Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:28

Wij hebben een Duitse Herder teef van 7 jaar oud, waarbij vorig jaar de diagnose is gesteld dat ze artrose heeft. Dit uit zich in moeilijk opstaan, stijf bij de eerste passen lopen, soms kreupel voor of dan weer achter. Nu mijn vraag hoe ik haar toch kan bezighouden, want ze wil zeker wel.

Qua voeding zit ze op KVV (kant en klaar vers vlees) en medicijnen krijgt ze carprodyl 50 mg per dag (ze mag 150 mg).

Spelen met onze andere hond vindt ze erg leuk maar zodra ze een misstap maakt is de lol eraf en een dag later is ze zo stijf als een plank.
Zwemmen vindt ze heerlijk, helaas als het kouder wordt of het water koud is, komt ze bijna de kant niet meer op van stijfheid.
We laten haar nu meerdere malen per dag uit, niet langer dan 10 minuten en nooit los :n
Heb haar laatst meegenomen met een hardlooptraining, 3x 5 min in jogtempo maar ook dan is ze een dag later heel stijf
Af en toe een stok of een bal gooien vindt ze erg leuk maar dan merk je helaas ook al dat ze de volgende dag niet helemaal lekker loopt of opstaat.

Vind het echt zo sneu voor haar, het is een schat en ze wil heel graag voor je werken. Doordat wij zo weinig met haar (kunnen) doen is haar conditie zeer slecht.

Zijn er bokkers bekend met artrose bij honden en zo ja, wat hebben jullie gedaan om je hond bezig en actief te houden?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:34

ik merk dat de mijne vooral last krijgt als ik een heel stuk loop. Op die manier moet hij mijn tempo aanhouden en mijn afstand lopen.
Waarvan hij nooit last heeft is als ie mee is naar de wei. Ik ben daar gerust 3/4 uur in de weer en hij kan dan zelf scharrelen. Op die manier loopt hij in zijn tempo net zo veel als dat hij zelf wil. Zo krijgt ie wel voldoende beweging en mijn hond is een echte schooier, dus hij geniet er echt van.

Gelukkig heeft mijn hond er niet zo veel last van als de jouwe. Wat vreselijk voor jullie zeg!
Ik zou denk ik naast het meenemen naar de wei/ stal meerdere malen per dag een klein stukje lopen zodat hij wel in beweging blijft (rust roest!!) maar toch zichzelf geen pijn doet. (edit: zie dat je dat al doet).

Héél veel sterkte ermee!! Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:38

Ik vroeg me idd af hoe haar conditie was.

Ik ben met mijn oude hond blijven lopen, en soms ook echt langere wandelingen. Rust roest, en dat kun je bij artrose heel letterlijk opvatten. Niet laten klimmen en springen, apporteren niet doen, die snelle draaien zijn echt heel slecht.

Lopen, fietsen, zwemmen, dat is wel heel goed, vooral zwemmen is echt een aanrader. Bij wandelen ook stevig doorstappen, niet steeds stilstaan. Het duurt zo'n beetje 7 minuten tot het gewricht goed warm is en smering heeft, dus je kan een half uur lopen. Sowieso wel echt een kwartier. Je moet zorgen dat ze spieren houdt bij haar kont, zodat die het meest opvangen.
Daarom is er vaak uitgaan ook goed, hoeft ze niet steeds weer op te warmen. Pas op met tocht, geen koude ligplek, en een stukje vloerbedekking om de slaapplaats heen, zodat ze makkelijk op kan staan.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:39

Is het geen idee om haar pijnstilling omhoog te gooien, zodat ze iniedergeval zonder pijn verder kan?

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:41

ik heb ook een herder en wij barfen hier ook :), hij is 4 heeft ED en ook artrose, wat goed kan helpen en ondersteunen is zwemtherapie, zo kan ze weer onbelast wat spieren opbouwen, dit is meestal een periode van 3 weken waarbij je een paar keer in de week traint.
Pas op met balletjes en spelen met andere honden dat is funest voor haar, korte draaiende bewegingen proberen te laten, is heel lastig wij hebben hier 4 honden en vaak moet je kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit.
Zorg ook voor een stevige ondergrond waaruit ze makkelijk kan opstaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:42

Dat sowieso denk ik :j

Novacam geven om wat te kunnen opbouwen idd :j

Die zwemtherapie, wat garny zegt, is echt zo goed, heb mijn Beau daar heel lang goed mee kunnen houden :)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:45

hetbommeke schreef:
Af en toe een stok of een bal gooien vindt ze erg leuk maar dan merk je helaas ook al dat ze de volgende dag niet helemaal lekker loopt of opstaat.


Idd wat Garny95 ook zegt; doe zowiezo maar geen balspellen meer. De mijne leeft voor z'n balletje maar die korte draaien zijn echt funest...

Nikki, lijkt mij dat de pijnstilling in overleg gaat met de DA. In de eerste periode moet je toch even kijken wat je hond wel en niet kan. Als je hem meteen op pijnstilling zet kan het zijn dat je daarna te veel van hem vraagt omdat je niet zo goed doorheeft wat hij wel/ niet kan. uiteraard denk ik wel dat hij na die periode wel wat meer pijnstilling zou kunnen gebruiken want het klinkt nu alsof hij wel redelijk wat pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:49

Ik heb een werkhond gehad die artrose in haar schouder had en die hebben we laten opereren.
Haar bicepspees is gekliefd zodat die er niet meer langs heen liep met alle irritatie van dien en het gewricht is schoongespoeld omdat er wat losse fragmentjes zaten.
Ik ben haar toen onder begeleiding van een fysiotherapeut weer gaan trainen en inzetten.
Helaas hielp dit niet erg lang en zaten er naar een paar maanden weer nieuwe fragmenten los.
Ze is toen met pensioen gegaan en ik heb haar naar kennissen gedaan die een erf hebben waar ze gewoon altijd los kan lopen en vloerverwarming hebben in het bakhuis, ze bepaalt dus helemaal zelf wat en wanneer ze iets doet.
Dat gaat prima, ze moeten alleen goed haar gewicht in de gaten houden, ze loopt het beste als ze tegen het magere aan is.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 21:55

Dank jullie wel voor de tips!

Bal, takken, etc doen we al niet meer. Het is 5 tot 6 keer per dag 10 tot 15 min wandelen aan de riem. Ben een beetje huiverig voor langere stukken wandelen of fietsen, ervaring is dat meer dan een kwartier ze echt achterop raakt en een dag later moeite heeft met opstaan.

Medicijnen opvoeren ga ik zeker over een maand weer doen, dan staat de winter voor de deur en dat is voor haar de meest kwestbare periode. Alleen dan kom je weer in zo'n gebied van is het middel erger dan de kwaal?

Yamcha, novacam wat is dat? Hetzelfde als bv methacam of zit ik nu in de verkeerde richting te denken? En nog oefeningen om die billen stevig te houden?

Zwemtherapie ga ik even op zoeken wat er hier in de buurt mogelijk is.

Om haar verder bezig te houden, gooi ik vaak een halve of kwart frolic ergens het gras in zodat ze haar neus kan gebruiken, vindt ze geweldig.

Optie om haar mee te nemen naar stal is hier niet de beste. Andere hond heeft verlatingsangst en wil graag goede vrienden blijven met de buren ;)

Zodra het even kan, gooi ik hier de achterdeur open zodat ze lekker de tuin in kan en dus zelf kan bepalen of ze rondloopt of ligt. Wat vaak het laatste is hoor, kop tussen d'r poten op het gras en de boel in de gaten houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:08

Ik heb een 12 jaar oude zwitserse witte herder (reu) met ernstige artrose in de achterhand (is begonnen toen hij 9 was). Hij krijgt 1 previcox pijnstiller per dag en ik moet zeggen dat die erg goed werkt. De hond is wel vaak wat stijf maar wel zonder pijn. Deze pijnstiller is ook vriendelijk voor de maag (mijn vorige herder is gestorven aan een maagbloeding van de rimadyl). Ook krijgt hij iedere maand een injectie nandrosol (anabolen) omdat hij geen kracht meer had in zijn achterpoten en daardoor o.a. de auto niet meer in kwam. Sinds hij die injecties krijgt rent hij weer lekker met mijn 3 jarige herder mee. Stokken of balletjes gooien doe ik nooit omdat de hond daarbij hard afzet bij het wegrennen en dan weer hard moet afremmen. Hiermee breekt de de boel van binnen sneller af en overbelasten ze zichzelf. Ik laat hem altijd los lopen zodat hij zijn eigen weg kan kiezen, we lopen altijd door bosgebied of langs een kanaal. Zwemmen vind hij ook fijn, hierdoor is zijn spierkracht in combinatie met de injecties flink toegenomen. Nu het water kouder is laat ik hem echter ook niet meer zwemmen met dezelfde reden als jij.

Hij krijgt Hills canine j/d brokken die alleen bij de dierenarts verkrijgbaar zijn. Voordat hij die brokken kreeg voerde ik hem Fokker (large breed)brokken en toen liep hij steeds mank op 1 voorpoot. Sinds hij de Hills canine j/d brokken krijgt (nu 3 jaar lang) heeft hij voor nooit meer mank gelopen. Eerst kreeg hij de gewone j/d maar nu de reduced calorie omdat hij de neiging heeft wat dik te worden.
Verder scheelt het dat ik ook een 3 jarige reu heb, die houdt hem jong.
Hij is soms wel wat stijf bij het opstaan maar zodra ik met hem naar buiten ga is dat weer over, hij loopt zichzelf weer soepel als het ware.
Ik loop 4 keer per dag met ze, 's morgen en 's middags een half uur en vroeg en laat in de avond 20 minuten. In het weekend maken we wel eens een wandeling van een uur maar dan is hij de rest van de dag wel bekaf en slaapt dan veel. Daarna is hij ook behoorlijk stijf maar met wat beweging is dat ook zo weer weg.

Wat jammer dat jouw hond zo jong al zo erg artrose heeft. Mijn vorige hond had dat ook. We hebben geprobeerd hem kunstheupen te geven maar dat ging fout omdat hij al te oud was (9 jaar, broze botten).
Door mijn vorige hond heb ik geleerd dat ik die die ik nu heb beter zoveel mogelijk kan ondersteunen met medicatie, al leeft hij daardoor korter, maar hij kan zich wel iedere dag uitleven.... en 12 is natuurlijk al een hele leeftijd :D
Ik laat hem zelf zijn grenzen aangeven en hij gaat best ver... maar hij heeft ook nog steeds lol.

info over Hills j/d voer:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... trose.html

de previcox pillen (koop ik bij mijn dierenarts), speciaal voor artrose bij honden, voorbeeld (ik heb de 227 mg):
http://www.vet-meds.co.uk/acatalog/Drugs_N_-_Q.html

Succes, ik hoop dat je een goede manier vind voor jouw hond :(:)

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:15

Mijn hond is enorm opgekanpt van Gluscosamine, ik vind het zelf toch wel belangrijk dat een hond met gewrichtsproblemen dat krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:18

Metacam is idd Novacam.

Om de billen stevig te houden: zwemmen en fietsen! Fietsen veel rechte lijnen, rustig tempo, maar wel doorfietsen niet steeds stoppen. Begin eens met 5 minuutjes. Zwemmen in het begin ook maar 3 minuten, niet langer, zwemmen is best vermoeiend voor ze, maar zo goed om onbelast te bewegen. Fietsen is voor de heupen minimale belasting, maar ze krijgen er wel spieren en conditie van, en dat is precies wat je wil.

Gluco werkt bij de een heel goed, bij de ander doet het weinig. Fortiflex (in het begin in combinatie met Rimadyl of Novacam) is ook echt een aanrader.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:21

Onze hond (9 jaar) liep eerder ook redelijk stram en soms echt een poos mank na het slapen op de tegels. Nu krijgt hij al tijd glucosamine (niet van de dierenarts hoor, kopen we gewoon van de Hema of Kruidvat) en loopt hij nog zelden mank.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:25

Je zou eens kunnen informeren of Adequan injecties iets zouden kunnen zijn voor jouw hond. Dit middel komt oorspronkelijk uit de paardenwereld maar is er ook speciaal voor honden. Zoals ik begreep is het de lichaamseigen vorm van glucosamine die rechtstreeks in het lichaam gespoten wordt, de ontsteking in de gewrichten remt en de gewrichten smeert. Meer info op http://www.adequancanine.us/about/en/works.shtml
Het is een kuur van ongeveer 10 injecties die je met bepaalde tussenpozen moet geven en die dan ongeveer een half jaar respijt moet geven.
Ik heb mijn hond (toen 3 jr) met behoorlijke spondylose een kuur gegeven toen ze niet meer zelfstandig in de auto kon springen. Al na de eerste injectie ging hij er zo weer in. Ook de bank op en af ging weer prima. Bij hem heb ik niet weer een kuur gedaan omdat hij geen enorme last meer heeft gehad en ik het daarna met af en toe een week carprodyl af kon.
Nadeel is dat het behoorlijk prijzig is, toendertijd een euro of 200 én je moet het zelf spuiten.
Van dierenkliniek de Rashof in Berkel-Enschot weet ik dat ze het toendertijd leverden (5 jr. geleden). Van mijn eigen huis-tuin- en keukendierenarts vernam ik toen dat het middel in nederland niet goedgekeurd zou zijn maar dat heb ik toen verder niet uitgezocht.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:04

Glucosamine (en groenlipmossel extract) hebben we al geprobeerd (beide een maand of 4 lang) maar we zagen geen verschil, helaas.

Je merkt dat ze met de carprodyl 50 mg geen pijn heeft momenteel. Ik ga toch proberen wat meer te fietsen met haar. Zwemmen lijkt me iets voor volgend jaar om op te pakken, daar wordt het zo te koud voor.

Het ging mij ook voornamelijk om oefeningen voor het opbouwen van spieren en niet zo zeer de medicijnen, heb gelukkig een dierenarts die erg terughoudend is met het meegeven van een hele apotheek. Is altijd erg te vinden voor alternatieve methodes.

Yamcha, 5 min fietsen, per keer? per dag? iedere dag? of om de dag? thanx alvast!

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:41

Zou in het begin elke dag eens 5 minuutjes doen (daar zit je echt zo aan hoor). Dan doe je dat 2 keer per dag, liever wat vaker korte stukjes als in een keer een lang stuk zeg maar. En heel rustig beginnen, je tempo aanpassen aan de hond.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:53

Het is natuurlijk niet gek dat ze moeilijker opstaat als je de vorige dag met haar gefietst of gejogt hebt, wij hebben ook spierpijn als we opeens iets doen aan training wat we niet gewend zijn.
Langzaam opbouwen dus en zoveel mogelijk rechte stukken opzoeken.

Vergeet niet(niet specifiek aan jou gericht TS) om het even van je hond hondwaardig te houden.. Niet alles belemmeren wat de hond leuk vind om te doen, beter een korter maar leuk leven dan de laatste jaren niks meer te mogen maar wel ouder te worden. Zou zelf ook niet graag de laatste jaren van mijn leven als kasplantje te zitten en niks meer te kunnen ondernemen.

Anoniem

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:17

Daarom moet je idd niet te voorzichtig zijn, wel de grenzen van je hond weten maar niet te bang zijn voor een beetje spierpijn, dat hoort erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:28

Maar als je hond onregelmatig loopt is het dan wel verstandig om te gaan fietsen, of is dat juist goed?

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:06

Ik twijfel daar ook over Chiqa, helemaal omdat de artrose blijkbaar al in een verder stadia zit.
Natuurlijk wil je meer spier in die achterhand, maar of dat wijs is dat te kweken dmv fietsen, weet ik niet.
Overleg even met je DA zou ik zeggen.
Zwemmen kan trouwens sowieso geen kwaad.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Hoe Duitse Herder met artrose actief houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:42

Ik ga gewoon 2x per dag 5 min proberen, mocht het niet goed gaan merk ik dat snel genoeg. Dan stoppen we er ook direct mee. DA zegt ook: kijk wat ze leuk vindt en nog kan.

Gelukkig vindt ze speurwerk het einde en dat is voor haar niet zo belastend.

En we houden zeker in de gaten wat voor haar nog kan, wil haar een zo fijn mogelijk leven geven zonder pijn. Zolang haar staart nog heen en weer zwaait en omhoog staat als ze mee mag is dat voor mij een goed teken :j

Zwemmen is leuk maar hier in de buurt nog geen warm water gevonden voor honden.

Nogmaals dank voor alle adviezen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:48

hetbommeke schreef:
Glucosamine (en groenlipmossel extract) hebben we al geprobeerd (beide een maand of 4 lang) maar we zagen geen verschil, helaas.


heb je pure glucosamine gebruikt of een combinatie van glucosamine met chondriotine??? alleen glucosamine helpt namelijk niet of nauwelijks. het heeft chodriotine nodig om goed opgenomen te worden. vaak helpt het ook om verschillende middelen te proberen. wat bij de ene helpt, hoeft bij de andere niets te doen.

de mijne deed het super op sasha's blend. speciaal spul van de dierenarts deed hij niets mee. nu doet hij het super op glucosamine/chonidriotine pillen van het kruidvat. het beste is dat die een dosis hebben van 1500/500 mg. die van mij krijgt er ook nog omega 3-6 capsules bij. dit werkt ook onstekend remmend en pijnstillend.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:23

hetbommeke schreef:
Ik ga gewoon 2x per dag 5 min proberen, mocht het niet goed gaan merk ik dat snel genoeg. Dan stoppen we er ook direct mee. DA zegt ook: kijk wat ze leuk vindt en nog kan.

Gelukkig vindt ze speurwerk het einde en dat is voor haar niet zo belastend.

En we houden zeker in de gaten wat voor haar nog kan, wil haar een zo fijn mogelijk leven geven zonder pijn. Zolang haar staart nog heen en weer zwaait en omhoog staat als ze mee mag is dat voor mij een goed teken :j

Zwemmen is leuk maar hier in de buurt nog geen warm water gevonden voor honden.

Nogmaals dank voor alle adviezen.


Mijn hond zit momenteel aan de 100 mg Rymadil per dag. Is echt een hoge dosis, maar ik wil dat zij pijn vrij leeft. Dan maar een jaartje minder, door de eventuele bijwerkingen.
Misschien ook iets om voor jullie over na te denken? Als je nu al aan haar merkt dat ze pijn heeft, zou ik het eigenlijk omhoog gooien.
Zwemmen hoeft niet persee in warm water hoor? Kan ook prima in koud water, daarna lekker afdrogen. Mits het natuurlijk echt heel koud buiten is, maar als ze daarna gewoon in beweging is, of goed word afgedroogd, is koud water geen probleem.

Had je DA ook fietsen aangegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:30

Hey Nicki kan me herinneren dat jij ooit voor mij Sacha's blend adviseerde ben me daar toch weer in gaan verdiepen (Met name de groenlipmossel spreekt mij aan) en wil toch zon pot kopen als de Groene Os op is.
Donna gaat goed, maar het is nog niet helemaal over soms loopt ze een dagdeel slecht/matig kan het later weer zomaar over zijn.
Ik ga dr dus voor kijken, waarom ben jij zo tevreden over dit middel?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:31

Nikki__ schreef:
Zwemmen hoeft niet persee in warm water hoor? Kan ook prima in koud water, daarna lekker afdrogen. Mits het natuurlijk echt heel koud buiten is, maar als ze daarna gewoon in beweging is, of goed word afgedroogd, is koud water geen probleem.


artrose en koud water gaan niet echt lekker samen :n ondanks dat de hond daarna opgewarmd wordt, heeft die ondertussen wel al een "klap" gehad van de kou. vandaar ook dat dieren (en mensen) met artose vaak meer last hebben bij koud en vochtig weer.