Herfstkat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Herfstkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:03

Toen ik een kattenminnende collega over mijn poezel Zoë vertelde vroeg ze: is het een herfstkatje? Oftewel: of ze in de herfst geboren is. En inderdaad, de geboortedatum van mijn dame wordt geschat ergens begin september. De collega gaf toen aan nooit meer herfstkatten te willen, de redenen zijn mij precies even ontschoten maar nu las ik net in een ander topic hier op BB ook weer iets over een herfstkat en nu vraag ik me toch af waardoor die dan anders zouden moeten zijn?

Mijn kat is wat ik een verwarmingsbuiskat noem. Zo eentje die zich door andere katten laat opjutten en zich dan verschanst op een verwarmingsbuis om zo veel mogelijk buiten schot te blijven. Bij haar vorige baasje werd mijn poezel gepest door twee jonge katers en toen ik vier jaar geleden een kitten in huis nam was ze daar als de dóód voor. Inmiddels kunnen ze het redelijk vinden, ze leven aardig langs elkaar heen.
Verder is mijn poezel heul errug behoedzaam, wil veel bevestiging en aandacht en het is een verlegen katje. Dit alles zou dan moeten komen doordat ze in het najaar geboren is. Ik heb de oorzaak altijd gezocht in dat ze veel te vroeg bij de moeder is weggehaald en anderhalf jaar later haar zusje plotseling overleed. Katje heeft nogal wat tikken gehad toen ze klein was.

Dus eigenlijk, samenvattend, ben ik benieuwd naar de gedachten van de bokkers over het fenomeen herfstkat ;)

Leandra

Re: Herfstkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:08

Zelf heb ik 2 herfst katten (geschat op 25 september en 1 oktober) De kater heeft wel bronchitis, maar denk niet dat dat te maken heeft met het feit dat hij een herfst kat is. Mijn andere kat heeft nergens last van. Ik zie geen verschil tussen "herfst" en "voorjaars" katten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:13

Hmm nouja mijn kater is van 11 juni en ik zie een heel duidelijk verschil maar dat heb ik altijd in de ervaringen in hun jeugd gelegd. Mijn kater is een ondernemend knaapje, toen hij heel klein was vond hij het leuk om de staffie van de baas van zijn moeder te jennen :P

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:21

Haha, zo 1 heb ik er ook. De kater houdt ook van hondjes pesten. Midden in de kamer gaan zitten met zijn vacht helemaal overeind en dan een blik opzetten van: Zo, kom jij maar eens langs mij! En reken dan maar dat de honden niet langs hem durven :D

Ik denk ook wel dat het veel ligt aan de jeugd van de katten. Ik werk in een dierenkliniek en daar zie ik geen verschil. Vroeger was het wel zo dat de katjes die in de herfst geboren werden een achterstand hadden omdat het koud was buiten. Maar de meeste kittens worden nu binnen geboren en daar heb je weinig verschil in temperatuur.

Maar eerlijk is eerlijk, mijn katten houden niet van kou! Maar het zijn ook binnenkatten, dus de verwarming blijft favoriet! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:23

Herfstkatjes hebben vaak een slechtere weerstand en blijven kleiner. Als ze de 'slechte start' overleven (minder zon en blijkbaar heeft de moeder dan ook minder melk), zijn ze juist extra sterk (echte doorbijters).
Of dat ook invloed heeft op het karakter weet ik niet. Ik ken juist 2 herfstkatjes welke juist erg pittig zijn, en alle 'grote katten' met gemak de deur wijzen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 10:26

Hihi, nou pittig zou ik haar bepaald niet willen noemen.

Leandra, mijn kater was toen nog heel klein, een paar weken oud, en ging de staffie dan lopen irriteren. Wanneer de hond achter hem aan kwam rende hij heel gauw terug naar de bench, waar hij tussen de tralies door paste en de hond niet :D

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:35

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:48

De term herfstkat stamt nog van vroeger tijden, toen katten nog buiten en in de schuur leefden. Een poes had vaak 2 nestjes: 1 in het voorjaar, waarbij de kittens natuurlijk zo ongeveer alles mee hadden qua omstandigheden en 1 in het najaar, waarbij de katjes een minder goede start hadden door oa. de weersomstandigheden en daaraan gelinkt de voeding e.d.

Een herfstkat zou minder gezond van gestel zijn. Qua karakter heb ik niet eerder gehoord dat ze anders zouden zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:14

Hmm.. volgens mij is dat inderdaad ver gezocht, niet zoals de katten momenteel leven ;)

Persoonlijk vind ik herfstdieren fijner, geen idee waarom, 2 van de 3 katten zijn van de herfst en beide honden ook.
Al zal het naar mijn idee niet veel uitmaken, tis meer hoe je er zelf mee omgaat.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:44

Ik heb op dit moment ook een nestje, maar die zijn van eind augustus (geen herfst dus). Toch krijg ik van veel mensen te horen dat dit najaarskatten (herfstkatten of stoppelkatten) zijn. Wat mij is verteld is dat najaarskatten slechter zindelijk worden, gelukkig hebben deze er geen last van. Maar dat is wat ik nu veel hoor.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:47

Ik heb een herfstkat en een zomerkat :+ Maar ze zijn allebei klein, de herfstkat is een brutale opdonder en de zomerkat kijkt de kat meer uit de boom.
Eigenlijk een beetje tegenover gesteld van jouw verhaal :+ Volgens mij is herfstkat maar een of ander oud boeren gezegde ofzo, merk nou niets anders aan mijn ene kat dan aan die andere.

Ohja ze is ook gewoon zindelijk hoor, helemaal geen enkel probleem mee gehad bij het opvoeden

Citaat:
Verschil in jaargetijden bij katten?

Vijftig jaar geleden klopte de bewering dat herfstkatten zwakker waren dan meikatten nog wel. In die tijd werden de jongen buiten geboren en was het voor de moeder moeilijk om in deze koude en natte tijd de jongen goed te voeden. Tegenwoordig is er absoluut geen verschil meer tussen de thuisgeboren kattenkinderen van het laatste kwartaal of die uit mei. Ze zijn even zwaar (ongeveer 100 gram) en even ver in de ontwikkeling. Vijf maanden na de geboorte wegen ze allemaal ongeveer drie kilo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:34

Chubby, dankjewel voor je uitleg. Ik heb geen idee hoe mijn herfstkat haar prille jeugd is geweest, ik heb haar sinds ze 3 is. Overigens is ze heel goed zindelijk ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:36

dubbel
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 29-10-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:38

wij hebben 2 herfstkatten (5 oktober)
en ze zijn al 9 jaar, nooit ziek :D
en groot en stevig :)

hun broertje heeft wel suikerziekte, maar dat had zijn moeder ook..

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:39

Hier worden dat stoppelkatjes genoemd. Naar mijn idee zijn ze vrijwel altijd kleiner en hebben ze een uitgesproken karakter, soms bij het krengerige af. Survival of de fittest misschien.

Wij hebben ook een stoppelkat bij mijn paps. Dat is een klein schildpadpoesje van inmiddels 17 jaar. Een klein kreng dat superzoet kan doen maar ondertussen loederig is. Ook is ze vrezelijk eelsk, net alsof ze nooit vanhaar krolsheid af is gekomen. Terwijl ze al op 1 jarige leeftijd is gesteriliseerd.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:41

Als ze buiten opgroeien hebben de herfstkatjes misschien een mindere start, maar een gewone huiskat heeft in de herst als het goed is binnen ook gewoon goed voer, 19 of 20 graden en alles mee.

Dus ik denk dat het een behoorlijk achterhaalde term is.

Daarbij snap ik niet zo goed waar de 'twee nestjes' term vandaan komt. Een kat is wel meer krols dan 2x per jaar, dus bij een open kat die haar gang kan gaan heb je herfst, winter, lente en zomernestjes.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:43

Komt inderdaad van vroeger, katten hebben sneller ergens last van en zijn minder snel zindelijk. Heb er zelf nooit iets van gemerkt hoor. ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:20

Een herfstkat heet zo omdat het het 2de (of 3de) nestje in 1 jaar is van de moederpoes. Het seizoen heeft er vrij weinig mee te maken. Heb je een kat die gewoon in de herfst geboren is, is dat geen herfstkat. Is het een 2de nestje van moederpoes binnen een jaar, is dat ook in de zomer, een herfstkat.
Tweede (of derde) nestjes zijn altijd zwakker, dus ongezonder.

Een kat die gewoon in de herfst geboren is, van moeders enige nestje, zou eigenlijk nergens last van moeten hebben.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:52

senna21 schreef:
Herfstkatjes hebben vaak een slechtere weerstand en blijven kleiner. Als ze de 'slechte start' overleven (minder zon en blijkbaar heeft de moeder dan ook minder melk), zijn ze juist extra sterk (echte doorbijters).
Of dat ook invloed heeft op het karakter weet ik niet. Ik ken juist 2 herfstkatjes welke juist erg pittig zijn, en alle 'grote katten' met gemak de deur wijzen.

Ook een herfstkat gehad, nou echt dat was een vechter. Bij alles wat je deed vloog hij je aan. En was echt agressief gewoon. Hij is mijn broer een keer in de nek gevlogen zonder enige aanleiding. Uiteindelijk toen hij bijna 2 was is hij echt omgeslagen, maar je moest nog oppassen. Maar toen had hij door dat wij hem juist geen pijn wilde doen. Heb het idee gehad dat hij thuis als kitten zijnde haantje de voorste heeft moeten zijn om zijn eten en alles te krijgen. Echt een doorzetter was het! Helaas is hij overleden.

En een ander herfstkatje is maar 1 geworden. Zij was zo lief. Lag lekker het liefst de hele dag op schoot en maar knorren. Maar ze was mager en bleef mager, kwam niets aan en bij de dieren arts werd er niets gevonden. Ook zij is vrij snel overleden hierna.