Ik open dit topic om mijn ervaring te vertellen en omdat ik benieuwd ben of er meer ervaringen mee zijn. Tot voor gisteren had ik er nog nooit over gehoord en op internet is er weinig informatie over te vinden.
Dus niet om te discussieren over het wel of niet plukken of kundigheid van de trimster. In dit geval wordt onze hond (een westie) getrimd door een ervaren trimster en ze is hier al zo'n 30 keer geplukt zonder enkel probleem. Alleen deze keer kreeg ze dus een ontstekingsreactie.
Wat ik kon vinden over Trimkoorts;
Bij het plukken kunnen kleine wondjes ontstaan. Bij trimkoorts zijn deze wondjes gaan infecteren. De huid zit vol met oppervlakkige ontstekingen en kunnen de hond last bezorgen. Ze worden ziek en kunnen er koorts van krijgen.
Trimkoorts kun je voorkomen door;
- alleen te plukken als de haren "rijp" zijn en goed loslaten.
- niet te wassen/drogen/fohnen na het plukken om de huid niet onnodig te belasten. Ook kan shampoo het risico op infectie verhogen
De behandeling;
- afhankelijk van de ernst kan de DA medicijnen voorschrijven
Onze hond had helaas een behoorlijk heftige reactie. Ze is dinsdagochtend geplukt en deze dag hebben we niks gezien of gemerkt, ze was net zo speels als altijd.
Woensdagochtend was ze ziek, ze wilde niks, niet eten, niet drinken, niet lopen, ze had pijn en ruim 40 graden koorts. Meteen naar de DA gegaan. Die legde al wel de link met het trimmen al liet de huid nog geen ontstekingen zien, was wel wat rood. De DA kon verder niks bijzonders vinden en ook de bloeduitslagen gaven geen rare dingen.
Spoek heeft daar meteen pijnstilling en AB gekregen. We zijn naar huis gegaan met een AB kuur en Metacam.
Ze is de hele woensdag nog zo ziek gebleven, ondanks de medicijnen. Het baarde ons aardig wat zorgen, ze lag er maar als een hoopje hond en reageerde nergens op. Ze wilde nog steeds niet drinken, eten of lopen en al deed het pijn, dan maar optillen om op het veldje even te plassen. Wat voelt dat toch rot als je dan niks voor ze kunt doen
Donderdagochtend zat er alweer wat meer leven in en in de loop van de dag is ze aardig opgeknapt. Tegen de avond wilde ze weer eten en drinken en ook liep ze zelf weer rond. De koorts is ook weg.
Ze heeft nog een paar dagen medicijnen, dus we hopen dat ze vanaf nu alleen maar nog beter wordt. En duimen dat de huidontstekingen niet erger worden.
Haar huid ziet er nog pijnlijk uit, rood en met veel pusserige natte plekken, zo sneu. Deze foto is van vandaag, even wat haartjes opzij geduwd om te kijken hoe het ervoor staat. Ik kon me de pijn meteen voorstellen

We hopen dat ze snel weer opknapt. En met de trimster was voor dit gebeuren al afgesproken dat ze niet meer geplukt gaat worden gezien haar leeftijd (12 jaar) en dat ze er ook echt een hekel aan heeft. Het plukken ging dit keer al wat moeizamer, maar deze reactie had de trimster ook nooit verwacht. Vooral omdat ze niet eerder huidproblemen heeft gehad. Waarom het dan toch is gebeurd laten we verder maar los.
Lieve Spoek, knap maar snel op
Voor jou geen gepluk meer!
, op de vorige foto was die nog een stuk roder. En de huid is zo goed als genezen op enkele kleine plekjes na.