Ik begrijp het gedrag van mijn hond niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Ik begrijp het gedrag van mijn hond niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:04

Ik had al een topic geopend over dat mijn oudste hond Farah een kruising stafford van ongeveer 5 jaar in huis aan het graven was:
[BB] Hond graaft in huis

Dat was dus enkel het begin, de vloer onder mijn bureau is ondertussen gesloopt door het graven en nu graaft ze vrolijk verder op het tapijt wat onder het zeil ligt.
Buiten in de tuin heeft ze het voor elkaar gekregen om de stoeptegels los te krijgen en daar in het zand een gat te graven, de hele tuin ligt onder het zand.
Ze ligt constant onder een tafel, binnen onder het bureau, in de tuin onder de tuintafel of stoel en als we bij een losloopveldje zijn kruipt ze ook daar het liefst onder het bankje.
Terwijl ze eerder nooit echt wilde spelen kan ze er nu geen genoeg van krijgen, eerder speelde ze met onze andere hond van 6 maanden mee maar nu is zij degene die onvermoeibaar door wilt gaan en constant speeltjes door het huis heen zeult. Wil de andere hond niet spelen komt ze wel naar ons toe met een bal om vervolgens naar de voordeur te gaan.
Kritisch bekeken of we wel voldoende met haar speelde en naar buiten gingen, maar ze is minimaal 2 uur per dag buiten te vinden, soms een kort rondje soms zitten we ook rustig een uur buiten.
Maar als we dan buiten zijn en niet met een balletje aan het gooien zijn of een tak in de buurt om te slopen gaat mevrouw heel demonstratief liggen en komt niet van haar plek af, ja ook aangelijnd.
Uiteraard wordt dit gedrag niet geaccepteerd en krijgt ze ook zeker niet opeens een balletje, ook zonder moet ze mee lopen en luisteren zonder geouweho*r.
Ze loopt dan duidelijk met tegenzin mee, ze sjokt en knort dat ze het er niet mee eens is (wordt korte metten mee gemaakt, pikken we hier niet).

Ze eet goed, drinkt goed, ontlasting is goed, oogjes zijn helder, tandvlees ziet er netjes uit evenals de rest van het gebit, aan de pootjes hebben we ook niets kunnen ontdekken. Ontwormt en ontvlooit, extra vitamine gegeven.
Uiteindelijk toch naar de dierenarts gegaan maar ook deze zegt dat ze verder niets bijzonders kan ontdekken, ook in het bloed niets bijzonders te vinden.
Tja maar waar komt het idiote gedrag opeens dan vandaan?

Recent voordat ze begon met graven is er niets in huis veranderd, het enige wat veranderd is, is dat zij steeds beter op andere honden reageert.
Ik heb haar uit het asiel en ze had de stempel agressief naar andere honden.
Dat is verleden tijd, met veel geduld, liefde, letterlijk bloed zweet en een boel tranen is het nu een vrij sociale hond die als ze geen contact wilt met honden zich terug trekt ipv zich laat opfokken en zich luidkeels laat horen.

Net lag ze weer onder het bureau te graven, heb haar er onder vandaan getrokken, NEE gezegd en de boel zo gezet dat ze er niet bij kan.
Vervolgens gaat ze hartstikke lief bij de andere hond liggen en elkaar liggen knauwen, boos wordt ze dus ook niet als je haar weg haalt.

Ik weet alleen echt niet in welke hoek ik dit gedrag moet gaan zoeken :n
Slopen uit verveling al aan gedacht, maar er valt hier genoeg te slopen en ze blijft overal van af behalve van die vloer.
Frustratie, ik zou niet weten waar ze van gefrustreerd moet zijn, ik ben hele dagen thuis, ze komt vaak genoeg buiten, kan binnen of buiten zitten wat ze maar wilt.
Schijnzwanger, de symptomen zouden max. 6 weken na de loopsheid moeten verschijnen en daar zitten we dik overheen. Het is ook verder niet dat ze speeltjes verzamelt onder de tafels of verdikking van buik/tepels heeft.
Dominantie, ze luistert verder super, ik kan haar dus ook gewoon weg sturen zonder gebrom en nee is ook nog steeds nee.

Is er iemand op bokt die enig idee heeft waar dit vandaag kan komen?
En of we er goed aan doen om haar steeds overal onder vandaan te plukken en haar ''aanpakken'' met de instelling niet piepen je gedraagt je maar.

Gedragstherapeut hebben we overigens al wel aan gedacht maar mijn ervaringen daarmee zijn nou niet echt om te juichen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:11

Eerste waar ik aan moest denken in schijnzwanger, of een andere "hormoonstoornis".
Heb je trouwens ervaring met dierentolken oid?
Ik zeg niet dat ze altijd zinvol zijn, maar misschien kan je iets verklaren?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:21

Hormonaal hebben wij idd ook in ons achterhoofd, dierenarts zij ook dat we anders contact op moesten nemen met de vorige eigenaar om te vragen of ze dit gedrag eerder heeft vertoond maar het asiel is niet bereikbaar t/m volgende week.
Dierentolk, tja ik geloof er niet echt in. Heb wel eens het e.e.a. gelezen en ik zie vaak dezelfde standaard zinnetjes voorbij komen :)

Op dit moment vind ik het vooral heel moeilijk te bepalen of ik haar moet laten graven in de tuin zodat ze toch kan doen wat ze graag wilt doen. Maar weet niet of ik er goed aan doe.

Iris82

Re: Ik begrijp het gedrag van mijn hond niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:23

siskeh: ik dacht inderdaad ook aan schijnzwanger...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:25

@nijn: ik herken de standaard zinnetjes, geloof zelf dat je bij een goede dierentolk wat anders vind, mn ervaring leert dat ook.
Vind het persoonlijk ook niet eerste keus, liever zelf opzoek en puzzelen dan meteen naar een tolk en dat klakkeloos overnemen :o
Ik weet niet wat er hormonaal zou kunnen spelen, maar je zou anders naar een holistische dierenarts kunnen gaan, in de hoop dat hij toch verder kan kijken.
Wat er ook in mijn achterhoofd speelt is kanker in het "hormonale" gebied, het is maar een wilde gok, maar zou dat dit gedrag niet kunnen veroorzaken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:28

Staat ook in mijn eerste post dat we hebben gedacht aan schijnzwanger, maar ze is in Februari loops geweest, dan zou toch uiterlijk in Maart de verschijnselen moeten beginnen?

Tja kanker, we weten dat ze een soort van gezwel in haar maag heeft enkel is deze goedaardig en niet kwaadaardig en op advies van de DA niet laten verwijderen.
Hebben we ook nu naar gevraagd maar de kans is minimaal dat ze daar last van heeft.
Ik ga eens verder google gebruiken om te kijken naar hoe het met hormonen zit bij honden. :j

Het is overigens niet dat ik een dierentolk geen kans wil geven hoor, maar het kost allemaal klauwen vol met geld en ik besteed dat liever aan een echte oplossing dan iets wat niet te controleren is :)

Edit:
Ik kreeg een pb over Bach Bloesem, wij staan zeker open voor natuurlijke (rustgevende) middelen maar niet voordat de oorzaak bekend is of we iig alles op alles hebben gezet om dat te ontdekken. Dit omdat het m.i. niet goed is om iets te gaan onderdrukken zodat het niet meer zichtbaar is maar nog wel aanwezig. Geen idee hoe ik dat anders moet uitleggen :)
Laatst bijgewerkt door Nijn op 01-07-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:30

Tumor in de maag lijkt me niet de oorzaak voor gedragsveranderingen..

Maar ik kan me voorstellen dat er iets is waardoor de schijnzwangerschap langer blijft hangen..

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:36

Plast ze veel? Drinkt ze veel?
Dit gedrag lijkt namelijk op het gedrag dat honden kunnen hebben bij een baarmoederontsteking!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:36

Ik "werk" met bach bloesems, maar kan daarmee dit ook niet "oplossen"
Het werkt sowieso iets anders, je kan niets "onderdrukken" of whatever.
Al is er wel een remedie die gebruikt kan worden voor PMS-achtige problemen/depressies. maar ik zie toch echt liever dat eerst alles lichamelijk wordt uitgesloten.
Als je eerst met bachbloesems bezig gaat en daardoor afwacht en het blijkt wél iets anders te zijn zou ik dat heel erg vinden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:43

Plassen en drinken is niet anders dan normaal, met het warme weer drinken ze allebei iets meer dan op koudere dagen, maar niet dusdanige hoeveelheden dat ik denk goh dat is niet goed.

Trouwens bedankt voor het meedenken, ben hier echt blij mee :j
Laatst bijgewerkt door Nijn op 01-07-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:43

Graven is zowoezo ongewenst gedrag, ook in tuinen niet toestaan of je moet er geen problemen mee hebben dat ze je tuin omgraven, dan zullen ze dit ook bij de buren doen, die zullend at minder leuk vinden dus ongewenst.
Als ik mijn bul eenmaal laat graven in bv een park (Omdat ik het wel grappig vindt zoals ze koelte zoekt of een balltje wil begraven) zie ik dat het het zich verplaatst naar huis, dus mijn tuin.
Niet leuk dus, als ik jou was zou ik dat graven radicaal af gaan leren, moet wel mogelijk zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 12:47

Chiqa het gaat niet alleen om het graven ;)
Ze graaft verder nooit buiten terwijl ze op meerdere plekken los loopt, het is puur in huis en in de tuin.
Het gaat mij er om dat het graven in huis iets is wat ze wilt doen, al zou ik het op deze manier bijna omschrijven als moeten, en ik gewoon overal over begin te twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:03

Ik kan dit ook niet peilen :n

Nu heb ik altijd reuen gehad, dus moet eerlijk zeggen dat ik ook de symptomen van een baarmoederontsteking ook niet ken. Ik zou zeggen, ga naar een tweedelijns DA, laat een bloedje trekken, urine opvangen, laat idd de baarmoeder en de tepels controleren (ze is nog intact, begrijp ik uit je verhaal).

Ze komt mij ook niet neurotisch of gestressed over, vandaar dat ik het ook niet begrijp.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:33

Kan het zijn dat de tumor inmiddels is uitgezaaid? Naar haar baarmoeder oid?
Ze doet me inderdaad denken aan een schijnzwangere hond, waarvan de hormoonhuishouding compleet van slag is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:34

Is dit niet gedrag wat bij de vorige eigenaren niet is afgestraft? Wat nu pas naar boven komt ofzo? Ik zou het verder ook niet weten, al mijn suggesties zijn al genoemd.

Dierentolk kost misschien wat geld, maar het helpt echt. Meerdere verhalen gehoord, ben er ook bij geweest en het is echt indrukwekkend. Geen standaard zinnetjes.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:23

Macy ik heb werkelijkwaar geen idee, ze heeft 2 jaar in het asiel gezeten en haar geschiedenis daarvoor is onbekend.

Ze heeft nog 1 keer liggen graven en vervolgens was ze het zeil aan het kapot bijten, heb dr goed op dr flikker gegeven en sindsdien heeft ze het niet meer gedaan. Althans binnen, op de tegels in de tuin doet ze het nog wel.

Schijnzwangere hond, alleen het graven komt overeen.
Geen verdikking bij haar buik te zien, tepels zijn ook zoals ze altijd zijn. Er liggen hier meer dan genoeg speeltjes en ook die neemt ze niet mee naar de plaatsen waar ze wilt graven, enkel haar bal wil ze mee naar buiten.

Ik heb nu een andere DA aan de telefoon gehad en die zegt dat hij precies hetzelfde zou doen als wat mijn eigen DA heeft gedaan.
Zijn advies is om het nog even aan te kijken, het zit er aan te komen dat ze loops wordt (eind Juli) en misschien dat het gedrag daar van komt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 12:45

Schiet mij maar lek, gisteren heeft de mevrouw de hele dag niets geks gedaan en deze ochtend heeft ze zelfs de pup gecorrigeerd die bedacht dat het zeil wel verder gesloopt kon worden.
Nu maar hopen dat het gedrag ''gewoon'' een opvlieging was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:29

Apart joh :D

Misschien was het toch iets hormonaals, lijkt me eigenlijk wel, jouw hond staat me niet bij als een probleemhond.