Orka in Waddenzee gevangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Orka in Waddenzee gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:43

DEN HAAG - Medewerkers van het Dolfinarium hebben woensdagavond op de Waddenzee tussen Lauwersoog en Ameland een jonge orka gevangen. Het zoogdier werd eerder op de dag vanaf een schip van het ministerie van LNV bij het Waddeneiland gesignaleerd. Het gaat om een ongeveer 3,5 meter lang, jong dier dat volgens ooggetuigen sterk vermagerd en verzwakt is.

Het komt zelden voor dat een orka in de Waddenzee wordt gezien. De laatste keer dat een levende orka in Nederlandse wateren is gesignaleerd zou in 1947 zijn geweest. In 1963 is een dood exemplaar aangespoeld in Noordwijk.
Het Dolfinarium was woensdagavond met twee vaartuigen, waaronder een speedboot, uitgevaren en kreeg het dier even na negen uur in het vizier. „We proberen zo rustig mogelijk contact te maken,” zei Bert van Plateringen van het Dolfinarium, even voordat het dier in een net uit het water werd gevist. „We hadden eerst nog het idee om hem naar open water te begeleiden maar dat overleeft hij waarschijnlijk niet.”
Het lukt even na tien uur om het dier met een soort mat uit het water te tillen. Aan boord ontfermden dolfijnentrainers en een dierenarts zich over het zoogdier. „Het ging eigenlijk vrij soepeltjes,” aldus Van Plateringen. Het dier wordt meegenomen naar het Dolfinarium om aan te sterken. Daarna zal de orka worden teruggezet.
Kees Camphuysen, deskundige op het gebied van onder meer zeezoogdieren bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ), noemt het „buitengewoon bijzonder” dat er een orka in de Waddenzee zwemt. „De vraag is hoe hij hier is gekomen. Het dier is waarschijnlijk zijn kudde verloren. Maar dat weet je pas als je hem uit het water haalt.” Volgens Camphuysen komen orka's doorgaans niet verder dan de Doggersbank ten noordoosten van

bron: Telegraaf

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:46

en nu mag ie als een vis in een kom.... ik snap best dat mensen zon dier willen helpen maar ik vind die beesten in van die badjes toch zo erg :( ik hoop dat ze het dier ook echt echt echt echt weer terug zetten.... heb er niet al te goede hoop op....

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:47

Wat bijzonder!
Maar als hij al mager en verzwakt is, zal hij het vermoedelijk niet redden,en is hij vast niet zonder reden in onze wateren terecht gekomen... :\

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:49

Oh great.. Ja tuurlijk is ie zijn kudde verloren.. Geef dat diertje hem dan even de tijd om de kudde terug te vinden. Het gaat om een jonge orka, in deze tijd leren ze zoveel van de kudde.. Leerstof die ze missen als ze terug worden gezet, en zijn ze hun kudde ook nog kwijt..

Maar nee, ze nemen heb gewoon mee.... Erg diervriendelijk :n

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:49

ik denk niet dat het dolfinarium groot genoeg is voor een permanente orca dis ik zou me er niet te druk om maken

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:50

Ze hebben daar vroeger ook een orka gehad, maar idd, veel te klein voor z'n beest! Hopelijk helpen ze 'em echt, en kan hij gauw weer terug.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:51

Ooo jeetje dat is vlakbij mij! Bijzonder! Hopelijk sterkt ie aan en word ie terug gezet, de vraag is waar? Want hoe weet je bij welke kudde het dier hoort.

jantergouw

Re: Orka in Waddenzee gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:52

In 1947 was het voor het laatst dat binnen de Nederlandse grenzen een Orka gevangen werd. De bedoeling is nu dat hij in het dolfinarium op krachten komt en dan laten ze hem weer vrij.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:52

MaaikeMo schreef:
Oh great.. Ja tuurlijk is ie zijn kudde verloren.. Geef dat diertje hem dan even de tijd om de kudde terug te vinden. Het gaat om een jonge orka, in deze tijd leren ze zoveel van de kudde.. Leerstof die ze missen als ze terug worden gezet, en zijn ze hun kudde ook nog kwijt..

Nou, ik weet niet. Orka's zwemmen soms wel 200 kilometer per dag.
Wie weet hoelang het dier al zijn kudde kwijt is, misschien moet hij wel 'even' 500 kilometer naar zijn familie zwemmen.
(en dan ook nog hopen dat hij de goede kant op zwemt.)

Nee,zieke zeehonden worden geholpen en uitgezet, dus waarom met een orka niet? :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:53

Maar wat nou als er hier in de buurt geen kudde orka's is en het beestje te verzwakt is om zo ver te zwemmen?
Is dit dan ook slecht?
Het doel is immers om hem weer terug te zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:54

Joh ze knappen hem daar op, ze houden hem echt niet, daar geloof ik niets van.
Beetje positief mag best hoor. Hopelijk sterkt hij aan en kan hij binnenkort terug.

MaaikeMo, deze dieren vinden hun kudde niet zo maar terug, als die kans reeel was geweest, hadden ze hem daarbij geholpen. Orka's komen hier helemaal niet voor, dus de kans dat het jonge dier dood aangespoelt uiteindelijk is vele malen groter dan dat hij zijn school terug vind. Hij was al verzwakt en je weet niet hoe lang hij al bij zijn familie vandaan is. De leerstof mist ie dus sowieso al.
Hem laten verkommeren, dat is juist het slechtste wat ze hadden kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:55

Fleur_V schreef:
Maar wat nou als er hier in de buurt geen kudde orka's is en het beestje te verzwakt is om zo ver te zwemmen?
Is dit dan ook slecht?

Ze komen hier in de buurt helemaal niet voor.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:55

Fleur_V schreef:
Is dit dan ook slecht?

Nee maar nu heeft ie geen kudde meer.. Zijn eigen kudde, hoe vind je die terug? En de tijd dat hij nu zou moeten leren jagen, word van hem afgenomen, waardoor hij straks in het wild niks meer kan..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:56

Citaat:
Het Dolfinarium was woensdagavond met twee vaartuigen, waaronder een speedboot, uitgevaren en kreeg het dier even na negen uur in het vizier. „We proberen zo rustig mogelijk contact te maken,” zei Bert van Plateringen van het Dolfinarium, even voordat het dier in een net uit het water werd gevist.

Contact maken met een orca? Hoe doen ze dat dan? :')

Nee maar serieus, tja zolang ze dat diertje echt zo snel mogelijk weer uitzetten. Nja ik weet 't niet... Heb er niet zoveel verstand van verder. Maar om zo'n beestje alleen in 't Dolfinarium te houden, dat lijkt mij iig echt geen goed plan.
Beste zou vast wel zijn om 'm nu weer bij z'n kudde te brengen. Maar is dat wel haalbaar dan? Ik heb er echt geen idee van :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:56

Tivoli schreef:
MaaikeMo schreef:

Nou, ik weet niet. Orka's zwemmen soms wel 200 kilometer per dag.
Wie weet hoelang het dier al zijn kudde kwijt is, misschien moet hij wel 'even' 500 kilometer naar zijn familie zwemmen.
(en dan ook nog hopen dat hij de goede kant op zwemt.)

Nee,zieke zeehonden worden geholpen en uitgezet, dus waarom met een orka niet? :)

Pcies, ik zie het probleem ook niet :n Zoals in het bericht wel staat, als ze hem, terugjagen naar de open zee overleeft ie het waarschijnlijk niet..

Maaikemo, nu was ie toch ook alleen? Hoe moet ie het leren als ze hem in de waddenzee laten dan? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:58

grrr schreef:
Ze hebben daar vroeger ook een orka gehad, maar idd, veel te klein voor z'n beest! Hopelijk helpen ze 'em echt, en kan hij gauw weer terug.

Gudrun is al jaaaaaaren weg. Je moet maar zo denken, voor het dolfinarium is dit ook een verrassing. Ze zijn helemaal niet berekend om een orka permanent te houden. Misschien dat hij nu voorlopig even in een basin met zeewater komt (ha zal wat wezen als hij in de lagune zwemt) om aan te sterken en weg is hij weer, ik denk ook niet dat het publiek hem te zien krijgt.

Simbaa

MaaikeMo schreef:
Fleur_V schreef:
Is dit dan ook slecht?

Nee maar nu heeft ie geen kudde meer.. Zijn eigen kudde, hoe vind je die terug? En de tijd dat hij nu zou moeten leren jagen, word van hem afgenomen, waardoor hij straks in het wild niks meer kan..

Daar weet ik helaas niet genoeg van om daar iets over te zeggen. Ik neem wel aan dat de orka zijn kudde waarschijnlijk niet meer terug had gevonden, aangezien hier helemaal geen orka's voor komen, het dus een heel eind zwemmen was en het beest ernstig was verzwakt.
Is het dan eerlijk hem te laten sterven?

Merry98

nou wel goed dat ze t doen. als de orka maar weer snel mag rond zwemmen in de zee. :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:59

ze zullen m wsl niet zo maar ergens weer los laten maar bij een andere school in de buurt zodat ie zich daar bij kan voegen

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:00

Goh wat bijzonder zeg.. Jammer dat er geen foto's zijn was ik net zo nieuwsgierig naar.
Ik vind het wel prima dat ze het beestje hebben gevangen, de bedoeling is toch om hem weer vrij te laten, hoop alleen dat hij dan goed voor zichzelf kan zorgen, zo zonder kudde..
Al moet ik het nog bekijken of hij het nu wel gaat halen, het vervoer naar t dolfinarium is ook een zeer grote inspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:00

MaaikeMo schreef:
Fleur_V schreef:
Is dit dan ook slecht?

Hij is waarschijnlijk van zijn kudde weg gezwommen in de verkeerde richting. Ze houden hem echt geen maanden hoor, dus met dat jagen komt het wel goed, het is nog maar een ukkie.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:01

Relaxed schreef:
Maaikemo, nu was ie toch ook alleen? Hoe moet ie het leren als ze hem in de waddenzee laten dan? :?

Daar moet ie zelf maar uitzwemmen, of hij haalt het niet.. dat is de natuur..
Maar hem te gaan vangen, waardoor hij nu veel stress heeft.. vervolgens terugzetten wat hij zeer waarschijnlijk ook niet zal redden, vind ik nogal cru..

Orkas zijn ook echt kuddedieren.. Die leven hun hele leven in een vaste familie.. En nu zit ie maar alleen in een waterbak..

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:02

Als ze hem niet opgevangen hadden was hij aangespoeld, jeetje mensen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:08

MaaikeMo schreef:
Relaxed schreef:

Daar moet ie zelf maar uitzwemmen, of hij haalt het niet.. dat is de natuur..
Maar hem te gaan vangen, waardoor hij nu veel stress heeft.. vervolgens terugzetten wat hij zeer waarschijnlijk ook niet zal redden, vind ik nogal cru..

Orkas zijn ook echt kuddedieren.. Die leven hun hele leven in een vaste familie.. En nu zit ie maar alleen in een waterbak..

Mijn hond ligt bij de da ook in een bench na een behandeling en mijn paard moet af en toe ook boxrust om te herstellen, joh het is maar voor even, maar goed, jij ziet hem liever een gewisse dood tegemoet gaan. Misschien is helemaal een geweldige optie dat ie inderdaad opknapt en terug kan naar een kudde.
Misschien is er van vele orka's dna opgeslagen en kunnen ze misschien bepalen tot welke groep hij behoort. Er wordt zoveel onderzoek naar die dieren gedaan.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:28

er is nog geen enkel dolfinarium groot genoeg voor een orka of welke walvisachtige dan ook.....

de orka die ze hadden hebben ze zelf gevangen in IJsland en waren ze van plan te houden en mee te fokken waardoor het beest naar amerika werd gestuurd om te fokken..... aangezien het beest nooit terug gekomen is lijkt het me duidelijk wat er gebeurt is...