Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:49

Kan je niet ergens kijken voor een second opinion?

Thirza heeft zware HD en artrose maar ze heeft daar nog nooit kreupel om gelopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:51

Wil ook gaan voor second opinion, maar dit is pas sinds donderdag dus wil het nog even aankijken.

Artrose en kreupelheid gaan helaas veel samen.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:59

Zware artrose en kreupelheid gaan inderdaad samen Chiqa, maar volgens mij niet in zo'n lichte vorm als Donna heeft.
Sanne begon pas te kreupelen toen ze flinke artrose vorming had in haar knieën en heupen. Donna is een bull, die geven over het algemeen minder snel pijn aan. Vind het daarom ook erg vreemd dat ze nu al zo heftig kreupeld.
Een kenmerk van artorse is voornamelijk de opstartskreupelheid. Als ze dat gehad hebben, lopen ze 9/10 keer weer zuiver verder.
Weet niet of dat bij Donna ook zo is? Dat ze dus met opstaan alleen kreupeld?

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:13

Toen we gisteren thuiskwamen hebben we wel een uur gelopen, want het ging beter. Ze is gaan slapen, 2 uur later laatste ronde liep ze stokkreupel dr mand uit, tot vanmiddag, nu zie je het nog wel hoor maar is wel wat verbeterd.
Ik zie dat ze na het slapen wel stram opstaat met dr voorpoten, maar dat is ook moeilijk te beoordelen omdat het een hele logge bull is.
Ze loopt ook niet staccato waardoor het lastig te zien is of ze zuiver loopt, en ik let er ook teveel op.
Maar zoals ze tot vanmorgen vroeg was, geen idee waar dat vandaan komt.
Ze had dit donderdag dus ook, maar voor even. Ik ben toen meteen naar huis gegaan en savonds was het weer goed toen zakte ze ook door dr voorpoot heen.

Ik heb dr een erg slecht voorgevoel over, de DA had het over verslapte banden waardoor ze zich makkelijk verstuikt.
Werkt gluco ook weer tegen.
Het is weken goed gegaan, ze kon weer alles, lette wel op dat ze niet te gek deed en achter stokken/ballen aan.

EN voor wat er donderdag gebeurde was geen aanleiding voor.
Het is een jonge hond, niet te dik, wel erg log en lomp. Ze belast haar lijf daardoor wel veel meer.

Ik wil graag voor een second opinion maar wordt gek van de info die dr op mij afkomt.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:21


PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:00

Vaak gehoord van dierenartsen dat sommige honden bij minimale artrose behoorlijk kreupel kunnen zijn terwijl andere honden bij extreme artrose niks laten merken. Dit verschilt per hond. Kijk naar je hond en aan de hand daarvan maak je beslissingen. Mijn hond heeft zware HD en artrose maar loopt alleen maar slecht als ze veel te veel heeft gestoeid en dan met name grotere honden of te lang achter een bal aan heeft lopen rennen. Qua pijntjes is het een enorme piepdoos dus geeft het snel aan.
Het wisseld dus per dier.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:21

Dat geloof ik graag, hoelang is jou hond gemiddeld kreupel na een stoeipartij? Is ze meteen kreupel of pas een dag erna?

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:23

Mijn hond heeft ook behoorlijke artrose in haar rug en als hij echt teveel heeft gedaan , gestoeid, gerend etc loopt hij mank én heeft geen zin in eten, als ik dan een kwart pilletje feldene flash geef, loopt hij de volgende dag weer iets beter, maar al met al heeft hij er toch wel een week last van voordt hij weer "normaal" is.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:36

Ik vind het klinken als ED (elleboog dysplasie).

Ook omdat er nu al artrose zit, ze is nu 2 jaar toch? Dat is normaal gesproken veel te jong voor artrose, en als ze het in die lichte mate heeft, die jij beschrijft, zou ze er niet zoveel last van moeten hebben. Beau had artrose, maar die heeft pas op het laatst zo gekreupeld. En die was 12,5.

Ik zou absoluut voor een second opinion gaan, en laten röntgenen, ook de heupen en de rug, denk namelijk dat er iets meer aan de hand is dan alleen artrose. Volgens mij zegt jouw gevoel hetzelfde?

Flappie30
Berichten: 616
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: somewhere in Belgium

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:41

Heb niet al de reacties doorgelezen, maar heb zelf een hond met elleboog artrose sinds enkele jaren. Deze doet het nu nog steeds pijnstillervrij enorm goed op de Hill's J/D. Ze was een tijd terug bij mijn moeder op vakantie en die had tekort en was dus maar tijdelijk gewoon voer gaan geven. Resultaat: hond was direct terug kreupel.
Weer een week op de rimadyl gezet en voeding terug opgestart en de voeding heeft het weer overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:46

Yamcha schreef:
Ik vind het klinken als ED (elleboog dysplasie).

Ook omdat er nu al artrose zit, ze is nu 2 jaar toch? Dat is normaal gesproken veel te jong voor artrose, en als ze het in die lichte mate heeft, die jij beschrijft, zou ze er niet zoveel last van moeten hebben. Beau had artrose, maar die heeft pas op het laatst zo gekreupeld. En die was 12,5.

Ik zou absoluut voor een second opinion gaan, en laten röntgenen, ook de heupen en de rug, denk namelijk dat er iets meer aan de hand is dan alleen artrose. Volgens mij zegt jouw gevoel hetzelfde?


Haar ellenbogen zaten goed in de kommen, geen ruimte ED was dus uitgesloten, ook heen loszittend kapsel. Alleen een puntje artrose waarvan drie dierenartsen zeiden dat het niet de kreupelheid kon geven en heel veel honden dit hebben zonder dat we het weten.

Rug is prima in orde, rontgenfoto was ok. Achterpoten loopt ze niet mank mee.

Een lichtpuntje, ze loopt nu weer goed, ze gebruikt haar poot weer. Ik heb dr alleen geen vertrouwen meer in en ga dit twee weken aankijken en dan door voor second opinion.
Houdt jullie op de hoogte.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:50

Geen ED dus?

Rug in orde..... Heupen goed?

Idd voor een second opinion gaan, dit blijft anders een beetje doormodderen, is ook niet wat.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:53

Idd, steeds maar weer 'doe maar twee weekjes rustig aan' schiet ook niet op.

jetla
Berichten: 322
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:55

onze grote hond kruising mechelse herder ging ook kreupel. Volgens dierenarts moest hij geopereerd worden zonder garantie. Via een collega kwam ik bij HD tabletten die haar hond met arthose goed hielpen. En zo waar hielp het de mijn ook, nooit meer kreupel en het mooie het is los verkrijgbaar bij dierenspeciaal zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:58

Chiqa schreef:
Idd, steeds maar weer 'doe maar twee weekjes rustig aan' schiet ook niet op.

Zo frustrerend ook. Je weet dat er iets niet klopt, en je wil graag weten wat het is, en het enige wat je hoort is : rust houden.

Als dat nou hielp...... :x

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:00

Chiqa schreef:
Dat geloof ik graag, hoelang is jou hond gemiddeld kreupel na een stoeipartij? Is ze meteen kreupel of pas een dag erna?


Meestal is ze vlak erna al kreupel, maar ht wil ook wel eens voorkomen dat ze de dag erna meer last heeft. Vaak doen we dan minimaal een week rustig aan want dat heeft ze dan wel even nodig.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:58

Omdat het een erg oud topic is, hier een slotje.