Problemen met goudvissen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LePapillon

Problemen met goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:22

Ik heb vier goudvissen in een grote kom: twee oranje en twee witte met een rode kop.

Vorige week maandag kwam ik 's avonds thuis en toen lag 1 van mijn witte goudvissen op zijn rug, maar hij ademde nog wel!
Toen is mijn vriend de volgende dag gelijk naar de dierenwinkel gegaan. Die man vertelde hem dat mijn vis op zijn rug ligt, omdat hij lucht in zijn buik had.
Doordat ze naar het voer op het water moesten happen, kreeg hij te veel lucht binnen en daar konden die witten niet tegen zei hij.
Hij heeft mijn vriend toen ander voer meegegeven. Van die korrels die naar beneden zakken.

Maar ik ben daar helemaal niet blij mee!
Ten eerste eten ze het niet op en ten tweede kan ik mijn kom om de dag verschonen, omdat het water hartstikke vies wordt..
Daardoor zit er (denk ik?) weer geen zuurstof in het water en happen ze alsnog lucht. Vanmiddag lagen er 3 op hun rug!
Ik heb toen gelijk de kom weer verschoont en nu doen ze het gelukkig allemaal weer..

Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

QueelensJarig

Re: Problemen met goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:32

Aj dat is wel erg vreemd dat ze allemaal ondersteboven gaan liggen zeg.
Kan je niks op google vinden o.d.?

Maar lijkt mij dat er wel zuurstof in het water zou zitten hoor je hebt er toch van die plantjes in? zolang er voldoende licht bij kan komen zit er wel zuurstof in je water lijkt mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:38

Hoe groot is die kom?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:39

Om dit te verhelpen zet je ze best in een grotere bak (min 1 meter) inclusief filter en pomp, zodat het water zuiver en gezond blijft voor je vissen om in te leven.
Hoe kleiner je kom / bak, hoe moeilijker om een gezond evenwicht te bewaren.

Succes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:40

LePapillon schreef:
Ik heb vier goudvissen in een grote kom: twee oranje en twee witte met een rode kop.

Vorige week maandag kwam ik 's avonds thuis en toen lag 1 van mijn witte goudvissen op zijn rug, maar hij ademde nog wel!
Toen is mijn vriend de volgende dag gelijk naar de dierenwinkel gegaan. Die man vertelde hem dat mijn vis op zijn rug ligt, omdat hij lucht in zijn buik had.
Doordat ze naar het voer op het water moesten happen, kreeg hij te veel lucht binnen en daar konden die witten niet tegen zei hij.
Hij heeft mijn vriend toen ander voer meegegeven. Van die korrels die naar beneden zakken.

Maar ik ben daar helemaal niet blij mee!
Ten eerste eten ze het niet op en ten tweede kan ik mijn kom om de dag verschonen, omdat het water hartstikke vies wordt..
Daardoor zit er (denk ik?) weer geen zuurstof in het water en happen ze alsnog lucht. Vanmiddag lagen er 3 op hun rug!
Ik heb toen gelijk de kom weer verschoont en nu doen ze het gelukkig allemaal weer..

Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Het probleem is onderandere dat ze in een kom zitten. Omdat het water oppervlak in verhouding tot de hoeveelheid water heel klein is vind er maar weinig gaswisseling plaats.

Verder hebben goudvissen minimaal 40 liter water per stuk nodig, en een aquarium van minimaal 120 lang. Ze worden zo'n 30 cm lang. Hierdoor zijn ze eigenlijk niet te houden binnen. Ook moet je een vrij sterk filter hebben omdat goudvissen ontzettende vervuilers zijn.

De zinkende korrels hebben ze idd echt nodig, drijfvlokken zijn echt slecht voor ze. Je vissen hoeven maar 1x in de 2 dagen eten en dan nog niet meer dan ze in 2 minuten opeten. Alles wat blijft liggen voer jij dus teveel.

Ik raad je aan om het volgende topic te lezen [BB] De waarheid over goudvissen En je dan te bedenken of je ze niet beter weg kunt geven aan iemand met een grote vijver (nu is dé ideale tijd omdat het water lekker op temperatuur is.)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:41

Tja heel eerlijk is dit niet zo gek, goudvissen horen niet in een kom :)
De gemiddelde goudvis kan met gemak 20cm halen, en heeft dus een flink aquarium nodig.
Daarnaast dagelijks waterverversen, ik zou eens beginnen met een filter, heeft ieder aquarium nodig :)
De korrels die zinken zijn overigens wel goed voor deze vissen!
Als ik me niet vergis heeft er iemand op BB een heel stuk geschreven over het houden van goudvissen, gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen :)

Edit: Topic was dus van Vjestagirl :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:36

Dat topic van Vjestagirl even doorlezen inderdaad :j
Ook nooit heel de kom in 1 keer verschonen trouwens!