hoe krijg ik mijn pup zinderlijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

hoe krijg ik mijn pup zinderlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 23:41

help.
we hebben een pup.
een duitse herder.
hij is heel lief en luisterd al vrij goed.
wij hebben de hond altijd met de neus er door heen gehaalt.
dit werkte altijd maar bij hem dus echt niet.
of hij gaat ergeens anders weer poepen en als we het nu nog net gezien hebben eet hij het half op.
dus dan kom ik s'morgeens de keuken in en kom ik een half opgegeten drol aan.
help wat moet ik hier mee doen?
iemand nog handig tips?

Spritz

Re: hoe krijg ik mijn pup zinderlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:47

Zodra je denkt, hij gaat iets doen, heel snel naar buiten en hem uitbundig belonen, met je stem en evt een koekje. Binnen in huis niet heel boos op hem worden, maar hij mag wel weten dat het niet de bedoeling is.
Zo was onze pup vrij snel zindelijk geworden.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 23:52

tja overdag die ik dat dus ook inderdaad.
en nu komt hij al bij me piepen.
maar s'nachts doet hij het nig wel.
en ik wet ik mag nietverwacht dat een pup meteen snachts zinderlijk is.
ik zet hem s'morgeens in de tuin en wordt niet alteboos zeg aleen met een streng stem dat mag niet in huis lobbes en dan laat ik hem zijn kunst werk zien.
maar ik vind het goor halve opgegeten drollen tezien. doet hij het als ik even ben douche dan haal ik hem er door heen en zeg ik dat mag niet in huis lobbes maar dan legt hij er dus gauw 1 bij als ik keuken papier en de dweil ben halen om het op teruimen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:54

Binnen negeren en gauw naar buiten tillen(ook al is hij al aan het poepen of plassen hij houd meestal echt wel op als je hem optild) en buiten echt uitgebreid belonen als hij poept (of plast) bij voor keur in de bosjes. Je kan er dan eventueel ook een comando aan koppelen als je dat handig vind.

Onze hond was zo binnen 1 a 2 dagen al aardig zindelijk. Ze geven dan ook vrij snel aan dat ze naar buiten moeten. Als je trouwens bijv ziet dat hij altijd een bepaalde tijd na het eten moet of zo is het wel slim om hem dan gewoon ff buiten te houden voor dat kwartiertje ofzo.

Vaak snapt een hond het neus erdoor halen verkeerd. En dan denkt hij dus dat hij niet in jou zicht mag poepen oid. Zoiezo heeft zo lang na der hand straffen niet echt zin.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:56

Niet los in de keuken laten lopen 's nachts maar in een bench oid waar hij niet uit kan, hun eigen plekje willen ze wel liever schoon houden...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:57

Neus door z,n eigen ontlastig halen vindt ik ronduit belachelijk, daar snapt het diertje niks van. Gewoon na het eten slapen drinken spelen buiten zetten. En s'nachts in de bench zetten, puppie's doen hun behoefte niet in hun eigen "nest"

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 00:03

wij hebben honden altijd met de neus er door heen gehaald als ze het binnen deden.
doen ze het buiten beloonen we ze heel overdreven blij met een koekje en spelen.
dit is bij ons altijd een goede metode geweest en dat snapte ze heel goed.
en hij poept in zijn bech dus zijn nest houd hij niet schoon vind hij niet erg. zijn bech staat in de keuken omdat hij moet leren dat hij daar s'nachts ligt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:05

Mossel schreef:
Neus door z,n eigen ontlastig halen vindt ik ronduit belachelijk, daar snapt het diertje niks van. Gewoon na het eten slapen drinken spelen buiten zetten. En s'nachts in de bench zetten, puppie's doen hun behoefte niet in hun eigen "nest"

Die van ons wel hoor. Die kon het gewoon niet zo lang ophouden dat was pas zielig dan zat ze daar 's ochtends in der eigen stront. We hebben uiteindelijk een veel grotere maat bench genomen waar je een krant achterin kon leggen (ze was overgens niet krantzindelijk maar deed het liever op de krant dan op haar kussentje).

(Eventueel kan je ook proberen hem krantzindelijk te maken en een krant in de keuken te leggen. Als het gewoon het te lange ophouden is en geen echte onzindelijkheid.)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:06

Ik blijf het belachelijk vinden om z,n neus erdoor te halen, je haalt een kind toch ook niet door z,n ontlasting als ie zindelijk moet worden :? Nee hehe je moet hem ook leren dat het zijn plek is, dan doet hij daar z,n behoefte echt niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:09

hanny_jelke schreef:
wij hebben honden altijd met de neus er door heen gehaald als ze het binnen deden.
doen ze het buiten beloonen we ze heel overdreven blij met een koekje en spelen.
dit is bij ons altijd een goede metode geweest en dat snapte ze heel goed.
en hij poept in zijn bech dus zijn nest houd hij niet schoon vind hij niet erg. zijn bech staat in de keuken omdat hij moet leren dat hij daar s'nachts ligt.

Ik denk niet dat hij er niets om geeft. Denk dat hij het gewoon niet zo lang op kon houden. Onze hond zat op die leeftijd ook te piepen voor de deur en als je niet binnen 5 min reageerde deed ze het binnen omdat ze gewoonweg moest als ze moest. Onze hond was heel erg zindelijk zindelijk die kon bij 4 maanden al niet meer zonder planten onder der kont en kots nu zelfs buiten :Y)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:14

Bovendien, als je je pup er met zijn neus doorheen haalt leer je hem alleen maar dat hij het niet mag doen in jou bijzijn, want dan krijgt hij zijn eigen brouwseltje in zijn gezicht. Dus wat doen ze dan? Stiekem en verstoppen ;) leuk!
Ik ben hier ook mee in de fout gegaan hoor, op een gegeven moment kwam ik de drollen in de kast OP mijn spijkerbroeken tegen :Y) opzich wel lachwekkend, maar op die manier worden ze nooit zindelijk.
Niet meer doen dus! je hebt al genoeg tips gehad zie ik :) maar dit wou ik er even aan toevoegen. Succes met je pupje zindelijk maken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:18

Er door heen halen heeft echt geen nut en vind ik ook een beetje slechte bedoelling, erg verwarrend voor de pup. Het dier moet plassen, hij plast en krijgt op zijn donder. (stel jij moet naar de wc, je gaat naar de wc, iemand drukt je in de wc pot. Toch prettiger als iemand je het vertelt dat dit toilet defect is en je een andere moet gebruiken? :D ) Een dier moet leren begrijpen wat de bedoelling is, straffen kun je als ze oud zijn en begrijpen wat de bedoelling is.
Je moet je hond leren kennen, leer de signalen lezen die hij af geeft als hij moet plassen. De pup die wij nou hebben gaat gewoon driftig snuffelen, de vorige ging zich altijd achter de bank verstoppen. Dan snel met ze naar buiten en als hij netjes buiten plast krijgt hij iets lekker, bijv een stukje runderham.
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 30-08-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:19

Belonen werkt beste. Zodra aandrang tot plassen oid dergelijks en ook als ze bezig zijn optillen en naar buiten zetten. Daarna belonen.
Onze oudste ging al steeds naar tuin om beloning te eisen voor een eventuele boodschap :D
Ze had echt met 3 x door.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:27

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:29

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 00:30

tja ik snap jullie punten maar echt geloof me ik heb het vermoeden dat hij het doet om dat hij boos is dat hij alleen gelaten word.
het gaat hier als volgt hond er uit bij terug komst even knufelen en een koekje.
na 10 minuten is het koekje op en de knuffel partij over dan moet hij de bench in en krijgt hij een kluivje zodat hij zich niet verveeld.
kom ik na 20 minuten de keuken in dus 20 minuten na het uitlaten dan heeft meneer gepoept.
dus lijkt me niet dat het niet op kunnen houden is.
ik heb dit ook nog nooit zo extreem mee gemaakt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:31

Hoe oud is je pup?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:34

Nou zo denken honden helemaal niet. Niet je menselijke emoties aan een hond gaan koppelen!

Hij is kennelijk nog niet goed genoeg in alleen zijn, dat kost heel veel tijd, energie en geduld.
Daardoor raakt hij gestressed en aangezien hij zijn ontlasting nog niet zo goed kan ophouden doet hij het in de keuken.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 00:36

bijna 10 weken.
ik snap ook echt wel dat ik niet mag verwachten dat hij meteen zindelijk is vooral in de nachten niet nmaar half op eten in zijn bench enzo dat is niet normaal.
en denk nou echt niet dat ik geen ervaring heb met honden ik liep op me 12 de aal pups te traien voor de politie honden.
daar geef je een pup puur de basis comando's als ze uit gewisseld zijn gaan ze pas verder.
en ook in huis heb ik behoorlijkwat ervaring met honden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:37

Nooooooit met de neus er doorheen halen.. Zodra de hond weggelopen is bij zijn plasje is het gewoon 'een plasje' en weet ie al niet meer dat ie het daar zelf heeft neergelegd. Ik weet niet hoe oud je pup is? Overdags inderdaad uitgebreid belonen als ie het buiten doet en 's nachts in een bench/kleine afgesloten ruimte houden. Eigen nest bevuilen ze normaliter niet. Ja soms kunnen ze niet anders he, zeker in het begin kun je niet verwachten dat ze 's nachts droog blijven. Daarom doen veel mensen ook eerst in de bench half krant en half kleed, zodat ze een plekje hebben om het te doen...

Ohja, en snel leren aangeven? Mijn hondje van nu 5 maanden plast eigenlijk niet meer in huis, maar hij geeft echt NIET aan dat ie moet plassen hoor, dus soms hebben we nog wel eens een ongelukje.. De sul weet precies dat ie buiten op het grasveld moet plassen, en dat ie daar een aai of wat lekkers voor krijgt, maar hij geeft het mooi niet aan :P

Straffen voor plassen kun je alleen wanneer het dier daadwerkelijk zindelijk is, en jij hem op heterdaad betrapt. Anders niet. En dan nog, nooit met de neus er doorheen halen. Als Ollie wel eens binnen plast en ik betrap 'm, dan mopper ik een beetje op 'm. Ollie, dat mag jij helemaal niet binnen doen, dat moet buiten. Dan gaan we naar buiten, en als ie daar plast netjes belonen.

Edit: Een hond heeft geen menselijke emoties. Een hond is niet haatdragend en zal helemaal niet gaan zitten poepen met de gedachte "goh, laat ik m'n baas even flink op stang jagen". Een hond poept omdat ie moet poepen. En omdat je 'm daarvoor straft begrijpt ie er helemaal niets meer van. Hij denkt dat ie niet mag poepen, dus hij probeert het weg te werken zodat jij het niet ziet. Om te voorkomen dat je boos op 'm wordt.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:39

Ik heb hier een pup van 6 maanden, zindelijk? ho maar! vanaf haar 6e week komt ze buiten. En echt waar, vanaf die 6 weken tot 6 maanden heeft ze nog maar 2 keer buiten gepoept! De rest doet ze telkens weer binnen of op het balkon. Plasjes doet ze ook nog steeds binnen. Ik word er echt moe van, maar straffen heeft geen zin. Geduld wel :j

Honden poepen trouwens niet uit nijt, zoals al gezegd word is het onzin en alleen maar jouw gedachte.
Ik denk ook wel eens dat mijn pup bang is dat mensen buiten haar zien poepen := maar dat is natuurlijk ook onzin.
alleen mensen moeten zich schamen als ze buiten in het gras zitten te poepen :))

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:43

Leslie90, oh wat ben ik blij dat Ollie niet de enige hond is die met 5 maanden nog steeds wel eens binnen plast :') Dacht al dat het aan mijn opvoedkundige technieken lag _O-

Ik heb me er ook bij neergelegd, de ene hond gaat sneller dan de andere, en soms heb je gewoon vééél geduld nodig.

Ik weet van Ollie dat ie ook gewoon ZO ontzettend enthousiast is, dat ie af en toe gewoon vergeet dat ie niet binnen moet plassen, en dan ineens húp, ligt er weer een plasje..

Ik bedenk me ineens TS, dat het ook bést wel eens een beetje verlatingsangst kan zijn.. Heb je de hond wel langzaam laten wennen aan het alleen zijn 's nachts?

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:52

Weet je ook waarom hij zijn eigen stront op eet? Want dat heb je namelijk helemaal zelf veroorzaakt. Je hebt je hond geleerd dat als er ontlasting ligt hij daar met zijn neus ingeduwd wordt dus die ontlasting moet opgeruimd worden. Je hond doet ook echt niks om jouw te jennen.

Begin met je hond op gezetten tijden uit te laten: s'ochtends zo vroeg mogelijk meteen het eerste wat je doet, na het eten, na het spelen, meteen na slapen, en s'avonds zo laat mogelijk. Mocht je zien dat hij toch binnen iets doet als hij nog bezig is optillen en buiten zetten en daar alsnog belonen. Gebeurd het en ben je te laat opruimen alsof het niks is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:57

hanny_jelke schreef:
tja ik snap jullie punten maar echt geloof me ik heb het vermoeden dat hij het doet om dat hij boos is dat hij alleen gelaten word.
het gaat hier als volgt hond er uit bij terug komst even knufelen en een koekje.
na 10 minuten is het koekje op en de knuffel partij over dan moet hij de bench in en krijgt hij een kluivje zodat hij zich niet verveeld.
kom ik na 20 minuten de keuken in dus 20 minuten na het uitlaten dan heeft meneer gepoept.
dus lijkt me niet dat het niet op kunnen houden is.
ik heb dit ook nog nooit zo extreem mee gemaakt.

Of door de stress van het alleen laten schijt hij (letterlijk) in zijn broek. Hij zal daar echt niet bij nadenken. Of Hij heeft het door de neus erdoor halen begrepen dat jij niet wilt dat hij in jou buurt poept en doet het nu dus stiekem en ruimt het op, maar dat is onbegrip geen kwade wil. Het is geen kwade wil het lukt niet of hij snapt het gewoon niet, bij de methode blijven die je nu gebruikt helpt werkt dus niet, negeren dus die hoop!

Onze hond had trouwens ook tot een maand of 4 nog wel eens een ongelukje. Gaf het wel aan hoor, maar dan moest je ook nog snel genoeg zijn. Is helemaal goed gekomen, ze was ziek dit weekend en gaat zelfs om te spugen naar buiten als het even lukt %)

EDIT: ik zie ook dat je hem eten geeft toen onze pup jong was moest ze ook altijd ongeveer 15 minuten na het eten even naar buiten. Door de volle buik kreeg ze dan aandrang.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 01:34

hanny_jelke schreef:
bijna 10 weken.
ik snap ook echt wel dat ik niet mag verwachten dat hij meteen zindelijk is vooral in de nachten niet nmaar half op eten in zijn bench enzo dat is niet normaal.
en denk nou echt niet dat ik geen ervaring heb met honden ik liep op me 12 de aal pups te traien voor de politie honden.
daar geef je een pup puur de basis comando's als ze uit gewisseld zijn gaan ze pas verder.
en ook in huis heb ik behoorlijkwat ervaring met honden.

Kennelijk ben je blijven hangen in de methoden die ze op je 12de gebruikten. Inmiddels is er heeeeel veel veranderd hoor.

Heb je mijn link gelezen?