Ik zit met een probleem, al een hele tijd eigenlijk.
Mijn duitse herder, Nestor, kocht ik toen hij 1 jaar oud was ( hij stond op marktplaats aangeboden ).
Nestor was in het begin totaal geen makkelijke hond, ben er mee op cursus geweest + prive les, gelukkig is het nu een hele andere hond ( na zeker ruim een jaar trainen ) , het is echt mijn mannetje!
Alleen nu het probleem; nestor is niet rustig te krijgen als hij mee naar stal mag.
Hij gaat al sinds dat hij bij mij woont mee naar de paarden, toen hij nog maar kort bij mij was had ik een verzorgpaard, ook bij dat paard was hij in het begin ENORM enthoussiast, helaas voor hem had dat verzorgpaard er al heel snel genoeg van en heeft hem toen een flinke klap gegeven.
Daarna was hij altijd rustig bij dat paard, niks aan de hand dus.
Helaas is dat paard toen verkocht en ging ik mijn zus mee helpen met haar shetlanders.
Deze shets verzorg ik nu alweer een jaar.
Ook van deze shets heeft hij al verschillende tikken gehad, maar deze keer trekt hij zich er niks van aan.
Ik zal zijn gedrag omschrijven:
Het begint al in de auto, als we er bijna zijn wordt hij al zenuwachtig, hij blijft niet meer rustig liggen maar gaat steeds staan en vervolgens begint hij te piepen, ik reageer hier niet op.
Als we op stal aangekomen zijn, moet hij eerst gaan zitten en rustig zijn.
Vervolgens mag hij uit de auto en lopen we samen naar de wei, ik laat hem dan los en hij gaat gewoon zijn gangetje, op dat moment is er nog niks aan de hand.
Dan haal ik een van de pony's uit de wei, en dan begint het... nestor weet niet hoe snel hij erbij moet zijn, gaat vervolgens zenuwachtig rondjes rennen om de pony heen, zo af en toe " beukt " hij tegen de pony aan en soms hapt hij naar de benen ( dit wordt afgestraft !!! ) .
Tijdens het poetsen wil hij constant de aandacht, gaat voor mij doorlopen, onder de pony door enz enz.
Wanneer hij geen aandacht krijgt, begint hij te piepen.
Soms ga ik dan lange teugelen met de shet, maar dat is al helemaal geen doen als hij erbij is.
Hij loopt er constant voor door, hapt naar de beentjes en gaat weer rondjes rennen om de pony heen.
Wat heb ik zelf al gedaan :
* Hem compleet negeren, dit werkt absoluut niet want hij gaat gewoon doodleuk verder
* Straffen ( door een harde, lage "NEE" te roepen, eventueel flink vast pakken ), ook dit werkt niet, want hij lijkt gewoon totaal in trance, hij reageerd nergens op.
* Apart zetten, nou dat is helemaal feest, de eerste 10 minuten gaat hij tekeer alsof hij vermoord wordt, op het moment dat hij stil is en weer los mag dan is hij 1 minuut ( hooguit ) kalm en gaat vervolgens gewoon weer verder waar hij gebleven was.
De afgelopen weken heb ik hem al niet meer mee genomen, omdat het gewoon geen doen is.
Ik kan niet eens met de shet trainen

Zoals ik al zei, hij lijkt totaal in trance en is ook gewoon echt niet te bereiken.
Buiten stal om gaat het wel gewoon goed.
Ik heb ook al geprobeert om hem voordat we naar stal toe gaan, hem eerst flink moe te maken ( door eerst te laten spelen met een andere hond, fietsen, flinke wandeling of een spel ), maar helaas werkt dit ook niet.
Makkelijkste oplossing is thuis laten natuurlijk, maar dat vind ik erg jammer, ik hem heb er namelijk graag bij en voor hem is het ook super natuurlijk als hij gewoon rustig mee zou kunnen en lekker door de weides zou kunnen struinen.
Hebben jullie misschien tips voor mij ?
Groetjes Angie
.
. Nu is een UH! alleen al genoeg!
Ze loopt je dan wel soms voor de voeten maar dat negeren we
, doordat hij zo enthousiast is
)