Welk kalmeringsmiddel voor oud en nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Welk kalmeringsmiddel voor oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 12:33

Ik las dit nieuwsbericht en ben er toch een beetje van geschrokken, alhoewel ze duidelijk maken dat ze het niet helemaal zeker weten vind ik het reden genoeg om
niet langer het door onze DA voorgeschreven Vetranquil te gebruiken. Nu vroeg ik mij af welk kalmeringsmiddel jullie gebruiken en hoe het werkt?
Wij hebben namelijk 2 Mechelse herders, een jonge hond van 1,5 en een oude van een jaar of 11. Die oude wordt helemaal panisch met het knallen, rent door het huis
raust boekenplanken leeg, sleept haar mand de hele kamer door etc. Ofwel paniek, en dat vinden we een beetje sneu op haar oude dag.

Dus wat doen jullie bij een hond die in paniek raakt door vuurwerk?

Citaat:
Hond lijdt door medicijngebruik met oud en nieuw

8 december 2010

Met het voor de deur staan van oud en nieuw breekt voor veel honden een angstige periode aan. Honden met vuurwerkangst zijn ontzettend bang en kunnen bij het horen van een harde knal in paniek vluchten. Een vervelende tijd!

Veel hondenbezitters willen er dan ook voor zorgen dat hun hond zo goed mogelijk de oudejaarsavond doorkomt. Niet zelden nemen de hondenbezitters dan hun toevlucht tot medicijnen om hun honden te kalmeren.

Helaas wordt door veel dierenartsen nog steeds een medicijn voorgeschreven met als werkzame stof acepromazine. Er zijn sterke vermoedens dat dit medicijn de geluidsgevoeligheid vergroot, terwijl het dier zijn angst niet meer kan uiten omdat het medicijn de spieren verslapt. ‘Het medicijn is bijvoorbeeld bekend onder de merknaam ‘Vetranquil’. Hondenbezitters denken vaak dat het fantastisch werkt omdat ze niets aan hun hond meer zien. Wanneer de geluidsgevoeligheid door het medicijn wordt vergroot, lijdt de hond echter wel degelijk. Terwijl hij dit niet kan uiten’, aldus woordvoerder Just de Wit van de Hondenbescherming. ‘Bijzonder hondonvriendelijk!’

In het Tijdschrift voor Diergeneeskunde van november 2010 staat een onderzoek vermeld onder een groot aantal dierenartsen. Hieruit is gebleken dat van de dierenartsen die medicatie adviseren bijna een kwart nog altijd acepromazine voorschrijft bij vuurwerkangst. Indien u als hondenbezitter dit middel krijgt voorgeschreven, weiger dit dan resoluut. Indien medicijngebruik nodig is overleg dan met uw dierenarts over alternatieve medicijnen.

http://hondenschoolutrecht.dierenbesche ... icht/13567

Wilawander

Re: Welk kalmeringsmiddel voor oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:26

Je zou aan homeopatische middelen kunnen denken,.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:30

Wij doen onze hond altijd naar een pensioen in het landelijk gebied waar de knallen vrij weinig zijn). Misschien is dit een betere oplossing dan medicatie gebruiken?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:32

LisaFaded schreef:
Wij doen onze hond altijd naar een pensioen in het landelijk gebied waar de knallen vrij weinig zijn). Misschien is dit een betere oplossing dan medicatie gebruiken?

Dit doen wij ook inderdaad.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

LisaFaded schreef:

Als die mogelijkheid er is, als er in de buurt zoiets is, zou ik deze optie zeker overwegen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

Ik heb weer Vetranquil liggen omdat mijn hond het daar 3 jaar geleden helemaal geweldig op gedaan heeft. Maar ik durf het al 2 jaar niet meer te geven gezien deze berichten. :=
Je kunt bij de DA ook Valium halen, alleen had je daar al van te voren mee moeten beginnen. Zelfde geldt voor een DAP verdamper/halsband. Bach druppels zijn de enige oplossing voor nu denk ik, of je moet nog ergens een thundershirt kunnen kopen.

Voor mijn hond is het helaas geen optie om in een pension te zitten omdat ze daar helemaal paranoia van wordt. Echt balen. Onze vorige hond vond het altijd heerlijk in het pension, maarja, die was ook niet bang voor vuurwerk.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:36

Onze DA adviseert D.A.P. (http://www.medpets.nl/dap+feromonen/?gc ... 3goddjs1nQ). Wij gebruiken het zelf nu uit voorzorg, onze hond is nog geen 1,5jr oud en ik weet niet hoe hij gaat reageren.

Bij onze vorige hond hadden we valium maar dat vond ik helemaal niks. Hond was nog steeds angstig maar was te suf om het te kunnen uiten. Geen succes dus.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:38

Wij wonen zelf ook niet echt in de stad hihi, in ons dorp wordt vrijwel niet geknald maar het dorp verderop waar ik oud en nieuw zal vieren wel. Mijn ouders gaan voor 12uur wel naar huis om met het knallen in ieder geval thuis te zijn, verder de hond geen aandacht te geven maar het geeft toch een stukje rust. Hier in de buurt weet ik zo gauw niet een pension dat veel landelijker ligt dan waar wij wonen.
We denken inderdaad ook aan homeopatische middelen maar wil wel eerst ervaringen van anderen horen voordat we zomaar wat in ons hondje gaan stoppen hihi. Dit bericht heb ik pas gisteren gelezen, we hadden het idee haar gewoon weer op Vetranquil te zetten maar dat gaat hem dus niet worden. Ik hoor dus ook graag dingen die voor volgend jaar handig kunnen zijn. Onze jonge hond geeft er gelukkig helemaal niet om.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 30-12-10 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:38

Valium komt op hetzelfde neer als Acepromazine.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:39

Door onze dierenarts ging er dit jaar een brief uit dat ze diazepam aanraden (valium). Las hierboven ergens dat je daar al eerder mee zou moeten beginnen, maar zou niet weten waarom? Zou even contact opnemen met je da ivm de dosering. Heb het zelf gelukkig nooit bij de hand, mijn doggies geven er niks om.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:40

Relax tabletjes van Sanal.
Helemaal natuurlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:41

Ik heb 3 jaar geleden Vetranquil gebruikt. De hond heeft veel geslapen en liep erg dronken. Ze is niet opvallend angstiger geweest en de dagen daarna was ze meteen weer in haar oude doen. Wel heeft ze veel getraanoogd.
Het jaar daarop Valium. Week van te voren begonnen, dosis opgevoerd op 31 dec. We hebben niet het idee gehad dat dat enig effect had. Ze krauwde de deur open om via de trap naar de slaapkamer te vliegen om daar alles onder te schijten. (ze komt nooit op de eerste verdiep)
Vorig jaar niets gebruikt. Hond niet te genieten, maar omdat het erg druk met mensen was bij ons, had ze voldoende afleiding.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:43

Mijn hond is er bijna aan overleden dus ik gebruik helemaal niets meer. Heel sneu voor haar, maar ik zet de radio aan en zorg dat ik in de buurt blijf. Zolang ik dat doe, wordt het geen drama......

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:46

Wij hebben voor onze hond echt vanalles geprobeerd, maar niks hielp (Valium, Relaxtabletjes van Vanel en nog veel meer) maar eigenlijk helpt helemaal niks.
We hebben hem net naar een pension gebracht, midden in de weilanden waar je alleen zo nu en dan een paar zachte knalletjes hoort.
Ik denk dat dit het enige is wat echt werkt... Succes! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:48

Wilawander schreef:
Valium komt op hetzelfde neer als Acepromazine.

Valium is diazepam, maar dat heeft niet dezelfde verhoogde geluidsgevoeligheid als Vetranquil hoor. :)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:49

Diazepam kun je ook gebruiken. Is een stuk veiliger en werkt goed.

oeps wij plaatsen tegelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:51

:D Nou ik heb daar dus mindere ervaringen mee. In de zin van: ik had niet het idee dat het werkte.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt voor andere honden natuurlijk. :)

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:51

Ik heb een aantal jaar Bach rescue remedie gebruikt bij een zeer angstige hond. Gewoon de druppels, op een broodje, maar soms ook gewoon zo op de tong aangezien de hond in zijn paniek geen voer meer aannam. Ik vond het effect verbluffend!
Na 3 jaar gebruik heb ik dit jaar nog niks hoeven geven. Hond vind het wel spannend, dat geknal, maar kijkt een keer en gaat dan rustig liggen, helemaal super.

Vettranquil hebben we jaren geleden gebruikt voor een andere hond. Wat een dierenbeulerij is dat spul zeg! Merkte aan de hond (ogen, lichaamshouding voor zover dit nog kon) dat hij doodsbenauwd was, maar kon zich amper nog bewegen dus niet vluchten voor zijn angst. Ik ben met dit verhaal naar de da gegaan, enige rectie was; goh, dat hebben we nog nooit gehoord.

nee hoor, voor mij alleen nog homeopatisch en inderdaad ook hier de radio en tv lekker hard aan tijdens het geknal.

Succes allemaal met de beestjes :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:53

Mijn DA geeft het ook nog aan iedereen mee en ik krijg de hele tijd te horen dat het echt wel mee valt. Gelukkig weet ik wel beter. ;) Maar... het valt me zo tegen van die DA. Ze staan zo goed aangeschreven en ze zijn ook super goed op hun vakgebied.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:56

Ik werk op de dierenafdeling bij de Intratuin, en we hebben daar ook een soort van kalmeringspilletjes, voor vuurwerk en reizen enzo. Ik weet alleen niet meer hoe ze heten, volgensmij stond er 'relax' op het doosje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:56

daffodil schreef:
Mijn hond is er bijna aan overleden dus ik gebruik helemaal niets meer. Heel sneu voor haar, maar ik zet de radio aan en zorg dat ik in de buurt blijf. Zolang ik dat doe, wordt het geen drama......

Dit is ook mijn ervaring, 2 katten hier in de buurt zijn overleden aan die middelen, ik geef het niet.
Is ook niet nodig heb geen bange dieren, alleen de pers wil nog wel eens schrikken maar daar maak ik niet veel van.
Wat ik wel geef in situaties van echte stres is Bach, en daar blijft het bij geen chemische middelen dat durf ik niet aan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:57

S_Evelyne schreef:
Ik werk op de dierenafdeling bij de Intratuin, en we hebben daar ook een soort van kalmeringspilletjes, voor vuurwerk en reizen enzo. Ik weet alleen niet meer hoe ze heten, volgensmij stond er 'relax' op het doosje.

Das Sanal Relax. :j

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:59

sparretje: Dat Bach rescue remedie, moet je daar ruim van te voren mee beginnen? Homeopathisch ligt wel onze voorkeur, we hebben voor de Vetranquil ook iets homeopathisch gebruikt maar dat hielp helemaal niets. Waarschijnlijk zal ze het dit jaar zonder iets moeten stellen, maar het is zo sneu dat ze zich dan echt geen raad meer weet. Het is al zo'n ontzettende stresser, ze krijgt altijd overal stress van en met oud en nieuw heeft ze het dan niet meer.

Van mij hoeft het sowieso niet dat geknal hihi, vind het zelf ook doodeng. Een van de redenen waarom ik zelf met oud en nieuw de honden niet mag uitlaten :P Zonder mij is het al erg genoeg haha.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:59

Ik dus ook niet meer, eenmaal een slappe hond die haar plas al liet lopen was meer dan genoeg......

Ik pas mijn oud en nieuw aan haar aan, altijd al gedaan dus voor mij niets raars. Wel leuk is dat we sinds twee jaar ergens wonen waar je het knallen bijna niet hoort dus echt last heeft ze er nu niet meer van!

Overigens zeggen ze altijd dat dit soort dingen overgenomen wordt door andere (jonge) honden maar dat hoeft niet hoor, ik heb er nog 3 lopen die nergens last van hebben!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:02

Mijn hond was niet bang, maar toen we een logeetje kregen die wel bang was ging het verkeerd...

Het lastige van Vetranquil is dat het heel onvoorspelbaar is hoe een hond of kat erop reageerd. De een heeft aan een halfje genoeg en de andere reageert daar niet op. Met als gevolg dat je gaat overdoseren (onbewust).