fokkers ééndagskuikens sexen. Maar zo vanaf een foto is het toch wel moeilijk hoor. Want sommige cochinkriel hennen hebben daadwerkelijk ook grotere lellen en kam, en meer rood op de kop. Dit verschild ook weer per kleurslag. Witte cochinkriel hennen hebben bijvoorbeeld bijna helemaal geen rood op de kop. Maar jouw twijfelgevalletje heeft zichtbaar veel meer rood op de kop dan de hen.

En de veren in de nek, zou dat miss de doorslag kunnen geven?
De hen is nl wat pluiziger en Nugget lijkt meer een soort haren te hebben (langwerpige veertjes zeg maar)

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:23

Ik had op het kippenforum ook al een stukje geplaatst bij de Cochin liefhebbers en deze zeggen allemaal dat het een haan is *zucht*. Zal ik toch op zoek moeten gaan naar een goed tehuis voor hem want 3 hanen wordt me toch echt teveel.
Mocht iemand interesse hebben dan laat maar weten, hij is wel erg handtam dus dat is dan wel weer leuk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:34

Citaat:
De 2 serama smurfjes. Blijft leuk spul zo klein alleen zouden ze hier zo door de heining kunnen lopen. Weet je zeker dat die donkere een hennetje is? De snavel lijkt zo grof te zijn.Zijn zij patrijs? Inimini en Pino lijken me wel wat voor ze.

Even mezelf quoten, was het donkere serama ding idd een haantje?

Wat betreft je zwarte cochin heeft deze puntige veren op de zijkant/rug zitten. Ik twijfel tussen haan of hen of een hanige hen of een hennige haan? Kraait hij/zij niet of is er veel grootte verschil tussen de 2? Omdat de groenige keverglans ook bij onze orpington krieldame aanwezig is, wat bij echt zwart ook hoort trouwens.

Ze zijn wel mooi uitgegroeid trouwens.

Ik snap je twijfel trouwens wel, de 3 kleintjes hier zouden alle 3 hen moeten zijn, kwa lel zou je ook zeggen alle 3 hennetjes tegen de leg aan, maar toch ving ik afgelopen weken een geluid op dat niet hennig is maar een verkapte zachte korte kukel. 8)7 Zou gezien het stemgeluid uit ons parelgrijs cochintje moeten komen maar die is voorals nog echt een hen.

Ik ga eens op zoek naar en foto van ons parelgrijs smurfej en de lellen van onze krulveer dame die zijn ongeveer even oud als die van jou of ietsje ouder.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:58

Ik zou nog even wachten met hem (want ik denk ook dat het een haan is, gezien zijn uiterlijk) te verkopen.
Als ze van juli zijn, zijn ze al begonnen met leggen of ze beginnen zo met leggen.
Dan weet je het snel genoeg met zekerheid, 2 eitjes per dag, zijn 2 kippies!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:01

En een foto van zijn/haar pootjes?
Ik heb wel is horen zeggen dat hanen een hoger "teentje" hebben?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:06

Sabin_e schreef:
Orchid schreef:

Wilawander schreef:
Ik zeg ook hen

Zijn dit wilde gokken of baseren jullie het ook nog ergens op? Ik denk dat TS daar veel meer aan heeft ;)

Nee geen wilde gok ben er vrij zeker van zo van de foto te zien. Heb hier ook enkele hennen die door veel mensen als hanen worden gezien en toch echt eieren leggen.

Edit: Mijn man ook even gevraagd en die zegt ook hen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:29

Ik denk een haan :j Inderdaad omdat de kam veel groter is, en de lellen ook!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:28

Citaat:
Even mezelf quoten, was het donkere serama ding idd een haantje?

Wat betreft je zwarte cochin heeft deze puntige veren op de zijkant/rug zitten. Ik twijfel tussen haan of hen of een hanige hen of een hennige haan? Kraait hij/zij niet of is er veel grootte verschil tussen de 2? Omdat de groenige keverglans ook bij onze orpington krieldame aanwezig is, wat bij echt zwart ook hoort trouwens.
[/quote]

Het donkere seramatje is idd de haan ;)
Ik zal eens kijken hoe de veren eruit zien.

Bluebontje schreef:
Ik zou nog even wachten met hem (want ik denk ook dat het een haan is, gezien zijn uiterlijk) te verkopen.
Als ze van juli zijn, zijn ze al begonnen met leggen of ze beginnen zo met leggen.
Dan weet je het snel genoeg met zekerheid, 2 eitjes per dag, zijn 2 kippies!

Maar als ze om de dag leggen en de ene dag de een en de andere dag de ander weet ik nog niks, bovendien heb ik in totaal 9 kippen in m'n ren lopen.

Ik zal een foto van de pootjes maken zodra ik de kans krijg.
VAnmorgen hebben we opgelet maar geen gekraai gehoord van die kip, de andere 2 haantjes wel volop!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:36

Heb je niet de mogelijkheid om hem/haar even apart te zetten.
Ze kunnen elk moment gaan leggen, en zo kom je er snel genoeg achter
of het een hen/haan is.
ik ben benieuwd naar fotos van de poten.
Ik heb overigens genoeg kippen (poging zien doen) kraaien.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:17

Sabin_e schreef:
Orchid schreef:

Wilawander schreef:
Ik zeg ook hen

het is wel echt een hen. Vroeger hadden wij ook zo'n uitzondering geval maar je ziet het uiteindelijk wel alle kippen zijn anders de ene heeft dat wel een grotere kam maar je ziet het aan de poten. Test: zet samen met andere vrouwtje. Als ze het meteen gezellig hebben haan. Maar ik betwijfel het. Want als je de haan bij de vrouwtjes zet dan......en dat is niet zo bij deze

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:21

Wij hadden hier ook wel hebben met grote kam en lellen

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:50

Het mysterie is ontrafeld, ik heb vanmorgen een kwartier zitten wachten en heb hem toen eindelijk kunnen betrappen op kraaien!!
Nu dus een baasje voor hem zoeken want 3 hanen op 6 hennen vind ik toch wat teveel.
Mocht iemand interesse hebben dan laat het maar weten, voor een goed tehuis mag hij gratis weg!