Jong musje opvoeden.. hulp.. ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Jong musje opvoeden.. hulp.. ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 11:39

Hallo..

ik heb net een jong musje in me bezit gekregen..
ik heb nog nooit jonge vogeltjes opgevoed.. ik wil dit heel graag proberen met deze en ga er dus ook alles aan doen om em te laten overleven..

maar nu vroeg ik mij af of jullie niet tips hebben.. ??
kwa voer enz. enz enz enz enz... :+

Hij is heel levendig en heeft zijn oogjes al een heel klein stukje open..

ik hoop dat jullie snel reageren.. :D

Soraya85

Re: Jong musje opvoeden.. hulp.. ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:41

In je bezit gekregen? haha vraag me af hoe?
verder zoek wat info op internet over wat ze eten... en klaar :)
maar als het een wild musje is.. kun je dan niet beter de natuur haar werk laten doen? even laten aansterken en gaan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:43

Best naar een vogelopvangcentrum bellen...of het neerzetten waar het gevonden is...de moeder is er vast naar opzoek

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:43

Ik zou hem gewoon naar een vogelopvang brengen :) Dit gaat je niet zo maar lukken, kuikens moeten onder een warmte lamp en hij gaat zo niet overleven.. Het is echt heel lastig om zulke vogeltjes op te laten groeien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:45

Het is wettelijk niet toegestaan om wilde dieren in huis te verzorgen (ook vogeltjes niet).
Zoek contact met een vogelopvang of de dierenambulance.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:49

Vogelopvang, vogels groot brengen kan je niet zomaar zelf. als je het een kans wilt geven dan wegbrengen en niet zelf aanklungelen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:00

Een mus is naar onze ervaring één van de lastigeste vogeltjes om aan het eten te krijgen. Dan moeten ze als ze heel klein zijn elk half uur een hapje, later elk uur...
Als je ze dan eenmaal aan het eten hebt gaat het wel, maar daarna, het uitvliegen is ook weer een moeilijke periode.

Mussen zijn echt heel moeilijk.
En daarnaast beschermd, dus als je enigszins de mogelijkheid hebt, breng hem alsjeblieft naar een opvang of laat hem ophalen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:14

Ik las in een ander topic dat je hem nu een melk en brood mengsel geeft.
Goed om te lezen dat hij in elk geval iets krijgt, dat voorkomt verkleving van zijn darmen.

Maar melk is iets waar jonge vogels enorm van aan de diarree van kunnen gaan en wat ze niet kunnen verteren.

Als je katten hebt, week dan wat kattenbrokjes op en geef hem daar stukjes van, eventueel stukjes kattenvlees.
Dat is beter dan iets met melk, maar nog geen volwaardige voeding om hem mee groot te krijgen, dit doet het goed als noodvoeding.

Mag ik vragen wat je plannen met hem zijn?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 13:43

jah dat broodmengsel wat iets dat die snel wat binnen kreeg omdat ik niet wist hoelang die al niks had gehad.. de brokjes van de kat liggen weken.. :+ die moest ik eerst even halen want mijn kat heeft blaas problemen en heeft dus speciaal voer en wist niet of die daar ook tegen kon..

ik heb op internet ondertussen heel wat gelezen erover.. en ik ga het toch proberen.. en ook een vriendin steunt me erin.. maar toch blijven alle ideeen en tips meer dan welkom..

ik had gelezen dat ze ong 6 keer per dag eten moesten hebben.. ook heb ik ergens gelezen dat zuikerwater mengsel erg goed voor ze is klopt dat.. ?? en wat is het beste voor hem dan als volwaardig voeding.. ?? hij heeft ook een enorm dik buikje.. :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:45

6x per dag.... nou ik zou Nickeltje haar post nog maar een keer lezen. Maar daar maar 48 keer per dag van...

Edit: Nickeltje haar ouders hebben een vogelopvang. Ik ben daar laatst geweest en heb ze bezig gezien met de babyvogels ieder half uur. Half uur ja! Zie je dat jezelf ook al doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:19

6 keer per dag is voor het kale vogeltje dat ik op je foto's gezien heb veel te weinig.
Die moet echt elk half uur eten hebben, anders zal hij met een paar dagen gewoon dood zijn. Dood gehongerd.

Suikerwater met brood is prima voor even snelle energie als hij lang niet gegeten heeft, maar jij zou het daar ook niet lang op volhouden, laat staan een groeiend dier.

Wij voeren rundertartaar, gemengd met universeelvoer of insectenpaté omdat daar echt alles in zit wat een opgroeiende vogel nodig heeft.

Nogmaals, de mus is een beschermd dier, je mag hem niet hebben.
Heb je nagedacht over wat je gaat doen als het lukt hem groter te krijgen en hij gaat beginnen met vliegen?
Dan kan je hem namelijk niet zomaar naar buiten kiepen, zijn ouders zouden hem ook nog dagen ondersteunen en bijvoeren als hij zelf de wereld gaat ontdekken.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:37

het beestje maakt totaal geen kans zo. vroeger vaak gezien bij andere dat ze na 1 nacht al op 1 kant lagen. waar heb je m gevonden/gehaald?

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:12

Mijn zus en ik hebben vorig jaar tot 2 keer toe vogeltjes die of uit het nest waren gevallen of door buurtkatten aangevallen waren & ook nog eens bijna bezweek aan de verdinkingsdood 'gered' (met heel veel moeite hem uit de sloot geschept). Bij het laatste vogeltje wisten we niet of hij wel bleef leven. We hebben beide keren de dierenambulance gebeld om te vragen of we ze daar konden afgeven. Beide keren de vogeltjes daar afgegeven. Ik ga niet zelf aanrommelen. Terugzetten in het nest heeft volgens mij geen zin...als je er eenmaal met je handen aan hebt gezeten en je lucht eraan zit worden ze dacht ik verstoten door de moeder. En er zijn genoeg hongerige katten in de buurt die het niet erg vinden dat er een vogeltje naar beneden komt zetten.

Maar het lijkt mij niet wijs er zelf mee aan de slag te gaan. Geef hem af aan mensen die er wel verstand van hebben.

Mss. heb ik erover heen gelezen, maar hoe kom je aan het musje?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:16

Dat is een fabeltje, dat de lucht van je mensenhanden eraan zitten dat ze dan verstoten worden :j Dat is alleen bij jonge knijnen zo, en zelfs dat is vaak niet eens zo :)

Ik zou hem idd ook wegbrengen als je hem de eerlijkste kansen wil geven. Vooral omdat je er nog geen ervaring mee hebt, dan is zo'n pukkie helemaal lastig..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:06

damens.. ik heb hulp met de verzorging van iemand die ervaring heeft zij geeft mij constant advies enz enz.. hij is de nacht super door gekomen en zijn buikje blijft lekker rond en vol..
dus.. het gaat uitstekend met het vogeltje.. en zo zal het blijven gaan tot hij weg wilt.. ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:29

En heb je een vloiere ofzo waar hij eerst kan leren vliegen voordat hij de tuin in fladdert en alsnog verhongert omdat hij nog niet voor zichzelf kan zorgen in het begin?

Ik ben wel nieuwsgierig wat je hem voert. Ik hoop iets uitgebreider voer dan melk met brood...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:38

jah heb een voliere.. hij heeft nu ook een minivoliere.. waar die dadelijk zijn 1e vlieglesjes kan nemen met een paar stokjes waar hij op kan staan..

hij krijgt nu soms nog wel het suikerwaterbroodmengsel omdat hij dit erg lekker vind.. ook krijgt hij geweekte kattenbrokjes en blikvoer.. die vriendin die mij helpt neemt me dadelijk universeel voer en insectenpate mee voor hen zodat ik meer op dat over kan gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:39

ik vind het super van je dat je het diertje nog een kans geeft hoor!:D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:51

Met dat suikerwater brood zou ik wel hel voorzichtig zijn, zijn metabolisme is niet gemaakt op te veel suikers, vogels krijgen dat in het wild nauwelijk, alleen wat uit fruit. Je kan hem dus suikerziekte bezorgen als je dit te veel geeft.

Wat je nog toe kan voegen aan het voer zijn snippers fruit, aarbei, appel,etc.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:56

dankje nickeltje.. !! :) ik ga zorgen dat hij dat dus niet teveel binnen krijgt.. ook had ik gelezen over hardgekookt ei prakken.. klopt dat.. ??

Volbloedfan : dankjewel.. :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:57

xxPatriciaxx schreef:
Terugzetten in het nest heeft volgens mij geen zin...als je er eenmaal met je handen aan hebt gezeten en je lucht eraan zit worden ze dacht ik verstoten door de moeder.

Hoeft niet hoor. We hebben hier jaarlijks nogal wat jonge zwaluwtjes en soms valt er ook eentje uit een nest.
De ouders kijken er dan niet meer naar om. Wij zetten ze terug en dat is tot nu toe altijd goedgegaan gelukkig ;)

TS: verstandig vind ik het niet wat je doet maar ik hoop van harte dat het kleine ding het redt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:45

Vindt het erg dom dat je het niet uit handen wilt geven, als je hier geen ervaring mee hebt (en zo klinkt het) dan heeft het dier geen schijn van kans.

In de opvang komen ze bij soortgenoten, want het blijven groepsdieren en kunnen ze ook worden uitgewilderd. Die mensen doen niet anders en weten hoe en wat.

Daar komt bij dat je een mus niet in huis MAG hebben.

Dus ik vindt het erg dom en onverstandig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:12

Daar sluit ik me ook bij aan Wilawander.
Maar aangezien ik helaas daar niet meer aan kan doen dan dat hier uitschrijven, blijf ik ook tips posten in de hoop dan in elk geval op die manier dit dier te helpen.

Hardgekookt ei kan je inderdaad toevoegen aan zijn voeding. Maar ook daarvan, niet te veel. Het zit (tja, logisch) bomvol eiwitten en daarvan te veel, kan zorgen dat hij vocht vasthoudt en andere problemen, dus ook gewoon met mate!

Wat je naar mijn mening het best kan doen als je hem dan echt zelf wil gaan doen, is naar een dierenwinkel gaan en een zak universeelvoer kopen. Zo heet het echt, het is een insectenmengsel met nog vanalles en echt niet duur.

Als je dat als basis gebruikt en hierdoorheen wat stukjes fruit, geprakt ei, dat soort digen en een klein beetje water, dan is het plakkerig en kun je er balltjes van kneden die je met een satéprikkertje makkelijk in zijn snavel kan stoppen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:15

Heb tijdje geleden in griekenland een musje gehad. Had nog amper veertjes... heb hem brood geweekt in melk gegeven puur omdat vliegjes vangen wel erg lastig was. Hij groeide met de dag!
Als je op internet gaat zoeken hebben ze het over lijstervoer volgens mij.... er is wel van alles over te vinden.

Veel succes! ze zijn zo leuk :)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:19

Ik heb gisteren ook een jong vogeltje naar vogelopvang gebracht..hier zal hij het redden, bij mij was dat nog maar de vraag..
ik zou als ik jou was toch echt het beestje wegbrengen, bij vogelopvang weten ze precies hoeveel weken pipetje voeren, hoeveel weken laten vliegen in een kooi en wanneer ze er aan toe zijn om uit te vliegen, want dat is de bedoeling neem ik aan..
Ik had het beestje zelf met alle liefde willen voeden, maar realiseer je wel zo'n vogeltje moet om de 2uur en niet maar 6x op een dag..
Het belangrijkste vind ik is dat hij bij mij in een doosje zat en nou tenminste bij twee andere vogeltjes, is toch veel beter! Het is ook niet legaal om een mus te houden..ik vind dat als je hier advies moet vragen dat je er niet aantoe bent (en dat was in mijn geval ook zo gisteren) ik heb zelf ook wel eerder musjes opgepakt poosje in doosje met bakje water en later vlogen ze weer weg, dit waren volwassen musjes en alleen maar zodat kat/hond hem niet zou pakken..