aquarium is wittig troebel wat te doen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

aquarium is wittig troebel wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 10:32

Hoi,

Ik heb geen idee of het hier goed staat en zo niet dan moeten jullie hem maar verplaatsen hoor!

Ik heb al langere tijd een aquarium met 6 sluierstaart vissen.

Ik had eerst een 40X30 bak en heb nu een 60X30

In die bak zitten 2 filters een kleintje die ook zuurstof geeft en een grote die het water uit spruuwdt en verder het water reinigd.

op het grote filter staat dit :

Merk: Aqua Flow
220/240 Volt
Qmax: 500L/H
10 Watt

Ik neem dus aan dat dit een voeldoende groot filter is

Verder zitten er dus 6 sluierstaarten in.
2 waterplantjes en 3 van die decoratie dingen
En ik heb een Daylight lamp er in hangen.

Het water was gister een beetje melk wittig aan het worden dus ik hup naar de dieren winkel met de vraag hoe dit kwam.
Volgens hun omdat er geen bacterie in het water zaten dus heb ik nu van hun dit mee gekregen: Bio Nitrivec, dit is een vloeibaar biofiltermedium met reinigings bacterien.

Volgens de meneer in de winkel moest na 15 uur het water hartstikke helder moeten zijn maar dit is nog steeds niet zo.

Is er iemand die enig idee heeft hoe dit zou kunnen komen en wat ik er tegen doen kan?

Ik hoor het graag!

P.s Bak staat tegen een witte muur aan en niet in direct zonligt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:33

Je aquarium is sowieso te klein, zeker voor 6 sluierstaarten.
2 waterplantjes is ook wel heel heel erg weinig.
Tegen de witte waas, ik zou nu iig 30% van je water verversen. Hoe doe je dat normaal met water verversen? En je filter, hoe vaak reinig je die en hoe doe je dat?

Edit: Ik lees dat die witte waas voorkomt bij het opstarten van een aquarium, heb je dit aquarium wel 2 weken in laten draaien?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:18

_Tara_ schreef:
Je aquarium is sowieso te klein, zeker voor 6 sluierstaarten.
2 waterplantjes is ook wel heel heel erg weinig.
Tegen de witte waas, ik zou nu iig 30% van je water verversen. Hoe doe je dat normaal met water verversen? En je filter, hoe vaak reinig je die en hoe doe je dat?

Edit: Ik lees dat die witte waas voorkomt bij het opstarten van een aquarium, heb je dit aquarium wel 2 weken in laten draaien?

Hoe bedoelje indraaien?

Ik ben van m'n vorige bak overgestapt naar deze.. deze was 2e hands en die hadden ze net leeg gehaald en schoongemaakt
(was van vrienden en is gewoon zo als hij was weer gevult met water)

Bak staat nu ook al een dikke maand

Normaal ververs ik de bak tegen de tijd dat het water echt viesig word dus van helder naar bruin gaan verkleuren.

De filters worden iedere zaterdag schoon gemaakt soms wel 2 keer per week en zijn nooit ech vies.

Bak is zeker niet te klein, heb in de dieren winkel om advies gevraagd en toen de oude bak met vissen mee genomen.

Abeltje77

Re: aquarium is wittig troebel wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:25

Met sluierstaarten bedoel je die goudvissen met sluier? De koudwatervissen?

Indien ja: dan is je bak inderdaad veel te klein.

Vraag hier liever raad www.aquaforum.nl en luister vooral NIET naar dierenwinkels, die willen alleen verkopen, en hebben vaak de ballen verstand van vissen. (of ze willen het niet weten)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:31

Je kunt je water eens laten testen?
Zoiezo is je bak veel te klein voor 6 vissen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:34

Hier mijn pb terug dan ook maar even in 't topic:
Indraaien is dat je je aquarium, voor je er vissen in doet, 2 weken alleen laat draaien met water, plantjes, filter en alles erin.
Je had deze bak dus eerst 2 weken moeten laten staan voor je je vissen had overgezet.

Kwa verversen moet je eens in de 2 weken, 30% van het water verversen. Dus niet heel je bak leeghalen als 't vies wordt, maar iedere 2 weken 30% water verversen. Zeker bij goudvissen, dat zijn hele sterke vervuilers.

De filters moet je echt geen 2 keer per week schoonmaken :oo Dan haal je heel je bacteriecultuur iedere keer weg. Hooguit eens per 2 maanden ofzo? Gewoon als 'ie echt heel vies is en dan 't filtermateriaal uitknijpen in de emmer met water uit je aquarium, dus niet onder de kraan uitspoelen maar echt in die emmer met aquariumwater. Dat aquariumwater gooi je daarna toch weg.

Je bak is echt wel te klein. Kan me daar echt heel erg boos om maken dat dierenwinkels verkeerd advies geven en sorry, maar ook dat mensen zich niet inlezen voor ze dieren aanschaffen. Je kan mij namelijk niet vertellen dat je dat gedaan hebt met wat je mij nu vertelt over hoe je je vissen verzorgd.
http://www.vijvervis.info/3_vis_karpera ... uarium.htm
Op deze site staat alle informatie die je nodig hebt. Ga ook alsjeblieft wat googlen naar hoe en wat. Op die site staat dat 80 cm aquarium genoeg is voor 5 goudvissen, daar ben ik 't dan alleen echt niet mee eens. Een goudvis, ook een sluierstaart, wordt zo rond de 15-25 cm lang. Dan hebben ze echt wel een aquarium van zo'n 1.20 m nodig. Als je me niet gelooft, zoek maar rond op google ;) Zeker omdat je er 6 hebt, zul je echt een ruimer aquarium moeten aanschaffen.

Dat witte water komt dus hoogstwaarschijnlijk doordat je je filter zo vaak schoonmaakt. Je bacteriën leven namelijk in je filter maar die spoel je nu iedere keer weg.

Vertrouw ook alsjeblieft niet op dierenwinkels, ga eerst op google zoeken, vraag 't op bokt, vraag 't op een echte aquariumforum, maar vertrouw echt niet zomaar alles wat ze in dierenwinkels vertellen.

Dit topic bevat trouwens ook een boel informatie over goudvissen: [BB] De waarheid over goudvissen

Ik hoop echt dat je hier wat mee doet. Goudvissen worden zo vaak onderschat terwijl 't zulke mooie vissen zijn. Zeker in een ruim aquarium met mooie planten.

Hier nog een topic van een aquariumforum met hoe 't eruit zou moeten zien voor je goudvissen: http://www.karperstek.be/~zoetwaterforu ... =46&t=7445

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:54

UPDATE!!!!

Ik heb nog maar 3 visjes in de bak en hij is helemaal helder!!!

Er staan veel mee plantjes in en is nu helemaal helder!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:36

Fijn om te horen!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:47

En waar zijn je andere visjes?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 11:51

_Nadia_ schreef:
En waar zijn je andere visjes?

Bij een vriendin in een bak van 1,80 lang :)

Ze had er 2 goudvisjes in en had al is gevraagd of ze er niet 2 van mocht hebben.

Groetjes

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:08

Wel super van die vriendin. De een koopt een vissenkom voor 2 goudvissen en de ander doet 't meteen goed, die koopt een bak van 1.80 voor d'r goudvissen.