Hoe lang kap om na castratie reu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Hoe lang kap om na castratie reu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:37

Ik heb hier op La Palma vandaag mijn reu laten castreren. Uiteraard is hij heel zielig, en dat komt mede door die kap. Wat een vreselijk martelwerktuig. Helaas is meneer wat te ruw voor een t-shirt, ik weet zeker dat hij die sloopt. Nu zei de DA dat ik over 10 dagen terug moet komen en eerder als er wat mis is. Ik ben alleen met mijn domme hoofd vergeten te vragen hoe lang die kap om moet. Is dat ook 10 dagen? De praktijk is inmiddels gesloten dus ik kan niet bellen.
Op bokt is er vast wel iemand die het weet! Vast bedankt!

Goof

Re: Hoe lang kap om na castratie reu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:43

Kan hij niet gewoon zonder kap??

Mijn katertje is toevallig vandaag gecastreerd en die heeft geen kap(je) of shirt of wat dan ook.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:45

De gebruikelijke angst om de wond open te likken. Ik zit nu ondertussen diverse sites van dierenartsen te bezoeken en het merendeel geeft een kap mee. Alleen er staat nergens bij hoe lang...

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:49

ik denk dat hij best wel af kan als je er bij bent ga je weg of voor de nacht doe je hem om
heb bij mijn katten nog nooit een kap om gehad en mijn ouders met de honden ook niet.
gewoon goed opletten en afleiden

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:51

Ja, als we thuis zijn is het uiteraard geen probleem, en vandaag verwacht ik sowieso geen drukte bij meneer i.v.m operatie. Maar vanaf morgen....

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:30

De mijne heeft geen kap om gehad.
Het enige wat ik gedaan heb, toen ik zag dat hij er wat aan likte, is hem een t-shirt aangedaan (achterstevoren) ;)
Veel fijner voor de hond en dan kunnen ze er ook niet meer aan likken.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:33

Bij sterilisatie van mijn teef heb ik ook geen kap omgedaan, ze heeft er ook helemaal niet aangezeten... Ook met weggaan niks om, als ze er niet aan zit als ik er ben, zal ze dat ook wel niet doen als ik er niet ben.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:01

Wij hebben onze reu een boxershort aangedaan (grote reu, duitse dog) en een tshirt (gewoon zoals je hem bij een mens ook aan trekt :D) om daar de boxer weer aan vast te zetten, zodat hij hem niet uittrekt. Als je zo'n ouderwetse boxershort pakt, met die knoopjes aan de voorkant, kun je die openmaken en zijn staart doorheen doen :)

Wij hebben dat gedaan tot de hechtingen opgelost waren. Onze hond vond het allemaal wel best :)

Als hij dat niet wil, kun je altijd als alternatief voor de kap een mooncollar proberen. Ik weet alleen niet of je die op La Palma ook kunt krijgen :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:04

kap in principe omlaten tot dat de hechtingen eruit zijn. voor een kater geen kap is niet zo gek want dat wordt niet gehecht dus kan ie ze dr ook niet uittrekken, wees alsjeblieft voorzichtig met het aflaten die hechtingen zijn er zo uit.... over een dag of 10 mag ie (als het goed is) een heel leven zonder kap verder

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:05

De kap is om te voorkomen dat hij de hechtingen eruit likt of trekt. Als hij er niet aan zit, hoeft hij de kap ook niet om. Dus ff kijken wat hij doet als de kap eraf is en dan bepalen hoe en wat

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:10

naast het feit dat men bang is voor het vroegtijdig verliezen van de hechtingen, is het ook ter voorkomen van iritatie van de huid in de operatie regio. Deze is heel gevoelig. Daardoor raakt deze snel geiriteerd en gaat smetten. Dus vandaar de kap. Je zou ook je dierenarts nog kunnen bellen om te vragen of ze een medical pet shirt hebben. Is een t-shirt speciaal voor honden. Werkt echt geweldig.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:21

Onze honden hebben na de castratie allebij geen kap omgehad, ze keken niet naar de hechtingen om, zelfs niet bij elkaar. Als de kap niet nodig is, waarom zou je de hond er dan mee kwellen. Wel alleen als je er zicht op hebt natuurlijk!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:26

Kap inderdaad 10 dagen op laten. Hechtingen zijn er zo uit, en bij een reu irriteerd dat gebied veel sneller.

Nona_Kuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:27

femke27 schreef:
Ik heb hier op La Palma vandaag mijn reu laten castreren. Uiteraard is hij heel zielig, en dat komt mede door die kap. Wat een vreselijk martelwerktuig. Helaas is meneer wat te ruw voor een t-shirt, ik weet zeker dat hij die sloopt. Nu zei de DA dat ik over 10 dagen terug moet komen en eerder als er wat mis is. Ik ben alleen met mijn domme hoofd vergeten te vragen hoe lang die kap om moet. Is dat ook 10 dagen? De praktijk is inmiddels gesloten dus ik kan niet bellen.
Op bokt is er vast wel iemand die het weet! Vast bedankt!

Haai,

onze Beau is net 12 dagen geleden gecastreerd.
En hij heeft helemaal geen kap gedragen.
Als jouw reu hem had kapot willen bijten dan had hij dat vandaag gedaan.
Wij hebben wel een loopsheidbroekje omgedaan, want de dag erna moesten we een aantal uurtjes weg.
Dit wel na overleg met de DA.
Maar ik zou hem de kap gewoon af doen.
En kijken hoe hij met de wond omgaat.
Hij mag gaan likken, niet te veel.
Maar likken hoort er bij, de heling jeukt, dus dat is logisch.
Verder gewoon een beetje alert wezen.

Succes ermee, en een knuff voor je zieluge mannetje.

Hahaha, zwalkte die van jou ook zo van de slaapdronkenheid?
Beau wilde niet lopen, en struikelde voordurend over zijn eigen benen,hihihi.

Liefs!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:30

Als hij er echt aan zit, dan is het 10 dagen of totdat je op controle gaat bij je dierenarts. Als hij er niet aan zit, of je bent er zelf bij om te corrigeren dan mag hij af. Kap of kraag is niet leuk, maar je moet er even doorheen. Het is namelijk nog zieliger als de wond door het likken gaat ontsteken of open gaat.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:31

ligt er een beetje aan hoe het dier er zelf op reageert,
maar de kap kan eigelijk na 2 dagen meestal af.
Bij ons bij de dierenarts gaven we eigelijk nooit een kap bij zoon operatie. we hadden ze wel altijd klaar liggen voor als ze eraan gaan zitten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:41

Niet? :+
Hier heeft Jua helemaal opengelegen (maagdarmoperatie) en hoefde geen kap.
Zou hem even afdoen en kijken hoe hij zich houd, als hij eraan gaat zitten, dan weer om.
Zolang je erbij bent kan je zelf corrigeren als hij eraan zit, snachts zou ik, iig komende dagen,
nog wel de kap omdoen. Een onderbroek is inderdaad ook een idee, kan ook gewoon een
grote maat onderbroek voor mensen, ff goedkoper dan een speciale loospheidbroek terwijl t een reu is :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 15:23

Bedankt voor de tips en reacties! Heb thuis geen internet, dus kon niet eerder reageren.
Vandaag is hij alweer een stuk actiever dan gister. Vanmorgen heeft mijn vriend enige uren de kap af gedaan maar hij kon er als een politie agent bij blijven, meneer wil met alle geweld aan de wond komen. Een T-shirt aan doen: ik ben ervan overtuigd dat hij die kapot maakt. Hij sloopt alles van stof namelijk, zelfs zijn eigen deken. En hij is nog jong, dus dat zal de sloopdrang wel verklaren.
Dat medical shirt voor dieren zullen ze hier wel niet hebben. Ze lopen hier nogal achter met de operatie. Ben mezelf nog steeds dankbaar dat ik een deken in de auto had gegooid, want Boomer lag bij de DA uit te slapen zonder deken en enorm te rillen....
De wond ziet er wel goed uit nu, maar ik denk dat we die kap er nog maar even omlaten, gezien Boomer zijn enorme drang tot zelfmedicatie.... :D