Konijnen koppelen

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Laura_x_

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 14:21

Ik zal maar even vanaf het begin beginnen.

Een paar maanden terug kwam 2 konijntjes tegen. Mannetje en vrouwtje, vrouwtje werd steeds opnieuw gedekt en de jongen gingen steeds dood. Klein hokje, een kippenhokje en echt zielig om aan te zien. Ze kwamen uit de handel -.- Behoorlijk mager ook.

Ik kwam vaker bij deze mensen, dus ik kende de konijnen al langer. Dus ik naar mijn ouders, vragen of ik ze mocht hebben. Na lang zeuren mocht het toch. De konijntjes zaten al langer bij elkaar in, sinds hun geboorte. Die mensen wisten niet of ze broer en zus waren of niet. Er was een kans dat het vrouwtje weer zwanger was, gelukkig was dit niet het geval :D. Nou, thuis gelijk in een grote kooi gedaan en ze hadden eindelijk ruimte om rond te springen. Je had ze moeten zien, vreugdesprongen dat ze maakten! Ik dacht, ik laat ze eerst een nachtje bij elkaar in & de volgende morgen gelijk uit elkaar. Ik wou niet gelijk voor nog meer stress zorgen. Maar toen ik een uurtje later kwam kijken, ging het niet goed. Het mannetje reed constant op het vrouwtje, dit ging gewoon niet goed. Gelijk uit elkaar gehaald en apart gezet. Mannetje hartstikke schuw & vrouwtje ook (vrouwtje beet ook).

Nu zijn we een paar maanden verder. Vrouwtje is veel aangekomen en is echt opgeknapt. Mannetje is ook veel gelukkiger, maar blijft wat magertjes. Ze eten en drinken verder super. Ze hebben twee soorten voer door elkaar heen. Ze zitten nog steeds alleen. Voor ik allemaal aanvallende opmerkingen krijg; ze gaan bij mooi weer lekker de hele dag de ren in. Ik heb ook nog 9 cavia zeugen en 1 cavia beertje, daar gaan ze dan bij in. Het konijnenmannetje bij het cavia mannetje & het konijnenvrouwtje bij de cavia zeugjes. Ze zijn allemaal erg lief voor elkaar, het vrouwtje gaat de cavias altijd verzorgen, erg lief :D.

Het vrouwtje vertoont alleen wel erg raar gedrag. Dit hebben we nog nooit meegemaakt, en we hebben toch al bijna 15 jaar konijnen (ook fokken hebben wij ervaring mee). Als je haar wilt aaien rent ze weg (dat is dan niet raar) , maar als ze wegspringt dan hoor je ook een soort gestamp. Ik dacht dat alleen mannetjes dat deden? (het is 100% zeker een vrouwtje!) En dan gaat ze in een hoekje zitten. Als ik haar probeer te aaien, maakt ze een soort caviaachtig piepgeluidje. Ze heeft me zelfs een keer proberen te bijten, dit doet ze nu niet meer. Maar als je haar eenmaal hebt, is ze een super konijn. Echt een schootkonijntje, aaien vindt ze heerlijk. Dan is er ook niks aan de hand, het is puur in de kooi. Kan dit gedrag te maken hebben met hoe ze behandeld is? Ze is trouwens 1 jaar oud (het mannetje ook).

Nu vond ik het toch wel zielig dat ze alleen zit. Ze hadden toevallig bij de mensen waar ik werk allemaal jonge konijntjes. Maar ik wou liever niet een te jong konijntje. Nu heb ik een leuk konijntje gevonden met een half oortje, ook een vrouwtje. Deze is ook een half jaar en net een slagje kleiner dan het vrouwtjes konijn uit de tekst hierboven. Nou, deze dus meegenomen vanmiddag. Nu wil ik deze dus graag koppelen aan mn andere vrouwtje.

Mijn vraag; Wat is de beste manier?
(Sowieso op neutraal terrein, dus dat wordt buiten in de (grote!) ren)
Op internet kreeg ik allerlei mogelijkheden te zien, maar alles was net iets anders. Nu ben ik op zoek naar ervaringen. De konijnen zijn beide 1.

Edit: Het nieuwe nijntje zit nu lekker hooi te eten in haar kooi :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:28

Hallo,

Dat stampen is ook voor een vrouwtjes konijn niet raar hoor. Die van mij kon er ook wat van!

Voor het koppelen kan ik je niet echt helpen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of 2 vrouwtjes elkaar accepteren.
Ik heb mijn mannetje en vrouwtje als volgt gekoppeld:

3 weken naast elkaar laten zitten in verschillende hokken met de tralies tegen elkaar aan, zodat ze wel konden "neuzen". Het rennetje mochten ze om de beurt gebruiken, dus ze waren bekend met elkaars geur. Na 3 weken heb ik ze in de bijkeuken gezet. Deze ruimte was groot genoeg om elkaar te ontwijken als ze zouden willen. Het ging zo verschrikkelijk goed dat ik ze de volgende dag samen in het buitenhok (met grote ren) heb gezet. Allebei op neutraal terrein dus. Vanaf die tijd zijn het hele dikke maatjes geworden.

Succes ermee!

rust zacht lief zusje van me, 2011

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 14:38

Gooya schreef:
Hallo,

Dat stampen is ook voor een vrouwtjes konijn niet raar hoor. Die van mij kon er ook wat van!

Voor het koppelen kan ik je niet echt helpen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of 2 vrouwtjes elkaar accepteren.
Ik heb mijn mannetje en vrouwtje als volgt gekoppeld:

3 weken naast elkaar laten zitten in verschillende hokken met de tralies tegen elkaar aan, zodat ze wel konden "neuzen". Het rennetje mochten ze om de beurt gebruiken, dus ze waren bekend met elkaars geur. Na 3 weken heb ik ze in de bijkeuken gezet. Deze ruimte was groot genoeg om elkaar te ontwijken als ze zouden willen. Het ging zo verschrikkelijk goed dat ik ze de volgende dag samen in het buitenhok (met grote ren) heb gezet. Allebei op neutraal terrein dus. Vanaf die tijd zijn het hele dikke maatjes geworden.

Succes ermee!

Bedankt :)

Flabbergast

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:13

Waarom laat je het mannetje niet castreren en zet je die er weer bij? Dat is toch de makkelijkste oplossing?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:18

Idd. mannetje castreren en die weer bij het vrouwtje zetten.

Vrouwtje en vrouwtje gaat bijna nooit goed, heel soms als al vanaf jongs af aan bij elkaar zitten.

Stampen is om andere konijnen te waarschuwen dat er gevaar dreigt, heeft dus niks met het geslacht te maken.

Inderdaad op neutraal terrein koppelen en zorgen dat het hok waar ze weer inmoeten ook zo neutraal mogelijk is.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:18

Je hebt dus nu ook al de tweede voedster? Ik zou inderdaad zoals anderen ook al zeggen de ram laten castreren en dan koppelen met de voedster(s), dat heeft de grootste kans op een stabiele relatie. En cavia's hebben een andere taal dan konijnen dus het is voor de ram ook veel prettiger als hij dan bij andere konijnen komt te zitten.

Ik heb mijn konijnen gekoppeld door ze in een keer bij elkaar te zetten in de neutrale ruimte, er zijn namelijk ook meningen dat naast elkaar in gescheiden verblijven agressie kan opwekken. De koppeling is eigenlijk tamelijk volgens het boekje verlopen.

Mijn voedster kan trouwens ook goed stampen, 9 van de 10 keer dat hier een keer gestampt wordt doet zij het.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:41

Bedankt voor de tips. Mannetje wordt niet gecastreerd. Vrouwtje heb ik al, mocht het niet goed gaan dan gaat ze weer terug naar haar oude huisje ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:44

Dan zou ik je aanbevelen om het mannetje naar een opvang te brengen zodat hij niet zijn hele leven alleen moet zitten zonder soortgenoot. Konijn is een groepsdier, wil of kan je daar niet aan voldoen dan moet je geen konijn nemen.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:52

Mannetje laten castreren en bij de dames zetten, 2 dames onderling zeker op latere leeftijd is ontzettend moeilijk en een dame van een half jaar erbij vol in de pubertijd is vragen om problemen.

Verder ik geloof absoluut niet dat het konijn als je haar hebt het fijn vind dat ze geaaid word, vaak houden ze zich maar zo omdat ze angstig zijn, maar het geval dat ze in een hoekje gaat zitten en je haar echt moet pakken geeft al aan dat ze het niet fijn vind. Konijnen zijn prooidieren, die houden er niet van om opgepakt te worden en dat geeft ze ook wel duidelijk aan. Ze zal vanzelf tammer worden als je haar gewoon alleen aait.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com
[o]

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 13:16

x_Marr schreef:
Dan zou ik je aanbevelen om het mannetje naar een opvang te brengen zodat hij niet zijn hele leven alleen moet zitten zonder soortgenoot. Konijn is een groepsdier, wil of kan je daar niet aan voldoen dan moet je geen konijn nemen.

Dit is ook geen optie. Konijnen hebben allemaal contact met elkaar, dus helemaal alleen zijn ze ook weer niet.

Faniek schreef:
Mannetje laten castreren en bij de dames zetten, 2 dames onderling zeker op latere leeftijd is ontzettend moeilijk en een dame van een half jaar erbij vol in de pubertijd is vragen om problemen.

Verder ik geloof absoluut niet dat het konijn als je haar hebt het fijn vind dat ze geaaid word, vaak houden ze zich maar zo omdat ze angstig zijn, maar het geval dat ze in een hoekje gaat zitten en je haar echt moet pakken geeft al aan dat ze het niet fijn vind. Konijnen zijn prooidieren, die houden er niet van om opgepakt te worden en dat geeft ze ook wel duidelijk aan. Ze zal vanzelf tammer worden als je haar gewoon alleen aait.

Ze zijn nog maar beide één jaar oud, valt dit al onder de 'latere' leeftijd? Ik bedoel, konijnen worden toch makkelijk 10 jaar oud?

Ik geloof dat het per konijn verschillend is. Het vrouwtje en een ander mannetje vinden het echt heerlijk, dat kun je merken aan ze.

Ik hoef hier geen rel topic over omdat ik mijn konijnen 'geen soortgenootje gun', zoals jullie dat zo zeggen. En omdat ik mijn konijnen 'niet goed zou verzorgen'. Ik heb er echt wel verstand van, we hebben nu al 12 jaar konijnen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:56

Ookal hebben ze contact, ze zitten alleen
Waarom wil je je ram niet laten castreren ?
De hoeveelheid konijnen zegt niets over het verstand over konijn

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:09

Latere leeftijd is volwassen dus vanaf dat ze een half jaar zijn is dames onderling moeilijk om te koppelen...
En tjah wij hebben ook al 22 jaar konijnen, maar de eerste 14 jaar hiervan waren niet perfect.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com
[o]

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:10

2 konijnen van het zelfde geslacht kun je tot ongeveer 14 weken aan elkaar koppelen, daarna word het moeilijk

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 14:38

Faniek schreef:
Latere leeftijd is volwassen dus vanaf dat ze een half jaar zijn is dames onderling moeilijk om te koppelen...
En tjah wij hebben ook al 22 jaar konijnen, maar de eerste 14 jaar hiervan waren niet perfect.

Oh ik wist niet dat ze vanaf een half jaar volwassen zijn. Ik heb de 2 vrouwtjes nu naast elkaar in de ren gezet.

WinSel schreef:
Ook al hebben ze contact, ze zitten alleen
Waarom wil je je ram niet laten castreren ?
De hoeveelheid konijnen zegt niets over het verstand over konijn

Dat is waar. De ram laten we niet casteren ;)

WinSel schreef:
2 konijnen van het zelfde geslacht kun je tot ongeveer 14 weken aan elkaar koppelen, daarna word het moeilijk

Oke. Wist ik niet ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:43

Mijn oude voedster verloor haar grote vriend en de twee voedsters van mijn zusje hadden ruzie. Nu heb ik de onderdanige voedster van mijn zusje bij mijn oude voedster ingezet. Mijn voedster is nooit moeilijk geweest. Niets koppelen op neutraal terrein, ik heb ze bij elkaar ingezet en na een paar rondjes rennen zijn ze de dikste vriendinnen.
Ik heb wel veel ervaring met konijnen en ik weet dat dit niet de manier is, maar je kan er ook te moeilijk over doen. Bij mij is dit nu al een heel aantal keer goed gegaan zonder wondjes en vechten etc.

Aangeboden: Gastouderopvang in Almere volgens AP/NO/UP. Stuur me een pb!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:58

Wat is de reden dat je de ram niet wil laten castreren ?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 20:35

Imitador schreef:
Mijn oude voedster verloor haar grote vriend en de twee voedsters van mijn zusje hadden ruzie. Nu heb ik de onderdanige voedster van mijn zusje bij mijn oude voedster ingezet. Mijn voedster is nooit moeilijk geweest. Niets koppelen op neutraal terrein, ik heb ze bij elkaar ingezet en na een paar rondjes rennen zijn ze de dikste vriendinnen.
Ik heb wel veel ervaring met konijnen en ik weet dat dit niet de manier is, maar je kan er ook te moeilijk over doen. Bij mij is dit nu al een heel aantal keer goed gegaan zonder wondjes en vechten etc.

Zo heb ik mijn cavias ook gekoppeld. Ook niet op neutraal terein, maar in het begin wel met een hooiruifje ertussen. Hebben ook nooit wondjes o.i.d. gehad. Bij konijnen ben ik wat voorzichtiger ;) Maar ik ga wss ook niet 3 weken wachten met de bij elkaar in te doen in de ren. Vandaag hebben ze gesnuffeld enz en ze vonden elkaar wel aardig volgens mij.

Met het kleine konijntje gaan wij deze week nog even naar de dierenarts. ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie