weer cavia problems .....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

weer cavia problems .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:12

weer een onderwerp over mijn caafje. de enige die nu nog over is.

ze zit sinds punkie is overleden alleen in het hok. opzich niet zo n probleem. Ik geef ze nu voldoende aandacht.
maaaaarrrr.....
ik hoor dr heel de tijd knarsetanden en heel de tijd rare geluidjes in dr buik. ze drinkt haast niks meer dus ze krijgt allemaal wortel en komkommer zodat ze nog wat vocht binnen krijgt.

ze poept verder nog wel gewoon ...

wat zou dit kunnen wezen.

de dierenarts heeft dr toen we die andere caaf lieten inslapen nog helemaal nagekeken maar zei toen dat ze gewoon gezond was.

Air

Re: weer cavia problems .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:15

Hoe voel jij je als een dierbare is overleden?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:19

Kan ook zijn dat haar kiezen haken hebben en dat zij daardoor moeilijk eet. Deze kan de dierenarts vijlen.
Probeer zoveel mogelijk hooi te geven, dat ze toch ruwvoer binnen krijgt. Te veel groenvoer is ook niet zo gezond (diarree).
Laatst bijgewerkt door annetmulder op 23-06-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:19

annetmulder,
het gaat hier toch om drinken?

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

Die van mij had dat ook, en had problemen aan de tanden...
moet je echt snel bij zijn, want als er iets mis is met de kiezen kunnen ze heel snel vermageren! Succes

Hoe kijkt ie trouwens uit zijn ogen? Heb je zijn voortanden gecontroleerd?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:21

Dat knarsse tanden kan duiden op een zeer bekkie, vandaar.
Was bij onze caafjes ook zo.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:53

Ik zou toch voor de zekerheid nog even naar de DA gaan
En een maatje zou ook zeker weer helpen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:55

Ik heb ook wel caafjes gezien waarbij het zonder narcose niet mogelijk was om te zien hoe slecht hun kiezen er aan toe waren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:26

Denk ook dat ze last heeft van het missen van haar maatje. Eet ze verder nog wel goed, brok ?
Als ze niet goed eten binnenkrijgen, dan kunnen ze ook wel last hebben van iets, darmpjes of andere organen. Knarsentanden duidt meestal op pijn.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:28

Het zijn groepsdieren en horen niet alleen te zijn. Best wel vaak overlijd een cavia als zijn of haar maatje weg valt...
Mijn tip? Haal zo snel mogelijk bij www.stichtingcavia.com een nieuwe cavia! Daar wachten jonge en oude dieren op een baasje.
Succes in ieder geval!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:24

Knarsetanden duidt op pijn, dit kan in de mond zijn maar dat hoeft niet per se. Als ik jou was zou ik zsm (weer) naar de DA gaan om je caaf te laten nakijken. Natuurlijk kán het voortkomen uit stress door de dood van het vriendje, maar als het niet zo is ben je je caaf snel kwijt. Wanneer ze eenmaal stoppen met drinken is de kans groot dat het eten ook stopt en dan is er geen houden meer aan. Sterkte :(:)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:11

een nieuwe cavia komt er niet bij. dat is een ding wat heel vast staat.

met eten heeft ze geen problemen. met drinken dus wel. komkommer eet ze in een record tempo op.
alleen dr korreltjes daar zitten ook graantjes bij. en deze eet ze dus niet op. en verder het drinken.

dat doet ze dus gewoon niet

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:30

Is je caaf eerst gestopt met drinken en heb je toen extra groenvoer gegeven, of is het andersom gegaan?
Mijn oude caaf krijgt 3 a 4 keer per dag een flinke hoeveelheid groenvoer, dat krijgt ie al van kleins af aan en hij is er aan gewend. Er gaan weken voorbij dat hij niets drinkt en dan bedoel ik ook echt dat hij geen druppel water naar binnen werkt. Blijkbaar haalt hij alles uit z'n groenvoer en dat zou bij jouw caaf ook zo kunnen zijn.

Dat knarsentanden lijkt me wel iets om even naar te laten kijken bij de DA.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:08

Oscar schreef:
Is je caaf eerst gestopt met drinken en heb je toen extra groenvoer gegeven, of is het andersom gegaan?
Mijn oude caaf krijgt 3 a 4 keer per dag een flinke hoeveelheid groenvoer, dat krijgt ie al van kleins af aan en hij is er aan gewend. Er gaan weken voorbij dat hij niets drinkt en dan bedoel ik ook echt dat hij geen druppel water naar binnen werkt. Blijkbaar haalt hij alles uit z'n groenvoer en dat zou bij jouw caaf ook zo kunnen zijn.

Dat knarsentanden lijkt me wel iets om even naar te laten kijken bij de DA.

Als dit zo is, dan zou ik het groenvoer langzaam afbouwen. Cavia's hebben snel last van diaree.
Zorg dat er altijd hooi is zodat zij lekker kan knabbelen, goed voor de kiezen en tanden.
Als je de kaakjes voorzichtig van links naar rechts beweegt en je voelt weerstand/ribbels, dan heeft je cavia toch kiesproblemen. Zelf zou ik dit door de DA laten bekijken! Natuurlijk wel waterflesje ophangen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:23

shadowflower schreef:

Het kan idd met de tanden zijn maar wat de 1e reactie was hoe zou jij je voelen?

Je wilt wel dat ze weer gelukkig word en gaat eten maar een nieuw maatje wat mischien haar ''verdriet'' ook kan helpen weggaan weiger je ??

Das een goede instelling ;) Een cavia kan niet alleen naar mijn mening dat vind ik gewoon echt zieig en al helemaal als zei zo ''verdrietig'' is over haar maatje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:32

waarom komt er geen nieuwe bij. het zijn groepsdieren !!!!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:38

Dat zeg ik toch :P
Goede instelling dat je haar wel wilt redden maar geen nieuw vriendje geeft om verdriet te verwerken

We weten reden natuurlij kniet maar niets kan tegen het gene op dat cavia's echt samen moeten zijn!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:08

shadowflower schreef:

met eten heeft ze geen problemen. met drinken dus wel. komkommer eet ze in een record tempo op.
alleen dr korreltjes daar zitten ook graantjes bij. en deze eet ze dus niet op. en verder het drinken.

dat doet ze dus gewoon niet

Ah je geeft dus gemengd voer? Kan ook heel goed een veroorzaker van diarree door het snoepgoed wat er in zit ;)

En inderdaad: cavia's horen samen te leven, wat is de reden dat je er geen nieuwe meer bij wilt?

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:14

Zelf heb ik goede ervaring met voer van het merk Hope Farm.
Onze caafjes eten dit helemaal op. Ook zit er in dit voer geen toevoegingen van b.v. antibiotica, kleurstoffen en die zogenaamde snoepjes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:06

WinSel schreef:
waarom komt er geen nieuwe bij. het zijn groepsdieren !!!!!!

'k Zou zeggen: waarom meteen zo aanvallend?
De TS heeft aangegeven dat er geen nieuwe cavia bij gaat komen en wij kennen de reden niet. Zoiets kun je ook op een andere manier vragen, het komt nu behoorlijk aanvallend over terwijl wij helemaal niet weten wat de achtergrond is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:13

Het is niet aanvallend bedoeld, maar als een cavia altijd met een soortgenoot heeft gezeten, en die overlijd, kan de overblijvende cavia dood gaan van eenzaamheid
Dat is een lange pijnlijke lijdensweg, en k neem aan dat ts dat haar cavia niet wil aan doen ;)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 10:59

Ik heb mijn hele leven in totaal even tellen .... rond de 20 cavia's gehad. Ik heb op dit moment bijna geen tijd voor mezelf en dit appartement waar ik nu woon in niet geschikt voor cavias door tocht en vocht. Ik wil voorlopig geen dieren meer erbij. op dn duur moet je ook wat tijd voor jezelf kunnen hebben en niet elke keer met verdriet zitten omdat er weer een beestje dood is oid. (Ben nu 20 en heb al zeker vanaf mijn 7e a 8e jaar cavias geloof ik . Op dn duur is t wel welletjes )

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:05

Ik had hetzelfde 2 caafjes 1 over en die werd ook ziek van verdriet. Heb hem naar kinderboerderij gebracht en daar is ie nu inmiddels is ie 8 jaar, nog steeds supergelukkig.
Mischien tip

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 11:08

kinderboerderij in goes is geen aanrader, ziet er niet uit.

heb al wel rondgekeken maar er zijn in mijn omgeving weinig mensen met cavias waarvan ik vind dat e ze goed verzorgen. mensen uit goes met cavias die ze pima verzorgen die mogen bij deze reageren ^^

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 11:13

Hou oud is de cavia?

Je kan hem ook naar een opvang brengen :)