Blaasgruis bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Blaasgruis bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 20:12

Vanmorgen deed onze 2 jarige kater heel boos en waste heel driftig tussen zijn achterpoten.
De kattenbakken waren gister schoon gemaakt en alletwee in gegraven maar geen plas.
Ook bleef hij miauwen en grommen.
Meteen de dierenarts gebeld met het vermoeden op blaasgruis.
Ineens plaste hij op de deken op de bank vlak voor we gingen, snel een potje gepakt en wat opgevangen.
Dierenarts vond hier kristallen in, dus blaasgruis.
Na het plasje op de bank ware ook meteen het geklaag en alles over dus dat moet een flinke opluchting zijn geweest.
Nu heb ik een pijnstiller en iets voor de blaas te ontspannen en speciaal voer.
Hills c/d (erg leuk met een hond die ook al op speciaal voer zit :D
Hebben hier de mensen nog tips wat ik kan doen?

flow1234

Re: Blaasgruis bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:15

Hoi

Je zou eigelijk eerst de s/d moeten gebruik die lost de kristallen op en zorgt dat de zuurtegraad naar beneden gaat. als je na 6 weken schonen urine hebt zonder kristallen kan je de kat over zetten op de c/d die zorgt er dan voor dat de zuurtegraad laag blijft en er geen kristallen vormt. Heel veel sterkte

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:15

Dir komt vaak voor als de kat stress heeft!!!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:16

Volgensmij kan je verder niet echt iets doen, alleen goed in de gaten houden of die zelf zn behoefte weer doet!

Mijn kat heeft maandag na kerst ook blaasgruis gekregen, maar hij bleek er al 3 dagen mee te zitten, maar liet niets merken, had die het maar wel laten merken, toen we maandag naar de DA gingen, moest die aan de catheter en 2 dagen blijven, toen weer een dagje naar huis, volgende dag terug voor controle, zn blaas stond weer op knappen, wij ergens heen voor een echo, zn blaas zag er redelijk uit maar waarom plaste die dan niet? hij zou weer een week met catheter opgenomen worden, volgende morgen 31-12-10 had die zo'n pijn, zn infuus en catheter eruit getrokken, de dierenarts gaf hem ook geen kans meer en hij is toen ingeslapen :'(

Ik wil je niet bang maken hoor :) want jij bent er op tijd bij!

succes !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:18

Mijn ex-kater is ook gevoelig. Ik voerde voer dat ik via de dierenarts kocht, maar dat is stervensduur (zeker omdat mijn andere kat er van mee eet). Ik koop nu techni cal urinary health, gewoon verkrijgbaar in dierenwinkels. Dat is een stuk goedkoper en mijn kater doet het er echt prima op.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:22

Hoi ik heb ook zo'n kater. VOlgens mij moet je ook eerst SD hebben!! Die zorgt dat de zuurtegraad naar beneden gaat geloof ik. Ik hield me keurig aan de hoeveelheid die ik mocht geven maar hij werd er echt moddervet van en hij had altijd honger. Nu gelukkig op de WD. Dit is meer onderhoudsvoer en hier mag hij wat meer van en hij valt al iets af... veel sterkte ermee
Laatst bijgewerkt door flower1983 op 15-01-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:22

flow1234 schreef:
Dir komt vaak voor als de kat stress heeft!!!

Vind ik niet. Dit komt vaak voor bij dieren die te zout eten hebben gegeten/gekregen dus bijv. Tom poes of vaak eigen merk voeding van een supermarkt. Daar zit veel toegevoegde zouten in om te maken dat ze het zo heerlijk vinden en dan gaat het fout op ten duur.
Voorkomen is beter dan genezen en soms is niet te voorkomen msischien maar echt oppassen met zoute voersoorten.
Hier voer ik vers vlees en een keer brok gegeven van supermarkt maar de kat en hond kijken het niet aan. Dure brok waar op staat natuurlijk dat willen ze nog wel eten. Denk omdat hun totaal geen zout gewend zijn in het verse vlees en het dus daarom ook niet willen eten.
http://www.carnivoer.nl geeft veel informatie over voeding e.d. en is door dierenartsen gemaakt.

Nu kan je niet meer doen dan maken dat ze het goede voer krijgt (idd eerst het andere zes weken lang en zonder kristallen dan pas dit) en niets anders.

Goed opletten dat het wel beterd en dat de kat niet verstopt raakt dan is het probleem helemaal groot en moet hij snel geopereerd worden.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:33

Als eerste: er bestaan wel 20 soorten blaasgruis. Alleen een DA kan dmv urine onderzoek vaststellen om welke vorm van blaasgruis gaat. Zijn het struviet kristallen (kristallisatie van magnesium en fosfor) die ontstaan door een te hoge pH waarde, dan moet je een (tijdelijke) struviet oplossende voeding geven. Deze zijn zowel bij de DA (inderdaad bijv, Hill's SD) als in de DSZ (Prins Struvite) verkrijgbaar. Vervolgens na 5-12 weken kat weer laten testen. Zijn de struvietkristallen opgelost, kun je heel geleidelijk aan (lees: terugmengen gedurende 6-8 weken) naar een goede kattenvoeding met urineverzurende stoffen die ervoor zorgen dat de pH rond de 6,2-6,4 blijft.
Blijf zeker na het oplossen van de struvietkristallen NIET op een oplossend dieetvoeding staan. Want dan kan de urine zo sterk verzuren dat de pH richting de 5,8 gaat en je oxalaat kristallen in de hand werkt.
En ja, stress (waar heel veel katten mee te maken hebben maar helaas niet makkelijk wordt herkend) heeft absoluut een invloed op de zuurtegraad van de urine en kan dus blaasgruis in de hand werken. Meer info geef ik graag per pb. Succes!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:36

Onze ouwe heeft het ook (gehad) Hij leeft al sinds zijn 1,5 jaar op HILLS CD voer. En inmiddels wordt ie in mei *telt* 17... Wij hebben toen vooral gezorgd dat hij goed bleef drinken, veel ging drinken. Er stonden bakjes met ''drijfkaarsen'' (hij vond niks leuker dan daaruit drinken tussen de kaarsen). Inmiddels gaat het al een aantal jaren heel erg goed met hem :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:46

Uiteraard een zeer belangrijk aspect dat katten met blaasgruis goed moeten drinken. Maar ga ervan uit dat de DA hiervoor wel tips heeft meegegeven, bijv. drinkfontijn. En uiteraard mogelijk oorzaken van stress wegnemen. Denk hierbij aan het aantal kattenbakken: voor elke kat één + 1 extra , rustige plaats waar de voeding staat. Voeding liefst steeds op andere plekken aanbieden, in een voerpuzzel stoppen of verstoppen(geestelijke uitdaging), altijd schoon drinkwater op kamertemperatuur, voldoende lichaamsbeweging etc.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:38

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 08:44

Ik heb maar een kat en we waren net eigenlijk bezig met een tweede, maar dit stel ik even uit.
Kasper heeft altijd voer van caro-croc gekregen dat is een goede brok die volgens mij niet heel zout is.
Stres is er ook niet en hij heeft boven een katten bak en beneden.
Hij kan in en uit hoe die zelf wil en is al zeker niet te dik (3,9kilo)
Het is ook geen kat die veel vreet, vlees enzo verdeelt hij zichzelf over een langere periode.
Drinken heeft hij nooit heel veel gedaan, misschien dat hij dat buiten doet.

Gister nadat we terug zijn gekomen van de dierenarts voelde hij zich al een stuk beter.
Hij heeft daarna gespeeld en geslapen.
Hij heeft gisteren, 3x geplast en 1x gepoept.
Vanmorgen was er weer 1x geplast en 1x gepoept, dus dat loopt gelukkig allemaal prima.
Waarom zij bewust gekozen heeft voor c/d weet ik niet maar ik ga ervan uit dat ze weet wat ze doet.
Hij eet dit brokje ook goed.
Omdat hij zo weinig drinkt heb ik ook wat blik en zakjes mee, daar zit ook vocht in.
Deze zijn wel van de s/d.
Hij drinkt graag uit de gootsteen en bij de konijnen uit de bak.
Hij is in ieder geval heel erg opgeknapt en ik hoop dat het goed blijft.

Mijn vraag naar tips is meer bedoeld voor mensen die een blaasgruiskater hebben, wat voor voer hebben zij en is het vaak terug gekomen ook ondanks speciaal voer.
Royal canin heeft ook voer voor blaasgruiskatten zijn er mensen met ervaringen daarover?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:10

vito05 schreef:
Royal canin heeft ook voer voor blaasgruiskatten zijn er mensen met ervaringen daarover?

RC is idd wat ik had. Werkt prima, maar is wel stervensduur.
Ik voer nu dus techni cal urinary health zoals ik eerder zei. Dit is goedkoper en werkt (vooralsnog) even goed. Geen blaasgruis meer hier.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:21

ik heb ook 2 katten met blaasgruis en die heb ik beide op c/d van Hills. Harstikke duur maar omdat ik wel eens lak ben geweest met het voeren van dit voer is een van de katten weer verstopt geraakt. Voor mij dus geen ander voer meer, ondanks dat het hartstikke duur is!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 12:45

Weet je wat de pest is, ik heb ook al een hond op hils en al bij al word dit een behoorlijk duur grapje.
Ik snap niet dat dit voer zo gigantisch duur moet zijn.

Dat voer van Goof wil ik me wel eens in verdiepen.
Voorlopig blijft hij op het voorgeschreven voer staan, zowiezo.
Maar uiteindelijk wilde ik toch eens kijken of er andere mogelijkheden zijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:00

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 15:11

CK88 schreef:
Hoi, hier ook een blaasruis kater! Ik heb heel lang Royal Canin gevoerd (Urinary) en voer nu omdat het goedkoper is en goede verhalen over gehoord heb: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... oer/100612

Doet hij het al een jaar prima op!

Het is niet zo heel veel goedkoper dan hills of royal canin, maar ik moet het allemaal eens even vergelijken.
Wel bedankt voor de tip.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:17

Blaasgruis kan heel erg worden. Meestal krijgen ze aangepast voer, blijven ze regelmatig bloed plassen. Het doet erg zeer. Onze kat heeft er een tumor bij gekregen en heeft hopelijk nog tot eind deze week, hij wordt nu slechter. Ken ook katten waarbij ze de penis geamputeerd hebben, dat werkte ook prima maar kon bij onze niet meer. Succes ermee!

linda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:25

Wij hebben ook een kat met blaasgruis. Hebben ook nog een poes, die heeft geen last maar appart voeren is een drama. Daarom eten ze allebei c/d voer van Hill's. Wij kopen het online via http://www.dierapotheker.nl. Dat scheelt toch weer behoorlijk in prijs dan als je het bij de dierenarts koopt. Eens in de zoveel tijd is het ook in de aanbieding en dan slaan we weer voor een half jaar in.

Onze kat doet het trouwens erg goed op dat voer. Hij heeft sindsdien geen last meer.
Laatst bijgewerkt door linda81 op 16-01-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 15:27

Heb al 2 katten gehad die een penisamputatie hebben gehad. Hun blaasgruis bleef terugkomen waardoor besloten is te opereren. Na de operatie geen dieetvoer meer nodig gehad en geen blaasproblemen meer gehad.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 15:29

linda81 schreef:
Wij hebben ook een kat met blaasgruis. Hebben ook nog een poes, die heeft geen last maar appart voeren is een drama. Daarom eten ze allebei c/d voer van Hill's. Wij kopen het online via http://www.dierapotheker.nl. Dat scheelt toch weer behoorlijk in prijs dan als je het bij de dierenarts koopt. Eens in de zoveel tijd is het ook in de aanbieding en dan slaan we weer voor een half jaar in.

Onze kat doet het trouwens erg goed op dat voer. Hij heeft sindsdien geen last meer.

Daar koop ik inderdaad het voer van mijn hond ook in.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:07

Onze kater heeft het ook. Al vanaf dat hij een jaar of 2 is denk ik (hij is nu bijna 14). Hij krijgt sindsdien Royal Canin. Heeft een paar jaar terug een terugslag gehad maar dat was eenmalig (heeft waarschijnlijk iets gegeten wat hij niet mocht hebben, muis of vogeltje). Wij zijn er goed over te spreken (hoewel het niet echt goedkoop is). Al onze katten eten het nu omdat apart voeren geen doen is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:35

linda81 schreef:

Goede tip! Ik zocht lang naar een site die het ook online verkocht. Thanks :D

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:18

Bij dierapotheker.nl spaar ik ook automatisch en krijg ik nog eens extra korting.
Ze hebben een super fijne service en leveren zeer snel en lage verzendkosten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:42

vito05 schreef:

Ik heb jarenlang Royal Canin Urinary gevoerd.
Zou niet zo snel overstappen op voer wat je zomaar in een dierenspeciaalzaak kunt kopen, dit zet geen zoden aan de dijk, dan kun je net zo goed terug op je oude voer.
Ik kan je helaas alles vertellen over blaasgruis, Kiddy heeft het niet overleefd ondanks alle zorg en voorzorgsmaatregelen.