MerleXmerle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

MerleXmerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:15

Puur nieuwsgierigheid hoor, niet dat we ooit van plan zijn met 2 merles te fokken.

Maar stel je koop een pup uit een nest waarvan 1 van de ouders merle is, en er in het nest ook merle pups zitten. De pup die je koopt is geen merle.

Na een tijd besluit je je pup te laten dekken door een merle reu. Nu weet ik dat je merle niet met merle mag kruisen. Maar draagt jouw pup dan ook merle met zich mee?
En heeft het dan risico's voor de pups die uit deze combinatie komen?

Misschien een beetje raar omschreven, maar hoop dat iemand snapt wat ik bedoel. Vroeg me dit al een tijdje af, misschien dat iemand het me uit kan leggen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:35

Ik weet niet precies hoe merle vererft.

Maar als 't goed is, is Merle dominant.

Er vanuit gaande dat de reu Merle is met een Merle en een niet merle ouder. De reu is dus Merle en draagt het niet Merle gen. (ligt ook weer aan de genen van die ouders maar laten we het even simpel houden :+ )
De teef is gewoon niet merle

We noemen Merle even: M (dominant dus hoofdletter) en niet merle: m

Groot ouders: mm x mm Mm x mm
Ouders: mm x Mm
De pups kunnen dus: mm worden of Mm.

mm is geen merle en Mm is merle en draagt het niet merle gen.

Ze kunnen dus niet niet-merle zijn en het wel dragen. Als ze het gen bij zich hebben zijn ze ook meteen Merle.

Ik dénk dat het zo zit, maar ik weet niet zeker of Merle anders vererft.

Pollewoppy

Re: MerleXmerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:38

Als merle idd dominant is heb je gelijk.
Ik weet niet hoe het zit. Heb wel een keer een artikel gelezen over merle en fokken. Heb het artikel helaas niet meer.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:44

"Feit blijft dat merle fokken gevaarlijk kan zijn. Merle is niet altijd zichtbaar, dus er kan nog steeds 'per ongeluk' merle x merle gefokt worden met dus wel puppies met afwijkingen tot gevolg... "

Merle is een dilute gen, dat betekend dat de vachtkleur verdund wordt, vacht die anders gewoon donker zou zijn. De blauwe kleur die bij veel honden voorkomt is ook een dilute. Bij Merle is deze dilute echter niet over de gehele vacht tot uiting gekomen maar bij sommige plekken. Dit veroorzaakt het vlekken patroon op de hond. Merle is een enkelvoudig dominante eigenschap, wat betekend dat een hond aan een allel genoeg heeft om de eigenschap tot uiting te brengen.

"Merle is geen kleur maar een vachtpatroon het kan dus in alle kleuren voorkomen. Echter komt het niet bij alle kleuren tot uiting. Bij lichte kleuren zoals geel of wit zie je Merle niet. Het fenotype van de hond is dan gewoon een solide kleur. Echter in hun genotype komt wel het Merle gen voor."

"Hoe doe je dat dan verantwoord Merle fokken? Het antwoord hierop is eigenlijk vrij simpel zorg dat je alleen enkelvoudige Merles fokt. Dit doe je door een Merle combineert met een hond met een solide kleur. Je hebt dan wel een stuk minder Merle hondjes in een nest maar je weet wel zeker dat ze allemaal gezond zijn en daardoor meer kans hebben op een gelukkig, probleemloos leven."

Bron: http://famousfalcon.wordpress.com/2010/01/29/merle/

Hieruit blijkt dus dat de pup wel degelijk merle kan zijn, maar dat het aan de buitenkant niet zichtbaar is. Dan is er wel degelijk een risico als je gaat fokken met deze hond en als partner een merle kiest. Als je dus niet zeker weet of de pup het Merle gen draagt, zou je dus niet moeten kiezen voor een andere merle als partner.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:54

Hmm oke.. :P

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:01

Ik zou heeeeel erg uitkijken met Merle.. ;)

Je moet echt heel goed de lijnen uitpluizen voor je gaat fokken. Desnoods hulp vragen van andere fokkers.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:10

Pollewoppy schreef:
"Feit blijft dat merle fokken gevaarlijk kan zijn. Merle is niet altijd zichtbaar, dus er kan nog steeds 'per ongeluk' merle x merle gefokt worden met dus wel puppies met afwijkingen tot gevolg... "

Merle is een dilute gen, dat betekend dat de vachtkleur verdund wordt, vacht die anders gewoon donker zou zijn. De blauwe kleur die bij veel honden voorkomt is ook een dilute. Bij Merle is deze dilute echter niet over de gehele vacht tot uiting gekomen maar bij sommige plekken. Dit veroorzaakt het vlekken patroon op de hond. Merle is een enkelvoudig dominante eigenschap, wat betekend dat een hond aan een allel genoeg heeft om de eigenschap tot uiting te brengen.

"Merle is geen kleur maar een vachtpatroon het kan dus in alle kleuren voorkomen. Echter komt het niet bij alle kleuren tot uiting. Bij lichte kleuren zoals geel of wit zie je Merle niet. Het fenotype van de hond is dan gewoon een solide kleur. Echter in hun genotype komt wel het Merle gen voor."

"Hoe doe je dat dan verantwoord Merle fokken? Het antwoord hierop is eigenlijk vrij simpel zorg dat je alleen enkelvoudige Merles fokt. Dit doe je door een Merle combineert met een hond met een solide kleur. Je hebt dan wel een stuk minder Merle hondjes in een nest maar je weet wel zeker dat ze allemaal gezond zijn en daardoor meer kans hebben op een gelukkig, probleemloos leven."

Bron: http://famousfalcon.wordpress.com/2010/01/29/merle/

Hieruit blijkt dus dat de pup wel degelijk merle kan zijn, maar dat het aan de buitenkant niet zichtbaar is. Dan is er wel degelijk een risico als je gaat fokken met deze hond en als partner een merle kiest. Als je dus niet zeker weet of de pup het Merle gen draagt, zou je dus niet moeten kiezen voor een andere merle als partner.

Uit dit verhaal zou je dus kunnen opmaken dat merle een ressesieve (niet dominante) factor is en 'niet merle' dominant. Zo kan een hond dus een genen paar hebben Nn (N=niet merle, n = merle) en dus niet merle zijn maar wel het merle gen bij zich dragen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:24

Merle is wel dominant maar kan zich zo minimaal uiten dat het niet te zien is

en in die tekst hebben ze het over gele en witte merle honden, deze zijn dan wel merle maar je ziet het gewoon niet omdat de kleur ze licht is dat er niks te verdunnen valt(merle verdunt)

@ts, er is een simpele oplossing voor: testen op merle :)
Laatst bijgewerkt door Van op 30-06-10 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:29

Ik weet echt niks van kleuren maar vroeg me af waarom MerlexMerle een risico met zich meebrengt met het fokken?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 00:30

ernstige oor en oog problemen
lees de site die pollewoppy poste maar eens door ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:00

annepardoes: nee hoor, merle is zoals Vajente uitlegt wel dominant. Staat ook in de tekst, tweede alinea, laatste regel. Het komt alleen niet altijd tot uiting in het uiterlijk. Dat legt Vajente goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:01

Vind merle echt verschrikkelijk om aan te zien wist niet dat het ook zoveel problemen gaf, is het een fokfout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:19

Enkelvoudig merle is geen fokfout, ik heb begrepen dat een verdunning spontaan kan optreden. Echter schijnt er wel redelijk goed op te testen te zijn. Dubbel merle (dus vader en moeder hebben het merle-gen) is wel degelijk een fokfout, omdat er op te testen is, en het vaak ook te zien is.
Verder geeft het de eerder genoemde gehoor- en gezichtsproblemen. Enkelvoudig merle geeft daar geen risico op.

Persoonlijk zou ik niet met merle willen fokken, merle wat spontaan optreedt is prima uiteraard (want altijd enkelvoudig), maar het risico van met merle fokken is mij wat te groot. Ik fok sowieso liever niet met honden met te weinig pigment. Kleur is bij honden veel meer als alleen maar kleur......