Hamster kijkdier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Hamster kijkdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:06

Hallo :) .
Ik had even een vraagje. Ik heb al een aantal jaar hamsters gehad, maar ik vroeg me dus eigenlijk wat af.

Een hamster is voor mij eigenlijk net als een aquarium, een kijkdier. Vissen pak je niet op, laat je niet rondzwemmen in bad etc.
Nu vind ik dit ook niet nodig met hamsters, oppakken, door de kamer heen laten lopen, knuffelen, ik vind dat erg tegenstrijdig met hun natuur.

Maar kan dit wel? Ik heb ik totaal 2 dwerghamsters gehad, en ze zijn beide + 2.5 tot 3 jaar geworden.
Altijd beste voer, grote kooien, alles wat ze nodig hadden en extra.

Nu is helaas Tijger overleden ( bijna 3 jaar ) en zit ik te twijfelen over een nieuwe dwerghamster, puur omdat ik dat leuk en gezellig vind in mijn kamer.

Maar doe ik ze niet te kort door ze altijd ( niet altijd, maar grotendeels wel ) in de kooi te laten? ( kooi is echt niet klein .. ) Ik bedoel, een vis laat je toch ook niet een uurtje in bad om de vinnen te strekken?
Natuurlijk komt de hamster er wel uit als ik de kooi verschoon, als we naar de DA gaan, oid.
Maar ik ben niet van plan de hamster op te pakken, rondjes te laten lopen, te knuffelen en dan weer terug te zetten..
Kan mijn manier wel? :)

Alvast bedankt!

Dinopino

Re: Hamster kijkdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:10

Het lijkt me het leukste wanneer je een leuk avonturenpark voor je hamsters bouwt zodat ze veel afwisseling hebben en jij er leuk naar kunt kijken. Ik heb zelf konijnen los lopen in de tuin van 1500 m2. En het leukste vind ik gewoon om te kijken hoe ze proberen een boom te vernielen gekke renbuien kijken of zich uitrekken en springen en klimmen en elkaar pesten. Een konijn in een hokje wat de hele dag in een hoekje zit is geen bal aan om naar te kijken en ik denk dat hamsters ook een hekel hebben om beetgepakt te worden net als konijnen. Maak het voor jezelf leuk om naar te kijken.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:13

Dinopino schreef:
Het lijkt me het leukste wanneer je een leuk avonturenpark voor je hamsters bouwt zodat ze veel afwisseling hebben en jij er leuk naar kunt kijken. Ik heb zelf konijnen los lopen in de tuin van 1500 m2. En het leukste vind ik gewoon om te kijken hoe ze proberen een boom te vernielen gekke renbuien kijken of zich uitrekken en springen en klimmen en elkaar pesten. Een konijn in een hokje wat de hele dag in een hoekje zit is geen bal aan om naar te kijken en ik denk dat hamsters ook een hekel hebben om beetgepakt te worden net als konijnen. Maak het voor jezelf leuk om naar te kijken.

Hmhm, ik had boomstammen tegen de tralies aan de bovenkant , zodat ze er door heen/overheen kon kruipen/klimmen.
Een penthouse :)) , huisjes, verschillende etensbakjes, drinkfles, waskommetje, her en der een knabbelstok, trappetje, radje :j .
Heb ook lang een kooi gehad met buizen die om de kooi heen gingen, ook erg leuk :j .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:29

ik zou zeggen the sky is the limit ;-)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:34

Als je op 't forum van dehamster.nl gaat kijken, zie je dat daar een hoop mensen van hout een ren bouwen met daar allerlei speeltjes in. Zodat de hamster daar 's avonds een tijdje in kan zitten voor de afwisseling.
Zelf heb ik voor m'n goudhamster gewoon een groot genoege kooi (70x40) en haal ik 'm er 's avonds soms uit. Het blijven toch hele nieuwsgierige diertjes die graag wat rondsnuffelen. Knuffelbeestjes zijn 't niet, dat ben ik wel met je eens, maar ik denk dat ze 't wel best leuk vinden om soms eens wat anders te zien dan hun kooi.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:39

Ik heb verschillende hamsters gehad. 1tje is de kooi amper uit geweest, die vond het wel prima zo. Een andere ontsnapte altijd en ging dan zijn nestje bouwen onder de kast :+ Die hamster leefde dus voornamelijk los op de kamer... Was wel een gedoe om iedere dag de kamer te dweilen :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:08

Maar het is dus niet per definitie 'sielugh' en 'diertjuhsmishanduling' ? :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:12

Tsjaah, als jij je er goed bij voelt, dan ben je toch goed bezig? :)

Een goeie vriendin van me heeft ook een hamster, om naar te kijken. En een grote kooi.
Ik zou een hamster doen, ook om mee te spelen en te knuffelen.
Maar het hoeft dus niet ;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:20

Dinopino schreef:

Mijn hamster bouwt z'n eigen avonturenpark in de kamer :+
Is een geweldig beestje, als ie uit z'n hok wilt hangt ie in de tralies van het deurtje, vervolgens scharrelt hij een half uurtje rond, wil ie terug komt ie naar je toe, net zolang tot je hem terug zet of je hem niet terug zet, dan zoekt hij zijn favo plekje op achter het bed onder de kussens en gaat daar liggen slapen tot je hem roept (tikken op de vloer komt hij ALTIJD op af). Als hij niet uit zijn hok wil scharrelt hij wat in zijn hok rond en ook al zet je het hok open, hij blijft erin. Overigens heeft hij het in zijn hok ook niet slecht, het is een ruim hok voor een goudhamster terwijl de uk die er nu in zit een dwergje is <3
Ik zie mijn hamster helemaal niet als kijkdier maar dat verschilt per hamster, de ene krijgt graag aandacht, de ander blijft liever in zijn hok rondscharrelen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:51

Sabinee__ schreef:
Maar het is dus niet per definitie 'sielugh' en 'diertjuhsmishanduling' ? :)

Nee, ik vraag me sowieso af in hoeverre een hamster gelukkig word van opgepakt worden? Volgens mij niet, dus naar mijn mening geen dierenmishandeling.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:49

Een Hamster is in mijn ogen niet echt een knuffeldier.
Net als vissen, gerbils, chinchilla's ed.
Als jouw kooi groot genoeg is lijkt me het geen probleem om ze erin te laten.