wat doe jij met je buiten konijnen met deze warmte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

wat doe jij met je buiten konijnen met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:26

naar aanleiding van dit topic: [BB] Stomme hitte.. rip.
begin ik mij zorgen te maken om mijn nijntjes.
Zij staan op het terras en lopen daar vrij rond.
Ze kunnen in, op en onder het hok
Ze hebben schaduw en voldoende drinkwater. Naar mijn mening voldoende..
In dat topic zag ik echter reacties over het binnen halen van je beesten.
Ik zou ze in een binnenhok kunnen zetten maar vind het toch een hele stap om ze op te sluiten.
Andere jaren is het overigens gewoon goed gegaan buiten.

Mijn vraag aan jullie: Wat doe jij/ wat zou jij doen?

Anoniem

Re: wat doe jij met je buiten konijnen met deze warmte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:28

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:28

ik zal ze lekker buiten laten, als er geneog schaduw en drinkwater is ;) als je de dieren zomaar binnen opgelsoten zet heb je al die stres weer en dat is ook niet goed, daarbij is het binnen niet veel koeler

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 00:29

thanks voor de link, die had ik nog niet gezien!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:33

Handig artikel:
http://www.konijnen.nl/diversen/hitteslag.htm

Mijn konijnen staan nog gewoon buiten, wel de hele dag in de schaduw door zo'n oranje zeil die boven het hok aan de schutting gespannen is zodat er wel wind onderdoor kan.
Onder het hok liggen tegels, die zijn gelukkig koel.

Heb ze al een paar keer een bevroren waterflesje aangeboden, tot nu toe hebben ze die niet gebruikt, maar ik blijf hem wel aanbieden.

Verder je konijnen gewoon goed in de gaten houden dat ze blijven eten en drinken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:35

Ik heb de mijne gewoon buiten in de schaduw (staan ze altijd al in). Onderin het hok heb ik weinig hooi liggen, zodat ze op de wat koelere ondergrond kunnen liggen. Vers water is er ten alle tijde. En ik geef altijd wat wortel of ander waterrijk voer bij. 's Avonds als het wat koeler is, rennen ze rond in de tuin door het gras. Vinden ze heerlijk. Overdag willen ze echt niet de zon in, dan liggen ze voor pampus. Ik moet zeggen dat ik met ze te doen heb en dat ik ze goed in de gaten hou. Ik hoop dus ook dat het niet te lang zo extreem warm is, maar ja........ :\

Ze liggen normaal gesproken altijd heerlijk klef tegen elkaar aan, maar nu dus niet meestal. Te warm, he. ;)
Ze eten en drinken heel goed, zien er verder ook gezond uit gelukkig...... Het is even niet anders, helaas......

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:54

Mijn konijnen zitten het liefst de hele dag onder de grond :+ We hebben gaas ingegraven op 1 meter diep :D Verder liggen ze (wel tegen elkaar aan :roll: ) op de stenen en hebben ze een parasol en zonnedoek. Ook hebben we een ventilator ingebouwd zitten in het hok (zo'n badkamer ventilator :D ) Heb ook flessen in de diepvries maar moet zeggen dat die niet interessant zijn :n Wel hebben ze een hondendrinkbak van twee liter en mijn Franse hangoor hangt daar altijd met d'r oren in dus koelt zichzelf :+

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:58

Ik heb vanmiddag een natte handdoek voor het hok gehangen. Eigenlijk staat het hok al voor het grootste deel in de schaduw.
Wij gaan zondag een weekje weg & maak me eigenlijk best wel zorgen... De buren geven ze wel eten enzo maar vind het toch niet zo fijn met dit weer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:59

xkimmie, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik zou de zorg voor mijn konijnen nu ook niet graag overlaten aan anderen op dit moment. Doe het gewoon liever zelf, zeker bij extreem weer. Gewoon nog een keer even de nadruk er op leggen dat ze goed op je nijnen letten en er voor zorgen met deze warmte. Sterkte!!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:03

Hier liggen ze de hele dag te puffen in het koelste gedeelte van de tuin en vannacht hebben we ze maar buiten gelaten.. Hoop dat die warmte snel afgelopen is, vreselijk om al die dieren zo te zien! :(:)

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:08

De onze staan in de schaduw, ze liggen overdag veel in het onderste gedeelte op de stenen. S´avonds doen we ze dan los in de tuin en willen ze wel even rennen. Valt me wel op dat ze overdag praktisch niets drinken en juist s´avonds gaan eten en drinken. Doen ze dat bij jullie ook?
Zover ik weet liggen ze s´nachts juist weer in het bovenste gedeelte.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:02

2 van mijn konijnen die in een rennetje op het gras wonen, heb ik op het terras gezet, waar ze alleen in de ochtenduren zon hebben. De andere 2 krijgen alleen in de namiddag zon. Alle 4 beschikken ze over vers drinkwater en zijn de hokken nog afgedekt voor extra schaduw.
Ik leg in de hokken vaak nog een fles met koud water waar ze tegenaan kunnen liggen.
Verder laat ik ze met rust. zodat ze geen onnodige stress krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:05

semenamy schreef:
De onze staan in de schaduw, ze liggen overdag veel in het onderste gedeelte op de stenen. S´avonds doen we ze dan los in de tuin en willen ze wel even rennen. Valt me wel op dat ze overdag praktisch niets drinken en juist s´avonds gaan eten en drinken. Doen ze dat bij jullie ook?
Zover ik weet liggen ze s´nachts juist weer in het bovenste gedeelte.

Hier ook :j Overdag weinig drinken en 's avonds/'snachts des te meer. Ze staan hier 's ochtends in de zon en 's middags in de schaduw...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:13

Mijn 2 zwarte konijnen staan ook al jaar en dag buiten (beide een jaar of 9 oud). Ik zorg voor schoon drinkwater, en verder laat ik ze zoveel mogelijk met rust (ze zijn niet heel tam). Kooi + ren staan de hele dag in de schaduw, op een paar straaltjes in de ochtend en avond na. Af en toe een emmer water over de tegels/kooi. Een klats zand uit hun zandbak op de tegels gegooid en that's it. Op de hele warme dagen leg ik een chinchiller (marmeren tegel) uit de diepvries in een kussensloop onder het stro.. Weet niet of ze dat wel gebruiken eigenlijk..

Binnenhalen zou hier moord zijn; 1) ze kennen het niet = Stress (heel gevaarlijk!). 2) het is buiten met een briesje en koele tegels/zand veel beter te doen voor ze.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:17

Aangezien hier al meer recente topics over zijn, hier een slotje.