Kat flets, eet niet, drinkt niet.. Wat zou het kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Kat flets, eet niet, drinkt niet.. Wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:30

Even voordat men er op wijst: ik heb om 13.00 een afspraak met de dierenarts!!

Mijn kat wil sinds gisteren niet meer eten of drinken, slaapt heel veel en is heel sjago als ik haar oppak. Het is een binnenkat, die is ontvlooit 2 weken terug en tot gisteren was er niks met haar aan de hand.

Ze braakt niet, maar ik heb haar ook niet de bak op zien/horen gaan sinds ik gisteren thuis kwam.

Ik heb van alles geprobeerd: Normaal voer, rauw lamshart ( doet ze normaal een moord voor ) zelfs menseneten ( visstickks ) alles om te kijken of ze wil eten.. Ze eet niet.. Waar het normaal een oude bedelaar is waar je geen eten onbewaakt moet staan, kan ik nu rustig de pannen openlaten.

Ze slaapt heel veel. Is ook ongedurig, want ze heeft 3 plekken waarr ze afzonderlijk ligt: Raam, onder eethoek en onder de kachel. Ze wil ook niet op mijn balkon.

Kortom, ik maak me echt zorgen! Ze is inmiddels al 14 jaar bij me en is nooit ziek geweest! Het is echt een taaie oude muts die heel hard is voor zichzelf. En nu laat ze overduidelijk zien dat ze echt, echt ziek is..

Mijn arme oude spookie ;(

suuszoey

Re: Kat flets, eet niet, drinkt niet.. Wat zou het kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:35

wormpjes ???

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:37

suuszoey schreef:
wormpjes ???

Kunnen ze daar zo flets en ziek van worden? Ze zijn wel ontwormd overigens. Mijn andere twee katten hebben nergens last van..

Zegt overigens niet dat ze ze helemaal niet kan hebben, paarden zijn volgens mij ook nooit helemaal wormvrij ;)
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 21-08-10 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:39

Ik denk meteen aan nierstenen en daardoor een ontsteking in de urinewegen, als ik dit lees. Daar kunnen ze echt enorm beroerd van zijn. Door de dierenarts overigens heel snel en simpel te constateren en met gerichte medicijnen ook snel te verhelpen. Mogelijk wel andere voeding.
ALS het dat is he ;)

Succes bij de dierenarts straks en een voorzichtige beterschapsknuffel voor poeslief.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:41

Thanx Sonja! :D Ik hoop dat de dokter er straks snel achter is.. Maar jouw idee klinkt nog niet eens zo gek. Omdat ze ook niet op de bak gaat enzo..

Die ouwe muts is gewoon niet zichzelf.. En ik ben toch wel heel erg gehecht aan haar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:45

Optillen doet zeer als ze nierstenen hebben. Goede kans dat ze enorme spanning op de blaas heeft (heel simpel te constateren overigens maar als je niet weet hoe je moet voelen probeer het maar niet, je doet haar er echt pijn mee) en dan is optillen echt niet grappig.
Daar worden ze echt naar van.
Mocht het dit zijn, dan zal de dierenarts de blaas legen straks en dat geeft al meteen wat opluchting (hoewel ze dat echt niet leuk vinden) want dan is de druk eraf.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:02

Ok.. De dokter vond haar lymfeklieren wat dik en mevrouw heeft 39.8 koorts. Dit verklaart ook haar fletse houding en nergens op reageren.

De dokter heeft ook haar buik gevoeld en die is gewoon normaal, toevallig deed ze net voor we weg gingen een plas op de bak. :D

Ik heb nu tabletten voor haar die vanaf morgen gegeven moeten worden en andere tabletten vanaf woensdag. Ze heeft een prik gehad tegen de koorts en antibiotica en ik moet haar desnoods door middel van een spuit in haar bekkie proberen te voeren omdat ze niet eet.

Ze zou met een paar uurtjes wel al wat meer honger moeten krijgen, dus ik hou haar even in de gaten :D

Verder mijn kleine huistijger ( uit onderschrift ) ook even na laten kijken na ons bezoekje van 3 weken terug en ze vond hem super gegroeid en hij ziet er toppie uit! :D Helemaal gezond bevonden! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:06

Ik vind dat je DA wel heel makkelijk Ab geeft, heeft hij geen bloedonderzoek gedaan is toch wel het minste bij een wat oudere kat....Maar dat is mijn mening kan je niet voorzichtig genoeg mee zijn op die leeftijd.
Hoop dat ze snel opknapt, heb zelf ook twee senioren en maak me ook zorgen als ze niet eten.
Ik ga dan wel dwangvoeren binnen een dag meestal doorbreek je daarmee een patroon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:11

Ik vind het inderdaad ook nogal makkelijk.
Ik zou zeker om een bloedonderzoek vragen. Vooral ivm suiker en nieren, maar ook om te kijken of ze eventuele ontstekingen heeft.
Verder kun je qua voer a/d blikvoer van Hills proberen. Dat eten ze vaak wel en hier zit veel in. Te verkrijgen via dierenarts.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:11

Chiqa, hoe doe jij het met dwangvoeden? Wat geef jij de kat?

Ik heb namelijk wel een spuit meegekregen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:12

En ik heb voeding van hills, maar zelfs lamshart eet ze momenteel niet.. Dat is toch haar favoriete eten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:13

De a/d is hypoallergeen en zitten meer voedingsstoffen in.
Dit kun je, wat vloeibaarder gemaakt met warm water, ook heel goed dwangvoeren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:15

Maar hóe dwangvoeder ik?? :+ Ik heb het namelijk nog nooit hoeven doen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:16

Je maakt een prutje van dat blikvoer met warm water.
Dat neem je op in het spuitje en dat spuit je in de bek van de kat.
Bek dichthouden en over de keel wrijven om slikken te stimuleren.
Eigenlijk net als met een pil.
Niet te grote hoeveelheden in 1x, want dan is de kans op verslikken groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:18

Tallie1979 schreef:

Ikzelf maak het voer waar Amanda het over heeft aan met warm water. Kijk eerst of ze zelf eten daarna trek in een injectie spuit vol. Zet de kat op tafel, hoofd achterover en druk ze licht naar beneden zodat ze niet weg kunnen lopen.
In het begin is een paar CC genoeg, als ze maar niet gaan braken want dan heb je een tweede probleem.
Daarna heel rustig opbouwen, ik voer om het uur één injectiespuitje (Een kleine geen groet voedinsspuit)
Voedingsspuit vind ik waardeloos, zijn duur, en met twee dagen zit het rubber al vast en kan je hem weggooien.
De oude katten voer ik snachts ook, ze knappen hier enorm van op omdat een kat eten moet ivm met leververvetting en ze dus misselijk worden, hiermee bedoel ik dus dat je dat patroon moet doorbreken.

MAAR..........ik doe dit alleen als ik zeker weet dat er niets aan de hand is waardoor ik het dier nodeloos laat lijden. Dus laat alles onderzoeken. Bij een jongere kat is dat een ander verhaal.

Tallie1979 schreef:

En heeft ie ook blikjes meegegeven en niets uitgelegd???

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:18

Ahhh, ok!! :D Ik zal zo nog even teruglopen naar de dierenarts en een paar van die blikjes halen :)

Pillen weet ik wel hoe ik het moet toedienen, maar dwangvoeren?? :') Deze kat is in 14 jaar nog nooit ziek geweest.. Ouwe taaie troela!! :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:19

Elk uur inderdaad. Was ik nog vergeten.
En inderdaad de kleinere spuitjes. Die werken beter.

Ik sluit me verder helemaal bij Chiqa aan.
Succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:21

Chiqa schreef:
Tallie1979 schreef:

Ikzelf maak het voer waar Amanda het over heeft aan met warm water. Kijk eerst of ze zelf eten daarna trek in een injectie spuit vol. Zet de kat op tafel, hoofd achterover en druk ze licht naar beneden zodat ze niet weg kunnen lopen.
In het begin is een paar CC genoeg, als ze maar niet gaan braken want dan heb je een tweede probleem.
Daarna heel rustig opbouwen, ik voer om het uur één injectiespuitje (Een kleine geen groet voedinsspuit)
Voedingsspuit vind ik waardeloos, zijn duur, en met twee dagen zit het rubber al vast en kan je hem weggooien.
De oude katten voer ik snachts ook, ze knappen hier enorm van op omdat een kat eten moet ivm met leververvetting en ze dus misselijk worden, hiermee bedoel ik dus dat je dat patroon moet doorbreken.

MAAR..........ik doe dit alleen als ik zeker weet dat er niets aan de hand is waardoor ik het dier nodeloos laat lijden. Dus laat alles onderzoeken. Bij een jongere kat is dat een ander verhaal.

Tallie1979 schreef:

En heeft ie ook blikjes meegegeven en niets uitgelegd???

Ik heb geen blikken meegekregen, ze heeft mij aangeraden haar normale voer te gebruiken omdat ze dit gewend is. En een spuit meegegeven die ik voor het voeren kan gebruiken. :) Maar als ik jullie zo hoor loop ik er zo even heen om om dat spul te vragen. :)

Ik ga meteen even op pad! Bedankt voor jullie tips!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:26

Gewoon voer zal niet gaan lukken, dat wordt nooit zo'n fijn papje als Hills A/d. (Ik heb daarom ook altijd twee blikjes in huis je weet maar nooit)
Ik snap echt niet dat ze je zo naar huis hebben gestuurd hoor zonder uit te leggen hoe je dit aan moet pakken!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:52

Ik heb 2 van die blikjes gehaald, daar kom ik het weekeind wel mee door :) Heb namelijk besloten dat als Robin maandag nog niet zelfstandig eet, ik terug ga..

Nou met gevaar voor eigen leven poezel in de houtgreep en kijken of ik het erin krijg! :)

Tja, ik weet ook niet hoe en wat, ik ben eerder bij haar geweest en toen is het gewoon allemaal goed gekomen met Murphy. Ze vroeg mij of ik er pillen inkrijg bij poes.. Nooit problemen mee gehad. Dus ze zal aangenomen hebben dat ik dit ook wel wist! :D

Ze had nu net andere patienten, dus heb haar niet meer kunnen spreken.

Wish me luck, huispanter moet gaan eten :)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:57

Heeft de DA het slikgedrag gecontroleerd? Misschien zit er iets dwars in de keel of strot,... is dat al uitgesloten?
Succes en sterkte in ieder geval.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:00

Even over het dwangvoederen, ik had gewoon zoon spuitje deed ik blikvoer in beetje lauw water er door. Kat in een hokje mond open, zo open doen hoe je ook altijd een pilletje erin doet. En dan gewoon de spuit in het bekkie leeg spuiten. OVerigens is mijn kat nooit meer zelf gaan eten en hield steeds minder binnen. Ze werd zieker en zieker en is helaas toen ingeslapen bij de DA :(

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:04

Je hebt trouwens ook kans dat je niet eens hoeft te dwangvoeden als de kat A/D ruikt. Meeste katten zijn hier zo gek op, dat de meest extreme er van smullen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:06

Het is gelukt!! :D :D :D :D Ik deed de spuit in haar bekkie en ze slikte het door! Hoefde niet eens te stimuleren door te wrijven. :) En ik had de bak met aangelengd spul naast me staan en heb het haar na de spuitjes aangeboden, ze likte er uit zichzelf een paar keer aan :) Dat geeft dus moed.. Ze heeft dus wel honger, maar denk dat wat chiqa zei ( cirkel doorbreken van niet eten ) inderdaad hier opgaat..

Heb er nu 2,5 spuitje ingekregen, hou haar scherp in de gaten of ze het uitbraakt. Ze blijft gelukkig wel bij me in de buurt slapen.. Ik zal over een uurtje weer 2 spuitjes erin proberen te krijgen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:15

Super +:)+
Hopen dat ze dit volhoudt :j