HELP! Konijntje gebeten door kat.. wat nu??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

HELP! Konijntje gebeten door kat.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 16:59

hallo,
ik doe even geen voor verhaal, maar kort door de bocht, omdat dit een spoed gevalletje is.
Mijn konijntje (4 weken) is door onze kat gebeten in de zijkant van de nek, boven kant.. maar daar kwam geen bloed meer uit
en in het pootje. Aan de zijkant en pootje kwam nog steeds bloed uit.. dus ik heb het ontsmet.. andere ook.. en verband er om heen gedaan, zodat het bloeden z.s.m zal stoppen.
Het is nu ongeveer een uur geleden.. en het konijntje doet gewoon heel normaal.. geen shock gedrag... snuffelt af en toe wat.
behalve dan dat ze niet kan lopen op haar ene pootje en daarom steeds omvalt als ze echt wil gaan lopen.
Ik weet dat ik er verstandig aan doe de dierenarts te bellen.. maar de kosten zijn met dit soort spoed gevallen meestal nogal erg hoog..en ik moet alles zelf betalen.. nu zit ik op dit moment erg krap bij kas.. en nou wil ik gewoon weten wat de overlevings kans is en wat ik allemaal nog voor voorzorgmaatregelingen kan nemen.
is een heel vaag verhaal.. maar ik zit hier zelf ook nog te trillen van de schrik.. mischien hebben jullie goed advies.

WinSel

Re: HELP! Konijntje gebeten door kat.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:02

Nou je moet nu toch echt de DA bellen !!!
Geld of geen geld, dit kun je je dier niet aan doen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:02

Naar de dierenarts! Maar bereid je wel voor dat je konijn het waarschijnlijk niet gaat halen. Beeten van katten zitten vol met bacterien en vogels en andere kleine dieren overleven het vaak niet.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 05-09-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:03

Ik zou ook maar dierenarts bellen, kleine knaagdieren kunnen hier vaak toch best niet tegen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:03

En ik neem aan dat je een nest hebt ? Omdat het konijntje nog maar 4 week is
Je moet de DA bellen !

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:04

Naar de DA! Het sneu en zielig om dat niet te doen. Dat konijn kan zichzelf niet helpen dat moet jij doen.

Iris82

Ik kan de 'overlevingskans' natuurlijk niet bepalen. Ben geen DA en zie het konijn ook niet. Als ze echt niet kan lopen op het pootje dan zou je verwachten dat er toch een beschadiging ergens zit en das niet zo fraai natuurlijk. En verder is het natuurlijk aan jou. Bijtwonden kun je meestal beter lekker laten bloeden dan ze dichtbinden.

Nog maar vier weken trouwens? Heb je m apart gezet van de rest?

lorelei

ik zou zeker een da gaan bellen,kattenbeten staan er om bekend dat het geen fijne beten zijn en je zal er toch naar moeten laten kijken.
als je zelf gebeten bent doe je er ook verstandig aan om naar een arts te gaan dus bij een dier moet dat ook

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:06

kunnen ze dan niet antibiotica daar tegen geven?? of is het haast altijd zinloos?? en natuurlijk wil ik het beestje niet laten lijden winsel.. ik doe mijn best om alles voor het beestje te doen.. zodat ze geen pijn heeft.. en opdit moment zit ze rustig op de handoek en loopt (dat lukt inmiddels al veel beter) alweer een beetje rond

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:08

Ik zou toch gewoon even de DA bellen
Je bent aan dieren begonnen, dus je moet ook naar een arts gaan als dat nodig is.
Ookal is het zinloos, gewoon bellen

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:08

Ook ik zou toch de dierenarts bellen. Meestal als de kosten te hoog voor je worden willen ze wel meewerken aan een betalingsregeling, tenslotte zouden zij ook niet willen dat je niet meer komt omdat je het niet kan betalen :)

Je konijntje heeft antibiotica nodig omdat de beet van een kat nogal wat bacterien kan bevatten waar je nijntje heel ziek van kan worden en dat pootje klinkt ook niet zo goed...

Je dierenarts wil vast wel meewerken want die snapt heus wel dat als je krap bij kas zit je grote bedragen misschien niet in 1x kan betalen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:10

Ik zou er inderdaad eventjes naar laten kijken.. Het lijkt me namelijk niet zo goed dat ze er niet meteen weer op kan lopen. En inderdaad kattenbeten zitten vol met bacteriën! Succes ermee!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:11

Je kunt natuurlijk ook eerst bellen en kijken wat de dierenarts er zelf over zegt..

Blue_Eyes

Naar de dierenarts... ik heb recentelijk hiervan ook iets meegemaakt (zie mijn onderschrift) en was voor beest blij dat ik snel bij de DA was. Al was het maar voor pijnstillers.

Mariposa11

iig even bellen en kijken wat hun het beste lijkt! bellen kost iig niets ;) Nou bijna niets dan....

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:12

ik zou meteen naar de da gaan,kattenbeten zijn echt gevaarlijk hoor.
als je even belt geefd da wel aan wat je doen moet

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:13

LadyGrace schreef:
kunnen ze dan niet antibiotica daar tegen geven?? of is het haast altijd zinloos?? en natuurlijk wil ik het beestje niet laten lijden winsel.. ik doe mijn best om alles voor het beestje te doen.. zodat ze geen pijn heeft.. en opdit moment zit ze rustig op de handoek en loopt (dat lukt inmiddels al veel beter) alweer een beetje rond

Dat kan maar dan moet je wel zo snel mogelijk naar de dierenarts. En dan nog blijft het afwachten. En zinloos is het nooit natuurlijk. Je wilt het beste voor het beestje en wat de afloop ook zal zijn je bent "verplicht" er wat aan te doen.

Tja, dat zegt niets het rondlopen. Gebeurd met vogels ook vaak die gegrepen zijn door een kat. Denk je dat het beter gaat maar gaan ze toch dood. Gewoon omdat de infectie in het lichaam zit en van binnenuit werkt zonder dat je het kunt zien.

Ik zeg dierenarts en snel! Als je zelf goed door een kat bent gebeten moet je eigenlijk ook naar een huisarts om het goed schoon te laten maken en ook evt. antibiotica tegen mogelijke besmetting. Dus bedenk zelf maar hoeveel spoed je achter een konijn met meerdere bijtwonden moet zetten...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:14

ik heb de DA inmiddels gebeld.. ik vertelde dat het goed heeft gebloed en het ontsmet heb.. en het konijntje zich verder prima maakt.. hij heeft mij als advies gegeven.. het gewoon zo te laten.. want volgens hem zag het er verder goed uit.. als het gaan ontsteken.. moet ik weer bellen.. maar hij hoefde verder ook geen antibiotica.. omdat het al goed gebloed heeft.. en dan waarscheinlijk groote deels van de bacterien er al uit zijn.. nu afwachten.. en goed op hem blijven letten

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:15

Volgens hem zag het er goed uit ???
Hoe kan hij dat zien door een telefoon ?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:16

de reden trouwens.. dat ik eerst een uur heb gewacht.. omdat ik dit al 1x vaker heb gehad.. toen ook meteen gebeld.. en toen heefd de dierenarts mij gezegt.. de wond ook te verzorgen en het eerst een uur aan te kijken.. in dat uur is mijn konijn toen overleden...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:17

Rare DA hoor
Maar heb je een nest konijnen ? en hoe kan het dat dit al de 2e keer is, Na een 1e keer leer je er toch van ?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:18

hoe ik het vertelde.. wondje in nek en pootje.. ontsmet en verband tegen bloede gedaan.. hij vroeg of het goed gebloed had.. ik zei ja.. het bloede eerst wel aardig.. daarna wat tegen gedaan.. want ze moeten ook niet te veel verliezen.. en omdat het konijntje zich verder heel normaal gedraagt.. vond hij de situatie goed.. hij kon er verder ook niets meer aan doen, dan ontsmetten en het konijntje rust geven...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:21

goed in de gaten houden, abcessen bij konijnen zijn erg taai, dan werkt antibiotica bijna niet meer.
En tja als je het eerder hebt mee gemaakt met slechte afloop, dan was ik meteen naar de DA gegaan!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:21

Die reactie vindt ik ook wat vreemd. Is het wel een dierenarts met ervaring met konijnen?

Maar goed, je hebt contact gehad met de dierenarts en zij zullen het vast wel weten. Veel sterkte en hopelijk red je konijn het!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:22

In ieder geval rust geven ja, maar ik zou m vanavond toch wel weer bij zn moeder zetten om te drinken.