Het verhaal van Peter ancistrus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Het verhaal van Peter ancistrus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 00:20

Hallo. Ik ben Peter. Ik ben een ancistrus, een soort algeneter. Ik wil jullie graag mijn verhaal vertellen.

Afbeelding

Het begon allemaal een jaar of 5 geleden. Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik aankwam bij mijn nieuwe woning, een schattig klein aquarium van 30cm met wat siervissen erin. Wat tetra’s, een black molly, je kent het wel. Een beetje koud was het wel, ik ben een tropische vis en heb mijn water graag lekker warm. In dit aquarium zat geen verwarming, waardoor het best koud kon worden.

Als een echte algeneter verstop ik me graag. Ik hou van plekjes waar ik mezelf lekker terug kan trekken, zeker overdag, ik ben meer een nachtvis. Helaas hadden we alleen een bosjes waterpest, en een pvc buisje. Daarom heb ik veel achter het filter gezeten, waar ik een beetje verstopt zat. Daar zat ik ook in de zon, wat nog een beetje warm werd. Doordat de zon direct ons aquarium in kon schijnen groeiden er veel algen, veel te veel voor mij om alleen op te eten. Omdat het filter ook in de zon zat groeiden ook daar veel algen in, en ja, dan houdt het ‘t water niet zo schoon meer.

En eten, tsja. Ik hou van vers groenvoer, of muggenlarven, jammie! Hellaas heb ik het altijd moeten doen op siervis vlokken of een incidentele alg-tablet. Ook miste ik het ontzettend dat ik niet lekker met mijn bek over hout heen kon schrapen, ik heb hout nodig om mooi groot te worden.

En groot kan ik worden, wel 13cm! Hellaas ben ik nu ik 5 ben en dus al goed volwassen nog steeds maar 9cm lang.

Op een dag gooide het zoontje van de eigenaar heel veel eten in ons aquarium. Omdat de eigenaar dit niet door had zijn al mijn mede-bewoners dood gegaan. De laatste tijd zat ik in mijn eentje in het aquarium. Er werd minder en minder naar mij omgekeken.

En toen kwam er ineens weer leven in de tent! Mijn bosje waterpest werd weggehaald, en ook mijn pvc buisje werd opgetild. Ik lag er net onder te slapen toen het verdween. Er verscheen iemand boven met een grote lach, die zei dat ik mooi was. Dat had ik nog nooit gehoord, mijn mensen vonden mij eng en lelijk. Snel heb ik me weer achter het filter verstopt, maar ook die werd weggehaald. Een groot wit schepnet kwam het water in. Mooi niet dat ik me zomaar overgaf! Maar omdat ik toch wel moe werd van het heen en weer zwemmen met mijn mond vastgezogen aan de ruit heb ik uiteindelijk toch los gelaten! Ik werd in een plasticzakje gestopt met wat water en wat lucht erin. Die ging in een donkere tas.

Toen de tas weer open ging was ik heel ergens anders. Tot mijn opluchting zag ik mijn eigen aquarium terug. Het water smaakte wel anders, maar de hoeveelheid viezigheid erin was hetzelfde. Snel heb ik mezelf weer tegen de ruit aan geplakt, lekker veilig.

’s Avonds laat werd ik weer gevangen en in een zakje gestopt. Dit zakje ging niet dicht, maar werd in ander water gehangen. Ik raakte in paniek, ik wilde weg. Als een gek ben ik tegen de wanden van het zakje aan gaan zwemmen, maar dat mocht niet baten. Na een half uurtje kwamen er 2 grote handen boven het zakje hangen, en die begonnen het langzaam om te kiepen! Ik kwam in een grotere bak terecht dan ik ook gezien had!

Ik zoog mezelf direct vast aan het grote stuk hout wat ik daar zag. Daarna ben ik snel rondjes gaan zwemmen om alles te zien. Ieder vlekje alg op de ruit heb ik mezelf maar aan vast gezogen, zodat ik toen doen wat ik kende, algen weg eten.

De hele nacht heb ik rondgezwommen. Op de bodem lag zand waar ik lekker in kan wroeten, en er staan planten en er liggen stenen waar ik onder kan graven om mezelf te verstoppen. Maar het mooiste is de ruimte, deze bak is zo groot, wel 120cm. Ook is het water lekker warm zodat ik het nooit meer koud hoef te hebben. Wat ik hoorde van het schooltje neurotische roodvinzalmpjes wat hier rondzwemt (wel 31 stuks, kun je het geloven?) hoorde ik dat we hier voor altijd mogen blijven.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-07-10 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 00:20

Hallo. Ik ben Martine. Ik heb sinds een poosje een eigen aquarium. Ik zat op marktplaats rond te kijken naar wat er allemaal in de buurt te koop stond. Mijn oog viel op een advertentie:

Te koop
Leuke kleine aquarium.
Er zit ook nog een vis in.
Een algeneter.

Ik schrok van de foto. Een erg klein aquarium met maar de helft van de maximale hoeveelheid water er in, met een bos waterpest en wat steentjes. En verder helemaal niets. Mijn hoofd begon als een gek te draaien. De advertentie zei niet wat voor algeneter het was, maar wat voor algeneter er ook in zat, dit waren niet de omstandigheden waarin hij of zij hoorde te leven.

Mijn raderen begonnen te draaien. Mijn nieuwe aquarium had alleen nog maar een schooltje roodvin zalmen en de algeneters die ik uit had gezocht worden eigenlijk te groot. Na een beetje dubben heb ik besloten om te kijken of ik deze algeneter op kon nemen in mijn bestand, met als idee dat als hij er niet bij zou passen ik hem kon doorgeven naar iemand die er wel de juiste bak voor had.

Na wat zinloos bieden (je kent het wel, iedereen verhoogd met €0,10) heb ik besloten de aanbieder te mailen. Geschreven dat ik geen interesse had om het aquarium over te nemen, dat ik alleen de vis wilde. Gelukkig konden we een prijs overeen komen en een tijd om hem op te halen.

Bij de dierenwinkel heb ik zakjes opgehaald om hem in te vervoeren omdat het hoe dan ook in de trein moest. Na de foto’s goed bekeken te hebben kwam ik erachter dat de bak een aqua40 was, een bekend klein aquarium, goede kwaliteit. Toch ook maar een grote tas van een bekende Zweedse meubel gigant in mijn tas gestopt, om te zien of ik een goede prijs kon krijgen. Ook mijn eigen schepnetje maar meegenomen.

Aangekomen op het station heb ik besloten mijn fiets mee te nemen. Roosendaal is een goede 20 minuten met de trein vanaf Breda en ik wilde het dier niet langer dan noodzakelijk in mijn tas laten zitten. Behoorlijk opgewonden zat ik in de trein, ik was zo benieuwd wat voor algeneter ik zou aantreffen.

Aangekomen bij de verkoopster zei ik enthousiast ‘ik ben benieuwd welke vis het is’. Het antwoord van de verkoopster was ‘het is een algeneter, weet je dan niet hoe die eruit zien?’. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar te vertellen dat er een paar honderd soorten algeneters zijn.

Ik schrok van de staat van het aquarium. Helemaal vol met slakken van boven tot onder, vergeven van de alg, geen verwarming, weinig water. Ze tilde het stukje pvc buis op wat in het aquarium lag, en tot mijn grote verrassing lag er een manlijke ancistrus onder, compleet met ‘snorharen’. Dit had ik dus echt niet verwacht. Deze vis vond ik altijd mooi van lelijkheid, en stiekem was het wel gaaf dat ik er nu een had.

Ze vertelde me dat het een saai dier was, heel lui die eigenlijk nooit wat deed. Tsja, beetje algeneter eigen, die zijn vooral ’s avonds en ‘s nachts actief. Ze vertelde me ook dat ze veel meer visjes had gehad, maar dat haar zoontje ze doodgevoerd had. De enige die het overleefd had was de algeneter, die ze eigenlijk erg eng vond. Hij was een beetje in de vergetelheid geraakt daar zo in zijn eentje voor het raam.

Met de verkoopster ook een goede prijs voor het aquarium overeen kunnen komen en zo zat ik even later op de fiets met achterop een zwaar aquarium en in mijn rugtas een levende vis. Ik kan je vertellen dat dat lastig de trein in komen is.

Thuis heb ik zijn oude aquarium gevuld met het water uit mijn grote aquarium en hem daarin losgelaten. Ik durfde het niet aan om hem direct in de grote bak te zetten, als hij ziektes had dan zou dat weleens mis kunnen gaan. ’s Avonds toch besloten hem uit te zetten, hij was actief, zag er goed uit en ik kon niets raars ontdekken.

Het moment dat ik hem losliet was zo gaaf. Te weten dat het dier eindelijk op een plek zit waar hij hoort, waar hij zijn natuurlijke gedrag kan vertonen en lekker kan groeien is goed. Daar doe je het voor als diereneigenaar.

Peter is helaas maar 9 cm lang, waar hij met zijn 5 jarige leeftijd toch al wel 13 hoort te zijn. Ik vermoed dat een combinatie van vervuiling, verkeerde voeding, te koud water en het te krappe aquarium (ze horen in minimaal 120 thuis) gezorgd hebben dat hij een groeiachterstand heeft. Wie weet haalt hij dit nog in, wie weet ook wel niet.

Peter zijn oude aquarium heb ik helemaal schoongemaakt, net als zijn oude filter, en ik schrok van de hoeveelheid troep die hierin zat. De bak draait bij mij op dit moment water van 70graden erin een nacht om alles te vermoorden wat er nog aan kleine beestjes in zit wat ik niet wil hebben. Het wordt mijn quarantaine bak voor zieke dieren.

Lieve mensen. Ik weet dat huisdieren geweldig leuk zijn, maar lees je alsjeblieft in. Ik weet 100% zeker dat Peter zijn vorige eigenaar het echt niet slecht bedoeld heeft, maar gewoon niet beter wist. Dit dier is simpelweg mishandeld, en niet eens opzettelijk. Lees je in voor je een dier koopt, geloof niet alles wat ze in de dierenwinkel tegen je zeggen en wees kritisch. Ik heb mijn handen toevallig op Peter weten te leggen, en hij mag lekker bij mij leven zoals het hoort voor de rest van zijn leven. Maar hoeveel dieren zitten er wel niet in te krappe hokken, kooien of aquaria? Hoeveel dieren krijgen wel niet de verkeerde voeding? Lees je in, je kunt zoveel dierenleed voorkomen.

zodiacje

Re: Het verhaal van Peter ancistrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:47

<3 ahh visje gered.
Wat goed zeg!
Doe Peter maar de groeten en zeg maar dat ie heel snel heel groot mag gaan worden ;)

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:10

Leuk geschreven :) Klopt inderdaad dat er veel vissen worden aangekocht zonder dat de eigenaars er iets van kennen.. Zelf heb ik weekend werk gedaan bij een dierenwinkel met aquarium afdeling. Hier nam niemand een vis mee zonder er iets van te kennen ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:19

Wat een erg verhaal, wel super dat hij eindelijk in goede handen is!
Erg leuk geschreven, heb veel respect voor je!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:00

Leuk geschreven! Kan je alleen maar gelijk geven. Vissen worden te vaak verkeerd gehouden. Als je er ook maar 1 paar ogen mee kan openen, ben je in je opzet geslaagd! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:04

in en in triest eigelijk...gelukkig is dit arme beestje gered!
Mensen moesten zich eens wat meer verdiepen voordat er ook maar 1 dier word aangeschaft....geldt voor alle soorten dieren..

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:14

"ik lag er net onder te slapen toen het verdween"

Echt goed beschreven, kweek je ook met ancistrussen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:22

Super! Ga je er ook nog een/meerdere vrouwtjes bij kopen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:42

Top hoor :j
Een vriend van me heeft een 200 x 90 x 80 bak, en vangt ook zo nu en dan nieuwe vissen op via MP.
Enorm sneu soms hoe je ze tegen komt he?

Hij heeft ook 1 die jij noemt, de algeneter, en die is nu 4 jaar, en ruim 11 cm. Zo gaaf he, die spookvissen.

Goed bezig :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:16

Dank jullie wel allemaal!

Het plan is zeker om er een vrouwtje bij te kopen, het probleem is een beetje dat ik nog niet 100% zeker weet wat voor ancistrus het is. Peter is vrij verlegen en heeft zich verstlopt. Het enige bewijs van zij bestaan is vaak dat ik 's morgens mijn planten drijvend terugvind :P. Dus tot ik weet wat het precies is kan ik geen vrouwtje kopen...

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:51

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:51

Ik heb het idee dat Peter wat minder vlekken heeft, maar eerlijk is eerlijk, ik kan hem nu niet zien, dus ik kan ook niet kijken hoe hij eruit ziet.