toxoplasmose bij katten, hoe gevaarlijk is zoiets nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

toxoplasmose bij katten, hoe gevaarlijk is zoiets nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:42

ik verschoon elke dag de kattenbak om eventueel risico te verkleinen maar als de kat uit de bak komt heeft hij toch wat grit aan zn pootjes? dan komt het toch ook in huis? of zie ik dat nou verkeerd..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:10

het zit in de ontlasting niet in het grid
en inderdaad elke dag verschonen, de incubatie tijd is 48 uur, dus als je elke dag maar verschoont heb je geen kans op besmetting :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:16

Vergeet ook niet dat katten niet de enige besmettingsbron zijn, rauwe groenten (uit de tuin) of slecht doorbakken vlees en gezellig tuinieren kunnen je ook toxoplasmose geven.

Iig, als je elke dag de kattenbak verschoont is het risico al heel klein. Je kan ook een matje voor de kattenbak leggen, dat beetje grit dat ze uit de bak slepen komt niet verder dan dat matje.

rosja1

Re: toxoplasmose bij katten, hoe gevaarlijk is zoiets nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:47

ohja dat kan ik ook doen ja. maar de kans dat er ontlasting aan de pootjes in het grit mee naar buiten wordt genomen is dus wel klein?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:49

rosja1 schreef:
ik verschoon elke dag de kattenbak om eventueel risico te verkleinen maar als de kat uit de bak komt heeft hij toch wat grit aan zn pootjes? dan komt het toch ook in huis? of zie ik dat nou verkeerd..

Ik mag hopen dat je wel handschoenen draagt bij het verschonen? Want het word juist afgeraden om de kattenbak als zwange vrouw te verschonen!

rosja1

Re: toxoplasmose bij katten, hoe gevaarlijk is zoiets nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:50

maar ik ben niet zwanger hoor:) .. ik was mijn handen altijd erna.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:50

volgens mij draagt elke kat toxoplasme bij zich toch?
het zit dus niet in de ontlasting maar in de urine en vraag je dit omdat je zwanger bent? want dan moet je echt uit de buurt van die bak blijven wegens het inademen ervan!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:53

Nja, als je niet zwanger bent zou ik me geen zorgen maken om toxoplasmose.
Kans bestaat dat je al ongemerkt een infectie hebt gehad. Voor jezelf is het niet echt gevaarlijk (of je moest een zwakke immuniteit hebben, het is voor de ongeboren baby dat je moet opletten).

Mijn moeder heeft het bij haar eerste zwangerschap laten nakijken en ze bleek antistoffen te hebben. Zonder het te weten was ze dus ooit al eens besmet geweest. Ze heeft er zelf nooit iets van ondervonden, al de kinderen zijn ook normaal en gezond.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:55

oke.. :D
ik vroeg me gewoon af of het gevaarlijk was voor iemand die niet zwanger was(want ik weet dat als je zwanger bent het gevaarlijk kan zijn).