Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:37


PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:54

Helaas is er bij onze border collie op een leftijd van 4 maanden HD-E met artrose geconstateerd. Een pup opereren vonden we niet aan de orde (ze had nog nergens last van), ze heupwiegde een beetje. Wat we gekozen hebben is een hond waardig leven, voor wat voor deze honden natuurlijk niet stilzitten is. Balletjes met mate, veel zwemmen (is ze verzot op) en als het kan mee op een bosrit met mijn paard. Dat zijn dan wel de rustigere en kortere ritjes. Ze is inmiddels 3 en zo nu en dan zien we helaas dat ze als ze toch te veel heeft gedaan ze een beetje stijf is maar zodra de deur open gaat is ze weer goed. Ze krijgt primeval gelatiaat, dat krijgt mijn paard ook voor haar artrose. Hoe lang ze goed blijft is een gok mede doordat haar HD zo ernstig is op zo'n jonge leeftijd.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:11

Sasha's Blend hoor ik ook goede verhalen over, maar heb het zelf nooit geprobeerd.

Fietsen helpt vaak wel juist voor onregelmatige beweging, juist omdat je rechte lijnen maakt, is het voor de hond makkelijk om ook goed te lopen, en nauwelijks belastend. Doe het (zéker in het begin) wel met mate, en niet te snel. Belangrijk is ook dat je hond draaft, en niet galoppeert, galopperen is juist wel belastend, en draven niet.

Zou idd nu niet meer gaan zwemmen, ik heb dat in de winter ook nooit gedaan met Beau, kou en vocht is geen lekkere combi voor een artrose hond. Ook al droog je ze nog zo goed af, ze krijgen idd toch een klap van de kou.

PBA: ik heb toen ook gekozen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, die kwantiteit kreeg ik er alsnog bij. Mijn oudje had artrose, die van jou heeft heel zware HD. Ik denk dat je er heel goed mee omgaat zo. Probeer er wat spieren op te zetten, dan verlengt de levensduur van je hond. Primeval Gelatinaat heeft mijn hond niks aan gehad, maar kan voor jou natuurlijk anders zijn. Elke hond reageert toch verschillend ;)

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:19

Hmm, dat van koud water klinkt logisch. Ik merk hier eigenlijk geen verschil. Sanne zwemt erg graag, of het nou koud of warm water is. Eerlijk gezegd vind ik haar altijd beter lopen nadat ze heeft gezwommen, ook als ze daarna weer is gaan slapen en vervolgens actief word.
Als ik haar afdroog masseer ik haar spieren daardoor ook. Alleen vormt artrose zich niet in de spieren, maar in het gewricht. Ze zou dan in feiten niet mogen kreupelen op de kou van haar spieren. Denk dan dat ze eerder wat spierpijn heeft dan dat het echt de artrose is die op speelt.
Zal het eens navragen!

Chiqa, grappig dat je het nog hebt onthouden.
Ik kan je alleen niet zeggen waarom wij speciaal voor sascha's blend hebben gekozen. Sanne haar artrose is zo extreem dat zij het niet meer red op alleen sascha. We zijn dit gaan gegeven omdat het toen ook al erg goed aangeschreven stond en ik geen humane medicijnen aan mijn dieren wil geven.
Heb altijd erg veel positieve verhalen gehoord over sasha bij beginnende artrose.
Sanne kan inmiddels niet meer zonder pijnstilling, ik kan dus ook niet zeggen of dat sasha goed zijn werk doet of niet.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:22

Maakt wel uit wat voor vacht je hond heeft natuurlijk. Tibeau had een heel dikke vacht met lange haren en dik onderwol, en dat blijft ook heel lang nat, kan je afdrogen wat je wil.

Een Lab heeft veel minder onderwol en ook korter haar, dus dan is het best te doen. Zou bij een hond als Donna ook adviseren om zo lang het kan, te laten zwemmen en een grote handdoek mee te nemen. Alleen bij een hond met wat langer en vooral dikker haar, zou ik het dan weer niet aanraden.

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:27

Ik heb met interesse dit topic gevolgd want mijn herder, 9,5 jaar, heeft ook artrose in de rug, hij heeft er bij tijd en wijle erge last van , loopt hij ook mak, komt zeer moilijk overeind en ik heb op DArecept smeltpilletjes gekregen voor onder de tong, het zijn ook ontstekingsremmers ( ik kan verdorie niet op de naam komen en zit op mijn werk) en dat doe ik dan een week en gaat het weer beter, maar mijn hond is ook in een zeer slechte conditie (kan niet meer springen etcetc) en ik lees jullie tips, ga zelf ook wat opbouwen, toch nog een vraagje is naast de fiets draven dan bv. slechter als een half uurtje flink doorstappen zonder te rennen? Zwemmen is ie gelukkig gek op, ook let ik erg op zijn dieet dat hij niet te dik wordt. Glucosamine is dat in poedervorm of zijn dat ook tabletjes??

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:32

Ik heb liever rustig draven naast de fiets dan een half uurtje flink doorstappen, omdat naast de fiets vaak op een vlakke ondergrond is en rechtuit, plus dat draven zorgt voor spieropbouw (iig onderhoud) en lopen veel minder.
Glucosamine is meestal in tabletvorm.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:55

@ Rocymax, ik weet niet of het zo verstandig is om te gaan fietsen als de artrose in zijn rug zit...

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:04

ik durf eigenlijk helemaal niet zo veel meer, ben allang blij als Roc zelf aangeeft dat hij pijn heeft.maar daardoor heeft hij wel een slechte conditie, nu het weer minder heet wordt ga ik het weer rustig proberen op te bouwen, oja, het medicijn dat DA heeft voorgeschreven heet feldene flash

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:15

Als de pot gluco/chrondo op is oer op Sacha's blend, ben benieuwd, vandaag ging het weer super. Er is bij haar geen touw aan vast te knopen, ze heeft het ook in geringe vorm gelukkig.

Het is overigens ook in poedervorm te krijgen hoor, ik geef dat zelf liever voor het gemak, ik geef ook geen mensenmiddelen. Omdat het lastig te doseren is.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:09

Even voor mijn info, Sacha's Blend is toch brokvoer? Of zit ik er naast, kan heel goed :o

Vandaag 2x 5 min gefiets, vanochtend en eind van de middag. Ging super, ze vindt 't erg leuk om mee te lopen. Wist ik al, vroeger toen ze een jaar of 1 a 2 was gingen we ook vaak fietsen. Maar door die artrose durf je nog zo weinig en inderdaad Yamcha wat jij al zei, de grenzen opzoeken. Morgen kijken hoe ze overeind komt, dat is hier de graadmeter. Hou jullie op de hoogte :j

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:19

haha nee, sasha's blend is een poeder :D

Fijn dat ze het fietsen zo leuk vond! ik durf het niet met mijn lab hoor! Nou heeft zij wel meer dan alleen artrose, dus dat zal ook mee spelen. Ik ben benieuwd hoe ze morgen is!

Misschien dat je DA nog een soort fietsadvies oid heeft? Kwa opbouw enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:21

Hoi Bommeke nee sacha's blend is een supplement
http://www.dierennieuws.nl/honden/sashabl.htm
Nikki_ je was me voor ;)

Goed zeg dat je het opgepakt heb, ik denk dat ik ook maar ga beginnen. Het blijft toch eng met die artrose, ik kreeg de tip ook mee van de DA en hydrotherapie, heb je dat al eens overwogen?

margaretha1

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:25

Ik geef mijn kruising Herder met artrose voer van "meadowfield".
Daar werd ik door een kennis op gewezen als zijnde héél goed (en niet zo duur) voer voor honden met artrose.
Er schijnen al heel wat opgegeven honden rond rond te lopen dankzij dat voer.
Ik moet zeggen dat ik er ook zeer tevreden over ben. +:)+

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:26

Mijn oude sporthond had artrose in zijn tenen. Hij heeft 3 jaar op duivelsklauw gestaan en dat werkte beter dan rymadyl. Dus ik zweer erbij. :+
verder is bamboo ook nog een optie maar dat is dan meer voor de smering. Succes..

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:15

Aha, ok, een poeder is goed te doen hier, ze krijgt namelijk vers vlees en dat is al een hele verbetering dus wil haar niet meer terug naar brok.

Hydrotherapie wil ik doen, als ik merk dat fietsen niet gaat. Maar het moet ook inpasbaar zijn hier binnen het gezin met 2 jonge kinderen, allebei ons werk, een paard, de verplichte zwemles etc. Fietsen is dan een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:20

Ik geef ook vers (Barf) en gooi de poeder over het eten, 2 maal daags. Eerst deed ik dit een maal daags maar ze raakte er van aan de scheet, ja daar BARF ik niet voor :+ Dit gaat beter, schijnt vaker te gebeuren ze kunnen dr ook kaal van worden.

Hydrotherapie duurt slechts een minuut of 20 valt best mee.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:22

Vind Sasha echt onwijs stinken, maar die honden vinden het heeeeerlijk!
Mijn oudste heeft ooit de pot weten te slopen... ze heeft nog nooit zo soepel gelopen, daarna echter alleen gigantisch aan de dunne :+

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:24

Schijnt naar vis te ruiken toch?

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 20:28

Nikki, bestel jij SB online of koop je het in de winkel? En stinken maakt me niet uit, als 't maar helpt ;)

Chiqa, het duurt maar 20 min maar voor ons is het dichts bij Eemnes, dat is toch een half uurtje rijden heen en ook weer terug. Dat is 1,5 uur wat op zich geen probleem is maar mocht het fietsen beter gaan dan gaat mijn voorkeur daar toch echt naar uit.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:31

Je kan fietsen niet vergelijken met hydrotherapie hoor ;) de laatste belast je namelijk geen gewrichten mee en helpt voor de spieropbouw, wat een hond met ver gevorderde artrose zo hard nodig heeft.
Maar begrijp je standpunt!

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:09

Ik heb geen idee wat de geur precies is, maar het stinkt! :+
Ik koop het bij mijn dierenarts! Je dierenarts kan het vaak ook voor je bestellen.

Hydro is inderdaad heel anders dan fietsen.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:24

Bij de link die ik gaf kan je zelfs met korting kopen als je meer afneemt, ik ga het hier eerst in het dorp kopen zag dat daar een verkooppunt was.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:35

Tuurlijk is hydro anders, heb je nul belasting mee.

Maar fietsen helpt echt voor de spieropbouw :j maar je hebt wel iets belasting natuurlijk, dat hou je, maar is wel minimaal.

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:59

ik heb even op de site gekeken van sachas blend en het lijkt me wel wat , ik heb hier in spanje ook wel eens wat over gehoord, maar nu lees ik hier wel wat negatieve puntje, zoals kaal worden of diarree, is dat altijd zo of bij enkele honden? want mijn hond heeft een behoorlijk dikke vacht en haarpakket , en zou wel een heel raar gezicht zijn als hij kaal wordt. Ik heb ook wel eens een soort gelijk poeder van Happy dog gebruikt, maar daar merkte ik geen verbetering mee. Over het fietsen zit ik nog erg te twijfelen, over de ene kant vind ik dat Yamcha gelijk heeft met een stabiele ondergrond aan de andere kant ben ik ook een beetje bang om Roc over te belasten