Schuwe kat en oa een verhuizing, Feliway?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Schuwe kat en oa een verhuizing, Feliway?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 19:06

Ik zou graag wat advies willen hebben over de volgende situatie.
Mijn oma en opa hebben anderhalf jaar geleden een poes uit het asiel gehaald. Ze was toen 4, 5 jaar oud heeft daarvoor altijd op een boerderij geleefd. Ze was dus erg schuw maar dat is op zich al behoorlijk verbeterd, ze is dol op mijn oma (Komt op haar schoot, slaapt 's nachts op oma's helft van het bed.) en mijn opa vindt ze ook niet meer eng.
Andere mensen zijn wel een probleem. Ze zoekt dan een rustig plekje in huis op tot die andere mensen weg zijn. Ik logeer daar ook nog wel eens en dan durft ze voorzichtig 's avonds toch in de kamer te komen, zolang ik maar heel stil op mijn stoel blijft zitten. Zelfs als ze durft te komen blijft ze veel terughoudender en rent er bij het minste of geringste weer vandoor. Deze zomer zal ik net als vorige zomer een paar weken achter elkaar daar zijn en vorige zomer kwam er toen eigenlijk geen verbetering dat ze aan me wende.

Een ander punt is dat mijn oma en opa dit najaar gaan verhuizen, de poes gaat gewoon mee. Dat zal wel een hoop stress opleveren voor haar, naast dat we nog niet helemaal weten hoe je een kat het meest praktisch verhuisd. In het oude huis wil je haar voor de drukte opgesloten hebben in de reismand, maar ze kan natuurlijk niet de hele dag in zo'n klein mandje zitten tot het in het nieuwe huis rustig is en ze daar veilig los kan. En pas begint het hele wennen aan de nieuwe omgeving.

Nu heb ik wel eens wat gehoord over Feliway, wat erg goed klonk, maar het precieze weet ik er niet van, dus ik hoop dat er hier iemand is die me er meer over kan vertellen of dat iets is wat kan helpen in deze situaties.

LauwtjuhLevi

Re: Schuwe kat en oa een verhuizing, Feliway?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:46

Feliway is een verdamper die je in je stopcontact steekt (op een plek waar de kat het meest is, meestal huiskamer) Die feliway verdamper geeft een bepaalde hormoon af genaamd feromoon.
Dit zijn hormonen die de kat zelf ook afgeeft door "zijn"terretorium af te bakenen (kopjes geven aan mensen, tafel, etensbak, krabpaal etc) Dit hormoon geeft dus een veilig en vertrouwd gevoel voor de kat, en zal de kat minder last hebben van stress! Ik moet zeggen de meeste mensen die dit bij ons in de praktijk kopen, blijven dit steeds kopen omdat ze er zeer over te spreken zijn, alleen zijn er natuurlijk altijd een paar waarbij de feliway niet helpt, maar je zal dit wellicht kunnen proberen!
Ze zijn wel vrij prijzig bij ons namelijk rond de 35 euro en navulling is 28 euro.. Als je hem continu in het stopcontact laat kan je er 4 weken mee doen.
Dus ik zou zeggen je kan het altijd proberen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:08

Ik heb eens een DA gesproken over Feliway en die zei dat de concentratie zo licht is, dat het verdwenen is als er een deur open en dicht gaat.

Maar om op je issue terug te komen; ik heb precies zo'n kat, Pumbaa. Na jaren nog steeds bang voor mijn vriend (alleen in het donker op bed mag hij hem aaien) en na de verhuizing heeft hij 2 dagen in een openstaand reismandje gezeten. Tegenwoordig loopt hij rond alsof hij hier z'n hele leven al woont, gewoon de tijd gunnen en je er niet te druk om maken :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:14

Ik heb zelf ook goede ervaringen met de Feliway! Was toen voor een jeweetwel katertje die niet kon wennen in mijn appartement en hierdoor vaak erg boos was (echt mopperen, op zich heel grappig, maar niet voor t beestje) en alles onderpiste (niet grappig, vooral voor mij). Die Feliway heeft toen wel echt geholpen. Helaas hield het pissen niet helemaal op (verminderde wel), maar dit bleek later toch (ondanks vele onderzoeken) toch een medisch probleem. Het mopperen hield wel zo goed als op!
Dus hier wel hele goede ervaringen ermee! Ik deed er ook echt wel langer mee dan 4 weken, ondanks dat hij continue in het stopcontact zat.
Kat is nu helaas overleden en met mijn huidige katten heb ik geen problemen, anders zou ik het zo weer proberen!