en dan heb je opeens 4 kittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 14:57

op werk hoorde we steeds meer gepiep, gaan kijken en ja hoor kittens. er lopen twee katten rond maar allebij geholpen en dus niet vruchtbaar. een keer heb ik een schim gezien van een kat. dat was een week geleden. niemand daar kende die kat.

in de gaten gehouden maar gister was het gepiep wel heel hard en bleef maar door gaan de hele ochtend en in de middag. toch maar gaan kijken en ze waren koud. dus maar wat melk gegeven Flesjes van supermarkt van kattenmelk. en ze wouden graag drinken.
beetje overlegd daar en besloten ze mee te nemen. en met de fles te voeden. nu poeder gehaald en met lauw water aan gemaakt en om de 2 uur voeden.

Ze zijn rond de 3 weken. Maandag worden ze door een dierenarts bekeken.
ze liggen nu in een katten reiskoffer met handoeken en warme kruik.

als er nog tips zijn voor verzorging dan zijn ze welkom.

Dekloktikt

Berichten: 1759
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Jubbega, Friesland.

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:07

Als ze nog koud blijven kan je ze een beetje warm wrijven met een handdoek. Succes ermee

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:14

Je kunt ze ook onder een rode warmtelamp leggen. Succes!

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:18

Als je geen warmte lamp hebt kun je ook een lamp met gloeilamp erin nemen. Een echte gloeilamp zet de elektrische energie voor 5% om in licht en 95% in warmte, dus daar blijven ze ook lekker warm van.

sarona27

Berichten: 228
Geregistreerd: 13-06-10

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:24

och wat zielig. en wat goed dat jij nu voor ze zorgt.
Maar waar is de moeder dan als ik vragen mag??

Hoop dat ze het gaan redden misschien een foto?
inderdaad een warmte lamp is een goed idee en misschien is er een andere kat die ze dingen kwa instinkt kunnen leren.
Kwa wassen enz

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:32

Met 3 weken kunnen ze best beginnen vast voer te eten.Dat scheelt een hoop flesjes.
Sterkte.Ik hoop dat ze er goed doorkomen!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:10

Goed van je ! Belangrijk is dat je ze niet te eten geeft als ze onderkoeld zijn, eerst opwarmen, dan pas voeden.

zoasl Jodi zegt, met 3wkn beginnen ze vaste voeding te willen proeven (normaal gesproken met moeder als voorbeeld) Mochten ze met de overgang aan de diaree gaan, wat gekookte kipfilet vinden ze heerlijk (meestal dan) en dat helpt dan meestal wel.

Mocht je ze wat sloom vinden dan kun je wat glucose door de melk doen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:13

Voor warmte kun je ook gewoon een kruik erbij leggen.

Voor meer informatie zie onderstaande link http://www.zwerfkat.com/index.php?DocID=7
Me moeder vangt altijd flessenkittens op, mocht je meer willen weten mag je altijd pben!

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:40

ik heb geen warmte lamp maar wel een kruik die ik steeds weer warm maak. ik heb inderdaad wat vlees voer heel fijn gemaakt een van de 4 is er al wel een beetje van aan het smikkelen naast de fles. wie weet volgd de rest ook.

wel vind ik dat ze een beetje smerig zijn. normaal maakt de poes haar kittens schoon. iemand misschien tips? Ook heb ik vlooien ontdekt maar daar kan ik natuurlijk nog niets aan doen omdat ze te jong zijn. wel knijp ik ze dood als ik ze te pakken krijg maar ook zwarte puntjes neem aan eitjes? maandag kijkt de dierenarts ze na.

de moeder is een keer gezien en verder nooit. en omdat ze al heel lang zo hard aan het piepen waren dat je ze aan de andere kant van het bedrijf nog kom horen heel zielig. ze waren ook koud en zo dus op gegeven moment moet je wel ingrijpen.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:52

Agossie, wat sneu weer!
Hardstikke goed dat jij je over ze hebt ontfermd. 8-)

Heb je misschien een netenkammetje? (vlooienkammetje.)
Dat is zo'n heel fijnmazig kammetje waarmee je de vlooien en neten eruit kamt, zeg maar.
Doop dat kammetje met de 'gevangen' vlooien/neten in een bakje water en wrijf het kammetje aan een doekje even droog voordat je opnieuw gaat kammen.

Vieze vacht-probleem : naar wat ruiken ze?

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:09

ja zal het kammetje eens proberen.

ze ruiken naar melk. tja wand er morst nog al eens wat en ook een klein beetje naar hun urine.

wel moet ik er bij vertellen dat ik wel twee a drie keer per dag de handoek in de mand verschoon voor een nieuwe. vind ik wel zo fijn voor ze.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:12

OOk als kittens nog jong zijn kan je wat aan de vlooien doen. En dat is nog belangrijk ook... doordat kittens nog zo klein zijn kunnen ze snel bloedarmoede krijgen bij vlooien.

Ga even langs de DA voor een spray voor kittens of de stronghold pipetten die mogen al vanaf 2 dagen oud.

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: en dan heb je opeens 4 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 19:16

ow ik hoorde van veel dat het gevaarlijk was voor zulke jonge katten maar zal het zeker even doen vind het zo sneu nu.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:18

Als ze hebben gedronken, wrijf je dan met een washandje of handdoekje over hun buikje?
Dat zorgt ervoor dat ze poepen en/of piesen; dat kan je dan gelijk schoonmaken met een snoetepoetsdoekje voor kids.
Anders kan je met warm water en een washandje wat 'poetsen' , maar droog ze dan wel weer goed af.

Handdoek vervangen is ook wel handig: zo pak je toch ook weer wat vlooien en neten weg van de babypoezels. :j