Konijn heeft last van de hitte...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Konijn heeft last van de hitte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:38

Hoi Bokkers,

Mijn lieve Groot Lotharinger is een echt buitenkonijn maar met dit weer heeft ze erg last van de hitte!
Ze heeft grote delen schaduw in haar hok en haar ren, ondanks dat ze in de shaduw op de koele stenen ligt blijft ze het ontzettend heet hebben.
Haar binnenhalen is echt geen optie, daar wordt ze ontzettend onrustig van( en bovendien lopen er twee jack russels in huis)

Heeft iemand een idee, tip of suggestie om dit hitteprobleem op te lossen?

tita

Re: Konijn heeft last van de hitte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:39

in de garage zetten met bv ventilator of haar af en toe nat maken met washandje? zijn maar opties heb er geen verstand van

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:42

Een steen in de diepvries leggen en daarna bij der in het hok leggen, of ipv de steen een flesje water laten bevriezen.

Misschien een sproeier, zo'n eentje die zo'n waaier effect geeft.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:43

ik hoorde laatst een lege (cola) fles in de vriezer leggen en na enige tijd bij ze in t hok/ren. heb t gedaan voor mijne, in de ren, maar ze deden er niets mee, alleen beetje t vocht op likken := maar bedoeling is natuurlijk dat ze er tegenaan gaan liggen :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:44

Ze zeggen wel eens dat je een konijn geen nat gras mag geven. Maar wat ik deed als het heet was, lang gras plukken en even in de vriezer leggen.
Dan "strooide" ik het uit in de ren, en dan ging nijn daar op liggen. Hij had niet eens de behoefte om het te eten, het was alleen lekker fris om op te liggen.
En het konijn zelf nat maken lijkt me geen optie. Dat water gaat in der vacht zitten, en warmt ook op. Zodat het lichaam de warmte niet meer kwijt kan. Met een sproeier heb je wel aanvoer van "koud" water, maar of nijn dat prettig vindt???

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:45

ruth91 schreef:
ik hoorde laatst een lege (cola) fles in de vriezer leggen en na enige tijd bij ze in t hok/ren. heb t gedaan voor mijne, in de ren, maar ze deden er niets mee, alleen beetje t vocht op likken := maar bedoeling is natuurlijk dat ze er tegenaan gaan liggen :)

Dat zal ik eens proberen, m'n konijn is erg nieuwsschierig dus wellicht doet ze er iets mee :)

@ Kamy, ja ik had ook al m'n twijfels of konijnen nat maken..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:45

Probeer eens een koude natte handdoek op de stenen te leggen?
Onze nijnen gaan er languit op liggen dan.
Als de handdoek niet meer koel genoeg is voor ze, wordt deze netjes naar het hekje gebracht door madam... :o

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:46

Tja, sommige konijnen zijn wel zo gek, maar het was ook maar een voorbeeld voor wat evt. zou kunnen. Niet alle voorbeelden werken namelijk op elk konijn. ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:47

ik heb ook al een geprobeert te sproeien, naja, met zon klein plantenspuitje, bleef gewoon op 1 plek staan zodat ik kon zien of ze er bleven of weg gingen maar ze moesten er niets van hebben dat water :P en lijkt me ook idd dat t opwarmt.. ik doe t wel bij mezelf haha :+ een natte handdoek dacht ik ook al aan idd :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:51

Parasol naast de ren zetten? Dat doe wij altijd bij onze konijnen. Of een doek voor het hok hangen. Met koude flessen moet je oppassen dat ze fles niet té koud is, als ze er aan gaan likken kunnen ze met hun tongetje vastvriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:52

Mijn groot lotharinger heeft precies hetzelfde. Ik heb de stenen natgespoten, het zand ook, er staat een parasol voor de schaduw, flessen gaat ze niet tegen aan liggen. En ze ligt nu echt te hijgen, binnenhalen is hier ook geen optie. Ik ga de natte handdoek eens proberen.

Edit:

Nou, ze vindt het niets, graaft de handdoek gelijk onder en weigert het ding te gebruiken, de rest is het hok in gevlucht :roll:
Afbeelding

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:15

Mijn 2 nijnen ook :j
Heb een handdoek in de vriezer gelegd, een coolpack.
Maar ze doen er niets mee :n
Vinden het alleen maar doodeng :')
Ik ga eens wat nat sproeien proberen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:17

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:19

Ik zet gewoon de parasol op en de ventilator op standje hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:20

Bramasole schreef:
Ik zet gewoon de parasol op en de ventilator op standje hoog.

Dan krijgen ze bij mij hier een zandstorm :D

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:46

Wij hebben nu een parasol er over heen.
Vliegengordijntje tegen de zon.
Kheb hun oortjes nat gemaakt, en er ligt een natte doek in :j

Mindim, bij ons een strostorm :))
Zal eens wat foto's opzoeken :j

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:48

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:49

die van loopt los en ligt nu heerlijk lang uit in de schaduw heeft tot nu toe nog nergens last van.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:50

Kamy schreef:
En het konijn zelf nat maken lijkt me geen optie. Dat water gaat in der vacht zitten, en warmt ook op. Zodat het lichaam de warmte niet meer kwijt kan. Met een sproeier heb je wel aanvoer van "koud" water, maar of nijn dat prettig vindt???

Warmt dat water juist niet op omdat het warmte onttrekt aan het lichaam? Net zoals zweten dat doet.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:51

ik heb destijds bij mijn konijn een open kattenbak gehaald. in zn hok gezet en er vochtig zand in gedaan, helpt verkoelend. geregeld even nat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:56

Mindim schreef:
Die hele riedel kennen we al en zoals je kan lezen helpt het niet ;)

Het is dan de bedoeling dat je daar de discussie voortzet en niet weer een nieuw topic opent, wordt dan toch weer gesloten voor je

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 17:19

Mindim schreef:
Mijn groot lotharinger heeft precies hetzelfde. Ik heb de stenen natgespoten, het zand ook, er staat een parasol voor de schaduw, flessen gaat ze niet tegen aan liggen. En ze ligt nu echt te hijgen, binnenhalen is hier ook geen optie. Ik ga de natte handdoek eens proberen.

Edit:

Nou, ze vindt het niets, graaft de handdoek gelijk onder en weigert het ding te gebruiken, de rest is het hok in gevlucht :roll:

Mijn Lotharinger dus ook, ik heb alle opties van dit topic geprobeerd en de andere topics maar ze doet er niks mee.
Ligt idd te hijgen nu...
Natte handoek was bij mij ook geen succes :n

Iemand nog ideeen verder?

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:30

zand...de mijne ging er altijd in liggen