Slakken schadelijk of niet voor vissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Slakken schadelijk of niet voor vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 16:19

Hallo,

Ik heb een vraagje.

We hebben een warm water aquarium en daar hebben we o.a. corridorussen in en vanzelf zijn daar slakken bij in gekomen.
Ik had altijd gehoord dat slakken geen kwaad kunnen, maar nu zijn er twee corridorussen aangevreten. :(

Balen natuurlijk, maar ik vraag me nu ook af of slakken nu werkelijk zo onschadelijk voor de vissen zijn aangezien er allemaal slakken op de dodo corridorussen.

Wie weet er misschien hier meer over.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:21

Welke slakken heb je, ik heb een bak vol en nog nooit last gehad.

Cyntje

Re: Slakken schadelijk of niet voor vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:28

Ik denk dat jij slakjes in je bak hebt die doorgaans in je bak terecht komen na het aanschaffen van planten oid.
Deze zijn onschuldig en vreten zeer zeker geen levende vissen aan, ze vormen echter wel een plaag in je bak :)

Als je de dode vissen er idd wel in laat liggen dan eten ze die wel op omdat het gewoon opruimers zijn in je aquarium ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 16:32

Ja inderdaat zijn het die slakken die met de plantjes mee zijn gekomen.

We zagen de dode visjes pas vandaag en ze zaten er al op.

Bedankt.

Meende ook een keer gehoord te hebben dat de vissen de slakken ook op kunnen eten.
Klopt dat?

Ik vind het wel leuk die slakken, dus als ze geen kwaad kunnen mogen ze gerust blijven.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:41

Het worden er alleen steeds meer ;)
Sommige vissen eten inderdaad slakken, of de slakkeneitjes :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:53

mijn aquarium zit ook vol slakjes.
Eens meegekomen met een echte plant :)
Jammer dat er eentje al snel in 100 kan veranderen.
Gelukkig eten ze de vissen niet op.

Ja er is een vis die ze eet en khad ook al gehoord misschien in een sloot te gooien? Ik hou ze gewoon liever, vind het niet storend. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:26

Er zijn inderdaad vissen die slakken eten, moet je wel heel goed oppassen dat die niet te groot worden voor je aquarium/speciale verzorging nodig hebben.

Verder kunnen slakjes eigenlijk geen kwaad. Ze eten je dode vissen op, algjes, troepjes enz.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:33

vergeet ook even niet dat andere vissen ook de dooie aanvreten. ;) het gebeurd wel eens dat er hier een dooie ligt die ik niet opgemerkt heb en de guppies en tetra's maken daar dankbaar gebruik van. later zitten er vaak een paar slakjes op. die slakjes probeer ik zoveel mogelijk uit te roeien want heb wel eens een plaag gehad en daar wordt je echt niet vrolijk van. en zeker je planten niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 20:39

Klopt.
De planten worden inderdaat ook erg aangevreten, maar ik vind die slakken verder wel leuk.

Hoe heb je die slakken dan weg gekregen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:50

R.X. schreef:
Klopt.
De planten worden inderdaat ook erg aangevreten, maar ik vind die slakken verder wel leuk.

Hoe heb je die slakken dan weg gekregen?

ze allemaal een zetje geven zodat ze van de planten en ramen afvielen en vervolgens van de bodem afgezogen met een slang en ze gedumpt. ;) op een gegeven moment zat m'n hele filter vol met slakjes.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:51

Er bestaan ook slaketende slakken die zijn erg effectief tegen dit probleem. Ik zal kijken of ik de naam van die slakken nog kan vinden.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:00

wel leuk dat mensen altijd denken dat slakken meekomen met de planten, wist je dat als je teveel voert er ook slakken ontstaan.
ik heb een super mooi aquarium staan en heb er ook slakjes in zitten doordat ik veelste veel voerde steeds, geen 1 vis wordt aangerveten want ik heb gewoon slak etende vissen erin.. ze eten ze lekker op en heb nergens last van.. echt een idee..
kogelvisjes heette die geloof ik..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:08

Slakken die vanzelf ontstaan? Uit wat dan? :=

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:57

_Tara_ schreef:
Slakken die vanzelf ontstaan? Uit wat dan? :=

door het teveel voeren van vissenvoer!
dat heb ik mij laten vertellen door de viswinkel waar ik alles heb gekocht toen.
nu viel het me ook wel op dat ik teveel voerde hoor en dat er steeds meer slakken kwamen.. ik voer nu een stuk minder en geen slakken meer!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:58

Maar slakken ontstaan toch niet uit 't niks :P Dan moet je echt ooit plantjes hebben gekocht met slakjes erin. Logisch dat als je te veel voert, dat die slakjes zich dan sneller voortplanten. Te veel voer voor je vissen -> blijft voer over -> slakjes eten dat op -> genoeg energie voor slakjes om zich voort te planten.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:06

Ik zou er slaketende slakken bij zetten, genaamd Helena Anetoma. Dit zijn echt krengen, die zuigen andere slakken leeg, ik had voorheen een hele grote slak in de bak, van ruim 3 cm, en zo'n kleine slak heeft 'm helemaal leeggezogen xD.
Ik heb er 5 in mijn bak. Ze eten elkaar niet op, vissen zijn ze wel gek op, maar die zijn te snel voor deze slakken.

Maar dat slakken je dode vis opeet, is natuur, en hoort zo. Eigenlijk moet je een dode vis uit je bak halen, maar het is wel een mooi iets, dat het zichzelf allemaal vanzelf reinigt :)

Kogelvisjes kun je ook doen, maar die zijn echt aggressief. Je hoort vaak dat ze achter andere vissen aanjagen, ik heb wel 'ns foto's gezien dat zo'n kogelvis aan een staart hing van een andere vis, en dat gaat niet zachtjes. Kogelvis moet je ook alleen nemen, zonder soortgenootje, want ze vreten elkaar op.

En slakken zitten inderdaad in planten. Maar ze zijn wel 2slachtig. Dus ze kunnen zich voortplanten in hun 1tje..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:37

my_precious schreef:
door het teveel voeren van vissenvoer!
dat heb ik mij laten vertellen door de viswinkel waar ik alles heb gekocht toen.
nu viel het me ook wel op dat ik teveel voerde hoor en dat er steeds meer slakken kwamen.. ik voer nu een stuk minder en geen slakken meer!

de slakjes komen alsnog met je plantjes mee maar door de voeding in je bak vermeerderen de slakjes zich ook ;)
ik geef m'n vissen nog steeds dezelfde hoeveelheid voer alleen ik spoel nieuwe plantjes goed af onder de kraan. geen last van slakjes meer. ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 11:32

Die visjes zijn ook verwijderd.
;)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:16

Ik plet altijd de slakjes die tegen de raamkant aan zitten van het aquarium. Ze vallen dan naar beneden en de corydorassen eten ze met smaak op.
Als ik ze niet plet eten de corydorassen ze niet op.