Dierenasiels puilen aan alle kanten uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Dierenasiels puilen aan alle kanten uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:18

Hoi Bokt :wave:

Ik open dit topic om wat meer aandacht te krijgen voor het overschot aan katten, honden, konijnen en andere kleine huisdieren die er in ons land heerst.

Elke zomer staat het weer in de krant: "dierenasiels zitten vol" en "opnieuw een recorddrukte bij dierenasiels". In deze tijd is er een piek in het aantal dieren wat in de asiels zit, op zoek naar een nieuw baasje.
Maar niet alleen in de zomer zitten de asiels vol. Er is tegenwoordig een algemeen overschot aan katten.
Zwerf- en straatkatten worden een steeds groter probleem in kleine en grote steden. Vooral de katten die niet gecastreerd zijn en zich vermeerderen. Deze nakomelingen verwilderen en vermeerderen zich opnieuw.

In een aantal steden (zoals o.a. Enschede) vangt de dierenbescherming dagelijks straatkatten. Gemiddeld zo'n 10 a 15 katten per dag. Deze worden binnengebracht bij de dierenkliniek en daar gecontroleerd op chip en of ze nog intact zijn. Alle intacte straatkatten worden gecastreerd en -omdat asiels vol zitten- weer uitgezet. Zieke katten worden behandeld en gechipte katten worden opgezocht in het register en teruggebracht naar hun baas.

Maar het is nog steeds ongelofelijk hoeveel kittens er worden gedumpt en binnengebracht!
En daarbij hoeveel dieren er nog geen chip hebben, dus heel moeilijk weer teruggebracht kunnen worden naar hun baasje.

En er is een nieuwe 'trend' rondom het binnenkomen van dieren bij asiels: Er worden steeds meer honden binnengebracht met medische problemen. Blijkbaar hebben baasjes geen zin of geld meer om hun hond fatsoenlijk te verzorgen. Huisdieren worden zomaar aan de dijk gezet.

Hierbij wat cijfers uit 'mijn' regio:
Almelo 't Noordbroek: momenteel 135 katten (terwijl er plek is voor 60), en 26 honden;
Hengelo: momenteel 50 katten en 12 honden (dit asiel zit hiermee overvol);
Oldenzaal: momenteel 62 katten en 12 honden (ook dit asiel zit hiermee overvol);
Enschede: 188 katten en 21 honden.

De kittens in pleeggezinnen zijn hierbij niet meegeteld. Voor konijnen en cavia's geldt hetzelfde verhaal.

Toen ik de getallen binnenkreeg per asiel en optelde dat er in zo'n kleine regio als Twente al 435 katten wachten op een baasje in een asiel..toen schrok ik wel. En daarbij dat er afgelopen week, bij de dierenkliniek waar ik werk, in 5 dagen, maarliefst 33 straatkatten zijn gecastreerd (en weer uigezet). Dit gebeurt daar elke week. ..Toen krabte ik mij wel even achter de oren.

Met dit topic wil ik aandacht voor het overschot, meningen van anderen wat eraan gedaan zou kunnen worden en cijfers uit andere regio's vind ik ook erg interessant :j
Ik hoop dat dit een interessant topic wordt waarbij we elkaars ook mening respecteren :)

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:25

Pff waarom denk ik dan altijd ;(

Laika

Re: Dierenasiels puilen aan alle kanten uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:30

Volgens dierenasiels.com: 1207 honden, 3017 katten en 592 andere dieren
En daarmee staan alle kittens niet eens apart vermeld, maar er zijn asiels bij die er al 80 in gastgezinnen hebben zitten.

Wat eraan gedaan kan worden? Om te beginnen zouden de asiels kunnen starten met een dierenarts beschikbaar te stellen die tegen onkosten (materiaal/medicijnen) de dieren kan behandelen voor die mensen hier in het land die met minder moeten rondkomen. Op die manier zou voor bijvoorbeeld bijstandsgezinnen ook de weg redelijk zijn om een dier in huis te nemen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:37

Dat vind ik wel een goede Laika :j Zo'n dierenarts zou toch mogelijk moeten zijn? Een echte dierenliefhebber, die dit vak heeft gekozen om dieren beter te maken (en niet om er veel aan te verdienen - want dat soort dierenartsen bestaan helaas ook).

Daarnaast denk ik dat meer scholing over het fatsoenlijk verzorgen van een dier (want de aanschaf is het makkelijkste) ook kan helpen bij herplaatsing en een afname van het steeds toenemde aantal gedumpte dieren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:26

De overheid zou het btw tarief weer kunnen verlagen naar 6% voor sterilisatie en castratie.

De DB (en let op, niet alle asielen werken via de DB, die profiteren dus niet van subsidie e.d.) zou de 70mln euro die ze al een tijdje op de bankrekening hebben staan eens kunnen beginnen uitgeven. :(
en een landelijk castratie/ster. beleid op kunnen zetten ipv geld uit te geven aan onnozele dingen (ben bijna 10 jaar vrijwilliger geweest voor de DB dus ik weet helaas hoe het werkt)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:45

Er belde gister iemand naar ons ( Wij zitten in Groningen )
Die vrouw komt uit Zeist, en komt bij ons konijnen brengen, ze heeft alle opvang centra voor konijnen al gebeld, maar iedereen zat vol...
Het is toch niet normaal meer .....

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:26

Heel veel asiels hanteren een opnamestop inderdaad. Tenzij (tenminste, dat gaat om het asiel in Hengelo) degene die een dier komt brengen er ook een hok bij mee brengt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:28

Wij heben het geluk dat onze buren weg zijn met hun caravans ( circus ), dus is er een deel van de loods leeg, waar dus extra hokken kunnen staan

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:30

en dan maar enthousiast hier reageren als er weer eens gepost word : hoera- mn poes krijgt een nestje, of poesie heeft een nestje!!
ik denk dan altijd : weer klandizie voor het asiel, of het bos.
mensen, denk eens na!! laat je kat/hond steriliseren....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:33

spicegirl schreef:
en dan maar enthousiast hier reageren als er weer eens gepost word : hoera- mn poes krijgt een nestje, of poesie heeft een nestje!!

Ik kan het hier alleen maar he-le-maal mee eens zijn....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:34

Weetje wat we vandaag mee hadden gemaakt inde opvang.
Er kwam iemand met een pension konijn, die blijft bij ons logeren.
Zij dachten altijd dat het een ram was, maar het bleek een voedster te zijn, en het eerste wat die vrouw ( een volwassen vrouw ) zei, Ow leuk dan kunnen we een nestje nemen, ze stond in de OPVANG !!!!!
Van binnen kookte ik, maar als het goed is, hebben we haar van dat plan af gepraat.... Ik hoop het maar

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:35

ik vind het verschrikkelijk dat er zo veel dieren gedumpt worden in de asiels. ik ben gek op dieren en die blijven bij mij altijd tot de dood erop volgt.
ik heb zelf een week geleden weer een 2e hond uit het asiel gehaald; dit is inmiddels mijn 4e herplaatser

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:36

spicegirl schreef:
Kijk.... Die kant wilde ik dus stiekem ook een beetje op :j
Waar ligt de oorzaak van het probleem? Van het overschot aan katten in Nederland bijvoorbeeld?

Ik houd me altijd in (of ik reageer niet) bij topics van 'zomaar' nestjes. Omdat ik ook van mening ben dat je (vooral teven en poezen) het beste kan laten castreren en vooral niet moet fokken omdat: 'kittens en puppy's zo leuk en schattig zijn en we toch wel een huisje voor ze vinden' :n

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:39

Sabin_e schreef:
Waar ligt de oorzaak van het probleem? Van het overschot aan katten in Nederland bijvoorbeeld?

Geldt ook voor konijnen, honden, paarden enz.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:40

spicegirl schreef:

Maar Spicegirl ! dat mag je niet zeggen op bokt ! alleen meepraten met TS anders krijg je een waarschuwing :x
Het geeikte argument is "maar ik heb al goede adressen die graag kittens willen !" Maar ome Koos of nichtje Angela gaat geen 60 euro uitgeven om een gratis kat te steriliseren.....die vinden ook wel weer adresjes via de buurtsuper voor die leuke kittens die zich al binnen 1 jaar aandienen ;( The never ending story.

En dan de raskatten fokkers, of de wannebe's dan, als je optelt hoeveel raskatten er ook gewoon (met stamboom!) in het asiel gedumpt worden...Bengalen, Perzen, Main Coons, Turkse Van hebben we ook 1x gehad dit jaar, en de britse kortharen natuurlijk. Tegenwoordig kun je ook voor een raskat naar het asiel. Een nadeel natuurlijk ....wij steriliseren ze eventjes voor U ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:40

WinSel schreef:
Weetje wat we vandaag mee hadden gemaakt inde opvang.
Er kwam iemand met een pension konijn, die blijft bij ons logeren.
Zij dachten altijd dat het een ram was, maar het bleek een voedster te zijn, en het eerste wat die vrouw ( een volwassen vrouw ) zei, Ow leuk dan kunnen we een nestje nemen, ze stond in de OPVANG !!!!!
Van binnen kookte ik, maar als het goed is, hebben we haar van dat plan af gepraat.... Ik hoop het maar
Nou ik hoop het ook!
Sjee kan me voorstellen dat je kookte van binnen. Op zulke momenten is het echt even jezelf bij elkaar schrapen en proberen netjes te reageren.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:41

Irma_Maandag schreef:
Sabin_e schreef:

Geldt ook voor konijnen, honden, paarden enz.....
Dat klopt. Het overschot aan katten is maar één van de vele overschotten in dieren in Nederland.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:41