Eend met (gebroken?) poot.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Eend met (gebroken?) poot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:34

Bij ons in de vijver is een eend die maar op één poot loopt, de andere houd die hoog en lijkt ook af te sterven aangezien hij zwart word. Toen hij weg wou lopen gleed die gewoon op zijn buik, om zo de andere pootje te ontlasten. Het eendje is niet schuw en komt ook al één van de weinigen echt naar je toe.
Wat zou ik hier mee kunnen doen? Zou ik hem moeten vangen en naar de dierenambulance brengen, of gewoon zo laten?

xJolijn

Re: Eend met (gebroken?) poot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:38

Ik zou iig de dierenambulance even bellen (Niet dat ik daar veel goeds over lees...), want dit lijkt me niet fijn voor het eendje :n
Je zou kunnen vragen wat ze er van vinden en of ze er iets mee doen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:38

Ik z ou er wel iets aan doen. Het kan heel goed dat zijn pootje bevroren is, want dat kan ook gewoon.
Als je de dierenambulance wil laten komen, zal je hem eerst in moeten vangen, die komen anders niet. Maar idd, je zou ze voor advies kunnen bellen.
Wel super dat je je zo om het beestje bekommerd!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:40

dierenbesch en eenden heb k geen goede ervaring mee
maar je kan wel bellen voor advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:42

Je zou hem ook naar een vogelopvang kunnen brengen :)

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:43

Ik zal vanavond wel proberen het beestje te vangen, en dan vervolgens naar de dierenambulance/volgelopvang brengen. Mocht er niks mee gedaan worden heb ik tenminste m'n best gedaan voor t beestje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:44

Pluttersput schreef:
Ik z ou er wel iets aan doen. Het kan heel goed dat zijn pootje bevroren is, want dat kan ook gewoon.
Als je de dierenambulance wil laten komen, zal je hem eerst in moeten vangen, die komen anders niet. Maar idd, je zou ze voor advies kunnen bellen.
Wel super dat je je zo om het beestje bekommerd!

Verschilt per DA....

járen geleden werd er voor mijn neus een zwaan aangereden door een vrachtwagen, beestje was met een lamme vleugel de vijver in gestrompeld. Heb de DA gebeld (dordrecht) en die kwamen met een zwanenstok en een bootje :j

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:45

Waarom bel je niet eerst even met bvb de vogelopvang? Kun je vragen of zij zoiets met zo'n dier kunnen. Anders bezorg je misschien straks de eend een hoop stress voor niks.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:46

Een poosje terug liep er ook een eend op 1 pootje in mijn weiland,zo zielig.
Ik probeerde hem te vangen,maar hij vloog gewoon weg.Jammer,kon zien dat hij echt pijn had aan dat pootje,vermoed dat het gebroken was.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:46

De dierenambulance komt in principe niet voor een wild dier.
Wat je kunt doen is naar je vaste dierenarts gaan en vragen wat die ervoor doet, en of jou dat veel zou gaan kosten.

Als je dan besluit dat jij deze eend wil helpen (ook revalideren in je badkuip gaat nodig zijn) kun je met een theedoek proberen hem te vangen.
Gooi de theedoek over z'n kop (liefst ook romp maar vooral kop is belangrijk) zodat hij rustig wordt, een vogel die in het donker zit houdt op met worstelen. Pak hem dan voorzichtig met beide handen over de vleugels op.

In principe hou je een eend zo vast: http://www.levendehave.nl/files/images/ ... ormaat.jpg Je houdt dan je wijsvinger richting de staart van het dier op de rug, tussen de vleugels in. Met je duim en wijsvinger grijp je om de "bovenarm" van de ene vleugel, en met je andere vingers grijp je om de "bovenarm" van de andere vleugel. De poten laat je, zeker in het geval van een gebroken poot, lekker hangen en zoals je op de foto kunt zien ondersteun je de nek omdat eenden die nu eenmaal heel lang houden.

Dit is natuurlijk alleen voor het vervoeren, je kunt hem het beste in een doos doen met een theedoek erover en zorgen dat ie niet te veel kan bewegen.
Bovenstaande is in principe niet nodig en kan soms oefening vergen, dus je kunt hem ook gewoon zodanig vasthouden dat hij niet met zijn vleugels kan flapperen. Een eend kan wel bijten, vandaar de theedoek over de kop, maar als je daar niet bang voor bent is het allemaal niet zo'n ramp. (Een kip doet het niet zo snel, maar weet niet hoe snel een eend gaat bijten.)

Als de poot al zwart wordt is de kans groot dat hij geamputeerd moet worden. Je dierenarts kan je dan vertellen wat de kansen zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed een eend op 1 poot kan overleven in het wild, aangezien hij ermee stuurt alsof het roeispanen zijn. Kan best zijn dat ie dan alleen nog maar in een rondje gaat blijven zwemmen, dus euthanaseren kan dan wel eens de beste beslissing blijken.

Wees erop voorbereid dat de meeste dierenartsen niet bereid zullen zijn een wild dier te helpen, en er dus ook zeker geld voor willen vangen.

Vriendinnetjes en ik hebben het vroeger eens geprobeerd, en onze dierenarts zag ons aan voor dommerdjes (we waren 12) en vroeg niet eens naar de prijs/of we bereid zouden zijn te betalen. Hij zei dat hij zou helpen en heeft vervolgens het dier gewoon meteen afgemaakt. "Hij was niet te redden." Deze had nog geen afstervende poot...
Dus wees wel alert dat je een beetje een respectabele dierenarts hebt... _O-

Het beste is inderdaad nog de vogelopvang, even bellen voor je hem gaat vangen, en vragen of zij hem voor je opvangen. Die hebben vaak ook wel dierenartsen die hun medische zaakjes voor ze regelen.

Dat is ongeveer alles dat ik je kan vertellen. Hopelijk helpt het!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:48

Aan de andere kant (en dat zal vast wel weer zielig zijn) is dit wél de natuur.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:50

Stef: zeker. Ik doe dus ook gewoon nooit meer een poging... := Maar toen ik 12 was wou ik dat wel.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:52

Ik ben nu opzoek naar het nummer van de vogelopvang, ik denk dat zij er wel wat mee doen :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:53

Dat lijkt me de beste optie ja. Ben benieuwd!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:54

Ik heb net gebeld, ze waren op dit moment niet telefonisch berijkbaar. Straks nog maar even weer proberen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:56

Misschien zijn ze al dicht... Succes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:31

Ik heb ook een eend. Hij liep ook op 1 poot en kon niet op de andere staan. Ik heb hem mee naar huis genomen en gezorgd dat hij rust kreeg en eten en drinken. Na een paar weken ging hij er weer op staan en nu loopt hij er weer vrolijk op los en heeft nergens meer last van. Ik dacht in eerste instantie ook aan een pootbreuk, alleen ik dacht dat dat niet kon herstellen. Toen dacht ik, ik geef hem de tijd en zie wel wat er van komt en het is goed gekomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:45

een dierenambu komt wel om eenden e.d. (de onze in elk geval) alleen niet voor zwijnen, struisvogels en hangbuikzwijntjes want dat gaat de ambu niet overleven haha

Hier worden eenden e.d. dus allemaal opgehaald. Deze gaan door naar de dierenarts want elk wild dier wat gevangen kan worden mankeerd wat. Deze bekijkt wat het dier heeft en is het dier zo te genezen dat het weer het wild in kan dan wordt er een behandelplan begonnen en gaat de vogel door naar de vogelopvang.
Is het wilde dier (bij beschermde diersoorten weet ik het niet) niet beschermd en het dier is niet meer zover op te lappen dat het goed in de natuur kan overleven (stel een gebroken vleugel of afgestorven poot) dan wordt het dier ingeslapen zodat het in elk geval niet meer verder gaat lijden. Zo'n dier zal namelijk bijna altijd en overal te laat komen om te eten of prooi te vangen en dat kan je zo'n dier niet aan doen dan wordt het een langzame dood.
Als het mogelijk is dan wordt er dus bij de dierenambu bij ons in de buurt alles aan gedaan om het dier erdoor te halen want daar zijn ze voor is hun motto!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:47

prii_boy schreef:
Ik zal vanavond wel proberen het beestje te vangen, en dan vervolgens naar de dierenambulance/volgelopvang brengen. Mocht er niks mee gedaan worden heb ik tenminste m'n best gedaan voor t beestje.

Ik zou eerst vogel opvang bellen :)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:37

Ik heb laatst nog de dierenambulance op een zondagavond voor een eend gebeld. Die kwamen gewoon langs hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:56

Nathalie02 schreef:
Ik heb laatst nog de dierenambulance op een zondagavond voor een eend gebeld. Die kwamen gewoon langs hoor!

Dat verschilt per ambulance, ze zijn niet onderling over een kam te scheren.

Wij reden ook 'gewoon' overal voor.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:03

heel toevallig dat ik dit lees :) ik werk/woon bij de vogelopvang ( inmiddels dierenopvang) je kunt gewoon de dierenambulance bellen hoor zij vangen hem en brengen hem bij ons, wij hebben helaas geen tijd en mensen hem te vangen ( zijn met maar 2 personen dus heel druk )
Waar in Groningen zwemt de eend?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 23:44

In de stad Groningen.
Ik zal morgen weer proberen te bellen, hoop alleen dat als ze mochten komen dat ze 'm kunnen vinden, want ik zag het tijdens het schaatsen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:48

ja maar bel dan de dierenambulance meteen want wij kunnen er zo niks mee, wij halen geen dieren op