Ik zou graag wat advies willen hebben over de volgende situatie.
Mijn oma en opa hebben anderhalf jaar geleden een poes uit het asiel gehaald. Ze was toen 4, 5 jaar oud heeft daarvoor altijd op een boerderij geleefd. Ze was dus erg schuw maar dat is op zich al behoorlijk verbeterd, ze is dol op mijn oma (Komt op haar schoot, slaapt 's nachts op oma's helft van het bed.) en mijn opa vindt ze ook niet meer eng.
Andere mensen zijn wel een probleem. Ze zoekt dan een rustig plekje in huis op tot die andere mensen weg zijn. Ik logeer daar ook nog wel eens en dan durft ze voorzichtig 's avonds toch in de kamer te komen, zolang ik maar heel stil op mijn stoel blijft zitten. Zelfs als ze durft te komen blijft ze veel terughoudender en rent er bij het minste of geringste weer vandoor. Deze zomer zal ik net als vorige zomer een paar weken achter elkaar daar zijn en vorige zomer kwam er toen eigenlijk geen verbetering dat ze aan me wende.
Een ander punt is dat mijn oma en opa dit najaar gaan verhuizen, de poes gaat gewoon mee. Dat zal wel een hoop stress opleveren voor haar, naast dat we nog niet helemaal weten hoe je een kat het meest praktisch verhuisd. In het oude huis wil je haar voor de drukte opgesloten hebben in de reismand, maar ze kan natuurlijk niet de hele dag in zo'n klein mandje zitten tot het in het nieuwe huis rustig is en ze daar veilig los kan. En pas begint het hele wennen aan de nieuwe omgeving.
Nu heb ik wel eens wat gehoord over Feliway, wat erg goed klonk, maar het precieze weet ik er niet van, dus ik hoop dat er hier iemand is die me er meer over kan vertellen of dat iets is wat kan helpen in deze situaties.