Het begon allemaal een jaar of 5 geleden. Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik aankwam bij mijn nieuwe woning, een schattig klein aquarium van 30cm met wat siervissen erin. Wat tetra’s, een black molly, je kent het wel. Een beetje koud was het wel, ik ben een tropische vis en heb mijn water graag lekker warm. In dit aquarium zat geen verwarming, waardoor het best koud kon worden.
Als een echte algeneter verstop ik me graag. Ik hou van plekjes waar ik mezelf lekker terug kan trekken, zeker overdag, ik ben meer een nachtvis. Helaas hadden we alleen een bosjes waterpest, en een pvc buisje. Daarom heb ik veel achter het filter gezeten, waar ik een beetje verstopt zat. Daar zat ik ook in de zon, wat nog een beetje warm werd. Doordat de zon direct ons aquarium in kon schijnen groeiden er veel algen, veel te veel voor mij om alleen op te eten. Omdat het filter ook in de zon zat groeiden ook daar veel algen in, en ja, dan houdt het ‘t water niet zo schoon meer.
En eten, tsja. Ik hou van vers groenvoer, of muggenlarven, jammie! Hellaas heb ik het altijd moeten doen op siervis vlokken of een incidentele alg-tablet. Ook miste ik het ontzettend dat ik niet lekker met mijn bek over hout heen kon schrapen, ik heb hout nodig om mooi groot te worden.
En groot kan ik worden, wel 13cm! Hellaas ben ik nu ik 5 ben en dus al goed volwassen nog steeds maar 9cm lang.
Op een dag gooide het zoontje van de eigenaar heel veel eten in ons aquarium. Omdat de eigenaar dit niet door had zijn al mijn mede-bewoners dood gegaan. De laatste tijd zat ik in mijn eentje in het aquarium. Er werd minder en minder naar mij omgekeken.
En toen kwam er ineens weer leven in de tent! Mijn bosje waterpest werd weggehaald, en ook mijn pvc buisje werd opgetild. Ik lag er net onder te slapen toen het verdween. Er verscheen iemand boven met een grote lach, die zei dat ik mooi was. Dat had ik nog nooit gehoord, mijn mensen vonden mij eng en lelijk. Snel heb ik me weer achter het filter verstopt, maar ook die werd weggehaald. Een groot wit schepnet kwam het water in. Mooi niet dat ik me zomaar overgaf! Maar omdat ik toch wel moe werd van het heen en weer zwemmen met mijn mond vastgezogen aan de ruit heb ik uiteindelijk toch los gelaten! Ik werd in een plasticzakje gestopt met wat water en wat lucht erin. Die ging in een donkere tas.
Toen de tas weer open ging was ik heel ergens anders. Tot mijn opluchting zag ik mijn eigen aquarium terug. Het water smaakte wel anders, maar de hoeveelheid viezigheid erin was hetzelfde. Snel heb ik mezelf weer tegen de ruit aan geplakt, lekker veilig.
’s Avonds laat werd ik weer gevangen en in een zakje gestopt. Dit zakje ging niet dicht, maar werd in ander water gehangen. Ik raakte in paniek, ik wilde weg. Als een gek ben ik tegen de wanden van het zakje aan gaan zwemmen, maar dat mocht niet baten. Na een half uurtje kwamen er 2 grote handen boven het zakje hangen, en die begonnen het langzaam om te kiepen! Ik kwam in een grotere bak terecht dan ik ook gezien had!
Ik zoog mezelf direct vast aan het grote stuk hout wat ik daar zag. Daarna ben ik snel rondjes gaan zwemmen om alles te zien. Ieder vlekje alg op de ruit heb ik mezelf maar aan vast gezogen, zodat ik toen doen wat ik kende, algen weg eten.
De hele nacht heb ik rondgezwommen. Op de bodem lag zand waar ik lekker in kan wroeten, en er staan planten en er liggen stenen waar ik onder kan graven om mezelf te verstoppen. Maar het mooiste is de ruimte, deze bak is zo groot, wel 120cm. Ook is het water lekker warm zodat ik het nooit meer koud hoef te hebben. Wat ik hoorde van het schooltje neurotische roodvinzalmpjes wat hier rondzwemt (wel 31 stuks, kun je het geloven?) hoorde ik dat we hier voor altijd mogen blijven.
ahh visje gered.
Klopt inderdaad dat er veel vissen worden aangekocht zonder dat de eigenaars er iets van kennen.. Zelf heb ik weekend werk gedaan bij een dierenwinkel met aquarium afdeling. Hier nam niemand een vis mee zonder er iets van te kennen 
. Dus tot ik weet wat het precies is kan ik geen vrouwtje kopen...