Ezel houden? Tips voor dummies gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Ezel houden? Tips voor dummies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 15:39

Mijn vriend kwam gister tijdens zijn werk een ezeltje tegen, en roept nu heul hard dat hij ook een ezel wil :o :D
Maar toen ik erover nadacht, realiseerde ik me eigenlijk dat ik helemaal geen bal van ezels af weet.

Nu kan ik natuurlijk gaan Googelen, maar eerste hand ervaringen en tips zijn veel leuker, en ook een goed begin :)

Paar vragen die zomaar bij me opkomen.
Mijn schoonzusje heeft drie paarden, kan een ezel tussen de paarden op de wei? Ze hebben een grote inloop stal, en lopen dag en nacht buiten op een groot stuk land. Maar ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat ezels een parasiet kunnen hebben waar paarden niet tegen kunnen?
Hoe zit het met voeren, entingen en ontwormingen? Gebruik je daar hetzelfde voor als paarden?
Een gewone hoefsmid, 'doen' die ook ezels?
Zijn er mogelijkheden om een ezeltje voor een (natuurlijk licht en klein) karretje te spannen? Ik heb ooit eens gezien dat je erop kan rijden, maar ik ben daar veel te groot en te zwaar voor. Of zijn ze meer geschikt om naar te kijken in de wei :+
Kun je ze beter aankopen als veulen, of als ze volwassen zijn?

Voor de critici: het kan nog wel maanden duren, of jaren ALS er werkelijk een komt :) Als ze niet bij paarden in de wei kunnen houd het eigenlijk al een beetje op. We hebben drie weides maar ik zou niet willen dat ie alleen komt te staan. In deze weides worden trouwens afgewisseld, dus eentje 'claimen' voor een ezeltje gaat hem niet worden.
De paarden worden waarschijnlijk op den duur wel verkocht als de markt hier wat beter word, aangezien schoonzusje er al jaren niets mee doet, en ze allen nog een beetje te jong zijn om met pension te gaan.

Alle tips, verhalen, commentaar is welkom :)

Rennie89

Re: Ezel houden? Tips voor dummies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:58

wat ik weet is dat ezels wormen hebben die schadelijk kunnen zijn voor paarden :j

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:01

lifaya schreef:
wat ik weet is dat ezels wormen hebben die schadelijk kunnen zijn voor paarden :j

Mij staat het weer bij dat dat een fabeltje is, en/of dat dat te bestrijden is met het ont-long-wormen van de ezel.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 17:52

Ik heb nu inderdaad gelezen dat je het dmv ontwormen te voorkomen is :) (nu maar hopen dat dat ook echt so is).

Ik hoop dat nog meer mensen willen reageren :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:53

Ja, een ezel kan heel goed voor de kar, en bereden worden. Ik heb er ook eentje voor de kar lopen, gaat heel erg goed! Als je voor een ezel ga, ga dan voor een ruin of een merrie. Hengsten kunnen nl erg fel uit de hoek komen als ze zin hebben in een merrie :')

Een ezel kan gewoon bij de paarden. Zelf zou ik dan voor een ruintje gaan, die zijn daar gewoon heel makkelijk voor.

Een veulen is het handigste, die kan je nog zelf aan alles wennen etc. Wij hebben hier nu bijvoorbeeld een hengst staan die wel wat beter opgevoed had kunnen worden in zijn jeugdjaren.

Onze smid die de paarden doet doet ook de ezels, en dat gaat prima :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:10

haha, bedankt voor je reactie :D

Een hengstje gaat het ook niet worden, misschien als veulen maar ruinen zodra het kan.

Voer je je ezeltjes hetzelfde als de paarden?
Ze hebben hier zo goed als onbeperkt hooi, geen idee of ze krachtvoer krijgen, is dat schadelijk voor een ezel?

Het gaat sowieso een veulen worden, ik hoef niet zo nodig er direct mee aan de slag, en altijd leuk om te laten opgroeien.
Het zal toch ook de nodige tijd in beslag nemen om de juiste spullen ervoor te vinden, lijkt me niet dat die standaard in ruitersport zaken aanwezig zijn :)

Rijden hoeft niet zo nodig, als ik wil kan ik deze 3 paarden gaan rijden die nu al een tijd staan te niksen.
Dus de grootte maakt niet zoveel uit, aangezien ik ook de enige bent die er meer mee zal doen dan er naar kijken :D

Maar goed, we zullen zien. Het lijkt ons erg leuk, maar wel eerst goed weten waar we over praten en of het allemaal haalbaar is.
En uitvinden of, en op wat voor termijn de paarden eventueel verkocht gaan worden. Want ik zou het erg sneu vinden als het ezeltje net vriendjes heeft gemaakt, en dan de paarden weggaan.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:13

Bij ons krijgen ze sowieso hooi, en brok. Maar daar krijgen ze niet zo veel van, ze doen het prima momenteel. Maar toen de hengst kwam was hij vrij mager, en toen kreeg hij idd gewoon paardenbrok :)

Ik men gewoon met een shetlandertuig, en een ponykoetsje hoor :) Gaat prima! Er zijn wel speciale ezelspullen te koop, maar gewone ponyspullen werken net zo goed ;)

En anders misschien 2 ezels nemen? Houd je er overigens wel rekening mee dat ezels behoorlijk veel herrie maken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:17

Als eerste heb ik een ding geleerd over ezels dat je je heel goed moet realiseren! Ezels worden stok oud! :) Ze moeten bij de meeste mensen worden opgenomen in het testament ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:23

Herrie is geen probleem :)

De weide is weliswaar naast ons huis maar er zijn geen andere huizen in de buurt die er last van zouden kunnen hebben.
We wonen namelijk op de grond van mijn schoonouders, al liggen de huizen op zo'n 5 minuten lopen afstand van elkaar.

De grote weide (2ha voor 3 paarden rond de 1.60m) waar ze het meeste op staan ligt naast ons huis, de andere weides(ongeveer 1ha elk) liggen achter mijn schoonouders' huis.

Heel handig om te weten dat ze verder geen speciaal voer nodig hebben, behalve dan waarschijnlijk de ontwormingen.
En het tuig enzovoort, dat zijn handige tips waar we echt wat mee kunnen.

Maar als het allemaal doorgaat, komt er toch een veulen en daar hebben we de eerste jaren niet zoveel voor nodig.
Misschien een veulen, en we kunnen wellicht ook eentje adopteren, er zijn veel van die 'centers' hier.

Zoveel ideeen :D Leuk om deze info te verzamelen en kijken of het allemaal gaat passen.

@KBTP; ik heb gelezen dat ze 25-35 jaar gemiddeld worden? Nu kan ik natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar we zijn beide nog geen 30 dus dat zal hopelijk goed komen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:29

Hier bij ons naast heeft een man goed en wel +/- 40 jaar geleden 2 ezels geadopteerd omdat ie t zo zielig vond. ;) (lang verhaal) De ezels waren toen der tijd ook rond de 8 jaar. En nu is hij ook al zelf aan de oudere kant, en heeft ze dus echt moeten opnemen in zij testament.

Nog een voorbeeld:
De ezel van een vriendin van mij, ondanks dat hij alleen staat met schapen en geiten, nooit veel mee gedaan. Echt puur om naar te kijken is ook al op 3 of 4 jaar na 50 ;)

Ze kunnen echt stok en stok oud worden ;) Dat is ook de reden dat ik er zelf geen wil, ik ben nu 20 (ook al stokoud :')) maar stel hij wordt minimaal 50 heb ik met 70 jaar nog een ezel. ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:30

Wat trouwens ook nog is, houd er rekening mee dat een ezel ontzettend koppig kan zijn. En dan niet zoals een paard, nee, met een ezel ga je gewoon niet in discussie :')
Als die ergens niet naartoe wil lopen, ga dan voral niet trekken, ze komen niet verder als ze dat niet willen, trust me, ik heb ervaring _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:36

Pluttersput schreef:
Wat trouwens ook nog is, houd er rekening mee dat een ezel ontzettend koppig kan zijn. En dan niet zoals een paard, nee, met een ezel ga je gewoon niet in discussie :')
Als die ergens niet naartoe wil lopen, ga dan voral niet trekken, ze komen niet verder als ze dat niet willen, trust me, ik heb ervaring _O-

Even offtopic, dat zou ik wel eens een keer in het echt willen zien zo'n koppige ezel. Ik heb 't inderdaad wel vaker gehoord maar (jammer genoeg) nog nooit echt gezien. :+ Ik hoor soms zo'n hilarische verhalen! :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:41

En wat doe je dan? Geeft m zijn zin? :D

En jeuuuh 50 jaar? Dat is wel iets om serieus over na te denken :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:48

KBTP: haha, dan moet je maar eens een dagje komen ezelwandelen :') Afschuwelijk, maar altijd erg leuk!

Sancha, tja, er zit niets anders op dan zijn zin geven. Brokjes werken niet, lieve woordjes, omlopen, verzin het maar. Wij hebben hier een bruggetje, mooi niet dat ik met die ezel daar overheen kom :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:53

Haha oh nee :')

Zie het al helemaal voor me. Op ons eerste ritje met de kar komen we halverwege en Mr Ezel verzet geen stap meer. :')

Zou heel graag willen, maar woon een beetje ver weg ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:54

Ja, dat had ik idd al gezien :)
Ik heb dat gehad, ging met de ezel voor de koets, stagaires laten zien hoe je moest mennen. Pony was hoogzwanger, dus dat lukte niet. Lag een plas met zeepsop op de weg, ben dus om kunnen draaien. Linksom er langs lukte niet, rechtsom ook niet, dan maar omgedraaid :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:59

Pluttersput schreef:
Ja, dat had ik idd al gezien :)
Ik heb dat gehad, ging met de ezel voor de koets, stagaires laten zien hoe je moest mennen. Pony was hoogzwanger, dus dat lukte niet. Lag een plas met zeepsop op de weg, ben dus om kunnen draaien. Linksom er langs lukte niet, rechtsom ook niet, dan maar omgedraaid :')

hihihihi! :o Lijkt me nou s echt leuk om mee te maken, ik zou dan op mijn rug rollend van het lachen naast de kar liggen.... :P

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:02

Hey hey

nou hier een ezelkenner, als ik me zo mag noemen. Ik ben hiermee opgegroeid en heb er zelf 2 samen met een paard en heb diverse vrijwilligerswerk voor opvang gedaan.

Ja een ezel kan bij paarden, mits een strikt ontwormschema aangehouden wordt. De parasiet die jij bedoeld zijn de longwormen. De ezel kan, mits niet goed ontwormd hier drager van zijn. De ezel wordt niet ziek, een paard wel.
Je ontwormt de ezel EN de paarden waar ie bij loopt altijd een wormpasta met IVERMECTINE.
Verder is goed weidebeheer een must, maar goed, dat geld voor alle weides... :P

Een hengstje raad ik af, die hoort bij kenners in handen.... ik begin er zelfs niet aan. Ruin of merrie is in principe om het even. Voordeel is dat een hengstje in aanschaf goedkoper is dan een merrie, maar denk aan de kosten van het ruinen en de verzorging daarna (na het ruinen)

Een ezel hoort overigens nooit alleen te staan, beste is een ezelmaatje, maar paard/pony kan ook. Anders krijgen we de streken die we laatst hier op bokt hadden met het varkentje.

Een ezel kan prima voor de kar, ik rijd zelf enkel en dubbespan met ezels. Gaat prima. Let echter wel, een ezel is geen paard en dat merk je in de opvoeding.
De beroemde koppigheid, is geen koppigheid maar intelligentie. Als een ezel het niet vertrouwd, staat hij stil, bekijkt de situatie en maakt zijn afweging, dit in tegenstelling tot (de meeste) paarden. Die slaan eerst op de vlucht en kijken dan achterom waarvoor ze nou eigenlijk zo geschrokken zijn. Een ezel gaat eerder in de aanval dan op de vlucht.
Bij het beleren heb ik bijv. de jonge ezel juist aan de rechtse kant in de wagen staan.......niet aan de verkeerskant, waarom, als hij een fietser tegenkomt spring hij er eerder op af, als ervan weg (aanval). Ook rijd ik ze zonder oogkleppen, wat ze niet zien, vertrouwen ze niet, en lopen ze dus niet. Dit zo maar opsomming.
Ezel beleren kost veel geduld en vooral humor.
Bij het beleren zijn ze het snel beu en vervelen zich, daarom is longeren meestal geen optie, bij het derde rondje hebben ze zoiets van "hallo, hier ben ik al geweest en ik zie er de zin niet van in"....
Overigens zijn ze meester in tegenwerken, zoals al genoemd, ga jij trekken, gaat hij trekken, ga jij duwen duwt hij terug, soms moet dus slim zijn..... grondwerk en wijken voor druk is hier de uitdaging.

Een ezel dient ten alle tijden een schuilmogelijkheid te hebben. Een ezel is een afrikaans dier, zijn vacht is niet van dezelfde structuur als van een paard, de ezel mist de "water en winddichtheid..............dus als hij niet kan schuilen voor een flinke bui, wordt hij tot op de huid nat, met alle nare gevolgen van dien. Uiteraard willen ze met 30 graden best een keer afkoelen en blijven ze in de regen staan, maar ze moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen.

Vwb voeding.
Een ezel is een sober ras. Als hij gezond is, liefst in een schrale wei, vooral niet té vet. ze neigen tot hoefbevangenheid en hyperlamie (bloedvervetting). In principe hebben ze geen extra voeding nodig behalve schraal gras en een goede liksteen. Als je met ze werkt kan een sobere muesli (quattro van mijten) een uitkomst zijn, maar zelfs ik ben daarme onderuit gegaan en staan er nu 2 op dieet. Als je dat doet, werkelijk alleen een heel klein handje. Bij hele strenge winters wordt het gras vervangen door hooi. Let op, ook hier zo schraal mogelijk en kijk uit met kuilgras. Kan wel, maar met mate.
'Geen brood!
Brood mag je alleen geven mits geroosterd (of gedroogd) als ze diaree hebben, in dit geval dus één sneetje witbrood. Ezels hebben eerder neiging tot diaree dan een paard, meestal betekent het niets. als je ze een sneetje wit geroosterd brood geeft is het over.
Een appeltje, een winterpeen of een voederbiet mag altijd, maar ook hier, met mate. Ik weet het het is moeilijk de langoren te weerstaan, maar het is voor hun eigen veiligheid en bestwil

Niet elke hoefsmid KAN ezels bekappen (wat niet wil zeggen dat hij het niet doet). Ezelhoeven worden anders bekapt en je hebt hier iemand nodig die dat weet. Een paardensmid kan overigens bij de Ezelsocieteit in Zeist info krijgen hoe hij het wel moet doen.

Dit geldt ook voor de dierenarts. In principe zijn de intentingen hetzelfde. Alleen een ezel heeft bijv. dunner bloed, hierdoor kan bij een operatie (en de dierenarts is hier niet van op de hoogte) een gevaarlijke bloeding optreden, die als "niets" wordt afgedaan, en het dier doodbloed. Ezelbloed stelpt minder snel, wees hierbij dus ook alert bij wonden.
Er zijn ook bepaalde medicijnen die de ezel niet verdraagd. Een dierenarts met dierenarts nummer kan bij de DonkeySanctuary een gratis dierenartsboek verkrijgen voor alle waardes van de dieren en welke medicijnen zijn niet verdragen.

Nog een tip: een ezel laat niet snel zien dat hij pijn heeft, op het moment dat je het ziet, bel gerust de DA want dan is er meer aan de hand. Ze zijn redelijk hard voor zichzelf, en in sommige gevallen ben dan dus te laat.

Oh en over "niet gek zijn" gesproken, mocht je ooit een veulen willen fokken, de meeste ezels worden alleen drachtig mits de hengst er daadwerkelijk bij mag. Via K.I. kun je het 9 van de 10x vergeten.
Verder, mocht je besluiten tot een hengstje en laten ruine, het lieve langoortje kan met 11 maanden al dekken, wees bedacht voordat je 10 maanden later een muildier in je wei vindt.

Nou ik kan hier nog 10 pagina's voltikken over gedrag, voeding, tuigage, ..........huisvesting................
Hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je meer willen weten of specifiek iets, pb maar, want anders wordt het echt een joekel van een verhaal!

suc6

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:13

Wow, helemaal top!

Super bedankt hiervoor :D
De meeste info die we nodig zullen hebben is gegeven, en we gaan dan ook niet over een nacht ijs :)
Zeker wat betreft de leeftijd, dat is wel iets om heel goed over na te denken.

Voor de rest klinkt het echt super leuk! Moet wel bij mezelf nagaan of ik het geduld er ook daadwerkelijk voor heb :P

Qua schuilstal enz is het allemaal al geregeld, er zijn veel bomen + de stal in het midden van de wei.
Het word hier iets (lees:behoorlijk) wat warmer dan in NL, maar de winters zijn ook zachter daarentegen.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

Veel succes met het ezeltje te houden :P

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:16

ik heb ook een ezeltje bij mijn paarden staan.

Zoals ezelvrouwtje al zegt is het ontzettend belangrijk een vast ontwormingsschema te hebben en idd ontworming met Ivermectine.

Niet teveel voeren want een ezel moet schraal staan om gezond te blijven.
verder kan je ze makkelijk onder het zadel leren of voor een koetsje maar je zult erg veel geduld moeten opbrengen want het zijn serieuze koppige dieren.

Mijn ezeltje is gewoon een deel van de kudde hier. (profiel)