Trimkoorts

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Grit

Trimkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 22:34

Onze hond heeft trimkoorts gekregen na het plukken.
Ik open dit topic om mijn ervaring te vertellen en omdat ik benieuwd ben of er meer ervaringen mee zijn. Tot voor gisteren had ik er nog nooit over gehoord en op internet is er weinig informatie over te vinden.

Dus niet om te discussieren over het wel of niet plukken of kundigheid van de trimster. In dit geval wordt onze hond (een westie) getrimd door een ervaren trimster en ze is hier al zo'n 30 keer geplukt zonder enkel probleem. Alleen deze keer kreeg ze dus een ontstekingsreactie.

Wat ik kon vinden over Trimkoorts;
Bij het plukken kunnen kleine wondjes ontstaan. Bij trimkoorts zijn deze wondjes gaan infecteren. De huid zit vol met oppervlakkige ontstekingen en kunnen de hond last bezorgen. Ze worden ziek en kunnen er koorts van krijgen.

Trimkoorts kun je voorkomen door;
- alleen te plukken als de haren "rijp" zijn en goed loslaten.
- niet te wassen/drogen/fohnen na het plukken om de huid niet onnodig te belasten. Ook kan shampoo het risico op infectie verhogen

De behandeling;
- afhankelijk van de ernst kan de DA medicijnen voorschrijven

Onze hond had helaas een behoorlijk heftige reactie. Ze is dinsdagochtend geplukt en deze dag hebben we niks gezien of gemerkt, ze was net zo speels als altijd.

Woensdagochtend was ze ziek, ze wilde niks, niet eten, niet drinken, niet lopen, ze had pijn en ruim 40 graden koorts. Meteen naar de DA gegaan. Die legde al wel de link met het trimmen al liet de huid nog geen ontstekingen zien, was wel wat rood. De DA kon verder niks bijzonders vinden en ook de bloeduitslagen gaven geen rare dingen.
Spoek heeft daar meteen pijnstilling en AB gekregen. We zijn naar huis gegaan met een AB kuur en Metacam.

Ze is de hele woensdag nog zo ziek gebleven, ondanks de medicijnen. Het baarde ons aardig wat zorgen, ze lag er maar als een hoopje hond en reageerde nergens op. Ze wilde nog steeds niet drinken, eten of lopen en al deed het pijn, dan maar optillen om op het veldje even te plassen. Wat voelt dat toch rot als je dan niks voor ze kunt doen ;(

Donderdagochtend zat er alweer wat meer leven in en in de loop van de dag is ze aardig opgeknapt. Tegen de avond wilde ze weer eten en drinken en ook liep ze zelf weer rond. De koorts is ook weg.
Ze heeft nog een paar dagen medicijnen, dus we hopen dat ze vanaf nu alleen maar nog beter wordt. En duimen dat de huidontstekingen niet erger worden.

Haar huid ziet er nog pijnlijk uit, rood en met veel pusserige natte plekken, zo sneu. Deze foto is van vandaag, even wat haartjes opzij geduwd om te kijken hoe het ervoor staat. Ik kon me de pijn meteen voorstellen

Afbeelding

We hopen dat ze snel weer opknapt. En met de trimster was voor dit gebeuren al afgesproken dat ze niet meer geplukt gaat worden gezien haar leeftijd (12 jaar) en dat ze er ook echt een hekel aan heeft. Het plukken ging dit keer al wat moeizamer, maar deze reactie had de trimster ook nooit verwacht. Vooral omdat ze niet eerder huidproblemen heeft gehad. Waarom het dan toch is gebeurd laten we verder maar los.

Lieve Spoek, knap maar snel op <3 Voor jou geen gepluk meer!

loez

Re: Trimkoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:25

Jeetje zeg! Raar eigenlijk dat zoiets kan ontstaan terwijl ze toch al vaak genoeg getrimd is! Hoop dat ze gauw opknapt!

[o]

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:02

hoi,

Het ziet er niet mooi uit nee, en de hond is zeker niet gewassen na het plukken? Of heb ik er overheen gelezen?

Hopenlijk wordt de huid snel weer goed, en gaat je hondje zich wat fijner weer voelen.
Groetjes.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:31

Biondaa schreef:
hoi,

Het ziet er niet mooi uit nee, en de hond is zeker niet gewassen na het plukken? Of heb ik er overheen gelezen?

Hopenlijk wordt de huid snel weer goed, en gaat je hondje zich wat fijner weer voelen.
Groetjes.

Hoort er niks mee te maken te hebben. Meeste trimmers wassen namelijk niet eens na het trimmen omdat de huid al beschadigd is.

Was de hond wel plukrijp TS? Anders kan ik me deze reactie van de huid goed voorstellen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:38

ik heb het hier aan mijn overbuuf gevraagd (is trimster)
zij had het nog nooit meegemaakt wel van gehoord.zij let erg op met honden van rond de 9 ivm ouderdom en deze reactie.
overigens wast zij wel na een trimbeurt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 21:07

Spoek wordt meestal wel na een trimbeurt gewassen. Ik weet eigenlijk niet of dit nu ook is gebeurd. Ik heb haar niet zelf opgehaald. Ze rook wel fris, maar dat ruik ik vooral bij haar koppie en daar wordt ze niet geplukt. De plekken zitten op haar rug.
Maar dat maakt nu ook verder niks meer uit, het is gebeurd en dat is vervelend genoeg. Degene die dit nu lezen en het nog niet wisten, weten nu in elk geval dat je het wassen beter achterwege kunt laten. Dat is ook de reden van dit topic, omdat er weinig over bekend is.

Ze was wel plukrijp, ze zit ook al jaren in een ritme van om de 4 maanden. Waarschijnlijk zal haar leeftijd en misschien ook wel de ziekte van Cushing mee gespeeld hebben. Maar dat laatste is ook al twee jaar goed onder controle met medicijnen.

Gelukkig is ze vandaag weer vrolijk. Alleen haar huid doet nog pijn, we blijven er vanaf, want dan krimpt ze echt in elkaar.

In mijn profiel zit een duidelijke foto van hoe ze eruit ziet voordat ze geplukt wordt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 08:56

Met Spoek gaat het goed, behalve dan de pijn aan haar huid. Haar huid is nog rood zit nu vol met opgedroogde pusplekken, hopelijk gaat ze er niet aan krabben.

Afbeelding

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:07

hé wat vervelend voor je hond en voor jou! Hoop dat je hond snel weer opknapt!
Sterkte, en geef Spoek maar een knuffeltje

rust zacht lief zusje van me, 2011

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 18:35

Even een update over Spoek. De huid is weer mooi roze *\o/*, op de vorige foto was die nog een stuk roder. En de huid is zo goed als genezen op enkele kleine plekjes na.
Nu zit alleen haar hele rug en zijkanten nog vol met schilfers en korstrestjes. Als echt alles genezen is, dan gaan we haar voorzichtig wassen, anders krijg je het er niet uit.

Onze oma met dunne jas
Afbeelding

En tussen de haren ziet het er zo uit
Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie