Ik open dit topic om wat meer aandacht te krijgen voor het overschot aan katten, honden, konijnen en andere kleine huisdieren die er in ons land heerst.
Elke zomer staat het weer in de krant: "dierenasiels zitten vol" en "opnieuw een recorddrukte bij dierenasiels". In deze tijd is er een piek in het aantal dieren wat in de asiels zit, op zoek naar een nieuw baasje.
Maar niet alleen in de zomer zitten de asiels vol. Er is tegenwoordig een algemeen overschot aan katten.
Zwerf- en straatkatten worden een steeds groter probleem in kleine en grote steden. Vooral de katten die niet gecastreerd zijn en zich vermeerderen. Deze nakomelingen verwilderen en vermeerderen zich opnieuw.
In een aantal steden (zoals o.a. Enschede) vangt de dierenbescherming dagelijks straatkatten. Gemiddeld zo'n 10 a 15 katten per dag. Deze worden binnengebracht bij de dierenkliniek en daar gecontroleerd op chip en of ze nog intact zijn. Alle intacte straatkatten worden gecastreerd en -omdat asiels vol zitten- weer uitgezet. Zieke katten worden behandeld en gechipte katten worden opgezocht in het register en teruggebracht naar hun baas.
Maar het is nog steeds ongelofelijk hoeveel kittens er worden gedumpt en binnengebracht!
En daarbij hoeveel dieren er nog geen chip hebben, dus heel moeilijk weer teruggebracht kunnen worden naar hun baasje.
En er is een nieuwe 'trend' rondom het binnenkomen van dieren bij asiels: Er worden steeds meer honden binnengebracht met medische problemen. Blijkbaar hebben baasjes geen zin of geld meer om hun hond fatsoenlijk te verzorgen. Huisdieren worden zomaar aan de dijk gezet.
Hierbij wat cijfers uit 'mijn' regio:
Almelo 't Noordbroek: momenteel 135 katten (terwijl er plek is voor 60), en 26 honden;
Hengelo: momenteel 50 katten en 12 honden (dit asiel zit hiermee overvol);
Oldenzaal: momenteel 62 katten en 12 honden (ook dit asiel zit hiermee overvol);
Enschede: 188 katten en 21 honden.
De kittens in pleeggezinnen zijn hierbij niet meegeteld. Voor konijnen en cavia's geldt hetzelfde verhaal.
Toen ik de getallen binnenkreeg per asiel en optelde dat er in zo'n kleine regio als Twente al 435 katten wachten op een baasje in een asiel..toen schrok ik wel. En daarbij dat er afgelopen week, bij de dierenkliniek waar ik werk, in 5 dagen, maarliefst 33 straatkatten zijn gecastreerd (en weer uigezet). Dit gebeurt daar elke week. ..Toen krabte ik mij wel even achter de oren.
Met dit topic wil ik aandacht voor het overschot, meningen van anderen wat eraan gedaan zou kunnen worden en cijfers uit andere regio's vind ik ook erg interessant

Ik hoop dat dit een interessant topic wordt waarbij we elkaars ook mening respecteren