Jaarlijkse enting kat:moet dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jaarlijkse enting kat:moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:47

Elk jaar moeten mijn katten,net zoals paarden,geënt worden.
Voor mijn 2 katten zou dat deze maand weer de bedoeling zijn.

Mijn 2(ras)katten leven altijd binnen,komen alleen af en toe aan een tuigje buiten.
Ze komen alleen in contact met de katten van mijn ouders,die áltijd binnen zijn.

Nu zat ik me zo eens af te vragen,of elk jaar enten nou echt nodig is.
In geen geval vraag ik me dit af vanwege de kosten,want ik zou mijn laatste geld aan mijn dieren
geven moest dat nodig zijn ;)

Maar meer in de trant van...je spuit ze toch elk jaar weer stoffen in.
Moet dit?Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld maar elke 2 jaar ent?
Of helemaal niet meer?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:49

Onze katten zijn nooit ingeënt geweest..
Hebben allemaal een gezegende leeftijd gekregen en zijn allemaal buiten poezen geweest.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo'n kwaad kan.
Vooral niet omdat de jouwe binnen zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:49

Volgens mij is hier al vaker een topic over geweest.
Het lijkt me persoonlijk dat juist jouw katten gevoeliger zijn voor ziektes.(minder opgebouwde weerstand door het binnenzitten)
Mijn ervaring is dat onze buitenkatten nooit ziek worden.
Ze zijn wel als kitten geent, maar daarna dus niet meer.

Anoniem

Re: Jaarlijkse enting kat:moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:52

Ben ook al wat aan het zoeken op google,zijn verschillende meningen over.
Aan de ene kant zouden de mijne wellicht minder weerstand hebben,aan de andere kant zullen ze ook minder snel een ziekte oplopen denk ik?(vanwege het binnen zijn..?)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:54

Binnenkatten hoeven maar eens per twee jaar te worden geent. Ze zijn minder resistent dan buitenkaten maar wordne ook veeel minder blootgesteld ana van alles, dus eens per twee jaar is violdoende. Dit weet ik van verschillende (goede) dierenartsen. maar wel enten hoor...je neemt namelijk bacterien van straat onder je schoenen mee enzo. En als je honden op bezoek krijgt, nemen die ook van alles mee. Ook doe ik om die reden ieder jaar ontwormen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:55

ik ent nooit en mijn dieren zijn nooit ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:56

Ze zijn vorig jaar nog geënt,dus theoretisch kan ik ze volgend jaar ook enten.
Ontwormen doe ik ook regelmatig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:57

Mijn mening is niesziekte elk jaar en kattenziekte om de 3 jaar.
De enting voor niesziekte werkt ongeveer 11 maanden daarna vaak niet meer en dat is toch een ziekte die veel voorkomt en waar katten goed ziek van kunnen worden.

Ik wilde het zelf ook op deze manier doen maar waarschijnlijk ga ik kattenziekte om de 2 jaar doen omdat ik tijdens mijn werk bij de dierenambulance nogal eens zieke katten tegen kom.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:37

ikdoemaarwat schreef:
ik ent nooit en mijn dieren zijn nooit ziek

Idem.
Hond doe ik trouwens wel, katten nog nooit gedaan.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:39

Waarom ent je een hond wel en een buitenkat die nog veel meer aan van alles blootgesteld wordt, niet?
En tja, ook binnenkatten kunnen ziek worden en vaak omdat wij zelf de ziektekiemen mee naar binnen.....dus ik ent wel eens per 2 jaar. Better save than sorry.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:42

OKHannes schreef:
Waarom ent je een hond wel en een buitenkat die nog veel meer aan van alles blootgesteld wordt, niet?
.

Omdat een hond verplichte geent moet zijn als je deze mee wilt nemen naar het buitenland ;)
Oh, daarbij heb ik binnenkatten en geen buitenkatten....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:44

Onze kat wordt altijd 2x per jaar geënt. Kat speelt buiten maar leeft ook binnen. Beetje huis-tuin-keuken kat. We hebben het meegemaakt dat onze andere kat (inmiddels niet meer onder ons) een inenting te weinig had gekregen. (kortweg vergeten) Gevolg; ze werd heel erg ziek en is er uiteindelijk na 2 maanden bovenop gekomen.. Sindsdien altijd trouw inenten! Gewoon voor de zekerheid en voor het welzijn van je kat(ten).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:45

Hammeke schreef:
Onze katten zijn nooit ingeënt geweest..
Hebben allemaal een gezegende leeftijd gekregen en zijn allemaal buiten poezen geweest.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo'n kwaad kan.
Vooral niet omdat de jouwe binnen zitten.

Hier precies hetzelfde.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:46

Ik ent mijn kat ieder jaar, komt veel buiten en veel in aanraking met andere katten.
Het is een kleine moeite hem effe te laten enten.
Het is niet duur, tenminste ik vind dat het erbij hoort.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:47

Hier worden ze ook nooit geënt, zitten alleen buiten in een grote kattenren. (worden anders aangereden)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:47

Ik heb iets te vaak meegemaakt dat katten juist ziek worden na de enting en zeker kittens, dus ik durf het niet meer aan.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:48

Wij enten onze katten vroeger ook nooit in, en ze werden ook heel oud. Maar nu loopt er bij ons in de buurt een kat rond met niesziekte, en dan ben ik wel blij dat ze nu wel ingeent zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:49

Onze buitenkatten worden ook nooit geent.
Eigelijk alleen de Berner en de konijnen. De rest van onze diere niet :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:50

Goof schreef:
OKHannes schreef:
.

Omdat een hond verplichte geent moet zijn als je deze mee wilt nemen naar het buitenland ;)Oh, daarbij heb ik binnenkatten en geen buitenkatten....

Is dat echt de enige reden? Ik zou me meer zorgen maken om het spelen met andere, niet geente honden die ziektekiemen mee kunnen dragen zonder zelf ziek te worden..is bij ons op stal namelijk gebeurt......en een kat kan net zo goed ziek worden als een hond. Een vriendin van met is DA en zij heeft mij met klem aangeraden niet zuunig te zijn met prikken geven, ook niet bij binnenkatten. Is een kleine moeite en niet veel kosten.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:53

Voor de hond is dat niet de enige reden nee, maar wel de reden die het verschil maakt tussen waarom de hond wel en de kat niet en daar vroeg je naar in je post ;)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:54

Ik heb twee binnenkatten gehad en met 2 jaar uit het asiel gehaald waar ze uiteraard wel ingeent werden, maar
daarna nooit meer laten inenten. Ze leefden beide altijd binnen, De ene is 13 jaar geworden en de andere 15.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:54

Katten die binnen leven…., naja ik zou het wel doen voor het geval ze een keer ontsnappen en met een zieke kat in aanraking komen. Met bv een kat waarvan de eigenaar het onzin vindt te enten!!!!

Diegenen die hun katten niet enten, vind het raar want juist daardoor verspreiden zich de ziektes
En moeten we dus enten! Ik ent mijn katten omdat ik zeker wil gaan dat ze gezond blijven.
Is een kleine moeite en kost geen vermogen, en zo hou je de ziektes onder controle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:55

onze poes word ook niet geënt. En komt ook buiten. Is nooit ziek. Onze hond trouwen ook niet.

Paard wel want die moet mee op concours :)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:56

_Pilipa_ schreef:
Katten die binnen leven…., naja ik zou het wel doen voor het geval ze een keer ontsnappen en met een zieke kat in aanraking komen. Met bv een kat waarvan de eigenaar het onzin vindt te enten!!!!

Diegenen die hun katten niet enten, vind het raar want juist daardoor verspreiden zich de ziektes
En moeten we dus enten! Ik ent mijn katten omdat ik zeker wil gaan dat ze gezond blijven.
Is een kleine moeite en kost geen vermogen, en zo hou je de ziektes onder controle!

Een binnenkat hoeft echt niet geent te worden hoor. Mijn katten hebben toch een mooie leeftijd gehaald en zijn nooit ziek geweest.
Dus met of zonder spuitje, het maakt voor een binnenkat geen snars uit.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:59

Ik zeg ik zou het wel doen, wil niet zeggen dat iedereen het moet! Zeg ook niet dat je binnenkat geen mooie leeftijd haalt omdat ie niet geent is.

En regel nummer 2 van mijn post gaat over de buitenkatten