Wat kan dit gedrag zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Wat kan dit gedrag zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 10:27

1 van onze honden vertoont de laatste weken een beetje vreemd gedrag.
Zodra hij wil gaan eten, begint hij met zijn neus door zijn voerbak te roeren en vervolgens probeert hij in zijn placemat te bijten. Dit doet hij een paar keer en dan loopt hij weer bij zijn voerbak weg. Een tijdje later eet hij wel gewoon zijn eten op. Verder gedraagt hij zich gewoon normaal.
Ik heb er vanochtend even een filmpje van gemaakt, misschien dat iemand weet wat dit gedrag kan zijn?
Er is niks veranderd aan zijn voer o.i.d dus daar kan het niet aan liggen.

http://www.youtube.com/watch?v=xaFfMVoH5a0

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:36

Volgens mij probeert ze haar eten te 'begraven'. Ze heeft gewoon nog geen honger en probeert het te verstoppen zodat ze dit wel kan eten als ze weer trek krijgt en zodat niemand anders het ondertussen heeft op gegeten.

Mijn hond doet dit met botjes en snoepjes als ze geen trek heeft. Later graaft ze deze weer op. Als ze niet in de tuin kan om te graven, verstopt ze het in een kleed en als dat er ook niet is doet ze inderdaad net zoals jou hond.
Een oud natuurinstinct zou ik zeggen.

Laika

Re: Wat kan dit gedrag zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:13

Ja, hij probeert het gewoon te begraven :)) Hij heeft gewoon nog geen honger op het moment dat je hem zijn eten voorzet. Niets aan de hand dus. Misschien gewoon een voerbeurt overslaan en wat minder eten geven.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 18:39

Dat zou kunnen inderdaad. Het gekke is alleen dat hij dit pas sinds een paar weken doet en we hem al ongeveer 10 jaar hebben. Hij krijgt niet meer, ander of op een ander tijdstip eten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:41

Kan het zijn dat hij ergens last van heeft en daardoor geen honger?
Mijn herder had kanker en daardoor kon ze niet meer eten,alleen als ze hele erge honger had dan at ze wel.
Sommige dagen merkte ik niets,andere dagen gek gedrag met eten.
Maar het kan natuurlijk iets heel onschuldigs zijn waardoor hij geen honger heeft.
Het is echter wel 'begraven' wat hij doet.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:43

de mijne doet dit vooral in de tijd dat ze schijnzwanger is

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:48

Ja hoor da's begraven.
Hij heeft op dat moment gewoon eventjes geen honger.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:39

Ze doet dit omdat ze geen honger heeft maar waarom ze geen honger heeft kan je zo niet zeggen.
Sommige honden hebben af en toe een periode dat ze weinig eten maar er kan ook iets anders zijn.
Hou haar en haar gewicht in de gaten en als je twijfelt aan haar gezondheid kan je altijd het beste even langs de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door poiuytreem op 28-08-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:39

Ja, een duidelijk gevalletje van ''prooi begraven voor later''.

Ik zou me afvragen waarom hij op dat moment zijn voer niet wil. Is het onrustig in huis? Is er een andere hond in de buurt? Hij eet het immers later alsnog op, dus er is geen sprake van niet eten of het voer weigeren...

Ik zou eens gaan kijken wanneer hij het doet, en wanneer hij het wél opeet. :)