rasfokkerij --> zembla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:21

Eigenlijk verbaasd dat er nog geen topic over was (althans, ik zie m niet).
Wie hebben gister de uitzending gezien over rashonden fokkerij bij Zembla?

ben er eigenlijk best van geschrokken. Aantal zaken wist ik wel, maar bijv alle problemen bij de king cavelier spaniels had ik geen idee van :n

Vond het altijd erg leuke hondjes, maar nu? No way dat er hier ooit 1 komt

Rennie89

Re: rasfokkerij --> zembla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:23

waar werd het uitgezonden? kan me wel een documentaire herrineren over de britse honden wereld en ook de spaniel, dat de schedel te klein is voor de hersenen etc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:23

Volgens mij is die documentaire paar? jaar terug op de BBC geweest. Ben er nl wel een topic over tegengekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:25

Het heet einde van de rashond fokkerij en hierbij worden dingen besproken die eigenlijk veroorzaakt worden omdat wij mensen een ideaal beeld willen fokken maar niet kijken naar de gezondheid en leefbaarheid van zo'n dier.

http://zembla.vara.nl/

Waarschuwing: Het meeste is prima te behappen, maar er zitten een paar vervelende beelden in.

het is een NL docu met nl artsen, onderzoekers etc

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:26

pff. Ik vond het heftig om te zien. Vooral wat er echt allemaal rondgaat achter de schermen. Ras verenigingen die bijna letterlijk zeggen dat het ze niet uit maakt. Werd er misselijk van.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:28

Welkom in de wereld van de mens, waarin alles mooier en mooier moet...

mijn hart breekt bij dit soort beelden en helaas zie ik die vaker dan mij lief is...

de cavalier is op het moment zo erg dat 100% een hartprobleem heeft en 90% een te kleine schedel, dit heb ik begrepen van een collega die het op nascholing heeft gehoord, dus die 40% die genoemd werd klopt dan niet...

Wat mij nog het meest boos maakte is het feit dat de raad van beheer zonder wroeging de afdeling gezondheid eruit gegooid heeft want ze vinden uiterlijk belangrijker dan gezondheid...

Mensen die het gemist hebben dinsdag om 10.00 uur of 10.25 wordt het nogmaals herhaald op nederland 2...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:29

100% hartafwijking wordt in de docu ook gezegt.
Je kan het ook direct kijken op de link van zembla zelf die ik net gaf

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:31

Heb het gister ook gezien, maar volgens mij zeiden ze 40% te kleine schedel terwijl wij juist hebben gehoord van collega dierenartsen 90%...

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:32

Ik heb het gisteren gezien en heb met verbazing zitten kijken naar de beelden. Met name de afbeelding van die bullterrier vond ik schokkend. Hoe die schedel veranderd is in de loop der jaren.
Wij hebben vroeger zelf een boxer gehad, die op zijn oude dag epilepsie kreeg, vond het heel erg om die beelden van die hond te zien die ook een toeval kreeg... deed me zo denken aan onze hond toen, precies hetzelfde beeld...
Wij zaten gisteren bij een oom van mij en ik zal hier maar niet herhalen wat hij over de Raad van Beheer te zeggen had.... da's niet goed voor andermans oren...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:32

Anoli schreef:

mijn hart breekt bij dit soort beelden en helaas zie ik die vaker dan mij lief is...

de cavalier is op het moment zo erg dat 100% een hartprobleem heeft en 90% een te kleine schedel, dit heb ik begrepen van een collega die het op nascholing heeft gehoord, dus die 40% die genoemd werd klopt dan niet...

Wat mij nog het meest boos maakte is het feit dat de raad van beheer zonder wroeging de afdeling gezondheid eruit gegooid heeft want ze vinden uiterlijk belangrijker dan gezondheid...

Mensen die het gemist hebben dinsdag om 10.00 uur of 10.25 wordt het nogmaals herhaald op nederland 2...

Dat van die gezondheid schrok ook echt van! En dit noemt zichzelf dierenvrienden. pff.
En dan kijk ik naar mijn hond, en dan ben ik zoo blij dat hij gezond is.

Die cavaliers in dat huis dat ze opving.. Gewoon zo sneu om te zien. Kan er nog steeds niet bij dat mensen dit kunnen doen. Net zoals die soort boxer achtige hond (ben even de naam vergeten, zo'n kleintje) die niet meer op natuurlijke wijze bevrucht kon worden, en niet op een natuurlijke wijze konden bevallen. Dan vraag ik me toch af, wat de mens hier mee wil. Wat we gefokt hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:33

oh dat zou kunnen, ik weet alleen nog dat de hartafwijking 100% was.

Ergens ben ik nu toch blij met mn papierloze boerenfoxjes, hoewel ik wel denk dat dit niet alleen op honden van toepassing is maar ook paarden en katten en wat dan ook.
Het moet gewoon steeds extremer.

Inney: Dat is de engelse buldog

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:34

Inney schreef:
Anoli schreef:

Dat van die gezondheid schrok ook echt van! En dit noemt zichzelf dierenvrienden. pff.
En dan kijk ik naar mijn hond, en dan ben ik zoo blij dat hij gezond is.

Die cavaliers in dat huis dat ze opving.. Gewoon zo sneu om te zien. Kan er nog steeds niet bij dat mensen dit kunnen doen. Net zoals die soort boxer achtige hond (ben even de naam vergeten, zo'n kleintje) die niet meer op natuurlijke wijze bevrucht kon worden, en niet op een natuurlijke wijze konden bevallen. Dan vraag ik me toch af, wat de mens hier mee wil. Wat we gefokt hebben.

Dat waren toch Engels Bulldogs? Maar inderdaad, was erg sneu om te zien...

MamaMiesje

En het erge is: dit geldt ECHT niet alleen voor honden hoor. Dit gaat net zo goed op voor katten, cavia's, vogels, paarden en wat dies meer zij...

Anoli

engelse bulldog, ook de franse bulldog kan niet bevallen zonder hulp, en de schotse terrier ook niet...

en ja walgelijk he dat mensen de gezondheid zonder problemen aan de kant kan schuiven, als ze er maar geld aan verdienen...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:36

Geld, en de goede naam....

Hoe verwrongen kan een mens zijn..

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:37

Ik heb maar een deel gezien. Vanmorgen vlak voor ik in de auto sprong om naar een show te gaan met mijn dalmatier denia.
Ik schrok er wel van, maar vind ook wel dat ze vooral het negatieve naar voren halen en ze niet een keer een ras hebben genoemd waar bij het "redelijk" goed gaat. Niet bij alle rassen gaat het zo. Ik vind dat we met de dalmatier hier in nl de goede weg in gaan. En zo zullen er meerdere rassen zijn.
Ik zal em vanavond helemaal kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:38

Natuurlijk zal het niet bij alle rassen zijn (of misschien wel?), het gaat juist om de extremen en doorgefokte rassen, dat is ook het hele doel van de docu

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:39

HenJ: dat ben ik wel met je eens, maar het is wel een echte eye-opener.
En er zijn echt heel veel rassen waarin allerlei erfelijke ziektes steeds meer op komen door doorfok. Helaas..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:40

En vergeet de herdershonden niet, met hun ruggen, iedere keer weer als ik zon hond zie lopen doet het me pijn aan de ogen...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:42

Ja, xx_horsiex, dat heb ik ook. Op de cursus waar wij met onze herder (tervuerense, geen lage rug ed. hoort ook niet bij het ras) heen gaan, daar loopt nou ook zo'n pup. Vind het zo'n naar gezicht..
Maar natuurlijk zijn niet alle herders zo. De werklijnen zijn vaak nog heel zuiver.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:42

Het verhaal van de Cavalier Sjors klopt niet. De hond is verkocht met de testuitslagen erbij.
Ik heb 25 jaar Cavaliers gefokt maar ben gelukkig op tijd gestopt. Alleen mijn oude dekreu dekt nog en die is met 10 jaar nog vrij van hartafwijkingen en heeft geen siringo ook zijn oudere nakomelingen zijn vrij bevonden. Dus er zijn nog wel gezonde Cavaliers. Alleen is hij geen kampioen op de show. Dus een rede voor veel mensen om hem niet te gebruiken. Het is jammer dat mensen binnen dit ras elkaar het licht niet in de ogen gunnen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:43

stef schreef:
Natuurlijk zal het niet bij alle rassen zijn (of misschien wel?), het gaat juist om de extremen en doorgefokte rassen, dat is ook het hele doel van de docu

Welk ras is er vrij van welk gebrek dan ook... ik kan er niet 1 bedenken zo 1,2,3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 22:43

Maar neem nou die caveliertjes, 100% (!!!!!) heeft een hartafwijking, dat krijg je dus ook nooit meer eruit gefokt. Dan wordt er in de docu gezegt dat ze nieuw bloed in moeten voeren, maar dan moet je dus gaan kruisen en is het ras niet meer zuiver... Gaat dus niet gebeuren :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:44

ik heb de uitzending gemist...terwijl ik zembla meestal kijk.
Maar ik heb niet veel gemist begrijp ik....ik zweer bij vuilnisbakjes!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:46

xx_Horsiex schreef:
En vergeet de herdershonden niet, met hun ruggen, iedere keer weer als ik zon hond zie lopen doet het me pijn aan de ogen...

... en breekt mn hart... Ik be opgegroeid met een aantal herders (duitse) en dan wel de werklijn dus ik vind dit soort dingen walgelijk...

vooral de tegenargumenten van eigenaren en fokkers "nee ze lopen alleen maar zo, de bouw is wel correct etc etc..."