Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:45

Hallo bokkers,

Ik heb nu inmiddels een half jaar 2 leuke konijnen. Mijn eerste konijn heeft altijd buiten gezeten, dus ook mijn twee nieuwe konijnen zitten lekker buiten in een mooi hok.
Nu wil ik over ongeveer een jaar op mezelf gaan wonen, en bestaat de kans dat ik als starter geen tuin/balkon e.d. heb om mijn konijnen te houden. Dit zal dus betekenen dat ik er rekening mee zal moeten houden dat ze toch naar binnen moeten.
Nu heb ik al een beetje lopen zoeken naar mooie ruime kooien voor binnen. Op zooplus.nl heb ik diverse kooien gezien maar eigenlijk heb ik niet echt iets gevonden wat echt lekker ruim is voor konijnen. Ik heb wel een zelfgemaakte kooi voorbij zien komen die me beviel, maar wilde graag wat ideeen opdoen.

Dus.. hoe zien jullie konijnen hokken eruit voor binnen? De bedoeling is dus dat het hok groot genoeg is voor 2 wat middelgrote konijnen.

Nou ik ben benieuwd!

Groetjes Chantal.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:52

Zo zag het er vroeger uit, inmiddels hebben ze een buiten hok.
Afbeelding

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:55

hihi wel een lekkere bende zo of valt dat mee :P ?
Wel handig met die rennen zo opgelost met die rennen. Ik heb ze ook buiten, ideaal. Natuurlijk is het ook heel erg afhankelijk van hoe ik terecht kom maar ik hoop ze toch wat meer ruimte te kunnen bieden.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:06

Er zijn binnenhokken met 2 verdiepingen, vind het echt ideaal :)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:09

Tja daarom zitten ze nu buiten. Vooral saar vond het heerlijk om in het hok te graven en het zaagsel eruit te gooien. Het hok was 1,40 + ze hadden de bovenkant (dus nogmaals 1,40) en voor de kooi nogmaals 1,40. Dat was overigens alleen voor s'nachts overdag lopen ze los :j

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:26

Die dubbele binnen kooien zijn over het algemeen 1mtr per kooi.
Dat is dus alleen groot genoeg voor dwergjes, of je moet er nog een panelen ren voor zetten die er altijd staat

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:19

Mijn nijnen hadden eerst deze:

Een dubbel buitenhok met daaronder een kuip met hoge rand die alle zooi binnen hield :D
Afbeelding

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:21

maar dat zijn inderdaad kleine konijntjes. 1 is niet heel groot, maar de ander wordt nu echt flink en ze zijn nog niet eens uitgegroeid :P dus zal indedaad iets groters moeten zoeken. :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:34

Dit is dan voor cavia's maar ook geschikt voor konijnen lijkt me, tis gemaakt van een kinderbed! Even sneupen op marktplaats en zelf aan de slag, tis 75cm bij 150cm:
Afbeelding

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:35

Goed dat je je hier zo in verdiept :)
Heel veel mensen stoppen hun konijnen in TE kleine kooien
Jij gelukkig niet :D Top

Edit
Voor konijnen moet ie dan wel hoger, konijnen moeten namelijk recht op in hun hokken kunnen staan
En 1.50m is nog te klein, want die dubbele kooien zit je op 2mtr en dat is ook te klein voor grotere konijnen

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:44

wat een ontzettend stoer idee is dat zeg van dat bed! leuk idee, hou ik in mijn achterhoofd. ook zo mooi gemaakt!

[BB-ITP] Nieuw paleis voor mijn caafjes
Deze vind ik ook erg mooi, ook zo met dat plexiglas.

Ik neem aan winsel dat je het hebt over de kooien van 1 meter lang hebt ? vind dat inderdaad te klein voor mijn konijnen :j

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:46

Daar heb ik het idd over :)
Dat topic wat je daar hebt, is idd een erg gaaf hok.
Ik wou dat ik die ruimte hier had om dat te plaatsen.
Heb je fotos van je nijnen ?
Ik weet wel een leuk hok voor je, maar weet niet hoeveel ruimte je er aan kwijt wil, tis een buiten hok die ook binnen kan

Zo iets

Afbeelding

Hoeft natuurlijk niet zo hoog enzo te zijn, maar dat model :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:50

Dankje! Als je ziet hoe klein onze cavia's altijd hebben geleefd vóór ons, is dit heaven, voor buiten in de zomer hebben we ook nog wat gemaakt. Ze gingen mee op vakantie en gingen dan in de ren met gras.

Een caafje is natuurlijk niet zo hoog op de pootjes als een konijn. Maar er zijn wel twijfelaars met zo'n hoge voor en achter kant die je om kunt bouwen met plexiglas aan de zijkanten? (mits je genoeg ruimte hebt) Tip: Als je gaat verven dan met acrylverf.

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:51

ja, naja ik heb nog geen idee hoeveel ruimte hij in beslag mag nemen. Het is pas over een jaar dat ik op mezelf wil en het is maar waar ik terecht kan. als ik een tuintje erbij kan krijgen dan mogen ze daar gewoon lekker in, maar als ik een appartementje ofzo krijg.. ligt beetje aan aanbod enzo :) .

Ik ben wel benieuwd. Ik heb eigenlijk alleen mooie baby foto's van ze. Afbeelding

Dit is Puk, is wat kleiner

Afbeelding

Afbeelding

:P hier isie echt láng haha Afbeelding

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:53

Winsel, het idee vind ik gaaf hoor. Maar als ze binnen gaan dan wil ik toch een wat opener hok van bovne af. En het hok neemt heeeel veel ruimte in, terwijl ze eigenlijk de bodem hebben en een nachthokje. Dan zou ik dat toch adners doen. Maar het is inderdaad een mooi hok :j

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:21

Wauw wel hele mooie konijnen hoor !!!
Maar idd groter als dwergen :)

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:22

Er bestaan ook 2 verdiepinghokken van 120 cm. Daar wonen mijn drie caviaatjes in, maar voor konijnen is zo'n hok alleen nog te klein, mits je ze natuurlijk tig uur op een dag rond laat huppelen.

Mijn twee konijnen hebben eigenlijk een bijelkaar geraapt iets gekregen en ik heb het idee dat ze het fantastisch vinden. Ik heb een 120 cm kooi en een 100 cm kooi, paneelrennen en een oude deur. Die deur heb ik op de grond gelegd (horizontaal) en links tegen de muur staat de 100 cm kooi verticaal op de grond (niet op de deur dus). Via het klepje van die kooi waar ik een wilgentunnel omheen gevouwen heb, kunnen ze in het 'deur' gedeelte komen. Deze heb ik afgeschermd met paneelrennen, ook aan de bovenkant en dan rechts staat de 120 cm kooi half op de deur, half op de grond. Het klepje van die kooi heb ik eraf gehaald. Mijn konijnen hebben op deze manier zo'n 250 cm bij 80-100 cm tot hun beschikking. Regelmatig gaat het hok nog open, maar ze hebben eigenlijk nauwelijks behoefte om eruit te komen.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:13

Ik zou kijken of ze gewoon los kunnen als ze binnen komen. En dan een klein traliekooitje neerzetten als poepbak.
Het enige wat je dan moet doen is snoeren wegwerken en eventueel de hoekjes beschermen tegen knagen.
Eventueel misschien een aparte ruimte maken waar ze los kunnen met een panelenren?
Dit is teminste wat ik zou doen als ik uiteindelijk op mezelf ga wonen. Binnen vind ik al niet ideaal voor konijnen, dan wil ik ze wel het beste geven.

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:36

ChantalSmook schreef:
maar dat zijn inderdaad kleine konijntjes. 1 is niet heel groot, maar de ander wordt nu echt flink en ze zijn nog niet eens uitgegroeid :P dus zal indedaad iets groters moeten zoeken. :)

Ja dat is waar... die van mij zijnecht miniatuur :D
Maar het hok was in principe aardig groot. Daarbij liepen ze altijd los door het huis (heerlijk zindelijke nijntjes :D )

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:23

Ik heb een dubbel buitenhok van 1 meter met een panelenren er aan hier binnen staan. En ze krijgen iedere avond meer dan de helft van mijn kamer ook nog om los te lopen.
Groter gaat hier helaas niet.

Steenbok12
Berichten: 7852
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 00:20

hihi nou tips voor zindelijke konijnen zijn welkom hoor! 't gaat langzaamaan beter, maar nog steeds niet dat je zegt laat maar lekker rond lopen in huis :D

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:39

Mr. frummie had ik al toen die klein was. Dus die heb ik net zo zindelijk gemaakt als een kat. Steeds erop blijven zetten. :j
Miss kregen we later uit het asiel en die ging *gelukkig* al snel het voorbeeld van frum volgen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:52


c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe ziet jullie konijnenhok(binnen) eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:09

Ja... mijn bejaarde heer heeft eigenlijk zelfs een heel huis met balkon :')
Toen missy nog leefde zaten ze eigenlijk alleen in de huiskamer, maar na haar overlijden trekt frum met de katten door heel het huis. Hij is vooral onafscheidelijk met mijn siamees, echt schattig :+:
Alleen door zijn 'kattengedrag' is hij nu niet meer te koppelen. Hij vermoord ongeveer elk voedstertje dat in de buurt komt. Dus dan laten we het maar zo :+

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:17

WinSel schreef:
Daar heb ik het idd over :)
Dat topic wat je daar hebt, is idd een erg gaaf hok.
Ik wou dat ik die ruimte hier had om dat te plaatsen.
Heb je fotos van je nijnen ?
Ik weet wel een leuk hok voor je, maar weet niet hoeveel ruimte je er aan kwijt wil, tis een buiten hok die ook binnen kan

Zo iets

Afbeelding

Hoeft natuurlijk niet zo hoog enzo te zijn, maar dat model :)

Die heb ik ook!!! Super fijn hok is dat zowel voor de nijntjes als voor de baasjes die ze mogen schoonmaken :j