honden > de ziekte van lyme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

honden > de ziekte van lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 18:52

Ik was er altijd van overtuigd dat ik een teek zo snel mogelijk bij mijn hond moest verwijderen omdat zij anders de ziekte van Lyme kon krijgen. Toen stond er in de krant dat honden deze ziekte helemaal niet konden krijgen, dus was ik wat minder bezorgd hierover geraakt. Nu ken ik een hond die voor de ziekte van Lyme behandeld wordt?! Ik ben dus internet gaan afstruinen en de ene site zegt dat ze de ziekte wel kunnen krijgen en de andere site zegt van niet..

Wie weet hoe dit zit?!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 18:58

Honden kunnen zeker ziekte van Lyme krijgen, het uit zich alleen anders dan bij de mens. De hond (kat en andere dieren) krijgen er gewrichtsontstekingen van die ook wel eens samen met rode plekken op de huid gezien wordt.

[edit] Dierenkliniek Lemmer heeft er altijd hele mooie uitleggen over: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ekten.html

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:08

Volgens mij DA kunnen ze het idd ook krijgen.
Ik vond op een gegeven moment een volgezogen dooie teek in de waterbak van mijn honden. De honden nagekeken en inderdaad, 1 van de honden had een bult op zijn keel. Ik heb de dierenarts gebeld ( op zaterdag) en van hem moest ik toch meteen langskomen voor antibiotica uit voorzorg. Tot overmaat van ramp bleek mijn hond ook nog allergisch te zijn voor tekenbeten. Hij werd compleet he-le-maal gek van de jeuk.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:09

De meeste honden die gebeten worden met een geïnfecteerde teek zullen echter nooit de ziekte van Lyme krijgen.

Citaat van dierenkliniek Lemmer, ik begrijp hier dus uit dat het WEL mogelijk is, maar zelden voorkomt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:25

Klopt. Dieren zijn er minder gevoelig voor dan mensen.

Neej

Re: honden > de ziekte van lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:51

Mijn DA zei laatst dat honden het wel kunnen krijgen, maar dat de kans een flink stuk kleiner is dan bij mensen. Katten schijnen het helemaal niet te kunnen krijgen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:44

Honden zijn zeer gevoelig voor lyme, borreliose. Bij ons in de praktijk hebben we al vele gevallen gehad waaronder die van me zelf.

Dus dat ze het niet kunnen krijgen is grote onzin helaas. Ook Babesiose kunnen ze krijgen, hieraan sterven ze vaak al snel.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:46

Ik heb ook altijd begrepen dat ze er wel degelijk gevoelig voor zijn idd!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:31

Ja en het komt steeds meer voor daar 8 van de 10 teken besmet is. Zeker hier in het grensgebied NL/Dld. Hier worden ze heel strak tegen teken behandeld. Mijn hond heeft al meerdere malen rode kringen gehad.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:43

Zeker wel dat de hond het kan krijgen. Voorral in gebieden waren de teken besmet zijn met Lyme, kunnen ze het krijgen.
De katten zijn er absoluut niet gevoelig voor en kunnen het dus ook niet krijgen.