Groenerik en blauwerik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Groenerik en blauwerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:48

Bron : DenHaagDirect
Afbeelding
Foto: Hans van Hage / omroepwest

Komkommertijd. Zaterdag zijn 3 pelikanen ontsnapt uit de Beekse Bergen. Eén van de drie, Roderick, is inmiddels weer teruggekeerd op zijn nest. De andere twee, Groenerick en Blauwerick (of zou het toch Gelerick zijn), zouden in Den Haag rondvliegen. Gisteren is er één gesignaleerd in Duindorp en vanochtend één in de Vruchtenbuurt (kruising Savornin Lohmanlaan / Laan van Meerdervoort). De stad is in rep en roer. Omroep West heeft er zelfs een cameraman op afgestuurd.

Wat zijn eigenlijk de favoriete plekjes van een pelikaan? Volgens Wikipedia zijn het sociale vogels. Ze broeden in kolonies, waar ze dicht op elkaar zitten. Ook jagen doen ze gezamenlijk. Helemaal niet gek dus dat ze op zoek gaan naar het gezelschap van de Haags règâh. Uiteraard eten ze vis. Behalve voor je vissen in je vijver, hoef je dus niet bang te zijn dat ze er met je konijn, kat of pekinees vandoor gaan. Door uitbundig met de vleugels te klapperen drijven ze een school vis naar ondiep water. Als een pelikaan een prooi ziet schept hij de vissen uit het water. Binnenkort zullen ze dus wel in Scheveningen gesignaleerd worden, ergens tussen de meeuwen en reigers, vissen aan het vangen. Of wellicht gaan ze op bezoek bij hun vrienden de ooievaars op de koekamp. Of bij de halsbandparkietjes in ons niemandsland.

Wat moet je eigenlijk doen als je een pelikaan spot? Pelikanen kunnen 1,80 meter lang worden, een spanwijdte van 3 meter hebben en 14 kg zwaar worden. Je ziet ze dus niet zomaar over het hoofd en je gooit er niet zomaar een netje overheen. De dierenambulance bellen heeft geen zin. Ze kunnen niets doen ‘omdat de pelikaan heel hoog zit en kan vliegen’. Dan maar de politie bellen. Die informeren dan weer de medewerkers van Beekse Bergen, die dan snel in hun auto springen. Ondertussen vliegen die pelikanen dan natuurlijk snel terug naar de Beekse Bergen, want ze verwachten dat de twee ontsnapte pelikanen zo sociaal zijn, dat ze Roderick niet alleen zullen laten op zijn nest.

Vergeet dus niet een foto te maken van de pelikaan

Zijn er al bokkers met foto's van een van de twee, of beide ? :D
Zou me dood lachen als er opeens een pelikaan op de schoorsteen zou zitten :+
Laatst bijgewerkt door Peerke_ op 20-07-10 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Re: Groenerik en baluwerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:51

Hoorde het vanochtend ook... tjongejonge -.-

Helaas hebben we geen schoorsteen :Y)

Ik woon aardig ver weg, dus als ze hier komen en ze nog in de auto hier naartoe moeten komen.... WENS IK ZE VEEL SUCCES.... :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:05

Peerke_ schreef:
Je ziet ze dus niet zomaar over het hoofd en je gooit er niet zomaar een netje overheen.

Haha hier moest ik echt heel hard om lachen :')

Ben benieuwd of het echt waar is, vooral die namen maken het erg ongeloofwaardig. := Of ik ben gewoon te erg om mijn hoede in deze tijd :Y)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:26

Pelikaan Blauwerick in Amsterdam gespot
Afbeelding
Pelikaan Roderick zit te wachten op de terugkeer van Blauwerick en Groenerick. FOTO ANP

HILVARENBEEK - De ontsnapte pelikaan Blauwerick heeft na IJmuiden nu ook een bezoekje gebracht aan Amsterdam. Dit maakte een woordvoerder van dierenpark Beekse Bergen bekend. Het dier werd woensdagmiddag gespot in de hoofdstad.

De pelikaan werd dinsdagavond en woensdagochtend gesignaleerd in IJmuiden. Volgens een woordvoerder van het park bleek na het bekijken van foto's van de dierenambulance Velsen dat het dier een blauw ringetje om zijn poot had. Het zou daarom gaan om de pelikaan Blauwerick. Een andere ontsnapte pelikaan, Groenerick, wordt nog steeds vermist.

Doordat de pelikanen al een aantal dagen in de vrije natuur leven, is het moeilijker geworden om ze te vangen. Beekse Bergen verzoekt de dieren niet te voeren, zodat ze terugkeren naar het park.

Het afgelopen weekeinde verdwenen drie pelikanen uit het dierenpark. Een van de dieren, Roderick, keerde zondagavond uit zichzelf terug naar de Beekse Bergen. Volgens de medewerkers van het park is de kans het grootst dat Groenerick en Blauwerick ook uit zichzelf terugkeren op hun nest. (ANP/CBR)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:18

[NM] > [BB]

Anoniem

Re: Groenerik en blauwerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:25

Ik vind die namen zo geweldig :+:

Hopelijk keren Blauwerick en Groenerick toch gauw terug naar hun nest. Het is trouwens wel een geweldige reclame voor Beekse Bergen :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:02

Groenerick gezien in antwerpen
Afbeelding
Pelikaan blauwerick in denhaag. bron : http://www.hartvannederland.nl

Groenerick gezien in AntwerpenGroenerick, één van de drie ontsnapte pelikanen uit dierenpark Beekse Bergen in Hilvarenbeek, heeft vermoedelijk zijn heil gezocht in Antwerpen.

De dierentuin heeft nog geen bewijs gezien maar het is aannemelijk omdat de afstand met Hilvarenbeek klein is. Blauwerick is donderdagochtend opnieuw gespot in Amsterdam. Het afgelopen weekeinde verdwenen drie pelikanen uit het dierenpark. Een van de dieren, Roderick, keerde zondagavond uit zichzelf terug naar de Beekse Bergen. De woordvoerder hoopt dat de andere twee pelikanen hetzelfde zullen doen.

Bron: ANP

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:03

Rock schreef:

Hopelijk keren Blauwerick en Groenerick toch gauw terug naar hun nest. Het is trouwens wel een geweldige reclame voor Beekse Bergen :D

Of niet: Oh, hoeven we niet heen, die beesten kunnen we thuis wel zien :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:06

Janine1990 schreef:
Rock schreef:

Of niet: Oh, hoeven we niet heen, die beesten kunnen we thuis wel zien :D

jaa, misschien komen ze ook nog even naar groningen :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:08

Wij houden de vissen in onze vijver angstvallig in de gaten... :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 18:42

Pas maar op met de vissen ja, en je mag ze niet voeren hea :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 21:28

Pelikaan blauwerick gevangen !!!
Afbeelding
Pelikaan Blauwerick, laatste vrije minuten

De ontsnapte pelikaan Blauwerick is donderdag in Den Oever door een boer gevangen. Samen met twee andere pelikanen was Blauwerick afgelopen weekeinde uit dierentuin Beekse Bergen in Hilvarenbeek ontsnapt. Dat zei een woordvoerder van de dierentuin donderdagavond.
Blauwerick zat donderdagmiddag langs de weg in de buurt van Den Oever. Omdat voorbijgangers hem wilden fotograferen, heeft de politie de vogel een beetje 'opgejut'. Uiteindelijk is Blauwerick in een schuur bij een boerderij terechtgekomen. Een boer heeft hem daar gevangen. Medewerkers van Beekse Bergen halen Blauwerick donderdagavond nog op.

Blauwerick werd dinsdagavond en woensdagochtend al gesignaleerd in IJmuiden en Amsterdam. De woordvoerder zei ,,meer dan blij te zijn dat nummer 2 nu ook terug is. Ze hebben een band met de verzorgers.''

Van de drie verdwenen pelikanen is nu alleen nog Groenerick zoek. Het beest is inmiddels in Antwerpen gespot. Roderick keerde zondag uit zichzelf al terug naar de dierentuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:29

Fijn nieuws! Wel een beetje jammer van dat opjutten? :?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:28

hoe komen ze bij de naam Blauwerick? Naar mijn weten heet ie namelijk gewoon Theo :P
Tenminste, zo noemen de verzorgers hem, haha

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:31

kleur van de ring om zijn poot, groenerick heeft een groene ;)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:46

Ja dat weet ik, maar dat is nu juist de grap, groenerick, roderick en theo :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:49

groenerick heeft hier echt vlakbij gezeten, maar ik heb hem niet gezien.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:56

groenerick moet eens deze kant op komen, ik wil een foto van hem maken :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:22

Ik dacht dat hij vanmiddag op ons dak zat, maar m'n buurjongetje had een toetertje...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:27

Ik volg het nieuws over die jongens al dagen. Briljante namen. :D

Maar Blauwerick heet dus eigenlijk Theo begrijp ik? :P

Op Hofstijl.nl wordt-ie een dikbekrègâh genoemd. :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:35

Ze hebben al best veel namen gekregen :P
ik vind groenerick toch wel leuk :D

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:09

Volgens mij kwam de Groenerick net bij ons over! Gelijk moeders der bij geroepen en die bevestigde het..
Hij zit dus in grunn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:03

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:27

Groenerick is eergisteren gevangen, hij zat gewond in een schuur maar het gaat goed met hem: KLIK.

En hij is inmiddels herenigd met Roderick en Blauwerick: KLIK.

Mooie beesten. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:29

Ik vind het zo'n mooi verhaal. :D
Een boer uit de omgeving voerde m iedere dag een visje en heeft m in een schuur weten te lokken.
Zie het al helemaal voor me. :D