binnenplassen... blaasontsteking?? (kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

binnenplassen... blaasontsteking?? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:14

hallo allemaal

mijn nieuweling tygo was toen hij kwam prima zindelijk! ging netjes op de bak..
ma na 1 week had meneer een ongelukje dacht ik....
dus netjes opgeruimt en hem alsnog even op de bak gezet en klaar... maar de volgende dag was het weer raak!! weer hetzelfde hoekje...
maar niet gezien dus opgeruimt geen actie...
daarna WEER dar hoekje... dus nu maar een matje neer gelegt maar ook daar piste meneer overheen....
toen ging het weer een weekje goed....
en nu??? pffff hij piste in het hoekje en ik hem hem gestraft ervoor! en een dag erna WEER!! en toen heb ik zijn etensbakje er neer gezet (niet handig midden voor de deur maar ja)
toen piste meneer voor de andere deur en op de krappaal en net achter de tv.....
de bak is KEURIG schoon! en hij speelt prima en is goed actief....
drinkt en eet ook normaal...

tygo is nu 14 weken oud

WAT kan dit zijn en hoe los ik het op? want hij maakt me 3 weken oude laminaat helemaal kapot!

HELP!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:19

Straffen is zinloos, ik weet niet hoe je hebt gestraft, maar ik zou het voortaan achterwege laten. Zowel bij honden als katten heeft straffen weinig zin, niet op het moment zelf, en zeker niet achteraf. Het dier legt de link niet met het feit dat hij niet mag plassen op die plek, maar bijv wel met 'ik mag helemaal niet plassen' of 'als het baasje mijn plas vindt wordt het baasje boos' (en dan krijg je stiekeme plassers die gaan plassen op een plekje waar jij het niet vindt, of dieren die hun eigen stront opeten...)

Heb je 1 bak, of 2? Van nature doen katten hun verschillende behoeftes (poepen + plassen dus :+ ) op verschillende plekken en niet op dezelfde. Wat ook kan helpen is de kap van de bak doen, of een andere vulling proberen.
(Het kan overigens heel goed iets medisch zijn, van blaasontsteking tot blaasgruis, je kan dus altijd voor de zekerheid langs de DA gaan, kost weinig maar dan weet je zeker waar je mee zit)

kelcy

Re: binnenplassen... blaasontsteking?? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:27

ja ik was sowieso van plan om even langs de DA te gaan morgen maar dacht vraag het hier ff ....

de vulling is tot nu toe altijd het zelfde geweest... dus ook in het begin... de kap is nooit een probleem geweest... en hij gaat wel op de bak maar dus niet altijd .... ik heb wle 1 bak staan...

wat hij ook veel doet is "graven" op de grond... niet altijd daarna plast hij hoor maar dat doetr hij veel en op verschillende plekken... kan dat een teken zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 06:56

Zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens zijn al tientallen topcis over geweest eentje zelfs van gisteren nog;
[BB] kat plast op bed

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:14

Ga direct naar de DA om een blaasprobleem uit te sluiten, dit kan namelijk heel gevaarlijk zijn voor katten! Zeker op die leeftijd....is toch een risicoleeftijd voor blaasgruis.

Voor nu even:
Vang een plasje op om mee te nemen naar de DA, dan kunnen ze kijken of er kristallen in zitten. Zo schoon mogelijk opvangen. Als het niet lukt even in een bench parkeren met een lege kattenbak en zo het plasje opvangen.
Temperatuur hem even, bij heftige gruis of andere probleempjes (ontsteking bijv.) krijgen ze soms ook wat verhoging. Eet en drinkt hij goed? Hoe is het met zijn vochthuishouding? Als je zijn huidje optilt glijdt die dan makkelijk terug?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:54

[BB] Kat blijft plassen op mat

[BB] Zindelijkheidsproblemen kat

[BB] poes plast op tapijt

[BB] Poes plast...

[BB] Mijn kat plast ineens in huis

[BB] Kat plast binnen

[BB] Kater plast overal in huis

dorothea @ [BB] Help, poes plast op bed...

_kath @ [BB] Kat plast in mn tas!

[BB] Help, kat zeikt overal..

Aangezien er al veel topic met dit onderwerp geweest zijn, sluit ik deze.
Mocht je vraag niet volledig beantwoord worden in één van bovenstaande topics, kun je het meest passende topic nieuw leven in blazen.