Nog meer mensen last van een grote zwartetorren/keverplaag?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Nog meer mensen last van een grote zwartetorren/keverplaag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 11:39

Tsjonge hier baal ik dus echt van, overal zitten hier grote zwarte kevers.
Een paar dagen geleden vond ik er al eentje onder mijn kussen maarja dat kan toeval zijn, de volgende dag zat er echter weer eentje onder en 's avonds nog eentje op de deur.
Tsja kan gebeuren dus beesten weggehaald en verder gaan slapen.
Nou word ik vanmorgen wakker en wil mijn sokken aandoen, komen daar gewoon 3 dikke kevers onderuit gelopen!
Ondanks dat ik me keiberoerd voel toch maar ff gaan checken of er nog ergens kevers zaten en jawel hoor, zo'n beetje alles wat ik optilde daar kwamen er onderuit!
Stofzuiger erbij en heel m'n kamer op z'n kop gezet, helaas kan ik het bed niet alleen optillen dus moet nu ff wachten totdat manlief thuis is en mij kan helpen.
Ben nu maar op de bank in de kamer gaan liggen :n
Nou vroeg ik me dus af of er nog meer mensen last van hebben?

Yessy

Re: Nog meer mensen last van een grote zwartetorren/keverplaag?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:44

Je bedoelt van die kevers met die 'kleefpootjes'? Mijn ouders hadden ze vorig jaar in hun nieuwbouwhuis overal zitten, vreselijk irritant.

Eigenlijk hebben we ze gewoon geduldig allemaal buitengezet, en eind van de zomer was het over. Hopen dat ze dit jaar niet terugkomen!

Domme beesten zijn het trouwens wel, ze vallen constant vanaf het plafond naar beneden en liggen dan op de grond te spartelen tot grote vreugde van de kat :D

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 12:30

Geen idee of ze kleefpootjes hebben, ik heb er inmiddels eentje gevangen en in een potje gestopt dus zal eens gaan googlen wat voor soort kever het is.
Hij heeft iig 6 pootjes en van die voelsprietjes, is helemaal zwart en heeft een soort schild op zijn rug.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:07

Mat zwart, gegroeft schild en een beetje een slurfje aan zijn koppie? Snuitkever. Eventueel, als het beestje bijna 2 cm (!) groot is: meelwormkever.

Glad, glanzend schild, beetje vettig waardoor je zo'n kleurenprisma ziet? Elzenhaantje.

Ik gok op de snuitkever. Horen in de tuin, kunnen binnen weinig kwaad, maar zijn vernietigend voor alle planten. Vreten alles en vermeerderen als konijnen......

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:10

mmm bah, hoe groot zijn ze?
kun je er een foto van maken toevallig, wil ze welleens zien :o

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:12

Gatver, ik moet er niet aan denken. Ik denk dat ik in jouw geval bij de buren was gaan wonen. ;(
Hopelijk is het gauw over en kom je er achter wat het is... Ik kan je in elk geval niet helpen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:17

iris17 schreef:
Geen idee of ze kleefpootjes hebben, ik heb er inmiddels eentje gevangen en in een potje gestopt dus zal eens gaan googlen wat voor soort kever het is.
Hij heeft iig 6 pootjes en van die voelsprietjes, is helemaal zwart en heeft een soort schild op zijn rug.

Komt ze bekend voor,
ben er in 2 dagen 2 tegen gekomen.

1 lag op de vensterbank op de slaapkamer op zijn rug, die heb ik gevangen en buiten vrij gelaten :+ .

de 2e vloog in de keuken en liep zo het afvoer putje in }:0 .

Ik heb het er niet zo op.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:22

Wij hebben/hadden ze met redelijk grote getale buiten. Sindsdien mogen de kippen ( waarvan 1 met kuikens) scharrelen in de tuin. Moet zeggen dat dit heel wat oorkruipers, pissebedden en kevers scheelt. De tuin wordt wel enigzins overhoop gehaald maar ja dat nemen we maar voor lief dit seizoen............

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:49

ReJo schreef:
mmm bah, hoe groot zijn ze?
kun je er een foto van maken toevallig, wil ze welleens zien :o

Ze zijn behoorlijk groot, zo'n 1 tot 2 cm.
Ik heb er eentje gevangen en een paar foto's gemaakt, helaas zijn ze niet helemaal duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Als ik op internet ga speuren vind ik verschillende vergelijkbare foto's, ik denk dat het hier om de meeltor gaat.
Deze foto vond ik nl bij de beschrijving van de meeltor.
Afbeelding

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:52

Sabine_Duco schreef:
Gatver, ik moet er niet aan denken. Ik denk dat ik in jouw geval bij de buren was gaan wonen. ;(
Hopelijk is het gauw over en kom je er achter wat het is... Ik kan je in elk geval niet helpen.

Haha, nou dat was bij mij ook zo'n beetje m'n eerste reactie.
Gelukkig heb ik ze alleen nog maar in de slaapkamer aangetroffen maar heb inmiddels wel m'n hele slaapkamer gepoetst, alles aan de kant gehad en m'n nachtkastje en kledingkast uitgeruimd.
Tot nu toe lijkt het erop dat ze vooral graag op de grond onder bv kledingstukken gaan zitten.
Heb ook de hele boxspring uit elkaar gehad maar daar niks gevonden.
We gaan buiten maar eens kijken of daar een verlaten vogelnestje is want daar schijnen ze vaak uit te komen een aangezien onze deur vd slaapkamer onder de dakgoot zit.....

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:55

Mmm...ik zie ze wel regelmatig ergens op stal en de buurman vroeg ookal of we er last van hadden , maar heb bij ons in huis of tuin nog geen kevers gezien.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:29

Voor de Rambo's onder ons:

Beschikbare bestrijdingsmiddelen:
Spritex Pyrethrin 12/30 -
Insectenbestrijding in opslag-, bedrijfs- en verblijfsruimten. Bestrijdingsmiddel tegen cacaomot, kakkerlak, kalanders, meelkever, motten, muggen, tabakskever, tapijtkever en -larve, vliegen en vruchtmotten.

Maar:
Schadelijk bij inademing. Kan longschade veroorzaken na inslikken. Door inslikken en daaropvolgend braken, kan het product in de longen komen. Dit kan leiden tot verstikking of chemische longontsteking. Herhaalde blootstelling kan een droge en gebarsten huid veroorzaken.

Risico’s voor de veiligheid : Kan bij gebruik een ontvlambaar/ontplofbaar damp/luchtmengsel vormen.

Risico’s voor omgeving : Oppervlaktewatervervuilend. Zeer giftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatische milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

Kortom: zal wel niet zomaar te koop zijn en de vraag is of het middel niet erger is dan de kwaal.....

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:50

LZP --> BB