Help! Jonge merel (wel al een tijd uit het nest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Retje

Help! Jonge merel (wel al een tijd uit het nest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 15:56

Hoihoi bokkers! :wave:

Wij zitten nu toch echt met een probleem, het is een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie even de tijd willen nemen om het te lezen..

Vanochtend, zo rond 11 uur, troffen wij een 'dode' merel aan op het balkon, op zijn rug, pootjes naar boven. Nou, dit gebeurt af en toe wel, ze klappen ergens tegen een muur aan van het huis en vallen op het balkon neer. ;( Nou deed mijn moeder de balkondeur open om de was buiten op te hangen, draaide de zogenaamd 'dode' merel zich om een huppelde van het balkon af (zeker wel een paar meter hoog), fladder fladder... Maar lang hield 'ie het niet vol en na een paar seconden, lag hij in de tuin op de grond, weer op zijn rug. Maar ademen, dat deed hij nog wel. Het is nog een jonge merel, zit al flink in de veren, maar je ziet aan de kleur dat hij nog jong is.

Wat ons duidelijk is, is dat zijn evenwichtsorgaan totaal in de war is. Vliegen kan hij niet, dan stort hij om, rondhuppen heeft hij gedaan, maar ook dan valt hij (bijna) om. Wij hebben hem in een grote, kartonnen mandarijnendoos gezet die wij toevallig in de garage hadden staan, met wat kranten als ondergrond. Omdat het zo benauwd is, hebben we er ook een heel klein bakje water ingezet, hoewel we niet het gevoel hebben dat hij daar wat mee doet.. Hij heeft urenlang in de tuin gestaan, (in de hoop dat zijn ouders hem zouden komen voederen, maar waarschijnlijk hebben die hem al zo'n beetje 'losgelaten', maar zelfstandig eten doet hij volgens ons nog niet..) in de schaduw, op een tafel (dus uit het bereik van poezen) en we hebben hem zoveel mogelijk rust gegeven. We zijn dan ook zoveel mogelijk uit zijn buurt gebleven en als we in de buurt kwamen, ons rustig gehouden. Hij is al een paar keer van plaats verwisseld, heeft ook al heel eventjes geslapen (maximaal een kwartier) (oogjes dicht, wel nog op z'n pootjes). Nou begon het vreselijk hard te plenzen en te onweren en hebben wij hem voor het raam binnengezet. Hij heeft dus nog wel genoeg licht. Ook hier, geven we hem zoveel mogelijk rust.

Nou, ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen en ook snappen waarom wij hem in een doos hebben gezet (anders zou hij nu in de buik van een kat zitten, die nogal vaak door onze tuin hupsen).. Nou was mijn vraag, heeft iemand hier enig idee hoe we voor dit arme beestje moeten zorgen (hoe en wat we hem moeten voederen e.d.), totdat zijn evenwichtorgaan weer een beetje goed functioneert? (Als die ooit nog goed gaat werken?)

Alle vragen en opmerkingen zijn welkom, maar houd het alstjeblieft een beetje aardig..
Wij proberen ook alleen maar ons best te doen om dit beestje in leven te houden.

Wie o wie kan mij (en deze merel) helpen?

Alvast bedankt!!! ;)

Trouwens; Wij hebben geen verdere huisdieren en er zijn ook geen 'jonge' kinderen in het huis. :)

Pluttersput

Re: Help! Jonge merel (wel al een tijd uit het nest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:02

Ik zou sowieso even Nickeltje een pb sturen. Haar moeder heeft een opvang, die kan je vast info geven :j
Wat natuurlijk kan is dat hij tegen een raam geknald is, en hersenpudding heeft. Dan zou ik hem in je doos laten zitten, doek eroverheen, en helemaal donker en rustig zetten. Over een uur of 3 nog eens kijken, en kijken of hij weer op kan komen. Anders tot morgen laten zitten, morgenochtend kijken of hij weg kan vliegen, en anders naar een opvang brengen :)

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:03

Misschien een tip om nickeltje te PBen, zij weet er veel van af :)

ediit: Telaat :o

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:06

Bedankt! Dan ga ik die even PB'en.. ;)

@Pluttersput: Ja, dat zouden we kunnen doen, maar af en toe hupst hij een beetje rond en dan verliest hij zijn evenwicht. Dan valt hij weer op zijn rug en komt hij niet meer overeind, kortom; als we hem onder een doek leggen en hem niet in de gaten kunnen houden, zou het kunnen zijn dat hij dus weer ondersteboven ligt en dat hij dan gewoon gaat liggen doodgaan..

edit: Dus ik vind het toch een beetje eng om dat te doen. :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:09

Kan ik me voorstellen, maar zet hem dan ergens met de deuren dicht, in het donker. Wij hadden hier ook een mus met hersenpudding, tegen een raam gevlogen. Viel ook iedere keer om. Na een paar uur in het donker konden we hem gewoon weer loslaten :)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:10

volg dit even benieuwd wat nickeltje zegt

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:15

@Pluttersput; dat zou kunnen ja, kan alles proberen natuurlijk!

Heb Nickeltje gepb't, hoop dat ik snel antwoord krijg.. We zitten inmiddels ook te kijken naar een vogelasiel hier in de buurt. Maar ik zie hier een heel klein beetje tegenop, aangezien ik nog wel is een slechte reactie over dat asiel hoor. (Lees als; ze kijken niet naar de beesten om als ze ze niet speciaal genoeg vinden en laten ze gewoon doodgaan, nou, dat klinkt mij niet zo fijn in de oren..) ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:30

Ik meld me!!

Het verhaal klinkt als een volwassen merel met een hersenschudding. Zet het dier in een donkere doos en laat hem even een aantal uren met rust. Het kan zijn dat zijn duizeligheid weg trekt en je hem vanavond in de schemer weer los kan laten als hij goed op de poten kan blijven staan.
Grote kans namelijk dat hij ergens een nest heeft in je tuin of omgeving.

Maar als hij over een uur of 2 á 3 niet verbeterd zal hij naar een opvang moeten om te herstellen.
Heb je er inmiddels eentje in de buurt gevonden?

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:32

Inmiddels opvang in de buurt gevonden, volgens mij gaan mijn ouders die nu bellen.. Hij is zeker nog niet helemaal volwassen. Hij staat op zijn poten, kan ook aardig hupsen inmiddels, maar valt af en toe nog wel om. Hoor dat de telefoon net wordt neergelegd, ga even luisteren wat er is besloten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:32

Zou hem ook donker en koel wegzetten. Is het beste om hem te laten herstellen. En ik zou zeker een opvang raadplegen qua opvang en voeding.

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:40

@Nickeltje: Okee.. Juistem.. Neemt op met: het vogelasiel. Mijn moeder begint over een merel en die vrouw zegt dat ze inmiddels 92 is en dat ze absoluut niks meer met vogels doet, daarna ramt ze de hoorn op de haak. Erg vriendelijk. Verder is er nergens een vogelasiel in de buurt.. WAAROM neem je dan de telefoon op met ' het vogelasiel??? ' Zucht.

We hebben even goed naar het dier gekeken en zijn erachter gekomen dat zijn pootje ook raar is. Normaal staan de tenen als het ware alle kanten op, maar ze wijzen nu allemaal in een richting, dit is ook een beetje verklaring voor het evenwicht verliezen misschien?

Enig idee wat en hoe we hem kunnen voeren? Aardbei in de doos doet hij niks mee.

Hoor graag van je, wil zo graag voor dit arme beest zorgen. :o

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:41

Welke opvang heb je gebeld?
En in welke regio zoek je? Kan ik even kijken in onze landelijke gids of ik iets in de buurt kan vinden voor je.
Ik zal ook even PB sturen met ons nummer, dan kun je bellen voor overleg.

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:42

Een opvang in Acquoy - Zuid-Holland. (We zoeken het ook een beetje daar in de buurt..)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:43

Wij zitten een half uur van Acquoy vandaan...

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:48

Heb het gezien ja, Eck en Wiel toch..?

Mijn ouders zijn nu eventjes niet thuis, (even naar een winkel), zal als ze thuiskomen even laten weten..

Maar enig idee of er iets is wat de merel op dit moment zou willen/kunnen eten? Of moeten we dat gewoon laten zitten?

edit: had wat gelezen over doorweekt katten/hondenvoer.. En toevallig hebben onze overburen een poes, dus ook kattenvoer.. ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:53

Doet hij zijn bekje voor je open?
Heb je kat of hond? Een stukje vlees doet het namelijk prima of anders een paar opgeweekte brokjes.

Anders kun je even een beschuitje prakken, stuk gekookt ei of wat snippers fruit er door heen prakken, klein beetje water zodat het kleverig is en je er balletjes van kan draaien.

Met een saté prikker ofzo kun je dan een stukje voer in zijn bekje doen.

GA ALSJEBLIEFT NIET MET LEPEL OF PIPET WATER VOEREN!
Daar kan hij zich heel makkelijk in verslikken met alle nare gevolgen van dien.

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 17:02

Wij hebben geen verdere huisdieren, maar onze buren hebben een poes. Moet je dan nog opletten wat voor vlees/brokken het zijn?

En dan moet je dus een klein balletje ervan draaien en op het puntje van een sateprikker doen? (op de stompe kan neem ik aan?) Dan gewoon ervoor houden en zal hij dan toehappen, of iets?

We voeren hem geen water met lepel of pipet of iets! ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:28

Als hij zijn snavel voor je open doet, kun je dat propje er inderdaad zo in doen.
Nu voor nood maakt het niet heel veel uit welk vlees je he geeft, op de lange termijn wel. Maar hij moet nu gewoon even iets eten eigenlijk.

Als je heel handig en dapper bent, en hij doet zijn snavel niet voor je open, kun je de vogel in je hand nemen, je middelvinger, ringvinger en pink om zijn lijfje doen zodat je je duim en wijsvinger en je andere hand vrij hebt.
Dan kun je zijn snavel open wurmen en met duim en wijsvinger open houden en daar met je vrije hand een propje in doen.
Als dat achterin zijn bek zit en je laat zijn bek los, zal hij dat waarschijnlijk inslikken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:32

geef hem maar wormen, dat eten ze in de natuur ook

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:52

Dat zou ik niet doen.
De wormen die jongen in het nest krijgen, zijn door de ouders met de snavel geschadigd, gekneusd en kunnen ze inderdaad gewoon opeten.

Maar als jij nu wormen gaat zoeken en hem die voert en hij eet ze op zonder ze te beschadigen, door gewoon in te slikken, dan kronkelt zo'n worm nog een tijdje in de maag voor hij dood is en kan flinke schade aanrichten.
Dus als je wormen wil geven, moet je die even in stukken knippen omdat te voorkomen, dat is wat ze in de natuur ook eten.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:09

ik heb gister ook een jonge merel opgevongen en ik heb de wormen wel in stukjes geknipt

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 19:44

Het gaat al een stuk beter.. Nog steeds niet optimaal, maar zo in die 'veilige omgeving' van de doos, kan hij voldoende rondhupsen, al valt hij af en toe nog om. Hij heeft net zitten smullen van een aardbei uit de hand (duurde even voordat hij eraan begon, maar het is wel gelukt!) Ik hoop zo, dat het morgen zo goed gaat, dat hij weer lekker naar buiten kan.. :)

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 19:45

@Nickeltje

Bedankt voor al je tips en dergelijke, het heeft me echt geholpen. Als we nog vragen hebben, weet ik bij wie ik kan aankloppen! :D

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:39

Na twee dagen bij ons te zijn bijgekomen, bleek het dat wij het verkeerde telefoonnummer van een vogelopvang hadden. Dit stond op een belangrijke-telefoonnummers kaart, maar dat was dus niet het juiste nummer! Het gaat alweer stukken beter met de merel, hij gaat nu verder bijkomen op een plek waar ze hem echt goed kunnen helpen.

--
Dus hier mag een slotje op. Wel wil ik Nickeltje nog even bedanken voor de goede tips. :D